Mikäs piru tyhjäkäyntiä riivaa
Mikäs piru tyhjäkäyntiä riivaa
Kun pakkasherra päätti rankaista Daamia yli 10 asteen viileydellä, ilmeni kumma juttu. Toissaehtoona duunista lähtiessä tyhjäkäynti jäi tuonne 1300 rpm seutuville senkin jälkeen, kun mylly oli jo täydessä käyntilämmössä. Kun sitten poikkesin kaupoille ja kiesi seisoi vartin, niin kone kävi normaalia about 700 rpm tahtia. Kolmen kilsan ajon jälkeen risteykseen stopatessa tyhjät olivat jälleen yli 1000 kieppiä.
Eilisaamuna sama juttu. Auto piuhasta käyntiin, tyhjäkiepit normaalit 700. Kun sitten 12 asteen pakkasviimassa ajelin duuniin, niin kiepit hakeutuivat yli tonttuun. Illalla kotiin lämpimästä tallista, kiepit normaalit, mutta matkan varrella alkoivat jälleen kiivetä yläkanttiin, pakkasta 14 raatia.
Eilen illalla auto seisoi vielä nelisen tuntia -17 asteen löylyissä ilman piuhaa. Siitä käyntiin ja tyhjäkiepit jo liki 2000 rpm, eivätkä laskeneet vaikka kone ehti lämmetä kunnolla.
Nyt taas tänä aamuna pakkasta oli 15 astella, kun töihin lähdin. Tottahan toki tyhjäkäynti noissa lämpötiloissa asettuu hetkeksi sinne 1300-1500 kiepin tietämiin heti startin jälkeen, mutta tämäpä taas jäi sinne myös koneen lämmettyä. Ajelin reilut 20 km ja stoppasin Veijolle viitisen minuutin ostosasialle. Kun sitten siitä lähdin, kone kiersi tyhjää kiltisti sen n. 700 rpm, ja siinä se pysyi myös loppumatkan. Matkan aikana pakkanen oli laskenut n. 7 asteeseen.
Onko kyseessä jokin M103:n sähköinen joulunalustrolli, ehken alipainevuoto, mekaaninen kivestys jossain vivustossa (esim. tyhjäkäynnin mikrokytkimessä), jäätääkö joku jossain, vai antaako joku anturi virheellistä tietoa yli 10 asteen kylmällä? Eli onko kellään tullut vastaan moista oireyhtymää tai onko muuten hajua ilmiön syntyperästä?
Muuten kone käy tasaisesti, käynnistyy välittömästi ja vetää oivallisesti.
Eilisaamuna sama juttu. Auto piuhasta käyntiin, tyhjäkiepit normaalit 700. Kun sitten 12 asteen pakkasviimassa ajelin duuniin, niin kiepit hakeutuivat yli tonttuun. Illalla kotiin lämpimästä tallista, kiepit normaalit, mutta matkan varrella alkoivat jälleen kiivetä yläkanttiin, pakkasta 14 raatia.
Eilen illalla auto seisoi vielä nelisen tuntia -17 asteen löylyissä ilman piuhaa. Siitä käyntiin ja tyhjäkiepit jo liki 2000 rpm, eivätkä laskeneet vaikka kone ehti lämmetä kunnolla.
Nyt taas tänä aamuna pakkasta oli 15 astella, kun töihin lähdin. Tottahan toki tyhjäkäynti noissa lämpötiloissa asettuu hetkeksi sinne 1300-1500 kiepin tietämiin heti startin jälkeen, mutta tämäpä taas jäi sinne myös koneen lämmettyä. Ajelin reilut 20 km ja stoppasin Veijolle viitisen minuutin ostosasialle. Kun sitten siitä lähdin, kone kiersi tyhjää kiltisti sen n. 700 rpm, ja siinä se pysyi myös loppumatkan. Matkan aikana pakkanen oli laskenut n. 7 asteeseen.
Onko kyseessä jokin M103:n sähköinen joulunalustrolli, ehken alipainevuoto, mekaaninen kivestys jossain vivustossa (esim. tyhjäkäynnin mikrokytkimessä), jäätääkö joku jossain, vai antaako joku anturi virheellistä tietoa yli 10 asteen kylmällä? Eli onko kellään tullut vastaan moista oireyhtymää tai onko muuten hajua ilmiön syntyperästä?
Muuten kone käy tasaisesti, käynnistyy välittömästi ja vetää oivallisesti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Miten tulee jostain mieleen, että kaasuvaijeri takertelee, vaikka kosteutta kuoressa. Kun auto seisoo paikallaan konehuone lämpöisenä, kuoressa sulaa ja vaijeri alkaa liikkua kunnolla. Ja ajoviima taas jäähdyttää "viime millit" vaijerist auudelleen jäähän.
Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Nimimerkillä "mullakin souti taas eilen tyhjäkäynti 400-1400 r/min mutta illassa se meni itsekseen ohi".
Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Nimimerkillä "mullakin souti taas eilen tyhjäkäynti 400-1400 r/min mutta illassa se meni itsekseen ohi".

