pyöritin vanteen kiillotukseen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

pyöritin vanteen kiillotukseen

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Pylväspora hyötykäytössä
http://www.youtube.com/watch?v=2KGHuzv8 ... re=related
Ja jos ei oo kumia vanteella niin laittaa kumipyörän tohon poraan.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kätevämpi tapa:
http://www.youtube.com/watch?v=iVhsHMpRzTE
(Erään forumilaisen tapa tehdä)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12284
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikä lopu voima koneesta! Ja jos loppuu, niin vaimo painamaan kaasua. Ja poran laakeri säilyy.

:lol: :lol:
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Sanokaas nyt perusperiaatteet noihin kiillotushommiin?
Eli ensin karkea kiillotus vesihiomapareilla mutta mites nuo rättilaikat ja tahnat? Sen vähän mitä olen kokoillut, niin laikka on hetkessä mustana ja tahnat lentelee pitkin tallia... Onko tohon jotain perusohjeita jotka olen missannut ihan täysin?

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3169
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

MarkoV kirjoitti:Sanokaas nyt perusperiaatteet noihin kiillotushommiin?
Eli ensin karkea kiillotus vesihiomapareilla mutta mites nuo rättilaikat ja tahnat? Sen vähän mitä olen kokoillut, niin laikka on hetkessä mustana ja tahnat lentelee pitkin tallia... Onko tohon jotain perusohjeita jotka olen missannut ihan täysin?

Marko
Laitat hyvin maltillisen kerroksen sitä tahnaa, todella ohuelti vaan. Mieluummin sama periaate kuin maalauksessa, mieluummin ohuelti ja useasti, kun paksulti kerran.

Sitten vaan rättilaikalla PIENILLÄ kierroksilla kiillottamaan. Ei lentele pitkin tallin seiniä... Ja laikkaa kannattaa pyyhkäistä aika useasti ihan vaan paperilla puhtaammaksi ylimääräisestä tahnasta. Tuolla konstilla pystyy aika pitkään käyttämään yhtä laikkaa.

Itse olen tehnyt sitten niin, että kun laikka on niin paskainen, ettei sitä voi oikein enää käyttää, niin (taaskin, kuten yleensä vaikeaan likaan...) olen suihkuttanut Shellin Bio-rasvanpoistajaa laikkaan ja ihan vaan pessyt sen. Sitten kuivaus ja avot harasoo, taas pystyy käyttämään!

Siistiä hommaahan tuosta tahnalla kiillottamisesta ei saa mitenkään, aina siinä joku paikka paskaantuu, mutta noilla ohjeilla sitä pystyy aika paljon vähentämään...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12855
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei sitä tahnaa käytetä jos haluaa vimosen päälle, kovaa vahaa ja rättilaikka on oikea tie onneen ! Teräsharjalla putsaistaan laikka vahoista aina välillä.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mitenkäs ei-kasattavissa vanteissa vaikka esmes monoblockeissa menee tuo huulen kiilloitus, siis lähinnä se saumakohta mistä se kiilloitus alkaa?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12284
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

epk kirjoitti:ei sitä tahnaa käytetä jos haluaa vimosen päälle, kovaa vahaa ja rättilaikka on oikea tie onneen ! Teräsharjalla putsaistaan laikka vahoista aina välillä.
Juuri näin... Tahnalla ei saa superkiiltävää. Ja laikat menee tosi mustaksi vaikka harjalla välillä putsaisikin. Tuonne kirjotin mun omakohtaisia kokemuksia: Linkki. Kuva myös laikan kunnosta 4 vanteen jälkeen.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

On vaan hivenen sormiturvallisempi tuo porakonevärkki.
Tolla saa kätsästi kehänsuuntasen hiontajäljen jos ei halua
peilikiiltävää jälkeä. Ja se akkahan on tietysti lähteny just sillon
sillä autolla shoppailemaan kun pitäs sen alla vanteita kiillottaa.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1069
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

epk kirjoitti:ei sitä tahnaa käytetä jos haluaa vimosen päälle, kovaa vahaa ja rättilaikka on oikea tie onneen ! Teräsharjalla putsaistaan laikka vahoista aina välillä.
Mitä vahaa suosittelet tuohon kiillotukseen?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Pankaa vanteet sorviin kiinni, niin saa kiiltävää vaikka sillä huonolla tahnallaki :wink:

Vertailukuvaa
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12284
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kävin tänä kysymässä paikallisella metallipajalla että sopiiko 16" vanne sorviin ja ei mahdu! Eli laittaisin kyl sorviin jos mahtuis.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

meijän sorviin on ainakin tehty teline toiselle pakalle aivan johteiden päähän ja pakkojen väliin kardaani. semmosta patentoimista kun on himassa niin pieni sorvi ettei mahu kun 15" vanne pyöriin normisti pakassa :cry:
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Kuvassa on 18" vanteet, eikä tehnyt tiukkaa. Voin sopivasta rahasta vaikka kiillottaa teille reunat ;D Kyllä kai tuohon kaikki tarpeelliset koot saa kiinni.

Noissa vanteissa meni noin 20 min per vanne alusta loppuun.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3806
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tutulla on kans tollanen sorvi mihin mahtuu vähän isompikin kiekko, mutta noissa vanteissa ei vaan saa olla kovin paljoa heittoa ettei lähde kädet irti :roll:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin