300td koneen ääni?
300td koneen ääni?
Auto 300tdt -92 saksan möyhäistuonti 396tkm mittarissa.
Auto vetää ja kulkee mukavasti pumppua tai muutenkaan tuskin räpelletty kulkujen perusteella kattikin vielä ehyt.
Eikä savuta juuri ollenkaan.
Ei syö öljyä eikä painetta tunnu kertyvän paisuntasäiliöön.
Öljykorkin voi aukaista tyhjäkäynnillä pysyy paikoillaan nätisti.
Öljynpaineet välillä lämpimänä näyttää 2b välillä 1,5b kun kierroksia lisää vastaa paineet nopeasti.
Kone naputtaa terävästi tyhjäkäynnillä ja noin 1000-1500rpm naputukset harvenevat ja siitä ylöspäin äänet tosi tasaiset.
Kylmänä ei naputa 10-15 sekunttiin jonka jälkeen alkaa muuten lämpimänä tai kylmänä eroa äänessä ei juuri huomaa.
Kokeiltu löysätä suuttimen putkia yksi kerrallaan ei huomattavaa vaikutusta.
Polttoaine paluuletkut vaihdettu.
Vaihdettu juuri suodatin ja öljyt mobil1 5w-50.
Kertokaapa asiantuntijat mitähän kannattas alkaa seuraavas tutkia vai antaako naputtaa???
Auto vetää ja kulkee mukavasti pumppua tai muutenkaan tuskin räpelletty kulkujen perusteella kattikin vielä ehyt.
Eikä savuta juuri ollenkaan.
Ei syö öljyä eikä painetta tunnu kertyvän paisuntasäiliöön.
Öljykorkin voi aukaista tyhjäkäynnillä pysyy paikoillaan nätisti.
Öljynpaineet välillä lämpimänä näyttää 2b välillä 1,5b kun kierroksia lisää vastaa paineet nopeasti.
Kone naputtaa terävästi tyhjäkäynnillä ja noin 1000-1500rpm naputukset harvenevat ja siitä ylöspäin äänet tosi tasaiset.
Kylmänä ei naputa 10-15 sekunttiin jonka jälkeen alkaa muuten lämpimänä tai kylmänä eroa äänessä ei juuri huomaa.
Kokeiltu löysätä suuttimen putkia yksi kerrallaan ei huomattavaa vaikutusta.
Polttoaine paluuletkut vaihdettu.
Vaihdettu juuri suodatin ja öljyt mobil1 5w-50.
Kertokaapa asiantuntijat mitähän kannattas alkaa seuraavas tutkia vai antaako naputtaa???
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
naputus yleensä yhdistetään nostajiin. laitappa kone käyntiin, anna käydä vaikka vartin verran. sitten otat venttilikopan pois ja alat rakotulkila mittaileen venttiilin välyksiä. pitäis olla nolla, mutta jos johkin 0.05 menee, niin sinne saattaapi mennä 0.5:kin. eli siis, jos jonnekkin menee selkeesti isompi, ku muihin, niin nostaja/nostajat sökönä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ok täytyy kokeilla tuota en vaan käsitä miten välyksiä voi mitata kun nostajat hydrauliset.
Tuossa vaan joutuu purkamaan sen ahtopaineputken pois liekkö paha homma?
Muita mahdollisia naputuksen aiheuttajia?
Tuossa vaan joutuu purkamaan sen ahtopaineputken pois liekkö paha homma?
Muita mahdollisia naputuksen aiheuttajia?
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Kannattaako kokeilla laittaa 2tahti öljyä polttoaineen sekaan ja minkälaisella suhteella tuohon suuttimien testaukseen?
Onko muita oireita jos tuo kannentiiviste vuotaa?
Mistä sais ohjeet tuohon syöttöpumpun ajoituksen tarkistamiseen?
Täytyy jokupäivä purkaa ja testailla noita nostimia onko hyviä vinkkejä tuohon hommaan?
Onko muita oireita jos tuo kannentiiviste vuotaa?
Mistä sais ohjeet tuohon syöttöpumpun ajoituksen tarkistamiseen?
Täytyy jokupäivä purkaa ja testailla noita nostimia onko hyviä vinkkejä tuohon hommaan?