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Jeps
Minulla tyhjäkäynti heitteli samanlailla viime keväänä auton seisonnan päätyttyä. Auto seisoi tiellä P-päällä, kone n. 40asteen lämpötilassa. Tyhjäkäynti heitteli 2000 ja 500 välillä. Minuutin verran 500 ja sitten 10 sekuntia 2000 jne.... Oireet hävisivät kokonaan ensimmästen 2000km:n aikana. Epäilin sillon, että kosteutta oli virranjakajassa tai vettä tankissa.
Kone kävi muuten tosi mielenkiintoisesti, ihankun joku olisi painellut kaasua. Oikeastaan aika karmivakin kokemus, kun nousin autosta ja yhtäkkiä kierrokset nousi 2000:n itsestään.
Kone kävi muuten tosi mielenkiintoisesti, ihankun joku olisi painellut kaasua. Oikeastaan aika karmivakin kokemus, kun nousin autosta ja yhtäkkiä kierrokset nousi 2000:n itsestään.
Nyt se myrkyn lyppäs. Saman vaivan havaitsin autossani myös eilisnä. Kiepit 30km.ajon jälkeen parkissa n 1100 kierrosta. Tunnin päästä uusi startti, kierrokset n.700... Siinä vielä sellainen havainto, että ne kierrokset riitti pitämään öljynpaineet liki kolmessa, normaalisti lämmin kone 1.4-1.8 välissä...Mysteeri vaiko justeeri? Ei tainnut olla edes täysikuu 

W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Taitaa johtua teidän tyhjäkäyntihäiriöt tällä kertaa vaihtelevista ilman lämpötiloista.
Ja siis tänä aamuna sama jatkui. Ei siis sahaa, vaan pohottaa yhtä soittoa kokonajan toista tonnia, aiheuttanee ilmeisesti ennenpitkää kulutustottumusten muuttumisen paikallisella JET:in valvojalla, jos tuo kulutuskin tuosta vielä nousee... 

W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Onkohan nyt tämä ihmisäkin riivaava influenssa iskenyt mietin 6-pyttyisiin nuhapumppuhin
sanan varsinaisessa merkityksessä.
Yksi positiivinen puoli ilmiössä kuitenkin on. Reipas tyhjäkierto tuo mukavasti lisää kaasuunvastaavuutta ja eräänlaista tunnelmaa tanakammasta alakierrosväännöstä, kun syötöt ovat "isolla" jo valmiiksi
Pariin otteeseen sain kierrokkset tosin asettumaan hämäämällä konetta: paikalla ollessa kakkonen päälle ja kytkintä ylös kaasuun koskematta, siten että kiepit tipahtivat normaali tyhjäkäynnin lukemiin. Sinne ne sitten myös jäivät, noustakseen sitten muutaman kilsan ajon jälkeen taas tontun paremmalle puolen. Tälle ilmiölle on kuitenkin ollut ominaista, että olkoon kierrokset sitten 700 tai 1500, niin ne eivät vaella mihinkään johonkin arvoon ensin asetuttuaan.
Pitää tarkkailla hommelia nyt kun ainakin meitillä alkaa elohopea näytellä nyt jo nollaa. Kai tuo asettunee omia aikojaan, lämpötilan ja kosteuden vaihtelut ovat olleet näillä nurkilla todella suuria ja nopeita.
Ja tällä menolla ohi ajetaan yhä harvemmin.......

Yksi positiivinen puoli ilmiössä kuitenkin on. Reipas tyhjäkierto tuo mukavasti lisää kaasuunvastaavuutta ja eräänlaista tunnelmaa tanakammasta alakierrosväännöstä, kun syötöt ovat "isolla" jo valmiiksi


Pariin otteeseen sain kierrokkset tosin asettumaan hämäämällä konetta: paikalla ollessa kakkonen päälle ja kytkintä ylös kaasuun koskematta, siten että kiepit tipahtivat normaali tyhjäkäynnin lukemiin. Sinne ne sitten myös jäivät, noustakseen sitten muutaman kilsan ajon jälkeen taas tontun paremmalle puolen. Tälle ilmiölle on kuitenkin ollut ominaista, että olkoon kierrokset sitten 700 tai 1500, niin ne eivät vaella mihinkään johonkin arvoon ensin asetuttuaan.
Pitää tarkkailla hommelia nyt kun ainakin meitillä alkaa elohopea näytellä nyt jo nollaa. Kai tuo asettunee omia aikojaan, lämpötilan ja kosteuden vaihtelut ovat olleet näillä nurkilla todella suuria ja nopeita.
Kolmisen sataa kilsaa on nyt taitettu tuon oikkuilun kera ja kyllä näin vakireitillä huomaa, että bensamittarin neula laskee tavallista ripeämmin. Ilmankos Klan Esson omistaja vilkuttaa iloisesti aina ohi ajaessaniHannu V. kirjoitti:Ja siis tänä aamuna sama jatkui. Ei siis sahaa, vaan pohottaa yhtä soittoa kokonajan toista tonnia, aiheuttanee ilmeisesti ennenpitkää kulutustottumusten muuttumisen paikallisella JET:in valvojalla, jos tuo kulutuskin tuosta vielä nousee...

