Kävipä yhtäkkiä niin että A160cdi automaatti lakkasi maantiellä 80kmh vauhdista vetämästä. Pysähdyin luonnollisesti tien poskeen ja kokeilin käyttää vaihdetta pois päältä, takaperin kyllä halusi mennä muttei etuperin Sammutin auton ja lähdin ajelemaan, 400km putkeen toimi moitteetta.
Mikä tuohon tuli? Kerran aikaisemmin on tehnyt niin että kun ajoin aika lujaa (kovempaa ei päässyt) puoli tuntia pötköön niin ykskaks hyytyi niin että kulki vaivoin enää 120km/h ja vaihteisto pykälsi seuraavaa vaihdetta 1500r/min kohdalla ja vapaallakaan moottori ei suostunut kiertämään yli 3000r/min. Onko tämä joku tietokoneohjattu vehje kun sammuttaminen auttaa? Vaihteistoöljyjä ei näköjään itse voi edes tarkistaa, tikkua ei ole.
Varmaan lootavika, tsekkaa http://www.baby-benz.com/portal/ ja sieltä rekkaudut foorumille, missä aika paljon ko. viasta topikkeja. Lienee jonkin sortin tyyppivika, vastaavasti manuaalivaihteisista menee kytkin samalla tavalla. Kannattaa varautua rahanmenoon parilla toimintatonnilla...
A:n kans pitää olla toimintatonni aika moneen lähtöön: voimansiirto, starttimoottorin uusiminen yms. tyyppiviat (konetila kun on niin ahdas, että pitää nostaa kone+voimansiirtolinja pois kokonaan että voi korjata tai vaihtaa esim. startin helposti - ei ole halpaa kun työtä on paljon, olis kannattanut selvittää ennen auton ostoa. Itsellä a170cdi -99 ajettu reilu 200 tkm ja olen selvinnyt tähän asti parilla moottorin irrotuksella, joskaan moottorissa ei mitään vikaa oo ollut vaan voimansiirrossa yms.).
Yllä oleva ei tavallaan johdu moottorista, vaan siitä että järjestelmä on suojakäytöllä ja ei anna kiertää yli 3000 missään tilanteessa. Tosin suojakäytön pitäis kyllä näkyä joulukuusimaisena mittaristona eli voihan tuo olla pelkästään niin, että on mekaaninenkin vika päällänsä.
Äitimuorilla kun oli vastaavia oireita A190:n automaatin kanssa niin vika paikantui lopulta vaihteenvalitsimen tunnistimeen. Hintaa vehkeellä noin 500 euroa.
Ongelmana oli että signaali oli "epäuskottava", joten auto ei tiennyt missä asennossa keppi on ja sitä varten meni vikatilaan. Uudelleenkäynnistäminen auttoi ja vika esiintyikin aluksi vain kerran, pari kuukaudessa. Loppujen lopuksi meni niin pahaksi että ilmeni noin pari kertaa päivässä.
Vehoon muuten sitten autoa *ei* kannata missään nimessä viedä, meille he vaihtoivat ensin 2000 euron edestä turhia osia (mm. ekana A-sarjalaisen tyyppivian eli luistikotelon) ennen kuin joku idiootti arpoi oikean osan listasta. Eli 2500 euroa joudut maksamaan 500 euron korjauksesta jos hyvä tuuri käy. Luonnollisesti kuluttaja-asiamiehen suositus tuon 2000 euron korvauksesta kantaui kuuroille korville...
Alappa kyseleen eri korjaamoilta, onko halukkuutta ruveta korjaamaan A-sarjalaisen vaihteistoa. Itse en ainakaan alueelta Espoo-Vantaa-Helsinki-Lohja-Nummela-Hyvinkää löytänyt pari vuotta sitten mitään muuta asiasta kiinnostunutta tahoa kuin Vehoa, joka sitten kytkimen vaihtoi suolaiseen hintaan. Ja kävin sentään läpi varmaan 50 eri paikkaa. Ois varmaan päässy silti tuntipalkoille, kun ois ajanu vaikka pohjosemmaksi ja joku ois suostunut ko. remppaan...