S,SE,SEL???

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

S,SE,SEL???

Viesti Kirjoittaja suhari »

Moi, :shock:
Olen yrittäny päästä sisään tähän kirjain lyhenteiden viidakkoon, mutta aika huonolla menestyksellä.. Eli voisko joku kertoa mitä ässä mersun perässä tarkoittaa jos on S tai SE tai SEL?? Kyseessä on vissiin erinlaiset :roll: varustetasot, mutta mistä varusteista on kyse, vai oonko ihan metässä??
Toivottavasti en oo ainoa näin täysin tietämätön tällä foorumilla :oops: eli vois kiinnostaa muitakin aloittelevia harrastajia. Tuntuis aika tärkeältä tiedolta ku noihin malleihin yrittää perehtyä.
Avatar
Wile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ke 06.08.2003 19:36

Viesti Kirjoittaja Wile »

SE=S-sarjan kori, lyhyt
SEL=S-sarjan kori, lang
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Wile kirjoitti:SE=S-sarjan kori, lyhyt
SEL=S-sarjan kori, lang
Olisiko se S:ssä ilman ruiskua!
Ja SE varustettu ruiskulla!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tehdäänpä yhteenvetoa. Ennen 8/93:

Bensiinimoottori ilman merkintää: kaasutinmalli (esim. 200)
E: polttoaineen ruiskutus
D: dieselmoottori
Turbodiesel tai Turbo: turboahdettu dieselmoottori

T: farmarimalli kaasutinmoottorilla
TE: farmari ruiskulla
TD: farmari dieselillä
TDT: farmari turbodieselillä

C: keskikokoluokan coupe kaasuttimella
CE: keskikokoluokan coupe ruiskulla
CD: keskikokoluokan coupe dieselmoottorilla

S: S-sarjan korimalli kaasuttimella
SE: S-sarja ruiskulla
SEL: S-sarja ruiskulla, pitkä akseliväli
SEC: S-sarjan Coupe

SL: kaksiovinen "urheiluauto", avomalli
SLC: kaksiovinen coupe, pitkä akseliväli (käytössä vain C107:ssa)

G: maastoauto kaasutinmoottorilla
GD: maastoauto dieselillä
GE: maastoauto ruiskulla
esim. 300 GE 24 tai 28: numero kertoo akselivälin desimetreissä

Syksyn 1993 jälkeen tapahtui tyyppimerkinnän muutos, jolloin tietyt lyhenteet menettivät aikaisemman merkityksensä, ja kokoluokkia alettiin nimeämään kirjainlyhenteillä, tyyliin

A
C
E
S
CLK... jne.

Tällöin esim. S-sarjan mallia 500 pitkällä akselivälillä ei merkitä S 500 SEL, vaan S 500 L. E:tä ei merkitä, ilmeisesti, koska ruiskumoottori on nykyään itsestäänselvyys :-). Nykyisin käytettävät mallisarjat selviävät vaikka Vehon sivuilta tai www.ollihart.de, niitä ei kannattane käydä tähän listaamaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eikös tämä avomalleja tarkoittava lyhenne SL tullut aikanaan saksankielestä Sehr Leicht, vaikka kyseessäolevat mallit ei todellisuudessa olleetkaan mitään "Erittäin kevyitä"

Ja eikös tuo K tarkoittanut Kompressoria...?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: S,SE,SEL???

Viesti Kirjoittaja tero »

suhari kirjoitti:Moi, :shock:
Olen yrittäny päästä sisään tähän kirjain lyhenteiden viidakkoon, mutta aika huonolla menestyksellä.. Eli voisko joku kertoa mitä ässä mersun perässä tarkoittaa jos on S tai SE tai SEL?? Kyseessä on vissiin erinlaiset :roll: varustetasot, mutta mistä varusteista on kyse, vai oonko ihan metässä??
Toivottavasti en oo ainoa näin täysin tietämätön tällä foorumilla :oops: eli vois kiinnostaa muitakin aloittelevia harrastajia. Tuntuis aika tärkeältä tiedolta ku noihin malleihin yrittää perehtyä.
S = Sondersklasse, eli luksusluokka.
E = Einsprizung, eli Ruiskukone
L = Lang, eli pitkä

numerot (300,500,jne) kertovat jollain tarkkuudella moottorin koon.