Ja tällä menolla ohi ajetaan yhä harvemmin.......
Viimeksi muokannut Kaapo, Ke 17.12.2003 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Mikäs piru tyhjäkäyntiä riivaa
Jukka N. kirjoitti:Kun pakkasherra päätti rankaista Daamia yli 10 asteen viileydellä, ilmeni kumma juttu. Toissaehtoona duunista lähtiessä tyhjäkäynti jäi tuonne 1300 rpm seutuville senkin jälkeen, kun mylly oli jo täydessä käyntilämmössä. Kun sitten poikkesin kaupoille ja kiesi seisoi vartin, niin kone kävi normaalia about 700 rpm tahtia. Kolmen kilsan ajon jälkeen risteykseen stopatessa tyhjät olivat jälleen yli 1000 kieppiä.
Eilisaamuna sama juttu. Auto piuhasta käyntiin, tyhjäkiepit normaalit 700. Kun sitten 12 asteen pakkasviimassa ajelin duuniin, niin kiepit hakeutuivat yli tonttuun. Illalla kotiin lämpimästä tallista, kiepit normaalit, mutta matkan varrella alkoivat jälleen kiivetä yläkanttiin, pakkasta 14 raatia.
Eilen illalla auto seisoi vielä nelisen tuntia -17 asteen löylyissä ilman piuhaa. Siitä käyntiin ja tyhjäkiepit jo liki 2000 rpm, eivätkä laskeneet vaikka kone ehti lämmetä kunnolla.
Nyt taas tänä aamuna pakkasta oli 15 astella, kun töihin lähdin. Tottahan toki tyhjäkäynti noissa lämpötiloissa asettuu hetkeksi sinne 1300-1500 kiepin tietämiin heti startin jälkeen, mutta tämäpä taas jäi sinne myös koneen lämmettyä. Ajelin reilut 20 km ja stoppasin Veijolle viitisen minuutin ostosasialle. Kun sitten siitä lähdin, kone kiersi tyhjää kiltisti sen n. 700 rpm, ja siinä se pysyi myös loppumatkan. Matkan aikana pakkanen oli laskenut n. 7 asteeseen.
Onko kyseessä jokin M103:n sähköinen joulunalustrolli, ehken alipainevuoto, mekaaninen kivestys jossain vivustossa (esim. tyhjäkäynnin mikrokytkimessä), jäätääkö joku jossain, vai antaako joku anturi virheellistä tietoa yli 10 asteen kylmällä? Eli onko kellään tullut vastaan moista oireyhtymää tai onko muuten hajua ilmiön syntyperästä?
Muuten kone käy tasaisesti, käynnistyy välittömästi ja vetää oivallisesti.
jaahas.. olin just kirjottamassa vähän samantyylistä juttua.... mulla on tuossa M110ssä täysin sama juttu! aamulla pakkasessa käyntiin nii käy noin 1900-2100rpm eikä taho millään tippua vaikka lämmöt nousee 90asteeseen... laskee ehkä 1100-1200kierrokseen (eilen pakkasta 21astetta)ja sit ku ajaa pakkasessa nii ei tipu millään alle 1500kierroksen... tuo on jo vähän kiusallista ku tökkää vaihteen päälle nii sillon mennään ja lujaa... tahi jäädään paikoilleen renkaiden pyöriessä vaan tyhjää...

Sitä sammoo
Missäs piileskelee se tyhmäkäynnin mikrokytkin?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Ja mulla hyrrää ku enkeli, tralalallalalaa...
Hierotte poijaat liikaa niitä autoja, alkaa vehje diivaileen.
Edit: Mutta yks juitsu kyllä ihmetyttää itseäkin. Kun pakkasta on tuollainen about ~20 graadii tai enemmän, alkaa bensa haisemaan. Siis jos auto on ollut hetken aikaa parkissa ja iskee tulille. Haju kyllä katoaa ajaessa ja tuntuisi tulevan kuitenkin etupäästä. Mistä se siis hönkii, ei siellä mitään vuotoa ainakaan ole, MOT.
Jaa niin, joulukin on jo ovella...


Hierotte poijaat liikaa niitä autoja, alkaa vehje diivaileen.

Edit: Mutta yks juitsu kyllä ihmetyttää itseäkin. Kun pakkasta on tuollainen about ~20 graadii tai enemmän, alkaa bensa haisemaan. Siis jos auto on ollut hetken aikaa parkissa ja iskee tulille. Haju kyllä katoaa ajaessa ja tuntuisi tulevan kuitenkin etupäästä. Mistä se siis hönkii, ei siellä mitään vuotoa ainakaan ole, MOT.
Jaa niin, joulukin on jo ovella...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Sitä sammoo
Kytkin löytyy ilmanputsarin alta. Siis koppa pois ja siellä "kurkun" takana rintapellin puolella imusarjaa on kaasuvivuston nivel ja säätötanko. Vipunen osuu kaasun ollessa ylhäällä mikrokytkimeen, joka taas ohjaa tyhjäkäyntipiiriä.-O- kirjoitti:Missäs piileskelee se tyhmäkäynnin mikrokytkin?
Itse eppäilin juuri tätä kohtaa, vivusto ehkä hyhmääntyy eikä aina mene perille asti, jolloin tyhjäkäynnin ohjaus ei täydellisesti kytkeydy. Enpä vaan ole ottanut vielä auki = pimeää, kylmää, kiire


Tämä vain sitä taustaa vasten, että kun kerran säätöpuuhissa mikrokytkin kokeeksi ohitettiin, niin tyhjäkäynti kiipesi sinne 2000 rpm huiteille. Toisaalta kytkin on kaiketi on-off -tyyppiä, joten vaihtelevat "jumiin jäävät" kierrosluvut eivät oikein tue tätä teoriaa

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tutkitaan
Pitänee vkonloppuna perehtyä tuon ilmanpuhdistinosaston takana kummitteleviin salaisuuksiin paremmin. Jospa sieltä löytyisi isompi häiriö kuin etupyörien suunnansäätövälineen ja jakkaran välistä---jota on kyllä syytä epäillä.
Alipaineletkujen kovettuneita päitä voisi ajankulukseen muotoilla vaikka Nikkei veitsisarjalla uuteen uskoon, jos vaikka pienet alipainevuodot sillä katoaisivat ja edesauttaisivat säädyllisen tyhjäkäynnin löytymistä.
Epäilyksenä on , että alkaa olla niin monta tekijää tuossa ailahtelevassa käynnissä ettei Vammalan nimismieskään ota siitä selvää--ja vaikka ottaiskin se piru ei muille sitä kerro kiristämättä --ja kiristyshän on taasen rikos --ja....
Alipaineletkujen kovettuneita päitä voisi ajankulukseen muotoilla vaikka Nikkei veitsisarjalla uuteen uskoon, jos vaikka pienet alipainevuodot sillä katoaisivat ja edesauttaisivat säädyllisen tyhjäkäynnin löytymistä.
Epäilyksenä on , että alkaa olla niin monta tekijää tuossa ailahtelevassa käynnissä ettei Vammalan nimismieskään ota siitä selvää--ja vaikka ottaiskin se piru ei muille sitä kerro kiristämättä --ja kiristyshän on taasen rikos --ja....
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
eipä mulla ainakaan kesäkelillä ole mitään merkitystä sillä "mikrokytkimellä"tuohon tyhjäkäyntiin... käy ihan tasaseen 650kierrosta.. (siis kesällä). eniten epäilen jotain lämpöanturia/ruiskunboxia... kukas tietää mikä värkki se moottorin (M110) kyljessä imusarjan alla oleva bensapumpulta näyttävä laatikko on? menee metalliset polttoaine putket... ja pari piuhaa.
Niinpä
Tuota lisäilmatyhjäkäyntimötikkää veikkasi myös Tomi T. toissapäiväisessä mikromiitissä saunan lauteilla (josta enemmän Klubisektorilla).
Eilen ehtosella pyyhälsin baanalle lämpimästä tallista, varvit sen 700. Ulkolämpötila oli tippunut -2 asteeseen ja ruodussa joutokiepit pysyivät 50 km ajorupeaman ajan aivan asiallisesti.
Tämä aamuna letkusta käymään, pakkasta 14 astetta. Tyhjäkäynti aivan normaali koko ajan. Vaan sitten 20 km ajon jälkeen stoppasin kaupan pihaan - ja siihen stumppasi myös kone
. Käynnistin uudestaan, kiepit nousivat 1700 tienoille. Sammutin ja uusi startti. Varvit jäivät normaalitasolle ja siinä pysyivät loppureissun ja aamuisen kaupunkipyörityksen, pakkasta n. 10 astetta. Tuntuu, että oire alkaa kaikota asteittain, mutta eiköhän tuo SEV8:n
esittelemä murikka joudu tehotarkkailuun.
No, toissapäivänä työkaverin '02-mallinen Focus alkoi kirjapainon pihassa seistessään kaasutella itsekseen välillä 500-4000 rpm
Ja toisen kaverini 2 kk vanha Pökötti 306 päätti liikennevaloissa nostaa kiepit 5000 tuntumiin, kun ilmastoinnin kytki päälle. Kaikkea sitä..... tätä ennen Pökö oli ollut 3 viikkoa merkkiliikkeen suojissa elektronisen kaasupolkimen häikkien vuoksi. Käyntihäiriöt olivat melko suuria, sillä auto ei eräänä kauniina aamuna suostunut käynnistymään lainkaan 
Eilen ehtosella pyyhälsin baanalle lämpimästä tallista, varvit sen 700. Ulkolämpötila oli tippunut -2 asteeseen ja ruodussa joutokiepit pysyivät 50 km ajorupeaman ajan aivan asiallisesti.
Tämä aamuna letkusta käymään, pakkasta 14 astetta. Tyhjäkäynti aivan normaali koko ajan. Vaan sitten 20 km ajon jälkeen stoppasin kaupan pihaan - ja siihen stumppasi myös kone

esittelemä murikka joudu tehotarkkailuun.
No, toissapäivänä työkaverin '02-mallinen Focus alkoi kirjapainon pihassa seistessään kaasutella itsekseen välillä 500-4000 rpm



Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Niinpä
Ja tuosta naapurista vietiin eilen uudehko Mitsubishi Spacewagon hinurin lavalla pois.Jukka N. kirjoitti:No, toissapäivänä työkaverin '02-mallinen Focus alkoi kirjapainon pihassa seistessään kaasutella itsekseen välillä 500-4000 rpm![]()
Ja toisen kaverini 2 kk vanha Pökötti 306 päätti liikennevaloissa nostaa kiepit 5000 tuntumiin, kun ilmastoinnin kytki päälle. Kaikkea sitä..... tätä ennen Pökö oli ollut 3 viikkoa merkkiliikkeen suojissa elektronisen kaasupolkimen häikkien vuoksi. Käyntihäiriöt olivat melko suuria, sillä auto ei eräänä kauniina aamuna suostunut käynnistymään lainkaan

Ja mun kiesi hyrrää edelleenkin kuin enkeli.
Ei muistaakseni ole kertaakaan sahannut tyhjäkäyntiä tuolla lailla koko kolmen vuoden ja 120tkm:n aikana. Kerran on kyllä sammunut, mutta se oli ensimmäisellä ajokerralla noin parin vuoden seisokin


Kerran tosin meni vahingossa diiseliä tankkiin. Ja vaikka miten tarkasti sen yritti lapota pois, oli koneen käynti vähän niin ja näin. Varsinkin kun oli vielä aikasmoiset pakkaset. Kylmällä koneella kun painoi kaasua, pöläytteli vaan mustia pilviä. Kaasua lisää, vauhti vaan laski ja kone sanoi npöööööööö...
Jos olis tuolloin tietänyt oktaanikiekon olemassaolosta.

Ps. Ostinpa eilen uudet närhenmunat, vielä kun jaksais ruuvata ne paikoilleen. Taitaa nimittäin olla pettäneet ne meikäläisen kontaktiliimalla korjaamat tiivisteet, kyllä ne melkein puoli vuotta kestikin. Taas tekee ihan samaa, kaupungissa riittää kyllä lämpöjä ihan mukavasti, mutta maantiellä pukkaa vaan kylmää. Toivottavasti parantuu noilla, menihän niihinkin taas sata euroa. Ja ostin samalla uuden lumiharjankin, 6€. Saman olis saanut Motonetistä 40 senttiä halvemmalla, prkl.

Oli muuten KL:ssä jotain ihan siistinnäköisiä pienoismalleja, ainakin joku SL siinä tais olla, en kattonu tarkemmin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Niinpä
Olisit käynyt leimalla Lakalaivassa, sieltä sai syynikäynnillä lumiharjan "kaupan päälle"Pasi M. kirjoitti: Ps. Ja ostin samalla uuden lumiharjankin, 6€. Saman olis saanut Motonetistä 40 senttiä halvemmalla, prkl.![]()

Se on kyllä taivaksen tosi, etteivät kontaktiliimaviritykset noissa närhenpalleissa kauaa kestä. Eivätkä kestä uudetkaan maailman tappiin, jos jäähdytysneste alkaa olla entistä. Kannattaa siis laittaa liemipuolikin kuntoon, näin pitäisi tehdä Taamiinkin vielä ennen uutta vuotta, kun vain ehtisi. Tuntuu vaan, että oma suu tuppaa olemaan aina lähinnä...

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jatketaans vielä tuosta tyhjäkäynnistä.
Mullahan oli kesällä jo samanlaista ongelmaa, joka on toistunut nyt viikon aikana kolme kertaa.Eli tyhjäkäynti alkaa vähän kerrassaan aaltoilla väliä 500-1200 r/min. Aaltoliike kasvaa koko ajan, aluksi auto tuntuu kyävän OK, mutta puolta minuuttia myöhemmin sahaus on jo valtaisaa. Auton sammuttaminen saattaa korjata tilanteen, samoin pidempi maantieajo. Kummallista kyllä, D päällä ilmiötä ei ole, vaan ainoastaan vapaa/P-asennoissa. Vetää ja käynnistyy kylä kunnialla, mutta esimerkiksi parkkipaikkavenkoiluissa vehje voi sammuakin,jos laatikko suuntaa vaihdettaessa kytkee vedon päälle juuri, kun tyhjäkäynti käy alhaalla.
????!
Mullahan oli kesällä jo samanlaista ongelmaa, joka on toistunut nyt viikon aikana kolme kertaa.Eli tyhjäkäynti alkaa vähän kerrassaan aaltoilla väliä 500-1200 r/min. Aaltoliike kasvaa koko ajan, aluksi auto tuntuu kyävän OK, mutta puolta minuuttia myöhemmin sahaus on jo valtaisaa. Auton sammuttaminen saattaa korjata tilanteen, samoin pidempi maantieajo. Kummallista kyllä, D päällä ilmiötä ei ole, vaan ainoastaan vapaa/P-asennoissa. Vetää ja käynnistyy kylä kunnialla, mutta esimerkiksi parkkipaikkavenkoiluissa vehje voi sammuakin,jos laatikko suuntaa vaihdettaessa kytkee vedon päälle juuri, kun tyhjäkäynti käy alhaalla.
????!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tästä lienee kysymys myös tuossa aikaisemmassa "kaupan pihassa stumppaamiseen". Jäi meinaten pois edellisestä vuodatuksesta, että vaikka häikkä tuntuu äänettömästi kolahtaen poistuneen takavasemmalle, niin pieni viba on vielä olemassa.Aku P kirjoitti: mutta esimerkiksi parkkipaikkavenkoiluissa vehje voi sammuakin,jos laatikko suuntaa vaihdettaessa kytkee vedon päälle juuri, kun tyhjäkäynti käy alhaalla. ????!
Kun kiepit ovat olleet siellä 1700-2200 "käyttöalueella" jonkin matkaa ja siitä heittää vapaalle, niin varviviisari tipahtaa 500 rpm seutuun, ja nousee sitten samantien siihen 700 kohdille. Aikaisemmin neula on laskenut normityhjälle suoraan, kulkematta ensin 500:n kautta. Ei taida kone kummoistakaan äkkinäistä kuormituksen lisäystä tarvita noilla kiepeillä, kun se saattaa tukehtua pullan puutteeseen

Joten entistä vahvemmin epäilys kohdistuu ilmaventtiiliin. Tosin Tomi T.n M103 oli kiukutellut samalla tavalla, mutta murikan aukaisu ja putsaus ei tainnut tuoda mitään järisyttävää parannusta. Analysointi tosin jäi kesken, kun pappakaarti ryntäsi saunan lauteille omine muisteluksineen (ks. mikromiitti

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Mulla oli välillä tyhjäkierrokset tossa 1000 luokkaa kesällä, mutta nyt ne on jostain syystä ihan normaalit.
Juu yritin kesällä putsata ilmaventtiiliä (tyhjäk. moottori). Sitä ei saa puretuksi vaan pesu täytyy hoitaa niitten reikien kautta. Aika hankala pesu, eikä varmaan tullu hyvin tehtyä. Kaasutinpuhd. ainetta käytin. Tutkin myös sen kaasuvaijerin päässä olevan mikrokytkimen, yleismittari näyttää että toimii. Avasin myös ohjausboxin, setä on tv-korjaaja ja hän katso juotokset läpi. Sano vaan että kyllä on hyvää jälkeä näissä mersun korteissa: ei mitään ihmeempää vikaa. Vika on nyt kuitenkin korjaantunu, en tiedä onko mun ansiosta vai ei. (Oliskohan ohjausboxin pistekkeessa ollu huono kontakti?)
Ilmaventtiliä vois ehkä tutkia sillä tavalla että ottaa ilmaputsarin pois antaa lämpimän koneen käydä tyhjäkäyntiä ja sit vetää ilmaventtiilistä johdot pois. Jos ilmaventtiili toimii, kierrokset tulis muuttua, jos ei tapahdu mitään, sitten on vikaa jossain (ilmaventtiili, johto, boxi..) ?
(Nyt ei papat häiritse)
Juu yritin kesällä putsata ilmaventtiiliä (tyhjäk. moottori). Sitä ei saa puretuksi vaan pesu täytyy hoitaa niitten reikien kautta. Aika hankala pesu, eikä varmaan tullu hyvin tehtyä. Kaasutinpuhd. ainetta käytin. Tutkin myös sen kaasuvaijerin päässä olevan mikrokytkimen, yleismittari näyttää että toimii. Avasin myös ohjausboxin, setä on tv-korjaaja ja hän katso juotokset läpi. Sano vaan että kyllä on hyvää jälkeä näissä mersun korteissa: ei mitään ihmeempää vikaa. Vika on nyt kuitenkin korjaantunu, en tiedä onko mun ansiosta vai ei. (Oliskohan ohjausboxin pistekkeessa ollu huono kontakti?)
Ilmaventtiliä vois ehkä tutkia sillä tavalla että ottaa ilmaputsarin pois antaa lämpimän koneen käydä tyhjäkäyntiä ja sit vetää ilmaventtiilistä johdot pois. Jos ilmaventtiili toimii, kierrokset tulis muuttua, jos ei tapahdu mitään, sitten on vikaa jossain (ilmaventtiili, johto, boxi..) ?
(Nyt ei papat häiritse)
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Tyhjäkäynnin säädönhän hoitaa kokonaan ECU ainakin myöhemmissä KE-jeteissä, joissa on tuolla yllä esitetyn kuvan mukainen ilmaventtiili.
Säädettävänä suureena on moottorin kierrokset (rpm) ja toimilaitteena ilmaventtiili.
Säätöön vaikuttavia tekijöitä (mitattavia ja ei-mitattavia) ovat:
Polttoaine, imuilma, sytytys, ilmavuodot, moottorin kunto.
Moottorin (nesteen) lpt; esilämmitys (isommat kierrokset) -> normaali tyhjäkäynti.
Moottorin kuormitusvaihtelut; lpt, automaattilaatikko D/N, sähkölaitteet (ilmastointi, lämmittimet, . . .).
Imuilman lpt, kosteus, paine.
Ruiskulaitteiden kuluneisuus ja kunto; PA-pumppu, ruiskut ja kaikki siltä väliltä (KE-J:ssähän sitä sälää riittä).
PA-seoksen hienosäätö; lambda-säätöhän on on/off-säätöä, joka oskilloi luonnostaan (amplitudi riippuu mm. lambda-anturin kunnosta, hyvällä anturilla hyvin vähän).
Ilmaventtiilin kapasiteetti (aukko) ja kunto.
Kaasuläppä-kiinni tunnistin (mikrokytkin).
ECU:un ohjelmoitu säätöalgoritmi.
Eli jos tyhjäkäynti toimii moitteitta kesät, talvet voi olla varsin tyytyväinen. Ei sitten enää muutenkaan montaa vikapaikkaa jäljelle jää.
Näyttäs siltä, ettei tuo säätöalgoritmi ole niin älykäs, että se kykenisi mukautumaan kaikkiin erilaisista häiriöistä, kulumisesta ja/tai olosuhteista johtuviin muutoksiin. Tyhjäkäynnin satunnainen oskillointi on selvä merkki edellä mainitusta.
Jos seoksen perussäätö (= kalibrointi) on kohdallaan ja anturit/laitteet on kunnossa/toleransseissa, niin ainut mitä tuolle voi yrittää tehdä on muuttaa ilmaventtiilin toimintapistettä (epoksilla sinetöity säätöruuvi).
Kuitenkin luultavasti joku anturi/laitte ei toimi niinkuin pitäisi.
Säädettävänä suureena on moottorin kierrokset (rpm) ja toimilaitteena ilmaventtiili.
Säätöön vaikuttavia tekijöitä (mitattavia ja ei-mitattavia) ovat:
Polttoaine, imuilma, sytytys, ilmavuodot, moottorin kunto.
Moottorin (nesteen) lpt; esilämmitys (isommat kierrokset) -> normaali tyhjäkäynti.
Moottorin kuormitusvaihtelut; lpt, automaattilaatikko D/N, sähkölaitteet (ilmastointi, lämmittimet, . . .).
Imuilman lpt, kosteus, paine.
Ruiskulaitteiden kuluneisuus ja kunto; PA-pumppu, ruiskut ja kaikki siltä väliltä (KE-J:ssähän sitä sälää riittä).
PA-seoksen hienosäätö; lambda-säätöhän on on/off-säätöä, joka oskilloi luonnostaan (amplitudi riippuu mm. lambda-anturin kunnosta, hyvällä anturilla hyvin vähän).
Ilmaventtiilin kapasiteetti (aukko) ja kunto.
Kaasuläppä-kiinni tunnistin (mikrokytkin).
ECU:un ohjelmoitu säätöalgoritmi.
Eli jos tyhjäkäynti toimii moitteitta kesät, talvet voi olla varsin tyytyväinen. Ei sitten enää muutenkaan montaa vikapaikkaa jäljelle jää.
Näyttäs siltä, ettei tuo säätöalgoritmi ole niin älykäs, että se kykenisi mukautumaan kaikkiin erilaisista häiriöistä, kulumisesta ja/tai olosuhteista johtuviin muutoksiin. Tyhjäkäynnin satunnainen oskillointi on selvä merkki edellä mainitusta.
Jos seoksen perussäätö (= kalibrointi) on kohdallaan ja anturit/laitteet on kunnossa/toleransseissa, niin ainut mitä tuolle voi yrittää tehdä on muuttaa ilmaventtiilin toimintapistettä (epoksilla sinetöity säätöruuvi).
Kuitenkin luultavasti joku anturi/laitte ei toimi niinkuin pitäisi.
No samalaisia oireita oli tuossa meidän golffissa,periaatteessa sama ruisku?KE-jetronic:han siinäkin on.Nyt oli sitten pakko etsiä vika kun ei katsastuksessa voinut mitata päästöjä suuren tyhjäkäynnin takia(n.1400).
Vika löytyi tosiaankin tuosta apuilmaventtiilistä joka takertelee.Johto irti,ja toimii ihan normaalisti lämpöisenä.Vissiin yleinen vika noissa ruiskuissa,lähes kaikissa samaa vikaa vanhemmiten!
Vika löytyi tosiaankin tuosta apuilmaventtiilistä joka takertelee.Johto irti,ja toimii ihan normaalisti lämpöisenä.Vissiin yleinen vika noissa ruiskuissa,lähes kaikissa samaa vikaa vanhemmiten!
No niin pojjaat! Nyt tais löytyä omaan autoon ratkaisu! Irroitin vihdoin ilmanputsarin ja tutkin tapausta avoimin mielin. Mikrokytkin oli aivan monjässä sekä likainen. Kytkimen päässä oleva rulla oli myös kulahtanut sekä akselistaan tosi väljä. Kun tähän lisätään väljä kaasuvivusto, niin mikro ei mennyt pohjaan ollenkaan. Siis elektroniikka on kokoajan luullut että painan kaasua, kun mikro ei ole kertonut, että kaasua EI paineta. Väänsin mikron rullan vartta niin, että se nyt kaasupolkimen ollessa yläasennossa mikro antaa tiedon etiäpäin. Ja kas; tyhjäkäynti rauhoittui heti. Ilmeisesti johtuen elektroniikan muualtakin ottamista tiedoista, kun auton lämmöt on tasaantuneet (ei kylmennyt), niin uudelleen startatessa ei enää nostakaan kierroksia niin paljon. Tämän vuoksi siis kesälläkin kai toimi jotensakin normaalisti. Siis omassa autossani systeemi on ilmeisesti ties kuinka ja kauan myös kesällä nostanut kierroksia tarpeettomasti. Nimittäin koko 1 1/2 vuotta (minkä auto on minulla ollut) on automaatti rynnännyt myös kesäisin reilusti (talvellahan se potku on ollutkin sitten jo rajumpi). Nyt kun laitan vaihteen silmään ei ryntää lainkaan, vaikka en paina jarruakaan, niin pieni tussahdus vain tuntuu, kun vaihde kytkeytyy!!! Eli koskapa ruisku antanee pienen lisäyksen kierroksiin, kun vaihteen kytkee päälle, niin tämä lisättynä jo valmiiksi korkeisiin kierroksiin, niin jopa rytkäyttää. Tänään 20min. lämmitys piuhassa ja käyntiin (pakkasta 13 astetta); kierrokset kylmänä n.1000. Aiemmin 1600 kierrosta joka on pysynyt vaikka koneen on käyttänyt paikoillaan käyntilämpötilaan. Töihin päästessäni kierrokset n.700. Saas nähdä kuinka paljon vaikuttaa kulutukseen, kaupunkikulutuksen luulisi laskevan reilusti. Onneksi asun Kangasalla, niin ei ole kulutuskaan niin kova, kun ei tule sitä legendaarista ^kaupunkikulutusta^, joka on aika paljon enemmän kuin meillä maalla
. Seurataan tapahtumia.