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Mun koneisiin tuolla 2-tahtiöljyllä ei oo koskaan ollu mitään vaikutusta.M.R kirjoitti:Kannattaako kokeilla laittaa 2tahti öljyä polttoaineen sekaan
Täytyy jokupäivä purkaa ja testailla noita nostimia onko hyviä vinkkejä tuohon hommaan?
Käy ammatilaisen tykönä, että se kuuntelee käyntiä. Osaa varmaan heti kertoa onko ventiilinnostimet vai palotapahtuma. Ei tarvi turhaa purkaa ja kokeilla. Nuo äänethän erottaa selvästi toisistaan jos on pelannut noiden kanssa.
No näinhän se olis viisain, muttaku tykkään ite rassailla ja ehostaa.
Jos tuo kannentiiviste olis menny niin kait se jotakin muutakin oireilis lämmöt ei ainakaan hummaile minnekkään tasasesti 80 pyssyypi.
Jos tuo kannentiiviste olis menny niin kait se jotakin muutakin oireilis lämmöt ei ainakaan hummaile minnekkään tasasesti 80 pyssyypi.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
no oli se nostaja sitten hydraulinen tai ihan vanhanmallinen mekaanine, niin jotakin se nokka-aksila kuitenkin painaa. rakotulkkia vaan sinne väliin. normaalisti hydraulisia ei paljon mittailla, kun ne joko toimii, tai naputtaa. tässä tapauksessa kyse on vian etsimisestä. saadaan se selville, että onko ne sökönä, vai ei.M.R kirjoitti:Ok täytyy kokeilla tuota en vaan käsitä miten välyksiä voi mitata kun nostajat hydrauliset.
Tuossa vaan joutuu purkamaan sen ahtopaineputken pois liekkö paha homma?
Muita mahdollisia naputuksen aiheuttajia?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Itse olen ymmärtänyt, että noilla 60x-sarjan dieseleillä voi ajaa herra ties miten pitkään vaikka kansipahvi olisikin sökö, lämmöt ei nouse kovinkaan herkästi eikä nesteitäkään kulu; öljynpaine ja säksätys varoitaa aika kauan että jotain on vähän vialla.M.R kirjoitti:No näinhän se olis viisain, muttaku tykkään ite rassailla ja ehostaa.
Jos tuo kannentiiviste olis menny niin kait se jotakin muutakin oireilis lämmöt ei ainakaan hummaile minnekkään tasasesti 80 pyssyypi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kannentiiviste vuotaa öljyä öljykanavan ja jakokopan välillä. Ei aiheuta mitään muuta ongelmaa kuin tuon nostajien naputuksen pienillä kierroksilla ja/tai koneen lämmettyä. Tosi pieni vuoto tiivisteessä riittää, koska siellä on kova öljynpaine.
Minulla naputus hävisi kun kiristin jakoketjun puolelta muutamat kannenpultit ja ne kuusiokolot. Parempi korjaus on luonnollisesti vaihtaa se tiiviste kokonaan.
Ajan edelleen sillä samalla pahvilla...mittarilukema 600 000+ km.
Minulla naputus hävisi kun kiristin jakoketjun puolelta muutamat kannenpultit ja ne kuusiokolot. Parempi korjaus on luonnollisesti vaihtaa se tiiviste kokonaan.
Ajan edelleen sillä samalla pahvilla...mittarilukema 600 000+ km.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 92
- Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45
mielenkiinnosta ihan kysyn,kuinka nokan ajoitusta voi oikein muuttaa kun sehän ratas ns lukittuu nokkaan tapin avulla,ja pultilla kiritään kiinnitarkista nokka-akselin ajoitus.
itselläni oli asteen, pari pielessä, ja oli täysin samat oireet..