Isompi moottori tuo sitten tiettyjä varusteita vakioksi, mutta suurin osa varusteista on myös saatavana pienempiin malleihin erikseen tilaamalla. Poikkeuksia toki on.

Eli tarkkaan ottaen niin takakontin kulmassa oleva numerolitania ei oikeastaan varustetasosta kerro kovinkaan paljon.

On tietysti luonnollista että isompinumeroiset yleensä ovat myös tilattu paremmin varusteltuina joten saahan tuosta jonkinlaista osviittaa.

Mutta tarkkaan ottaen niin varusteet ovat varusteita, ja kun peruskori ja moottorivaihtoehto on valittu niin sitten ruksataan ne heebelit mitä haluaa.

terv. Tero
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Mesedesi kirjoitti:Eikös tämä avomalleja tarkoittava lyhenne SL tullut aikanaan saksankielestä Sehr Leicht, vaikka kyseessäolevat mallit ei todellisuudessa olleetkaan mitään "Erittäin kevyitä"

Ja eikös tuo K tarkoittanut Kompressoria...?
Sport leicht=SL Näin se tais mennä :wink:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Kiitti kaikille valaistusta antaneille. Moneen kysymykseen löyty vastaus, jos kohta syntyi samman verran uusiakin.. :lol: Eiköhän nämä merkinnät ala tästä pikkuhiljaa tulla tutuksi.
Opiskelu jatkuu.. 8)
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

enska kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Eikös tämä avomalleja tarkoittava lyhenne SL tullut aikanaan saksankielestä Sehr Leicht, vaikka kyseessäolevat mallit ei todellisuudessa olleetkaan mitään "Erittäin kevyitä"

Ja eikös tuo K tarkoittanut Kompressoria...?
Sport leicht=SL Näin se tais mennä :wink:

Oon kyllä kans kuullu ton ekan version :roll:
230 C 1978
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Marko M kirjoitti:
enska kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Eikös tämä avomalleja tarkoittava lyhenne SL tullut aikanaan saksankielestä Sehr Leicht, vaikka kyseessäolevat mallit ei todellisuudessa olleetkaan mitään "Erittäin kevyitä"

Ja eikös tuo K tarkoittanut Kompressoria...?
Sport leicht=SL Näin se tais mennä :wink:

Oon kyllä kans kuullu ton ekan version :roll:
Minustakin se tarkoittaa erittäin kevyttä. K taas merkitsi ennen Kurzia (lyhyt) sekä Kompressoria...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

enska kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Eikös tämä avomalleja tarkoittava lyhenne SL tullut aikanaan saksankielestä Sehr Leicht, vaikka kyseessäolevat mallit ei todellisuudessa olleetkaan mitään "Erittäin kevyitä"

Ja eikös tuo K tarkoittanut Kompressoria...?
Sport leicht=SL Näin se tais mennä :wink:
Nyt SLK:ssa K tarkoittaa lyhyttä (Kurtz). Vanhoissa SSK:ssa K tarkoitti kompressoria, olikohan SS sitten Super Sport??
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Marko M kirjoitti:
enska kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Eikös tämä avomalleja tarkoittava lyhenne SL tullut aikanaan saksankielestä Sehr Leicht, vaikka kyseessäolevat mallit ei todellisuudessa olleetkaan mitään "Erittäin kevyitä"

Ja eikös tuo K tarkoittanut Kompressoria...?
Sport leicht=SL Näin se tais mennä :wink:

Oon kyllä kans kuullu ton ekan version :roll:

230SL-64 omapaino on 1350kg joten 2+2 paikkaiseksi autoksi aika paljon. Autossa on konepelti, takaluukun kansi, rättikotelon kansi ja ovet alumiinista, joten suunnittelussa Daimler-Benzillä on painoon kiinnitetty huomiota. Irroitettava katto taasen on rautaa ja lasia, joten painon vuoksi on yksin aivan mahdoton nostaa pois.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

karra kirjoitti:Nyt SLK:ssa K tarkoittaa lyhyttä (Kurtz).
Joskus joku väitti sen tarkoittavan Kompaktia. :o
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin