Dieselin talviongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Puusta katsottuna
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 26.04.2009 17:06

Dieselin talviongelmia

Viesti Kirjoittaja Puusta katsottuna »

DIESELIN TALVIONGELMIA
Harkinnassa on MB 200 CDI B autom ostaminen. Sitä ennen kuitenkin vielä haluaisin ainakin seuraavia tietoja:
1. Kuinka pian alkaa ilmaantua käyntiinlähtöongelmia Suomen pakkasissa?
2. Pitääkö pakkasia varten hankkia lohkolämmittäjä ja webasto vai jopa kaksi webastoa?
3. Tuleeko sisätiloihin ajon aikana riittävästi lämpöä pakkasella vai tarvitaanko siihenkin webaston lisälämpöä?
4. Mitä muita ongelmia MB B 200 CDI autom-autossa on ja mihin tulee kiinnittää huomiota?

Kiitos vastauksista.


Otin vapauden muuttaa otsikkoa vähän enemmän aihepiiriä vastaavaksi. t. Saul
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

1. Ei ole käyntiongelmia jos säännöllisesti huollettu ja jos tankissa on vaan dieseliä.

2.Ei tarvii hankkia lohkolämmitintä jos ei halua tai edes webastoakaan :D mitä helvettiä kaks webastoa :D???

3.Tulee kylmää tai kuumaa, ihan miten haluat säätimestä säätää =), yks vanha keino on leikata vaikka pahvin palanen maskin taakse "saa koneen lämmön korkeemmaksi"

4.No kiinnitä ainakin siihen huomiota että se on ehjä ja huollettu säännöllisesti =)
Murisee
Puusta katsottuna
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 26.04.2009 17:06

Dieselin talviongelmia

Viesti Kirjoittaja Puusta katsottuna »

Kaveri, jolla on MB Vito diesel, kertoi, ettei lämpöä tule ajon aikana riittävästi ja siihen tarvitaan pakkasilla webaston lisälämpöä. Taisia sanoa, että tarvittaisiin jopa kahden webaston lisälämpö.

Miten diesel lähteen yön jälkeen 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmitystä ja webastoa?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselin talviongelmia

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Puusta katsottuna kirjoitti:Kaveri, jolla on MB Vito diesel, kertoi, ettei lämpöä tule ajon aikana riittävästi ja siihen tarvitaan pakkasilla webaston lisälämpöä. Taisia sanoa, että tarvittaisiin jopa kahden webaston lisälämpö.

Miten diesel lähteen yön jälkeen 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmitystä ja webastoa?
jos ikivanha esikammio diiselikin lähtee ihan hyvin, niin miks ei suoraruiskutteinen nykydiiseli? wanha w201 4 mukisella koneellalähti aina käyntiin, kun oli tarve. kyllä ehjä mersu lähtee. pakkasesta, kun pakkasesta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Dieselin talviongelmia

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Joo eiköhän Diesel lähe käyntiin mutta Webasto ei.
Puusta katsottuna
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 26.04.2009 17:06

Viesti Kirjoittaja Puusta katsottuna »

Onko todella totta, että diesel lähtee 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmittäjää?? Bensa-autotkin tarvitsevat lohkolämmittäjän, miten sitten ei diesel?
Missä tilanteessa tarvitaan webastoa?
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Puusta katsottuna kirjoitti:Onko todella totta, että diesel lähtee 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmittäjää?? Bensa-autotkin tarvitsevat lohkolämmittäjän, miten sitten ei diesel?
Missä tilanteessa tarvitaan webastoa?
Ehjä ja huollettu auto lähtee kyllä vielä -30 asteessa ilman lämmitystä, bensa ja diesel. Tosin aletaan olemaan sen verran extreme-oloissa, että likaiset ja väljät paikat tai pienetkin ilma- ja polttoainevuodot saattavat ehkäistä käyntiinlähdön, varsinkin kun noissa lämpötiloissa akku ei salli montaa uusintayritystä.

Webasto ja sähköiset lämmittimet ovat etupäässä mukavuusvarusteita; kiva lähteä lämpimällä autolla liikkeelle, jonka lasit ovat kirkkaat, rattiin voi koskea paljain käsin eikä penkki jäädytä eturauhasta. Moottorin kuluminenkin on lämpimällä koneella minimaalista ja polttoaineenkulutus pysyy aisoissa.

Menneisyydessä yli 20v sitten olen ainakin -36 asteen kelillä käynnistänyt Saab 99:n ilman lämmittimiä Posiolla kolmen päivän seisomisen jälkeen ja toissa talvena Tampereen keskustassa kylmän yön jälkeen aamuvarhaisella lähti E320 CDI ensimmäisellä startilla -29 asteen lämpötilassa.

Pohjois-Suomessa asuvat varmaan useammin joutuvat tilanteeseen, jossa lämmitystä ei ole käytettävissä ja kelit vielä paljon kylmempiä.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tosi kovilla pakkasilla se tuntuu ainakin näissä vanhemmissa diiseleissä olevan enemmänkin kiinni aukusta, kun siitä, että on diiseli.

jos on jo vanha ja vähän kulahtanu akku, niin ei jaksa riittävän nopeesti ja riittävän kauaa pyörittää kolmen kympin pakkasessa. kunnon akulla lähtee kyllä sitten ihan hyvin. hitaastihan se diiseli syttyy, kun kunnolla on pakkasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

En cdi:stä omaa kokemuksia, mutta tuo -99 sprintteri lähtee -30 viel käyntiin, lähinnä haasteena saada diesel tankista. Lämpöä tuossa ei enää riitä ilman lisälämppäriä.

Jos joku tarvii 2 webastoa, niin kannattaisi varmaan vaihtaa termari.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Kuten mainittua, kyllä toimiva auto(lue: mersu) hyvälä akula lähtee kovemmilaki pakkasila käyntiin. Se on sitte eri asia että miten järkevvää on pittää autoa ilman lohkolämmitintä/vepastoa jos kerran tietää että kovila pakkasila joutuu autoa useammin tarttailleen.

Itelä se ainaki on herkkä kohta ko joutuu yli -25 keleilä kylmää autoa käynnistelleen. Sillon säälittää vanhaaki mersua vaikka se käynttiin hyvin lähteeki.
Pienempi vika, isompi leka.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Webasto on hyvä, akku pitää olla kunnossa. Webastoja on eri tehoisia-pienet on tarkoitettu ensisijaisesti sisätilojen lisälämmittimeksi autoihin, joissa lämpö sisätiloissa ei riitä.

Lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin, jos ei ole Webastoa. Peruskysymys ei ole se, että voi osoittaa, että auto lähtee kovalla pakkasella käyntiin.

Nämä mielipiteet ovat W124:lle.

Uusissa Mersuissa on jokin sähköinen vastus tuulilasin puhallusilmalle ja lasi aukeaa nopeasti.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Puusta katsottuna kirjoitti:
Onko todella totta, että diesel lähtee 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmittäjää??

Bensa-autotkin tarvitsevat lohkolämmittäjän, miten sitten ei diesel?

Missä tilanteessa tarvitaan webastoa?
Kysymys 1: Kyllä diesel lähtee käyntiin 30 asteen pakkasesta ilman lohkolämppäriä. Edellyttää notkeita öljyjä, kunnossa olevia hehkuja, hyvää akkua, suodatettavaa hyvälaatuista polttoainetta ja moottori on teknisesti hyvässä kunnossa.

Kysymys 2: Periaatteessa bensiinimoottoritkaan eivät tarvitse sen enempää lohkolämppäriä 30 asteen pakkasessa kun dieselikään.

Tullaan taas samaan rinkiin uudelleen: Notkeat öljyt, hyvät syttytulpat, hyvä akku ja hyvälaatuinen vedetön polttoaine ja itse moottori, että apulaitteet hyvässä kunnossa.

