Vanteista kysymys???
Vanteista kysymys???
Elikkä auto on C-sarja -99 josta kaksi kesärengasta alkas olla vaihtokunnossa ja nurkissa olis pyörimässa kaksi 124:n vannetta joissa hyvät renkaat, niin onko haittaa jos niissä se Et luku on eri kuin omissa vanteissa???
Paljos niissä nykysissä on ET ja paljoko 124:sen vanteissa ET? Eipä siinä pitäs olla mitään ongelmaa vaikka laittaaki eri ET:llä olevat vanteet, tietysti jos on paljon suurempi ET uusissa vanteissa ku entisissä ni pitää varmistaa ettei ota kiinni mihinkään (raidetangon päähän tai jarrusatulaan tms..).
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
ajo-ominaisuudet tuossa voi heiketä tai parantua, riippuu tilanteesta, kokeilemalla se sitten selviää... jos taas renkaiden koko heittää myös, niin absit yleensä sitten myös sekoaa... tais olla, että pelkkä profiilin muutos 55 -> 50 riitti sekoittamaan abs systeemin
jos siis etuakselilla pysyy 55 profiilin rengas ja taakse vaihdetaan 50 sarjan rengas 55 tilalle...

Itellä ainaki on toisessa autossa eessä 45 ja takana 40 -profiilin kumit niin ei ole abseihin ollut vaikutusta. Vastaavasti toisessa autossa on edessä 55 -kumit ja takana 65:set niin absit lähtee 80 km/h jälkeen pois pelistä.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Ei ne ABSit sitä renkaan profiili lukua tuijota vaan ne mittaa renkaan pyörintä nopeutta. Jos takarenkaat pyörii nopeemmin/hitaammin kuin eturenkaat niin ABS luulee että nyt on liukasta.
Vain renkaan halkaisijalla on merkitystä. Eli esim. itselläni on edessä 235/40ZR18 ja takana 265/35ZR18. Näiden molempien halkaisija on n.64,4cm eli ABS ei ryppyile.
Niin se renkaan profiili lukuhan on prosentteja renkaan leveydestä. 205/55R15 tarkoittaa että profiili on 55% tuosta 205mm eli 112,75mm kun taas 215/55R15:ssa profiilin korkeus on 118,25mm, eli profiili on 5,5mm korkeampi, eli renkaan halkaisija on 11mm suurempi.
Jos nämä molemmat esimerkki renkaat olisivat samassa autossa niin kun 205/55R15 menisi 100km/h nopeutta, niin 215/55R15 menisikin 102km/h akselilta mitattuna. tai näin ainakin ABS sen mittaisi ja luulisi että nyt jommat kummat renkaat luistaa. (jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa tämä saattaisi rikkoa jakolaatikon)
Eli esim. Kinnusella taitaa olla nuo 40 ja 45 profiiliset kumit eri leveyttä (40 leveämpi kuin 45) -> sama halkaisija. Ja nuo 55 ja 65 profiiliset joko samaa leveyttä tai 65 profiiliset leveämmät kuin 55.
ET luku ei vaikuta renkaan halkaisijaan joten se ei vaikuta ABS:eihin. (no ei kukaan vissiin niin väittänytkään)
C-sarjalaisen 15" alkup. renkaat on 185/65R15 vanne 6x15 ET31
tai 195/65R15 vanne 6,5/15 ET37
W124:ssä esim. (riippuu moottori vaihtoehdosta) 185/65R15 vanne 6x15 ET 49
Eli W124:n rengas menee 18mm sisemmäs kuin ET 31
tai 5mm sisemmäs kuin ET 37
Eli kyllä pitäisi sopia kunhan et laita sisäpuolta ulospäin
Olisi mukava tietää se auton tarkka malli tai renkaiden tarkka koko niin näitä olisi helpompi vertailla
Tällä tavalla kun vaihtoehtoja on useampia niin menee äkkiä sekaisin ja saattaa olla että noissa mun laskuissa on hieman virheitä...
Enkä edes kaikkia vaihtoehtoja noista W124 alkup. kumeista ottanut mukaan laskelmiin kun niitäkin on jo 15 tuumasina ainakin neljää eri kokoa...
Niin joo, 185/65R15 ja 195/65R15 halkaisijat on 62,2 ja 63,5 eli satasen nopeudessa mittauseroa on 2km/h. Tämän ei vielä pitäisi vaikuttaa ABS:ään ainakaan alle 150km/h nopeuksissa. (mitäänhän en tietenkään takaa)
Ja muistetaan se että auton raide väli ei saa muuttua yli 30mm muuten katsastus diktaattori repii pelihousunsa. (eli jos sun alkup. koko rekisteri otteessa on tuo ET31 niin et saa laittaa. jos tuo ET37 tai ei ET:tä merkattu niin saat laittaa)
Vain renkaan halkaisijalla on merkitystä. Eli esim. itselläni on edessä 235/40ZR18 ja takana 265/35ZR18. Näiden molempien halkaisija on n.64,4cm eli ABS ei ryppyile.
Niin se renkaan profiili lukuhan on prosentteja renkaan leveydestä. 205/55R15 tarkoittaa että profiili on 55% tuosta 205mm eli 112,75mm kun taas 215/55R15:ssa profiilin korkeus on 118,25mm, eli profiili on 5,5mm korkeampi, eli renkaan halkaisija on 11mm suurempi.
Jos nämä molemmat esimerkki renkaat olisivat samassa autossa niin kun 205/55R15 menisi 100km/h nopeutta, niin 215/55R15 menisikin 102km/h akselilta mitattuna. tai näin ainakin ABS sen mittaisi ja luulisi että nyt jommat kummat renkaat luistaa. (jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa tämä saattaisi rikkoa jakolaatikon)
Eli esim. Kinnusella taitaa olla nuo 40 ja 45 profiiliset kumit eri leveyttä (40 leveämpi kuin 45) -> sama halkaisija. Ja nuo 55 ja 65 profiiliset joko samaa leveyttä tai 65 profiiliset leveämmät kuin 55.
ET luku ei vaikuta renkaan halkaisijaan joten se ei vaikuta ABS:eihin. (no ei kukaan vissiin niin väittänytkään)
C-sarjalaisen 15" alkup. renkaat on 185/65R15 vanne 6x15 ET31
tai 195/65R15 vanne 6,5/15 ET37
W124:ssä esim. (riippuu moottori vaihtoehdosta) 185/65R15 vanne 6x15 ET 49
Eli W124:n rengas menee 18mm sisemmäs kuin ET 31
tai 5mm sisemmäs kuin ET 37
Eli kyllä pitäisi sopia kunhan et laita sisäpuolta ulospäin

Olisi mukava tietää se auton tarkka malli tai renkaiden tarkka koko niin näitä olisi helpompi vertailla

Enkä edes kaikkia vaihtoehtoja noista W124 alkup. kumeista ottanut mukaan laskelmiin kun niitäkin on jo 15 tuumasina ainakin neljää eri kokoa...
Niin joo, 185/65R15 ja 195/65R15 halkaisijat on 62,2 ja 63,5 eli satasen nopeudessa mittauseroa on 2km/h. Tämän ei vielä pitäisi vaikuttaa ABS:ään ainakaan alle 150km/h nopeuksissa. (mitäänhän en tietenkään takaa)
Ja muistetaan se että auton raide väli ei saa muuttua yli 30mm muuten katsastus diktaattori repii pelihousunsa. (eli jos sun alkup. koko rekisteri otteessa on tuo ET31 niin et saa laittaa. jos tuo ET37 tai ei ET:tä merkattu niin saat laittaa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Hehenapa kirjoitti:taas, kun yritti selittää niin, että totaalinen idioottikin tajuais, että profiilin muutos tarkoittaa itseasiassa halkaisijan muutosta, niin ei perkele vain mene vain perillevaan aloitetaan oma selostus samasta asiasta...

-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Kiitos nyt tuostakin kommentista... Jos kiinnostaa niin aloitin ko. laskelmat jo ennen vastaustasi, välillä loppui kiinnostus laskelmin joten kävin kahvilla, pelasin Talvisota peliä, kävin kahvilla, kirjoittelin muualle forumille (toisella välilehdellä) kävin suihkussa, jne. jonka jälkeen jatkoin viestin loppuun.napa kirjoitti:taas, kun yritti selittää niin, että totaalinen idioottikin tajuais, että profiilin muutos tarkoittaa itseasiassa halkaisijan muutosta, niin ei perkele vain mene vain perillevaan aloitetaan oma selostus samasta asiasta...
Viestisi ei siis näkynyt minulle ennen kuin olin oman viestini jättänyt.
Sinun viestistäsi puuttuu leveyden huomioiminen.
jos renkaat on esim. 215/55 ja taakse laitetaan 235/50 niin ei riitä sekoittamaan ABS systeemiä.jos siis etuakselilla pysyy 55 profiilin rengas ja taakse vaihdetaan 50 sarjan rengas 55 tilalle...
Tarkkuutta siihen viestin kirjoittamiseen

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Homer Simpsonhan opettaa eräässä jaksossa lapsilleen:napa kirjoitti:mä en edelleenkään näemmä osaa asettua totaali idiootin asemaanenkä taida tästä lähtien edes yrittää
Kids, you tried your best... and you failed miserably! The lesson here is: "never try" because trying is first step towards failure!
Minun ohjeeni on että yritä, yritä, eipähän kukaan pääse sanomaan ettet olisi tehnyt mitään...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...