W126:n ilmastoinnin lauhduttimen irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

W126:n ilmastoinnin lauhduttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervehdys!

Meinasin jo kirjailla tämän tuonne 'Varaosia saksasta' -aiheen alle, mutta sitten päätin avata ihan oman topikin.

Eli, olen keräämässä inspiraatiota ilmastointilaitteen lauhduttimen irroitukseen. Tarkoitukseni on kiikuttaa kenno korjaajan arvioitavaksi. Minulla on hyviä kokemuksia jäähdyttimien korjauttamisesta, joten miksipäs ei tätäkin koettaisi.

Jos joku on jo irroitellut vastaavan kennon, niin pienet vinkit eivät olisi pahitteeksi... Lähestynkö ongelmaa syylarin puolelta? Tarviiko syylari tuolloin irroittaa (vedet pois)? Vai riittääkö kiinnikkeiden löystäminen ja välistä veto?

Toinen lähetymistapa on poistaa keulilla olevat ropellit...

Nuo ropellit eivä liene tarpeellisia näillä keleillä? Eikö ne lähde käyntiin vasta koneen lämmetessä jonnekin 90 asteen yläpuolelle? Meinaan vain, jos vien ilmastoinnin kennon korjaukseen, niin autoa saattaa tarvita sillä välin... Enkä viitsisi rakennella ropelleja takaisin korjauksen ajaksi...

Nimim. laiska luonne :oops:
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, sähköropellit lähtee käyntiin jossain 94-95 asteessa, ja silloinkin ovat vain lisätuulettimina ilmastoinnin kennon takia, visko hoitaa homman ilman sähkötuulettimiakin.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Noniin, jatketaan juttua täällä:

en tiä kuin W126:ssa mutta omassani oli helpointa ottaa syyläri irti ja sitten vaan lauhdutin pois. Ei ollut paha homma. Nesteet valuttaa hanan kautta puhtaaseen astiaan, niin voi täyttää niillä syylärin jos tarvii autoa remontin ajaksi. Ilmastoinnin putkenpäät tietysti teipataan ettei sinne pääsee mitään skeidaa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Pindelski.comissa oli muistaakseni ohjeet tuohon ilmastointi-remppaan ja moneen muuhunkin 126:sen korjausjippoon, mutta saitti on nykyään maksullinen. :x
29.95$ per vuosi, saakelin amerikkalaiset!
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Unohtui vielä mainita:

ainakin minulla syyllinen putken puhkihinkkaantumiseen oli lauhduttajan ja korin välissä oleva musta muovinen tuulenohjain(?), jonka poistin kokonaan.
Kannattaa katsoa ainakin 124 omistajat, joilla on ilmastointi, ettei mikään muovi hinkkaa lauduttajan kennoa vasten, menee alumiini puhki :evil: .

Täyttö maksoi Hyvinkäällä 100e.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ahti kirjoitti:Unohtui vielä mainita:

Täyttö maksoi Hyvinkäällä 100e.
Järvenpäässä vähemmän, olisikohan 60€. Putiikin puhelinnumeron saapi tarvittaessa privana...
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Turhan työn välttelyä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ahti kirjoitti:Noniin, jatketaan juttua täällä:

en tiä kuin W126:ssa mutta omassani oli helpointa ottaa syyläri irti ja sitten vaan lauhdutin pois.
Syylari ei tosiaankaan, ole kovasti kiinni. Mutten haluaisi huomata irroituksen jälkeen, että lauhdutin on hyvin esillä, mutta kiinnityspultit toiseen suuntaan. :?
Terveisin
Tero
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Homma menee suunnileen näin:

Syylarista nesteet ulos ja letkut irti, "tuuli"tunneliirti, visko irti hihnapyörästä ( 4x6mm pultit), koska 8-kone on aika pitkä ja iroroittamisella saa enemmän tilaa toimia, syylarin kiinnikkeet irti ja sitten nosto pois, Lauhduttimen putkien irroittaminen ( ole tarkkana ettet riko lauhdutinta enenmpää putkia irroittaessa ) , lauhduttimen "klipsujen" irroittaminen ja sitten lauhdutin irti.
Muista "tulpata" ilmastoinnin letkut heti, ettei putkistoon pääse sisään kosteutta .
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuohonpa ei voi enää muuta lisätä kuin, että lauhdutin lähtee irti siten, että ensin sitä nostetaan(tietenkin yläkiinnikkeissä olevat kumitutit pitää vetää ensin pois) , jolloin se irtoaa alakiinnikkeistään. Lopuksi se lähtee siitä alapää edellä moottoria kohti. Niitä tuulettimia, eikä muita hiluja ei tarvitse irrottaa, koska ne eivät ole tiellä.
Vastaa Viestiin