Bensiinimoottorin kylmäkäynnistyksessä kovissa pakkasissa on vähän mallikohtaisia eroja johtuen bensiinin ominaisuudesta tiivistyä kylmien pintojen seinämiin (imusarjassa tai sylinterikannen kanavissa), joissa polttoaine kulkee ilma+polttoaineseoksena kohti palotilaa.
Eli vaikka kuinka hankaisi startilla konetta, bensa ei kulje kunnolla palotilaan asti. Näinollen on suotavaa käyttää bensamoottorissa lohkolämppäriä ja näin myös saavutetaan pienempää talviajan polttoainetaloutta, kun ehkäistään tätä kondensoitumisilmiötä.

Dieselmoottoreiden polttoainesyöttöjärjestelmissä polttoainetta ei ruiskuteta imusarjaan, vaan joko epäsuorasti tai suorasti palotilaan. Samoiten polttoaineiden kemialliset ominaisuudet ovat erilaiset, jotka vaikuttavat myös siihen, kuinka ne käyttäytyvät kovissa pakkasissa.
Samoiten bensa- ja dieselmoottoreiden polttoaineen syttymistavassa on eroa.
Bensamoottorissa ilma-polttoaineseos sytytetään kipinällä, kun taas dieselmoottorissa palotapahtuma aikaansaadaan suuren puristuspaineen ja lämmön avulla.

Kysymys 3: Uusissa ja uudehkoissa autoissa käytetään webastoa useimmiten sentakia, että moottoreiden hyötysuhde on jo niin korkea, että ne eivät enää tuota hukkaenergiaa niinpaljoa kuin ennen. Eli eivät lämpene, vaan tuottavat moottorilta eniten toivottua liike-energiaa. Näinollen webastoa käytetään tuottamaan auton matkustamoon lämpöä, koska sitä ei enää moottorista irtoa samallatavalla kuin ennen. Samoiten webastolla saavutetaan nopeasti moottorin optimaalinen toimintalämpötila, jolloin myös pakokaasujärjestelmät toimivat parhaiten (Katalysaattorit ja EGR järjestelmät).

Siinä minun näkemyksiä lohkosta ja webastosta...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Dieselin talviongelmia

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Puusta katsottuna kirjoitti:DIESELIN TALVIONGELMIA
Harkinnassa on MB 200 CDI B autom ostaminen. Sitä ennen kuitenkin vielä haluaisin ainakin seuraavia tietoja:
1. Kuinka pian alkaa ilmaantua käyntiinlähtöongelmia Suomen pakkasissa?
2. Pitääkö pakkasia varten hankkia lohkolämmittäjä ja webasto vai jopa kaksi webastoa?
3. Tuleeko sisätiloihin ajon aikana riittävästi lämpöä pakkasella vai tarvitaanko siihenkin webaston lisälämpöä?
4. Mitä muita ongelmia MB B 200 CDI autom-autossa on ja mihin tulee kiinnittää huomiota?
Eihän noista B-mersuista ikinä tiedä, kun ei kellään taida hirveesti olla kokemuksia, näissä on kuitenkin sama pata ku A 200 CDI Mersussa eli siltä pohjalta... Todella kompakti paketti ja HELVETIN kallis korjata (moottoritilasta) jos tulee jotain suurempaa (pitää tiputtaa moottori pois aika monen eri korjauksen takia). Muutenkaan korjaamot ei ihan hirveesti ole näitä korjailleet, koska on aika uutukainen malli ja harvinainenkin vielä, eli todennäköisesti saat huollattaa Veholla (auts).