vai onko tässä tapauksessa venynyt jakoketju joka muutti sitä ajoitusta

124 300d st
Ei ollu ketju kulunu.. en tiedä miten se oli saatu väärin. Mynässä ihmettelin tätä ääntä, ja mestari kertoi löytäneensä vian nokan ajoituksesta, joka oli asteen vai pari pielessä.
Sanoi vaan että ovat siellä saksassa jotain sössineet..
kävi juuri niinkuin superi käy. eli kylmäkäynnistyksen aikana, kun on jälkihehkut päällä, niin käy hienosti, mutta kun hehku loppuu, niin alkaa raksuttaa kovaäänisesti tyhjäkäynnillä, kun palotapahtuma on huono. Kierrokset kun nostaa tonnin yli, niin alkaa käymään normaalisti.
Sanoi vaan että ovat siellä saksassa jotain sössineet..

kävi juuri niinkuin superi käy. eli kylmäkäynnistyksen aikana, kun on jälkihehkut päällä, niin käy hienosti, mutta kun hehku loppuu, niin alkaa raksuttaa kovaäänisesti tyhjäkäynnillä, kun palotapahtuma on huono. Kierrokset kun nostaa tonnin yli, niin alkaa käymään normaalisti.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Täsmälleen nämä oireet (OM603) ja saman operaation tein kun veskola. Pahimmat äänet vaimeni mutta kuumana tyhjäkännillä 1 2 sylinterin kohdilta kuuluu pieni nostajien ääni. Mielenkiintoista oli se että 1 ja 2 syl kohdilla kannenpultit oli selvästi pienemmässä momentissa kuin muut?? Jos alat kiristelemään hommaa M12 (muistaakseni) torksi ja sellainen jonka pituus on yli 10cm ja varsi pyöreä. Pääsee vähemmällä työllä. Osalle pulteista on läpivientireikä jonka kautta pultteja pääsee kirimään. Toki onnistuu Bilteman 6kantti M12 avaimellakin.veskola kirjoitti:Kannentiiviste vuotaa öljyä öljykanavan ja jakokopan välillä. Ei aiheuta mitään muuta ongelmaa kuin tuon nostajien naputuksen pienillä kierroksilla ja/tai koneen lämmettyä. Tosi pieni vuoto tiivisteessä riittää, koska siellä on kova öljynpaine.
Minulla naputus hävisi kun kiristin jakoketjun puolelta muutamat kannenpultit ja ne kuusiokolot. Parempi korjaus on luonnollisesti vaihtaa se tiiviste kokonaan.
Ajan edelleen sillä samalla pahvilla...mittarilukema 600 000+ km.
Kannenpulteille on tuommonen avain oikea:

12 kulmainen "10". Kannattaa ostaa laatumerkki eli saksalainen avain niin ei mene pultit huonoksi. Siis teräväkulmainen, torx on pyöreäkulmainen.
pikkupultit taisi olla "6" kuusiokolot.

12 kulmainen "10". Kannattaa ostaa laatumerkki eli saksalainen avain niin ei mene pultit huonoksi. Siis teräväkulmainen, torx on pyöreäkulmainen.
pikkupultit taisi olla "6" kuusiokolot.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Täsmälleen samat oireet täälläkin, vielä en ole tehnyt mitään kylläkäänJari Ke kirjoitti: Täsmälleen nämä oireet (OM603) ja saman operaation tein kun veskola.

Omassa mosassa ihmettelen lähinnä öljynpaineen tosi verkkaista nousua ja kuumana lukemat myös tippuu aika alas; hellekelillä moottoritiellä ajon jälkeen alle bariin.
Mutta siis tosiaan napsuttelee nostimet, ajettu on 350 tkm eikä kansipahvi aivan atomeina lie; öljyä ei kulu käytännössä lainkaan, vettä menee ehkä puoli litraa / vuosi mutta eikö tuon verran jo karkaa paisarin korkistakin. Lämmötkään eivät seilaile.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sen verran lisätietoa, että täälläkään ei kulu öljyä juuri ollenkaan. Ottaen huomioon että sitä kyllä tihkuu moottorin kylkeen siitä tyypillisestä paikasta, niin yllättävän vähän sitä menee noinkin vanhassa koneessa. Vettä kylläkin kulkeutuu palotapahtumaan mukaan mutta antaa kulkeutua vain...eikös sitä kutsuta vesiruiskutukseksi.
(Antaa "komean" vaalean savun kun aamulla kiihdyttää valtatielle)
Ihme ikiliikkuja tämmönen mersu

Ihme ikiliikkuja tämmönen mersu

Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuntuis olevan, jahka jaksaa alustan niveliä vähän vaihdatella.veskola kirjoitti:Sen verran lisätietoa, että täälläkään ei kulu öljyä juuri ollenkaan. Ottaen huomioon että sitä kyllä tihkuu moottorin kylkeen siitä tyypillisestä paikasta, niin yllättävän vähän sitä menee noinkin vanhassa koneessa. Vettä kylläkin kulkeutuu palotapahtumaan mukaan mutta antaa kulkeutua vain...eikös sitä kutsuta vesiruiskutukseksi.(Antaa "komean" vaalean savun kun aamulla kiihdyttää valtatielle)
Ihme ikiliikkuja tämmönen mersu
Niin, siis tämä tässä on melkoinen ihme että minunkin kone on alhaalta päin katsoen enempikin kuin lievästi hikoilleen näköinen. Ilmeisesti mitään oikein reilua vuotoa kummnkaan ei ole, kun kepissä ei pinta vajene yhtään.
Jos tässä oikein laiskaksi heittäytyisi, nostaisi vaan tyhjäkäyntiä sen 50 r/min. Tolla normi 700 kierroksella tuppaa kuumana säksättämään, mutta jo 800:ssa käy niin nätisti, että

