Syöttöpumpun vuoto 603

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Syöttöpumpun vuoto 603

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Syöttöpumppu vuotavan jostain..ilmeisesti siitä päältä..

Niin missä/mikä mahd. vuotaa.. ei tarttis summissa irrottelee paikkoja.. pumpussa on egr vermeet... sähköinen tyhjäkäyntisäätö siinä alustavaa tietoo...w124 om603 kyseessä..

Haku vinkitkin käy..ei ainakaa löytyny selkeetä...
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Veikkaus olisi suihkuputkien lähtöjen alla olevat o-renkaat.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

siinähän taitaa olla paine jos jonkin lainen ..näyttää siltä että joka puolelle sotkenu...
Tarviiko erikois työkaluja..nuiden vaihdossa? :roll:
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Minulla mistaakseni 13 mm kiintoavaimella putket irti ja torxilla on itse kanta siinä jakotukissa kiinni.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Noilla torxi ruuvien alla olevilla lukkolevyillä lukitaan paineventtiili oikeaan asentoon... Eli en menisi itse niitä irrottelemaan. Avautumispaine muuttu jos ei ole just samassa kohtaa kuin ennen.
Avatar
tapiois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 29.04.2006 22:17
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja tapiois »

Juu parempi viedä diisseli huoltoon. Mulla vuoti ne o-renkaat niin paljo että ei tahtonu lähtee enää käyntiin, käytin ite pumpun PP:llä samalla säädettiin syötöt täysille ja hyvä tuli. :lol:
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Käsisammuttimen akselilta se vuotaa, ominaisuus... Nou hätä. Helpottaa uudella o-renkaalla hetkeksi, alkaakseen hetken päästä taas.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Entäs siellä ylempänä..? missä on ne alipaine morkulat sun muut onko niiden alla vuotavia o-renkaita meinaan sen verta halpaa lystiä nii sama ois vaihtaa kaikki kerralla.. :) Eipähän vuoda enään sitte!
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Jos pumppua ei vielä ole laitettu kunnon tikkiin, niin viepäs auto asiantuntevalle dieselpajalle ja saat vielä kaupan päälle tehtaalta asti koneesta laitumilla levänneet hummat kampuralle saakka. Hinta on ainakin täällä päin 300 euroa ja samalla tulee noi vuodot korjattua ja syötöt tasattua.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Tulihan tuo toissa keväänä käytettyy..säädettiin ajotuksia myöten kuntoon.. E tullu tiivisteitä vaihettuu.. Mutta näihä se on et... sitte sitä vaihtaa vasta kun alkaa vuotaa.. :x
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

niillä lukkopelleillä ei säädetä paineventtiilien paineita vaan ne on siinä lukitusta varten ettei paineventtiili aukea kun suutin putki avataan/tärinästä
ei siellä mitään ihmeellistä silmille tule torksi auki ja esin räikän jatkovartta ja vasaraa apuna käyttäen lukkopellin ulokkeeseen niin aukee ja samoin kiinni(kun ei ole avainta kuitenkaan ylimääräisestä lukkopellistä olis helppo tehdä avain)
pieni jousi siinä alla on jää kyllä paikalleen kun hatun nostaa suoraan ylös
tarvitset 6kpl o-renkaita vahvuus 2mm sisä mitta 13-15 mm(sarjoista ei tahdo löytyä 13 millistä isompaa mutta sekin pitää kyllä
ja kaikkein tärkein on PUHTAUS paine ilmalla puhallusta sinne juureen monta kertaa
ja eikun hommaan käsiksi 8)
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Epäpuhtausko suuttimessa

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Hei

Minäkin tein tuon remontin 300D:hen. Paineventtiileistä tuli kyllä tiiviit. Rempan jälkeen tuli vain semmoinen ilmiö että se rytkyttää konetta tyhjäkäynnillä.
Ei paljon mutta sen verran että jos olisin tupakkimies niin ei varmaan harjoittelematta onnistuisi sätkän sytytys sytkärillä liikennevaloissa.
Aivan kuin joku suutin ei saisi kunnon paineita pikkukierroksilla.
Vasta n 1500 kierroksessa käynti tasaantuu normaaliksi. Tyhjäkäynti ääni on myös sellainen natkuttava. Ennen remonttia oli tosi tasainen ja pehmeä ääni.
Menikööhän sittenkin jokin roska suuttimeen asti. Puhdistelin kyllä paineilmalla ja laitoin avoimien lähtöjen päähän aina muovitulpat suojaksi.