1. Tuskin kovin pian, tyyppivikanahan on vuotavat suuttimen tiivisteet, mutta ei nekään ala vuotamaan kovin todennäköisesti ennen 200 tkm ja kohtuu edukas korjata (no tässä menee kyllä ~satoja € kompaktiuden takia vrt. isommissa meseissä muutamia kymppejä koska tilaa on) jos vuotavat (sillon voi kylmänä olla vähän heikempää käyntiinlähtö, lisäksihän näissä on vähän ilmavaivojakin esiintyny eli polttoainepuolen tiivisteet pragaa joskus kun kilsoja on tarpeeksi). A 200 CDI lähtee ihan hyvin kuin palmun alta käyntiin ilman lämmitystä -25 C:stä, tosin ohan käynti aika rouheaa ekat minuutit enkä lähtis kovin kaasuttelemaan sillon ennenku pata vähän lämpenee :)

2. Eipä lohkolämppäristä sekä webastosta mitään haittaa ole. Webasto on tietysti paljon parempi ja tehokkaampi (5,2 kW vs. 0,8 kw), mutta sitä ei voi oikein käyttää jos tulee paljon lyhkästä ajoakin (tai voi jos on vaikka CTEK-akkulaturi tms.). Kahdessa webastossa ei oo mitään järkeä, ykskin riittää todella hyvin autoon ku autoon ja koneeseen ku koneeseen, niitä on eri tehoisiakin.. Mutta esim. 5 kilowatin webasto jos ei riitä henkilöautossa, niin jo on kumma juttu. Kovillakin pakkasillä ei tarvi pitää webastoa edes koko tuntia päällä, että auton moottorin lämpötila on jo +70 C. Ja tunnin poltolla saa sisätilatkin jo kuumiksi. Viime talvena ei tainnu olla yhtään päivää, millon ei puolen tunnin webastolämmitys riittänyt siihen että hytti oli lämmin ja moottori +70 C. Lohkolämmitinhän ei lämmitä moottoria kuin jonkin verran plussan puolelle, jos pakkasta on eli 800 W on aika naurettava lämmitysteho jos vertaa webaston tuottamaan lämpöön (mutta syöhän se polttoainettakin puoli litraa tunnissa).

3. B-Mersuissa on kyllä vakiona polttoaine- ja/tai sähkökäyttöinen lisälämmitin eli ohjaamoon kyllä riittää lämpöä aina jos malttaa vaan odotella sitä vähän aikaa eli kyllä se 10 kilsan ajon jälkeen jo kuumaa pukkaa. Diesel-A:ssa pukkaa polttoainekäyttönen lisälämppäri päällä niin kuumaa, että käsiä polttaa jos vie suuttimelle. Ilman lisälämmittimen käyttöä onkin aika pirun kylmä auto. Ei tää E-Mersukaan mikään lämmin ole ilman webastoa, vaikka luulis kutoskoneen tuottavankin lämpöä mutta ei niin ei, kylmempi on ku A-Mersu johtuen kai ohjaamon kokoeroista. Eli jos haluut tareta, niin ei se webasto / sähkövastuksen käyttö pahitteeks oo jos ulkona on tyyliin -20.

4. Samoja ropleemia lienee ku CDI A-mersuissa (sama tekniikka pitkälti mutta rumemmissa kuorissa ;) ), koneen puolesta ilmamäärämittarin sököksi menemistä, polttoaineputkistovuotoja, suutinvuotoja, muuten sitten jarruvalokatkaisija, alustan osia menee ehkä jonkin verran (tosin aika suurissa kilsoissa). B vielä sen verran tiivis paketti, että moniurahihnan kiristimen alkaessa räpättämään on kovempi vaiva korjata ku esim. C-Mersu.

Jos ostat, niin osta vähän ajettu, tyyliin 0-100 tkm. Sellasella ajaa vuosikaudet ilman mitään isoja murheita. Ja automaattilootan öljyt pitää olla vaihdettu tai ainakin vaihdattaa, vaikka kuka tahansa muuta väittäiskin. Sen sijaan jos ostat jonkun yli 200 tkm ajetun, niin tervetuloa autoharrastajien pariin. Hyvässä kunnossa oleva 300-400 tkm ajettu Mese ei paljo uudelle häpeä tai kovin paljon erilaiselta tunnu, mutta se on fakta että noissa lukemissa siihen on vaihdettu jo paljo kaikkea pientä.
Vastaa Viestiin