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuossa alkaa jo paljon olemaan mahdollisia vian aiheuttajia täytyy alkaa pois sulkemaan kohta kerrallaan.
Kävin kaverin luona joka rassaillu näitä montakymmentä vuotta ei kuulumma olis nostimien ääni.
Kuunneltiin pitkällä meisselillä suuttimien juuresta kahdesta kuulu kova paukutus muistaakseni pytyissä 6 ja 2 lopuissa "tikitti" nätisti meinannee että suuttimissakin vois olla vikaa.
Nyt viikonloppuna katsotaan kaverin kanssa tuo pumpun ajoitus aloitetaan homma helpommasta päästä.
2tahti öljyä lorautettu tankkiin tankkauksen yhteydessä muuta ilmiöö en huomannu muutakun kylmänä käy vähän kauemmin nätisti.
Toisen ilmiön huomasin tuskin johtuu 2tahti öljystä kun ajaa normaalisti kierrokset esim 2500pm ja löysää kierrokset tippuu tyhjäkäynnille niin hetken käy nätisti ja sit alkaa taas naputtaa.
Kyllähän nuo aika ikiliikkujia kieltämättä on.
Kävin kaverin luona joka rassaillu näitä montakymmentä vuotta ei kuulumma olis nostimien ääni.
Kuunneltiin pitkällä meisselillä suuttimien juuresta kahdesta kuulu kova paukutus muistaakseni pytyissä 6 ja 2 lopuissa "tikitti" nätisti meinannee että suuttimissakin vois olla vikaa.
Nyt viikonloppuna katsotaan kaverin kanssa tuo pumpun ajoitus aloitetaan homma helpommasta päästä.
2tahti öljyä lorautettu tankkiin tankkauksen yhteydessä muuta ilmiöö en huomannu muutakun kylmänä käy vähän kauemmin nätisti.
Toisen ilmiön huomasin tuskin johtuu 2tahti öljystä kun ajaa normaalisti kierrokset esim 2500pm ja löysää kierrokset tippuu tyhjäkäynnille niin hetken käy nätisti ja sit alkaa taas naputtaa.
Kyllähän nuo aika ikiliikkujia kieltämättä on.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Joo Toivalan auto on käynyt mielessä, mutta pitää tässä tutkailla vielä ite vähän.
Pumpun ajotukset tarkastettu kohdallaan on karvanverran yli 14astetta.
Miten homma kannattas tehdä jos kiristelis noita etummaisia kannen pultteja jos ei löydy nostajista vikaa?
Pumpun ajotukset tarkastettu kohdallaan on karvanverran yli 14astetta.
Miten homma kannattas tehdä jos kiristelis noita etummaisia kannen pultteja jos ei löydy nostajista vikaa?
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
En tiedä miten kannattaisi mutta minä tein tälleen, vaihdoin samalla hehkut:

niin no jos pelkästään kiristää niin eikös riitä ottaa tuo putki pois

imusarjan irroittaminen on kurjaa hommaa

niin no jos pelkästään kiristää niin eikös riitä ottaa tuo putki pois

imusarjan irroittaminen on kurjaa hommaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kalkatus vai naputus
Itselläni "kalkatti" (voimakas kalina, ei Mikään Opel:in naputus) kylmänä ja ääni häipyi nostettaessa kierroksia. Lämpinä ääni katosi. Venttiilin nostimien vaihto auttoi, samalla vaihdettiin ketju ja kiristin. Auto W124 300D, vm-91, ajettu 290'000 km.
Niin lähinnä tarkoitin että kokeilisko kiristää suoraan vaan oikeeseen momenttiin vai löysäiskö vähän ja sit momenttiin.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Siitä vain kireämmälle fiilispohjalta, ei nämä mitään atomivoimaloita sentään ole.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin ajattelin vaan että joku merkistys sillä oikealla momentillakin vissiin on
Täytyy nyt kokeilla eka nuo muut vaihtoehdot.

Täytyy nyt kokeilla eka nuo muut vaihtoehdot.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87