Kytkin kysymys ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
offroad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 21.12.2005 16:16

Kytkin kysymys ?

Viesti Kirjoittaja offroad »

Nyt tarvis eräänlaista kytkin/asetelma tietoa.
Eli olen liittämässä kytkinasetelmaa vauhtipyörään mihin se
alkujaan ei kuulu.
No asetelman ja vauhtipyörän väliin jää iso rako johon on tarkotus
sorvata korotuspala jossa on uusi pulttijako asetelmalle.
Kuinka paksu sen korotuspalan kuuluu olla jos vaikka rako olis esim.tasan 30mm?
Eli kuinka tiukkaan se kytkinlevy sinne väliin puristetaan?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Äkkiseltään muutaman perjantaitölkin jälkeen sanoisin, että ne paineasetelman jouset hoitavat sen puristuksen.
Näin sanoisin kyllä ilman dopinkiakin. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
offroad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 21.12.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja offroad »

Hetkinen,olenkos mää nyt jotenkin tyhmä vai oliko kysymys esitetty jotenkin vaikeesti.
Eli jos kytkinlevy jää asetelman pulttaamisen jälkeen väliin löysäks
niin milläs se sit pitää??
Mää olen aina luullut et se puristuu asetelman kiinnitys vaiheessa
sinne väliin,ja kun kytkintä polkastaan ja painelaakeri painaa jousia
ja irrottaa pidon levyltä??
Eli mietitääs ny vielä kerran ja ilman douppinkia.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

offroad kirjoitti:Hetkinen,olenkos mää nyt jotenkin tyhmä vai oliko kysymys esitetty jotenkin vaikeesti.
Eli jos kytkinlevy jää asetelman pulttaamisen jälkeen väliin löysäks
niin milläs se sit pitää??
Mää olen aina luullut et se puristuu asetelman kiinnitys vaiheessa
sinne väliin,ja kun kytkintä polkastaan ja painelaakeri painaa jousia
ja irrottaa pidon levyltä??
Eli mietitääs ny vielä kerran ja ilman douppinkia.
Juuri näin tarkoitin. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noin lonkalta olisko se 5-8mm.Voitko katsoa kytkin ja paine as. parilta mitata tuon puristuman.Se taitaa olla suht tarkka koska muuten se menee laidasta laitaan eli ei irrota tai ei pidä.Kyllähän siinä on pelivara sen verran mitä nyt kytkin levy kuluu ja se vielä pitää.
Jos vauhti pyörän pintä on tasainen mittaa levy ja asetelma perätysten tuo korkeus ero niin siinähän tuon pitäs olla.
offroad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 21.12.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja offroad »

Toi 5-8 mm on todennäköisesti hyvin lähellä totuutta.
Henkilöautoissa kuulemma 4-5 milliä ja painavemmissa
autoissa kuten tämä,eli kyseessä pakun kytkin,on reilu 5 milliä.

Ja toi mittaaminen on vähän hankalaa,kun asetelman laittaa levyineen
tasaiselle pinnalle eli esim.vauhtipyörän päälle ja rako on tosiaan n.3 senttiä.
niin ei oikeen ole mihin verrata.Eli tähän väliin on tarkotus sorvata
korotuspala joka on kiinni vauhtipyörässä alkuperäisissä asetelman
pultinreijissä.Ja korotuspalaan porataan uusi jako asetelmalle.

Mut luotetaan siihen et se reilu 5mm riittää,koska myös liian tiukka puristus
ei kuulemma ole hyväks,eli jousien puristusvoima pienenee jos liikaa
puristuksissa.

Kiitoksia vastauksista,näillä jatketaan.
Viimeksi muokannut offroad, Su 10.05.2009 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos kiristettävä rako on liian suuri on ongelma etä ei irroita vaikka poljet kytkimen lattiasta läpi.Voit tieten helposti poistaa tavaraa väli kappaleesta mutta joudut irrottamaan askin ,kokeilemaan ,ja sama ties kuinka monta kertaa.Helpoin ois jos olis orgis lähtö kohta mitata muuten joudut kantapää hommiin,Millaista off -road laitetta teet,jos saan kysyä?Kerran näin kun unimog,ista letukan isolohkolla äijät väsäs aika petoa Luumäen suunnalla.
offroad
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 21.12.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja offroad »

No vois olla tosiaan viisainta ettiä jostain vanha pakun vauhtipyörä ja tarkastaa vielä toi rako ettei joudu kantapään kautta tekeen.

Joo eli kyseessä on mersun 380:n v8 ja siihen pakumersun pikkuykkösellä varustettu manuaali.
Ja kun tätä konetta ei kuulemma ole tehty manuaalilaatikolla niin meinaa homma mennä vähän vaikeeks.
Mut eipä hätiä,venetmäeltä löytys mersun 350:n vauhtipyörä mikä sopii tähän koneeseen,ainoo pikku miinus et se oli niin iso ettei mahtunu edes
laatikon pulttikehän sisälle.No hammaskehä irti ja sorvilla pienemmäks,
ja hammaskehästä pala pois ja takas kiinni.
Paineasetelmaa tai saatikka levyä en sitte mistään löytänykkään ja veholta en viitiny edes kysyä,mut tollanen hyvä pakun kytkin oli itellä.

Koneen perään koneistan alumiinistä n.4 sentin välilaipan
missä uusi pulttijako pakun laatikolle.
Ja tää paketti tulee g mersuun,Ja luonnollisesti kilpiin.
Ainoo pikku miinus tässäkin on et joutuu ake:lta anomaan
luvan koneenvaihdolle ku menee pikkusen yli lainsalliman,
mut hyvillä perusteilla kuulemma myöntävät.

autossa oli aikoinaan huonosti toimiva ja painava 2.8 twincam ja parin
mettäreissun jälkeen sain idean ja homma karkas heti käsistä ja
rojektista tuli vähän suurempi mitä alkujaan piti.
Nooh,jos ei laatikko rojekti onnistu niin on mulla tohon koneeseen
kuuluva automaattikin,mut jotenkin manuaali mielummin.
Eli hommia riitää vielä pitkäksi aikaa.Varsinkin jos toteuttaa kaikki
ne suunitelmat mitä meinaan tehä vielä korille.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ehän se välttämättä ole enempääkuin henkilöauton ,kitkapinnan kasvattamalla ja jousivoiman myös.Se voisi hyvinkin olla siis silti sama kuin henkilö auton levyllä mutta varmin tulos orgis systeemin vertaus.
Toivotaan että toisessa ja toisessa olisi työsylinterin työpituus sama,silloin se onnistuis suoraan orgis vertauksella.
Vastaa Viestiin