w124 seisontajarrun säätö jumissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
patchy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 28.04.2009 18:04

w124 seisontajarrun säätö jumissa

Viesti Kirjoittaja patchy »

Pitihän se nyt tännekin foorumille nyt vihdoin ja viimein rekisteröityä, kun omat neuvot eivät enää riitä.

Eli w124:stä pitäisi käsijarrua kiristää. Sen kyllä tiedän, että kiristys tapahtuu rattaasta rummun sisältä. Mutta mikä neuvoksi, kun tämä ratas on jumissa? Ei liiku yhtään.

Yritin myös irrottaa jarrukengät, jotta voisin irrottaa rummun ja pääsisi lähemmin tarkastelemaan ratasta, mutta pultit olivat ilmeisesti ruostuneet kiinni, eivät nimittäin käsivoimin aukene.

Joten neuvoja tarvitaan kuinka saada käsijarru kireälle? Ei mennyt katsastuksesta sen vuoksi läpi eikä innosta maksaa korjauksesta tuommoisen vian takia..
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

rumpu lähtee vetämällä, tosin helpottaa, jos kenkiä saisi ensin löysättyä.
En ymmätänyt, mitä pultteja pitäisi irroittaa :?: Renkaat pultit tietysti
Voimaa lisää ja osien ostoon vahinkojen mukaan 8)
autodidakti
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onkohan kyseessä jarrusatulan pultit? Satula pitää irrottaa ennen kuin jarrulevy lähtee pois. Ruosteenirrotusöljyä peliin, hyväkuntoinen lenkki tai hylsy ja tarvittaessa vähän lekaa niin pitäisi lähteä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Työnnä siitä renkaanpultin reijästä crc:tä siihen rullaan noin niinku ensialkuun ennenkuin alat mitään isompaa purkamaan.

Tämä konsti auttoi itsellä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Helpoin on kun vetäset jarrusatulan pois eestä ja sit sen jarrulevyn minkä sisällä on käppärin kengät.

Ja jos on jarrusatulan pultit tiukassa niin kuin "tomantti" jo neuwo niin lekaa listaan niin pitäis lähtee (tai pulttipyssy).

Ja sit repimään jos ei kehinnät lähde löysemmälle. Käppärin kengät tulee samalla pihalle kun on varmasti jo kerinnä kehittää pienen "jäysteen" levyn sisälle.
Samalla voi jo sit tilata uutta osaa kengän kiinnitys puolelle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18115
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samalla voi jo sit tilata uutta osaa kengän kiinnitys puolelle.
Kenkien kiinnitysjousethan tulevat kenkäsarjan mukana, ei tarvitse erikseen tilata.
wiimax.fi
Avatar
jaggeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 03.04.2005 15:21
Paikkakunta: oulu/maaseutu

Viesti Kirjoittaja jaggeri »

ei kai... ainakaan mr koivusen tavaroissa 8)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18115
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä kuin KL-varaosien sarjasta ja siinä on aina ollut kaikki jouset mukana, maksaa parikymppiä.
patchy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 28.04.2009 18:04

Viesti Kirjoittaja patchy »

reimah kirjoitti:Työnnä siitä renkaanpultin reijästä crc:tä siihen rullaan noin niinku ensialkuun ennenkuin alat mitään isompaa purkamaan.

Tämä konsti auttoi itsellä.
Juuh tuo auttoi. Rulla pyörii ja laitoin sen niin tiukalle, että rengas vielä pyörii mutta silti joutuu polkimen laittamaan aivan pohjaan, jotta tehoa tulisi.

Laitoin jarrusatulaan ruosteenirroitusöljyä, mutta se on niin jumissa että ei lähde vaikka vasaralla löisi. Eli jos tässä joutuu käsijarrun palat vaihtamaan, niin joutuu kyllä korjaamoon viemään.. :?

EDIT: Tässä tyhmänä viimeinkin tajusin, että pitäisi varmaan säätää sitä vaijerin pituutta myös sieltä auton alta. Itsellä ei ole oikein kunnon nosturia, joten sen säätö mekanismin tarkempi tutkailu auton alla ei oikein onnistu (hyvä että pään suoraksi saa siellä auton alla), joten osaisiko joku valaista, että mitä mutteria sieltä pitää kiristää?

http://img140.imageshack.us/img140/5771 ... smi3cf.gif Tuosta kuvasta jos joku voisi kertoa
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ruuvi 80, pitkällä jatkolla helppo käännellä
todennäköisesti ongelmana on linkkujen jumittuminen rumpujen sisällä
autodidakti
Vastaa Viestiin