W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Mikrokytkintä säädin minäkin hovinarrin avustuksella eli siinä Ruokavaraston ja viinakaupan kulmilla eli Klan Autotarvikkeen takana olevassa pajassa. Taitaa tosin itsellä olla lisäilmavena syyllinen.Hannu V. kirjoitti:Onneksi asun Kangasalla, niin ei ole kulutuskaan niin kova, kun ei tule sitä legendaarista ^kaupunkikulutusta^, joka on aika paljon enemmän kuin meillä maalla.
Kyllä kylälläkin saa pienen aavistuksen kaupunkiajosta

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
No persana! Mää meen heti roplaamaan kun lauhtuu! Mulla nylkyttää 230sen kaasu kylmänä eli ihan kun joku painelisi varovasti kaasua edestakas. Kierrokset pyörii tossa 700-1 000 välillä..
Tässä pitää varmaan ostaa armoton kasa tulostuspaperia et saa kaikki tarpeelliset viestit tulosteltua. Tai sitten täytyy ostaa kannettavaan jatkopiuhaa ja pipo päässä nenä räässä tutkia vuoroin ohjeita ja vuoroin autoa..
Tässä pitää varmaan ostaa armoton kasa tulostuspaperia et saa kaikki tarpeelliset viestit tulosteltua. Tai sitten täytyy ostaa kannettavaan jatkopiuhaa ja pipo päässä nenä räässä tutkia vuoroin ohjeita ja vuoroin autoa..
Kuvaamasi mukaan uskon sen olevan ruiskun ohjauspaineensäädin,tulee bensaputket,kaksi piuhaa,alipaineputki/letku.sijaitsee lohkossa takaosassa imusarjan alla?miksu.80 kirjoitti:eipä mulla ainakaan kesäkelillä ole mitään merkitystä sillä "mikrokytkimellä"tuohon tyhjäkäyntiin... käy ihan tasaseen 650kierrosta.. (siis kesällä). eniten epäilen jotain lämpöanturia/ruiskunboxia... kukas tietää mikä värkki se moottorin (M110) kyljessä imusarjan alla oleva bensapumpulta näyttävä laatikko on? menee metalliset polttoaine putket... ja pari piuhaa.
Huomenna täytyy ottaa härkää sarvista ja tutkia lisää tuota tyhjäkäynnin ropleemaa... Käynti huononee melkein silmissä, päivä pävältä... 
Nykyiset oireet...
Kylmällä kone:
Tyhjäkäynti melko ok.
Vastaa kaasuun suhteellisen terävästi, eli toimii tällöin "normaalisti"
Lämmin kone:
Käynti on vaivalloista, kone "röhkii, pulputtaa ja jotenkin kolkuttaa" ja ravistaa hieman. Kierrokset mittarin mukaan n.500-600, joskus allekin, mutta kierrosket eivät ole oleellinen asia.
Vastaa kaasuun jotenkin vaivalloisesti ja tuntuu ettei polta ihan kaikkea alle 1000 kierroskilla, Polttoaine ei kuitenkaan tuoksu missään vaiheessa.
Ravistus ja käynti on kuitenki parempi, kuin esim 5:llä pytyllä käydessä. Jolloin ravistaa selkeästi enemmän ja kaasuun vastaaminen on tukkoisempaa.

Nykyiset oireet...
Kylmällä kone:
Tyhjäkäynti melko ok.
Vastaa kaasuun suhteellisen terävästi, eli toimii tällöin "normaalisti"
Lämmin kone:
Käynti on vaivalloista, kone "röhkii, pulputtaa ja jotenkin kolkuttaa" ja ravistaa hieman. Kierrokset mittarin mukaan n.500-600, joskus allekin, mutta kierrosket eivät ole oleellinen asia.
Vastaa kaasuun jotenkin vaivalloisesti ja tuntuu ettei polta ihan kaikkea alle 1000 kierroskilla, Polttoaine ei kuitenkaan tuoksu missään vaiheessa.
Ravistus ja käynti on kuitenki parempi, kuin esim 5:llä pytyllä käydessä. Jolloin ravistaa selkeästi enemmän ja kaasuun vastaaminen on tukkoisempaa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD