Dieselin talviongelmia
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 26.04.2009 17:06
Dieselin talviongelmia
DIESELIN TALVIONGELMIA
Harkinnassa on MB 200 CDI B autom ostaminen. Sitä ennen kuitenkin vielä haluaisin ainakin seuraavia tietoja:
1. Kuinka pian alkaa ilmaantua käyntiinlähtöongelmia Suomen pakkasissa?
2. Pitääkö pakkasia varten hankkia lohkolämmittäjä ja webasto vai jopa kaksi webastoa?
3. Tuleeko sisätiloihin ajon aikana riittävästi lämpöä pakkasella vai tarvitaanko siihenkin webaston lisälämpöä?
4. Mitä muita ongelmia MB B 200 CDI autom-autossa on ja mihin tulee kiinnittää huomiota?
Kiitos vastauksista.
Otin vapauden muuttaa otsikkoa vähän enemmän aihepiiriä vastaavaksi. t. Saul
Harkinnassa on MB 200 CDI B autom ostaminen. Sitä ennen kuitenkin vielä haluaisin ainakin seuraavia tietoja:
1. Kuinka pian alkaa ilmaantua käyntiinlähtöongelmia Suomen pakkasissa?
2. Pitääkö pakkasia varten hankkia lohkolämmittäjä ja webasto vai jopa kaksi webastoa?
3. Tuleeko sisätiloihin ajon aikana riittävästi lämpöä pakkasella vai tarvitaanko siihenkin webaston lisälämpöä?
4. Mitä muita ongelmia MB B 200 CDI autom-autossa on ja mihin tulee kiinnittää huomiota?
Kiitos vastauksista.
Otin vapauden muuttaa otsikkoa vähän enemmän aihepiiriä vastaavaksi. t. Saul
- DarkDivine
- Vakiokalustoa
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
- Paikkakunta: Vantaa
1. Ei ole käyntiongelmia jos säännöllisesti huollettu ja jos tankissa on vaan dieseliä.
2.Ei tarvii hankkia lohkolämmitintä jos ei halua tai edes webastoakaan
mitä helvettiä kaks webastoa
???
3.Tulee kylmää tai kuumaa, ihan miten haluat säätimestä säätää =), yks vanha keino on leikata vaikka pahvin palanen maskin taakse "saa koneen lämmön korkeemmaksi"
4.No kiinnitä ainakin siihen huomiota että se on ehjä ja huollettu säännöllisesti =)
2.Ei tarvii hankkia lohkolämmitintä jos ei halua tai edes webastoakaan


3.Tulee kylmää tai kuumaa, ihan miten haluat säätimestä säätää =), yks vanha keino on leikata vaikka pahvin palanen maskin taakse "saa koneen lämmön korkeemmaksi"
4.No kiinnitä ainakin siihen huomiota että se on ehjä ja huollettu säännöllisesti =)
Murisee
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 26.04.2009 17:06
Dieselin talviongelmia
Kaveri, jolla on MB Vito diesel, kertoi, ettei lämpöä tule ajon aikana riittävästi ja siihen tarvitaan pakkasilla webaston lisälämpöä. Taisia sanoa, että tarvittaisiin jopa kahden webaston lisälämpö.
Miten diesel lähteen yön jälkeen 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmitystä ja webastoa?
Miten diesel lähteen yön jälkeen 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmitystä ja webastoa?
Re: Dieselin talviongelmia
jos ikivanha esikammio diiselikin lähtee ihan hyvin, niin miks ei suoraruiskutteinen nykydiiseli? wanha w201 4 mukisella koneellalähti aina käyntiin, kun oli tarve. kyllä ehjä mersu lähtee. pakkasesta, kun pakkasesta.Puusta katsottuna kirjoitti:Kaveri, jolla on MB Vito diesel, kertoi, ettei lämpöä tule ajon aikana riittävästi ja siihen tarvitaan pakkasilla webaston lisälämpöä. Taisia sanoa, että tarvittaisiin jopa kahden webaston lisälämpö.
Miten diesel lähteen yön jälkeen 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmitystä ja webastoa?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Dieselin talviongelmia
Joo eiköhän Diesel lähe käyntiin mutta Webasto ei.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 26.04.2009 17:06
Ehjä ja huollettu auto lähtee kyllä vielä -30 asteessa ilman lämmitystä, bensa ja diesel. Tosin aletaan olemaan sen verran extreme-oloissa, että likaiset ja väljät paikat tai pienetkin ilma- ja polttoainevuodot saattavat ehkäistä käyntiinlähdön, varsinkin kun noissa lämpötiloissa akku ei salli montaa uusintayritystä.Puusta katsottuna kirjoitti:Onko todella totta, että diesel lähtee 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmittäjää?? Bensa-autotkin tarvitsevat lohkolämmittäjän, miten sitten ei diesel?
Missä tilanteessa tarvitaan webastoa?
Webasto ja sähköiset lämmittimet ovat etupäässä mukavuusvarusteita; kiva lähteä lämpimällä autolla liikkeelle, jonka lasit ovat kirkkaat, rattiin voi koskea paljain käsin eikä penkki jäädytä eturauhasta. Moottorin kuluminenkin on lämpimällä koneella minimaalista ja polttoaineenkulutus pysyy aisoissa.
Menneisyydessä yli 20v sitten olen ainakin -36 asteen kelillä käynnistänyt Saab 99:n ilman lämmittimiä Posiolla kolmen päivän seisomisen jälkeen ja toissa talvena Tampereen keskustassa kylmän yön jälkeen aamuvarhaisella lähti E320 CDI ensimmäisellä startilla -29 asteen lämpötilassa.
Pohjois-Suomessa asuvat varmaan useammin joutuvat tilanteeseen, jossa lämmitystä ei ole käytettävissä ja kelit vielä paljon kylmempiä.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
tosi kovilla pakkasilla se tuntuu ainakin näissä vanhemmissa diiseleissä olevan enemmänkin kiinni aukusta, kun siitä, että on diiseli.
jos on jo vanha ja vähän kulahtanu akku, niin ei jaksa riittävän nopeesti ja riittävän kauaa pyörittää kolmen kympin pakkasessa. kunnon akulla lähtee kyllä sitten ihan hyvin. hitaastihan se diiseli syttyy, kun kunnolla on pakkasta.
jos on jo vanha ja vähän kulahtanu akku, niin ei jaksa riittävän nopeesti ja riittävän kauaa pyörittää kolmen kympin pakkasessa. kunnon akulla lähtee kyllä sitten ihan hyvin. hitaastihan se diiseli syttyy, kun kunnolla on pakkasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Kuten mainittua, kyllä toimiva auto(lue: mersu) hyvälä akula lähtee kovemmilaki pakkasila käyntiin. Se on sitte eri asia että miten järkevvää on pittää autoa ilman lohkolämmitintä/vepastoa jos kerran tietää että kovila pakkasila joutuu autoa useammin tarttailleen.
Itelä se ainaki on herkkä kohta ko joutuu yli -25 keleilä kylmää autoa käynnistelleen. Sillon säälittää vanhaaki mersua vaikka se käynttiin hyvin lähteeki.
Itelä se ainaki on herkkä kohta ko joutuu yli -25 keleilä kylmää autoa käynnistelleen. Sillon säälittää vanhaaki mersua vaikka se käynttiin hyvin lähteeki.
Pienempi vika, isompi leka.
Webasto on hyvä, akku pitää olla kunnossa. Webastoja on eri tehoisia-pienet on tarkoitettu ensisijaisesti sisätilojen lisälämmittimeksi autoihin, joissa lämpö sisätiloissa ei riitä.
Lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin, jos ei ole Webastoa. Peruskysymys ei ole se, että voi osoittaa, että auto lähtee kovalla pakkasella käyntiin.
Nämä mielipiteet ovat W124:lle.
Uusissa Mersuissa on jokin sähköinen vastus tuulilasin puhallusilmalle ja lasi aukeaa nopeasti.
Lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin, jos ei ole Webastoa. Peruskysymys ei ole se, että voi osoittaa, että auto lähtee kovalla pakkasella käyntiin.
Nämä mielipiteet ovat W124:lle.
Uusissa Mersuissa on jokin sähköinen vastus tuulilasin puhallusilmalle ja lasi aukeaa nopeasti.
Kysymys 1: Kyllä diesel lähtee käyntiin 30 asteen pakkasesta ilman lohkolämppäriä. Edellyttää notkeita öljyjä, kunnossa olevia hehkuja, hyvää akkua, suodatettavaa hyvälaatuista polttoainetta ja moottori on teknisesti hyvässä kunnossa.Puusta katsottuna kirjoitti:
Onko todella totta, että diesel lähtee 30 asteen pakkasella käyntiin ilman lohkolämmittäjää??
Bensa-autotkin tarvitsevat lohkolämmittäjän, miten sitten ei diesel?
Missä tilanteessa tarvitaan webastoa?
Kysymys 2: Periaatteessa bensiinimoottoritkaan eivät tarvitse sen enempää lohkolämppäriä 30 asteen pakkasessa kun dieselikään.
Tullaan taas samaan rinkiin uudelleen: Notkeat öljyt, hyvät syttytulpat, hyvä akku ja hyvälaatuinen vedetön polttoaine ja itse moottori, että apulaitteet hyvässä kunnossa.
Bensiinimoottorin kylmäkäynnistyksessä kovissa pakkasissa on vähän mallikohtaisia eroja johtuen bensiinin ominaisuudesta tiivistyä kylmien pintojen seinämiin (imusarjassa tai sylinterikannen kanavissa), joissa polttoaine kulkee ilma+polttoaineseoksena kohti palotilaa.
Eli vaikka kuinka hankaisi startilla konetta, bensa ei kulje kunnolla palotilaan asti. Näinollen on suotavaa käyttää bensamoottorissa lohkolämppäriä ja näin myös saavutetaan pienempää talviajan polttoainetaloutta, kun ehkäistään tätä kondensoitumisilmiötä.
Dieselmoottoreiden polttoainesyöttöjärjestelmissä polttoainetta ei ruiskuteta imusarjaan, vaan joko epäsuorasti tai suorasti palotilaan. Samoiten polttoaineiden kemialliset ominaisuudet ovat erilaiset, jotka vaikuttavat myös siihen, kuinka ne käyttäytyvät kovissa pakkasissa.
Samoiten bensa- ja dieselmoottoreiden polttoaineen syttymistavassa on eroa.
Bensamoottorissa ilma-polttoaineseos sytytetään kipinällä, kun taas dieselmoottorissa palotapahtuma aikaansaadaan suuren puristuspaineen ja lämmön avulla.
Kysymys 3: Uusissa ja uudehkoissa autoissa käytetään webastoa useimmiten sentakia, että moottoreiden hyötysuhde on jo niin korkea, että ne eivät enää tuota hukkaenergiaa niinpaljoa kuin ennen. Eli eivät lämpene, vaan tuottavat moottorilta eniten toivottua liike-energiaa. Näinollen webastoa käytetään tuottamaan auton matkustamoon lämpöä, koska sitä ei enää moottorista irtoa samallatavalla kuin ennen. Samoiten webastolla saavutetaan nopeasti moottorin optimaalinen toimintalämpötila, jolloin myös pakokaasujärjestelmät toimivat parhaiten (Katalysaattorit ja EGR järjestelmät).
Siinä minun näkemyksiä lohkosta ja webastosta...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Dieselin talviongelmia
Eihän noista B-mersuista ikinä tiedä, kun ei kellään taida hirveesti olla kokemuksia, näissä on kuitenkin sama pata ku A 200 CDI Mersussa eli siltä pohjalta... Todella kompakti paketti ja HELVETIN kallis korjata (moottoritilasta) jos tulee jotain suurempaa (pitää tiputtaa moottori pois aika monen eri korjauksen takia). Muutenkaan korjaamot ei ihan hirveesti ole näitä korjailleet, koska on aika uutukainen malli ja harvinainenkin vielä, eli todennäköisesti saat huollattaa Veholla (auts).Puusta katsottuna kirjoitti:DIESELIN TALVIONGELMIA
Harkinnassa on MB 200 CDI B autom ostaminen. Sitä ennen kuitenkin vielä haluaisin ainakin seuraavia tietoja:
1. Kuinka pian alkaa ilmaantua käyntiinlähtöongelmia Suomen pakkasissa?
2. Pitääkö pakkasia varten hankkia lohkolämmittäjä ja webasto vai jopa kaksi webastoa?
3. Tuleeko sisätiloihin ajon aikana riittävästi lämpöä pakkasella vai tarvitaanko siihenkin webaston lisälämpöä?
4. Mitä muita ongelmia MB B 200 CDI autom-autossa on ja mihin tulee kiinnittää huomiota?
1. Tuskin kovin pian, tyyppivikanahan on vuotavat suuttimen tiivisteet, mutta ei nekään ala vuotamaan kovin todennäköisesti ennen 200 tkm ja kohtuu edukas korjata (no tässä menee kyllä ~satoja € kompaktiuden takia vrt. isommissa meseissä muutamia kymppejä koska tilaa on) jos vuotavat (sillon voi kylmänä olla vähän heikempää käyntiinlähtö, lisäksihän näissä on vähän ilmavaivojakin esiintyny eli polttoainepuolen tiivisteet pragaa joskus kun kilsoja on tarpeeksi). A 200 CDI lähtee ihan hyvin kuin palmun alta käyntiin ilman lämmitystä -25 C:stä, tosin ohan käynti aika rouheaa ekat minuutit enkä lähtis kovin kaasuttelemaan sillon ennenku pata vähän lämpenee

2. Eipä lohkolämppäristä sekä webastosta mitään haittaa ole. Webasto on tietysti paljon parempi ja tehokkaampi (5,2 kW vs. 0,8 kw), mutta sitä ei voi oikein käyttää jos tulee paljon lyhkästä ajoakin (tai voi jos on vaikka CTEK-akkulaturi tms.). Kahdessa webastossa ei oo mitään järkeä, ykskin riittää todella hyvin autoon ku autoon ja koneeseen ku koneeseen, niitä on eri tehoisiakin.. Mutta esim. 5 kilowatin webasto jos ei riitä henkilöautossa, niin jo on kumma juttu. Kovillakin pakkasillä ei tarvi pitää webastoa edes koko tuntia päällä, että auton moottorin lämpötila on jo +70 C. Ja tunnin poltolla saa sisätilatkin jo kuumiksi. Viime talvena ei tainnu olla yhtään päivää, millon ei puolen tunnin webastolämmitys riittänyt siihen että hytti oli lämmin ja moottori +70 C. Lohkolämmitinhän ei lämmitä moottoria kuin jonkin verran plussan puolelle, jos pakkasta on eli 800 W on aika naurettava lämmitysteho jos vertaa webaston tuottamaan lämpöön (mutta syöhän se polttoainettakin puoli litraa tunnissa).
3. B-Mersuissa on kyllä vakiona polttoaine- ja/tai sähkökäyttöinen lisälämmitin eli ohjaamoon kyllä riittää lämpöä aina jos malttaa vaan odotella sitä vähän aikaa eli kyllä se 10 kilsan ajon jälkeen jo kuumaa pukkaa. Diesel-A:ssa pukkaa polttoainekäyttönen lisälämppäri päällä niin kuumaa, että käsiä polttaa jos vie suuttimelle. Ilman lisälämmittimen käyttöä onkin aika pirun kylmä auto. Ei tää E-Mersukaan mikään lämmin ole ilman webastoa, vaikka luulis kutoskoneen tuottavankin lämpöä mutta ei niin ei, kylmempi on ku A-Mersu johtuen kai ohjaamon kokoeroista. Eli jos haluut tareta, niin ei se webasto / sähkövastuksen käyttö pahitteeks oo jos ulkona on tyyliin -20.
4. Samoja ropleemia lienee ku CDI A-mersuissa (sama tekniikka pitkälti mutta rumemmissa kuorissa

Jos ostat, niin osta vähän ajettu, tyyliin 0-100 tkm. Sellasella ajaa vuosikaudet ilman mitään isoja murheita. Ja automaattilootan öljyt pitää olla vaihdettu tai ainakin vaihdattaa, vaikka kuka tahansa muuta väittäiskin. Sen sijaan jos ostat jonkun yli 200 tkm ajetun, niin tervetuloa autoharrastajien pariin. Hyvässä kunnossa oleva 300-400 tkm ajettu Mese ei paljo uudelle häpeä tai kovin paljon erilaiselta tunnu, mutta se on fakta että noissa lukemissa siihen on vaihdettu jo paljo kaikkea pientä.