Minun pumpussa oli kaikki paineventtiilit kierretty ihan loppuun asti. Ja aika lujassakin vielä olivat.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Sama vika rahikaisella. Vaihdoin tiivisteet ja kupariprikat pumpun lähtöihin vuotojen takia ja tuli just samanlainen rytkyttäjä. Mikähän meni vikaan? Ei siinä mitään ihmeellistä pitänyt olla, vaan rytkyttää niin pirusti. Käynnistyksen jälkeen on hieman polkaistava kaasua, kun tuntuu, että ei käy kaikilla pytyillä. Kierroksia nostaessa käy sitten tasaisemmin.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Ei hytkytä enään

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Kokeilin että mikä pytyistä ei käy. Löysäsin suuttimien päästä ja ykköpytyn löysääminen ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin mitään. Ts. se ei sytyttänyt
Avasin ykkösen paineventtiilin uudestaan ja puhaltelin sen läpi paineilmalla. mitään ei tosin näkynyt.
Sitten paineventtiili varovasti täysin suorassa ja jousi ja jousen alla oleva levy laitettuna aivan keskelle. Sitten kiinni ja ilmaus ja käyntiin. Nyt kävi kaikilla.

Kaksi erilaista vikamahdollisuutta tulee mieleen

1. Jousi oli päässyt väärään asentoon, jolloin se oli liian kireällä eikä päästänyt polttoainetta pienillä syötöillä eteenpäin

2. Suuttimessa oli kuitenkin roska joka nyt sitten vain irtosi ja lensi sylinteriin ja sieltä varmaan aika kyytiä pihalle.


En osaa päätellä mikä olisi todennäköisempää. pääasia että nyt taas toimii mersu. Nyt taas voisi sätkän sytytys onnistua liikennevaloissa... 8)

Kuva

Tässä kuvia irrotusoperaatiosta. Noita lukkolevyjä olis hyvä olla yksi ylimääräinen johon hitsaisi pienen jatkovarren ja sillä pyörittää kiinni/auki.

Mistähän tuollaisia kuvassa käyttämiäni rf liittimen suojahattuja saisi lisää. Koneremontissa niitä saisi olla 12 kappaletta. Jos joku tietää niin olisin kiinnostunut. Jossakin elektroniikka tehtaassa noita varmaan heitetään päivässä roskiin satoja.

Kuva
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Onkos tuossa siis mitään ihmeellistä mitä voisi tapahtua, kun vaan putsaa paikat kunnolla ja varmistaa ettei mitään roskia tipu syöttöpumppuun? Ykköspytyn lähdöstä vuotaa tuo o-rengas ja se pitäisi kohta puoleen vaihtaa.

Edittiä: Tässä samalla kysäsen, että onko noissa aina ne hydrauliset moottorinkumityynyt, auto w201 2.5D. Taisi nimittäin kuskinpuoleinen kumityyny sökähtää, kun naftaa vuoti sen päälle :evil:
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Jonski kirjoitti:Onkos tuossa siis mitään ihmeellistä mitä voisi tapahtua, kun vaan putsaa paikat kunnolla ja varmistaa ettei mitään roskia tipu syöttöpumppuun? Ykköspytyn lähdöstä vuotaa tuo o-rengas ja se pitäisi kohta puoleen vaihtaa.

Edittiä: Tässä samalla kysäsen, että onko noissa aina ne hydrauliset moottorinkumityynyt, auto w201 2.5D. Taisi nimittäin kuskinpuoleinen kumityyny sökähtää, kun naftaa vuoti sen päälle :evil:
Joskus voivat nuo lähtönipat olla aika tiukassa. Tein yhteen 200:seen sanman homman ja siinä oli nipat tosi tiukassa. Varmn tuohon hyvin varustetuilla korjaamoilla on olemassa oma avain.

Luulisin että hydraulisia ovat moottorin tukikumit kaikissa. Kumityynyt on värikoodattu koneen mukaan. Oulussa ostin aikanaan omat tyynyt tarviketorilta ja hyvin ovat toimineet. Tosin vaihdoin ne turhaan sillä konetta täristävä vika löytyi myöhemmin siitä että vaihdelaatikon takimmaiseen tukikumiin oli joku pyörittäny liian pitkät M8 pultit jotka lukitsivat kumin laatikon runkoa vasten.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Kiitoksia, pitää yrittää saada ne lähdöt auki.
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Semmosta vielä, että mitä tuo voi nyt hajottaa, jos viallisella tukikumella ajelee. Ei tuo muuten tärryytä entistä enempää, mutta välillä käynnistäessä ja yleensä sammuttaessa tärähtää aikaisempaa enemmän. Ei siis vielä kerkeä korjaamaan sitä syöttöpumpun vuotoa, eikä tietenkään kannata vaihtaa sitä tukikumea, ennen kuin polttoainevuodot on eliminoitu :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jonski kirjoitti:Semmosta vielä, että mitä tuo voi nyt hajottaa, jos viallisella tukikumella ajelee.
Pakoputkivaurio voi tulla kun moottori päässee elämään "yli rajojensa".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Mut nyt tuo tuntuu, ettei se moottori heilu melkein yhtään, kun käsin yrittää sitä heiluttaa, aiemmin heilui vähän enemmän.
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ei hytkytä enään

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Täytyykö nuo kiristää johonkin tiettyyn momenttiin vai onko ne niin tarkkoja mihin tiukkuuteen ne kiristää
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ei taida olla mitään varsinaista momenttia!
naputtelee tuurnan kanssa vasaralla noihin lukituslevyjen kulmiin niin siinä on sopiva momentti ja eivät vuoda varsinkin jos on vielä raaskinut laittaa uudet kupariprikat :roll:
ML W164
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Ok. Kaiken tarpeellisen voi kertoa, yritän tällä viikolla käydä jostain sen o-renkaan ja tuon kupariprikan, että pääsee korjaamaan tuon naftavuofon..
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Jonski kirjoitti:Ok. , yritän tällä viikolla käydä jostain sen o-renkaan ja tuon kupariprikan, että pääsee korjaamaan tuon naftavuofon..
Osta ne dieselkorjaamolta, että tulee oikeaa laatua ja kokoa. Kaikki kumit ei kestä polttoaineita.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Ei hytkytä enään

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

HannuS kirjoitti: Mistähän tuollaisia kuvassa käyttämiäni rf liittimen suojahattuja saisi lisää. Koneremontissa niitä saisi olla 12 kappaletta. Jos joku tietää niin olisin kiinnostunut.
Hae Turuselta niin saat sitävarten tehtyjä kierrettäviä korkkeja.
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

juhaoh kirjoitti:
Jonski kirjoitti:Ok. , yritän tällä viikolla käydä jostain sen o-renkaan ja tuon kupariprikan, että pääsee korjaamaan tuon naftavuofon..
Osta ne dieselkorjaamolta, että tulee oikeaa laatua ja kokoa. Kaikki kumit ei kestä polttoaineita.
Joo niin oli tarkoitus käydä kysymässä.
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Nyt on pumppuun vaihdettu o-rengas ja kupariprikka. Nyt pitäisi huomenna vaihtaa moottorinkumityyny. Kellään tietoa mistä kohti tuo metallinen pohjapanssari on kiinni tai sitten mistä voisi yläkautta nostaa moottoria sen verran, että saa vaihdettua sen kumityynyn?
Vastaa Viestiin