Turbokatsatukset
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Turbokatsatukset
Terve!
Enpä löytänyt ihan suoraa vastausta tältä näkövinkkeliltä...
Eli, turbovehkeitä katsastellessa pykäläviidakon oleellisia asioita ovat auton vuosimalli ja tuo ilkeä rekisteriotteen maininta 'Vähäpäästöinen'. Tuohon vähäpäästöisyyden kiroukseen olenkin jo tutustunut, mutta miten vuosimallit vaikuttavat taiteilijan vapauteen?
Jos auto on wanha, niin melkein mitä vaan saa tehdä, kunhan alusta ja tehot ovat balanssissa. Jossain vaiheessa tultaessa nykyautoihin päin tulee mukaan vaateita katista ja lopuksi vielä tuo vähäpäästöisyys omine kommervenkkeineen.
Minua itseäni, sattuneesta syystä, kiinnostavat enemmän nuo kiisselivehkeet, mutta yleisen mielenkiinnon kannalta tähän topcciin voisi kerätä myös määräetappeja liittyen noihin liuottimella käyviin ajopeleihin.
Enpä löytänyt ihan suoraa vastausta tältä näkövinkkeliltä...
Eli, turbovehkeitä katsastellessa pykäläviidakon oleellisia asioita ovat auton vuosimalli ja tuo ilkeä rekisteriotteen maininta 'Vähäpäästöinen'. Tuohon vähäpäästöisyyden kiroukseen olenkin jo tutustunut, mutta miten vuosimallit vaikuttavat taiteilijan vapauteen?
Jos auto on wanha, niin melkein mitä vaan saa tehdä, kunhan alusta ja tehot ovat balanssissa. Jossain vaiheessa tultaessa nykyautoihin päin tulee mukaan vaateita katista ja lopuksi vielä tuo vähäpäästöisyys omine kommervenkkeineen.
Minua itseäni, sattuneesta syystä, kiinnostavat enemmän nuo kiisselivehkeet, mutta yleisen mielenkiinnon kannalta tähän topcciin voisi kerätä myös määräetappeja liittyen noihin liuottimella käyviin ajopeleihin.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pohjaksi
Tällaisen dokun löysin keskustelun pohjaksi:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuosta saa sen kuvan, että ainoastaan vähäpäästöisyyttä painotetaan. Varsinaisia vuosimallisidoksia ei näyttäisi olevan.
Turbomuutosten moottorin vaihtoon rinnastushan tarkoittaa tässä tapauksessa muutoksen tarkastelua painon, tehon ja päästöjen suhteen. Esim. auton muutosprosentteihin se ei vaikuta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuosta saa sen kuvan, että ainoastaan vähäpäästöisyyttä painotetaan. Varsinaisia vuosimallisidoksia ei näyttäisi olevan.
Turbomuutosten moottorin vaihtoon rinnastushan tarkoittaa tässä tapauksessa muutoksen tarkastelua painon, tehon ja päästöjen suhteen. Esim. auton muutosprosentteihin se ei vaikuta.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Pohjaksi
Sama asia vähän helpommin pureksittavassa muodossa:dieselflosse kirjoitti:Tällaisen dokun löysin keskustelun pohjaksi:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Yhteenveto viritetyn auton päästöihin liittyen
Diesel:
1936 - 1979 ei savurajoja
1980-> ei vähäpäästöinen, katsastuksessa polkaisutesti
vähäpäästöinen -> oma turbotus vaatii kalliin VTT päästötestin (1000++ eur) tekniikan saa vaihtaa kuitenkin tehdasturbotettuun kunhan sekin on vähäpäästöisestä
Bensa
1886 - 1977 ei päästörajoja
1978 - 06/1987 normaali katsastuksen päästötesti
07/1987 -> ei vähäpäästöinen, asennettava katalysaattori (ei tarvi toimia), normaali katsastuksen päästötesti
vähäpäästöinen -> sama kuin dieselillä, kallis VTT-testi tai tehdasturbotettu tekniikka vähäpäästöisestä autosta
PS. Saisko tän topicin "stickyksi" eli ilmoitukseksi niin ei joka viikko joku kyselis?!
EDIT: Jos joku vielä listaisi tehorajat jarrujen (ja kallistuksenvakaajien yms) suhteen, varmaankin w123, 124 ja 201 riittäisi... (muistaen että se +20% lasketaan vasta tehokkaimpaan malliin)
So long, and thanks for all the fish
Hei.
Muutos edellyttää mm. todistuksen siitä, että moottori täyttää vähintäänkin samat päästövaatimukset myös tällä isommalla turbolla varustettuna, jos auto on käyttöönotettu 1.1.1992 tai sen jälkeen. Ennen tätä käyttöönotetulle autolle riittää katsastusaseman tekemä mittaus. Myös moottoritehosta on hankittava luotettava selvitys, koska katsastaja ei voi varmistua siitä, että moottoriteho ei muutu.
30.3.2005
X.Y
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Ja kyse oli turbodieseliin turbon vaihtamisesta
Muutos edellyttää mm. todistuksen siitä, että moottori täyttää vähintäänkin samat päästövaatimukset myös tällä isommalla turbolla varustettuna, jos auto on käyttöönotettu 1.1.1992 tai sen jälkeen. Ennen tätä käyttöönotetulle autolle riittää katsastusaseman tekemä mittaus. Myös moottoritehosta on hankittava luotettava selvitys, koska katsastaja ei voi varmistua siitä, että moottoriteho ei muutu.
30.3.2005
X.Y
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Ja kyse oli turbodieseliin turbon vaihtamisesta
BMW-kuski on aina oikeassa
hmmm, vaihdoin 525tds bmw:hen pakosarjan, turbon, coolerin, putkiston yms, soitin asiasta katsastusasemalle ja ne sano että sama se mikä turbo siellä pellin alla on kunhan päästöt pysyy aisoissa. ja muutenkin, monenko auton rekisteriotteessa lukee ahtimen merkki ja malli, ei mun ainakaan, ja auto on 90 luvun puolestavälistä.
ja eipä kai noilla superturbo miehillä ole sen kummemmin mitään ongelmia ollu myöskään, ja savutustestissä kun ei ihan pelkällä kerta polkasulla ahdot nouse eikä morkoolikaan mitään tee niin se savutusarvo on kai pysynyt alhaisena. näin olen käsittänyt kun olen maurilta asiasta kysynyt
ja eipä kai noilla superturbo miehillä ole sen kummemmin mitään ongelmia ollu myöskään, ja savutustestissä kun ei ihan pelkällä kerta polkasulla ahdot nouse eikä morkoolikaan mitään tee niin se savutusarvo on kai pysynyt alhaisena. näin olen käsittänyt kun olen maurilta asiasta kysynyt
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Suurin osa superturboista on ei vähäpäästöisiä, mutta kyllä katsastuksessa on vähäpäästöisiäkin ahdinvaihtoprojekteja mennyt läpi. Niistä ei ole niin kovasti huudeltu katsastuksen yhteydessä. Koskaan ei ole katsastusmies esittänyt mielenkiintoa ahtimen tyyppiä kohtaan, se ei kait kuulu ns. tarkastuskohteisiin, ainakaan vielä tänäpäivänä. Tuo saattaa tietysti muuttua mikäli vielä monta kaahailutapausta/kuolonkolaria sattuu viri/tuning peleillä.lassi-s kirjoitti:ja eipä kai noilla superturbo miehillä ole sen kummemmin mitään ongelmia ollu myöskään, ja savutustestissä kun ei ihan pelkällä kerta polkasulla ahdot nouse
Ryntäytystesti ei missään nimessä ole ongalma, superturbot tyypillisesti puhaltelevat puhtaita savuja katsastuksen yhteydessä (pumppu on alisäädöissä ja imupuoli hengittää hyvin). Ongelma syntyy mikäli katsastusmies kyseenalaistaa ahtimen vaihdon laillisuuden ja rupeaa tutkimaan mikä ahdin autossa on alunperin ollut. En ole kuullut että noin olisi vielä kenellekään käynyt. Ahdot kyllä nousevat kertapolkaisullakin, mutta ruiskutuspumppu ei saa ahtojennoususta tietoa (=kuulalaakeri letkussa katsastuksen ajan), joten kone käy hyvin runsaalla ilmaylimäärällä, eli ei savuta.
Internetistä löytyvään tietoon pitää suhtautua varauksella, mutta Holy-Smoke forumilla on ollut tälläinen tieto:
[taitaa olla lassi-s:n kirjoittamaa tekstiä?]
Itse en kuitenkaan viitsi katsastuksen yhteydessä käydä kyselemään tuon paikkaansa pitävyyttä sillä käyntikerralla ja päivällä, se on vähän kuin kaivaisi verta nenästä. Saattaa olla, että teen jonain päivänä kyselyn ake:lle ja koitan saada mustaa valkoisella, perusteena ahtimen hajoaminen ja uuden vastaavan löytymisen vaikeus.Soitin katsastuskonttorille ja vastasivat, ettei mitään ongelmaa. Samanlaiseen voi tietenkin vaihtaa, mutta sanoin tarkennuksena, että turbo vaihtuisi saman malln isompi kokoiseen turboon eli tuohon 530d:n turboon. Vastaus oli. että jos ei tehot nouse, niin ei aiheuta toimenpiteitä. Jos nousee, niin sen tarvittaisiin savutusmittaus eli sama kuin katsastuksessa. Ja tehothan ei nousisi, jos sen vaan siihen laittaisi. Jos lastuttaisi, niin olisipa vähän enemmän "varaa" lastutuksessa.
Tuo turbon vaihto on on tulkittu kuulemma niin, että se soveltuu silloin kun turbottomaan laitetaan turbo.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Siis minulla riittää esim. cooleriin pelkkä teho lappu vaikka auto on -90, mutta ei vähäpäästöinen?
Millanen teho lappu täytyy käydä polkasemas, siis millä menee suoraa läpi ilman mitää päivityksiä
Millanen teho lappu täytyy käydä polkasemas, siis millä menee suoraa läpi ilman mitää päivityksiä
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Joo, pitäs onnistua teholapun kans muutoskatastus kuulerille. Polkase semmone lappu jossa on vähä vähempi ko tehtaan ilmotusMeSee kirjoitti:Siis minulla riittää esim. cooleriin pelkkä teho lappu vaikka auto on -90, mutta ei vähäpäästöinen?
Millanen teho lappu täytyy käydä polkasemas, siis millä menee suoraa läpi ilman mitää päivityksiä



Saattaa onnistua jopa muutoskatastus ilman teholappuaki jollain asemalla, kannattaa kysyä ensin. Tärkeätähän ei ole se tehon muutos rek.otteessa vaan se että siinä mainitaan välijäähdyttimen olemassaolo. Todelliset tehot voi sitten olla myöhemmin jotain muuta kuin mitä papereissa lukee.
So long, and thanks for all the fish
voi olla vähä hankalaa ku just vähä aikaa sit otin koukun irtiKuulerin laittoa perustelet vaikka raskaan vaunun vedolla ja haluat pitkittää koneen elinikää

No täytyy kävästä konttorilla ja kysellä mitä mieltä insinöörit on
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
201 3,0 muutokset: Jarrut -92;sen 300ttd;n Takajarrut on mulla 278mm eli ne riittää pienemmätkin . Kallistuksen vakain samasta autosta , kardaani , vaihteisto on Sprintteristä peräisin oleva 722.3:n Akku on peräkontissa tilan ja painonkin takia. Etuakseli paino oli782kg ja taka 617kg Painot riitti juuri viidelle hengelle
Katsastukset on tarkentunut vuoden aikana todella paljon, Esim jos kardaani on hitsaamalla lyhennetty niin siitä pitää olla selvitys ja todistus hitsarilta Akelta on tullut sellaiset ohjeet. Työ on tällä tavalla helpompi tehdä kun ostin faekun josta tekniikka on siirretty 201:seen . Mutta jos joka osan joutuis ehtimään minkä mistäkin niin olis aivan toivoton tekele
Ai niin onko järkee 



TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Lain mukaan ei onnistu, mutta laittaa vaan...välttämättä siihen ei kukaan ymmärrä puuttua ja äkkiähän tuon coolerin poistaa katsastuksen ajaksi.epk kirjoitti:olis tämmöinen kysymys , että miten menee lakien mukaan jos haluan laittaa -93 124 300DT koneeseen (vähäpäästöinen) coolerin ?
onnistuuko ja pitääkö jotain teholappuja tuoda
Tervetuloa epk vähäpäästöisten eli kiusattujen ja sorrettujen porukkaan. Mitäänhän ei sille autolle sitten saa tehdä, mitä nyt ilmanraikastimen saa asentaa ja senkin silleen, ettei häiritse näkyvyyttä.
Niin, ootko ostanut jo uuden auton ?
Niin, ootko ostanut jo uuden auton ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Turbotin kaverin Hilux 2.4d 4x4 vm 87. Muutoskatsastettiin kuukausi sitten Nokialla kats.konttorilla. Eivät kyselleet mitään teholappuja. Katsastusmies sano että jos 10 kw on teho noussut niin hyvä on saavutus. Jarrujen vastaavuus tehokaampiin riitti. Rek otteeseen tuli vaan merkintä, että ahdettu ja välijähdytetty. Ei mitään muuta.
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
exC36 amg-94
Mukava katsastusmies, noita saisi olla enemmän, ei taida olla mersuforumilaisiamk kirjoitti:Katsastusmies sano että jos 10 kw on teho noussut niin hyvä on saavutus.

Lisää tietoa: www.skg.fi
w123 300D turbo
elikkä kuinkas nyt kun mulla on tuallaanen w123 300D -84 turbotettu ja olen vaihtanut siitä moottorin toiseen w123 300D koppaan -82, mutta leimalla ei ole vielä käyty. Niin joudunko muutoskatsastamaan moottorin ja turbon tuolle toiselle kopalle? ja pitää olla penkityspaperit ja kaikki? 

Re: w123 300D turbo
katsastaa pitääTuori kirjoitti:elikkä kuinkas nyt kun mulla on tuallaanen w123 300D -84 turbotettu ja olen vaihtanut siitä moottorin toiseen w123 300D koppaan -82, mutta leimalla ei ole vielä käyty. Niin joudunko muutoskatsastamaan moottorin ja turbon tuolle toiselle kopalle? ja pitää olla penkityspaperit ja kaikki?
jos turpo on vakio ja ei ole välijäähdytintä niin ei tarvi teho lappua
Miten totanii. w124 300tdt ei vähäpäästöinen.
Kävin konttorilla kyseleen, ku pitäis laittaa isompi turbo + välijäähy.
1. Teholappu
2. Vastaavuustodistus tehokkaimman mallisarjan alustatiedoista. Ja vaihtaa jarrut ym. vastaamaan niitä.
Tarvii tehä kuuleman ton kakkoskohanki vaikka ei ottaisi ku yhden kilovatin enemmän tehoja sanoivat.
Kyllähän noita on tehty laillisiksi ihan omilla jarruillakin. Mitä ne oikeen mahtovat tarkottaa tuolla raision k ykkösellä?
Kävin konttorilla kyseleen, ku pitäis laittaa isompi turbo + välijäähy.
1. Teholappu
2. Vastaavuustodistus tehokkaimman mallisarjan alustatiedoista. Ja vaihtaa jarrut ym. vastaamaan niitä.
Tarvii tehä kuuleman ton kakkoskohanki vaikka ei ottaisi ku yhden kilovatin enemmän tehoja sanoivat.
Kyllähän noita on tehty laillisiksi ihan omilla jarruillakin. Mitä ne oikeen mahtovat tarkottaa tuolla raision k ykkösellä?
Katsurin täysi tietämättömyys laista syynä moiseenjokkis kirjoitti:Miten totanii. w124 300tdt ei vähäpäästöinen.
Kävin konttorilla kyseleen, ku pitäis laittaa isompi turbo + välijäähy.
1. Teholappu
2. Vastaavuustodistus tehokkaimman mallisarjan alustatiedoista. Ja vaihtaa jarrut ym. vastaamaan niitä.
Tarvii tehä kuuleman ton kakkoskohanki vaikka ei ottaisi ku yhden kilovatin enemmän tehoja sanoivat.
Kyllähän noita on tehty laillisiksi ihan omilla jarruillakin. Mitä ne oikeen mahtovat tarkottaa tuolla raision k ykkösellä?

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Minulle tuli reksiteriotteeseen ahtimen merkki, kun kävin muutoskatsastamassa. Allekirjoituksen auton kävin leimaamassa 124hp tehoilla, ainoa mikä piti muuttaa, olivat jarrut 2.3 petroolin jarruihin. Helppo homma.
Ainiin katsastus tapahtui Tampereen Härmälässä. Oikein mukavia heppuja sielä oli töissä ja olivat heti mukana kun kävin ensiksi kyselemässä. Suosittelen!
Ainiin katsastus tapahtui Tampereen Härmälässä. Oikein mukavia heppuja sielä oli töissä ja olivat heti mukana kun kävin ensiksi kyselemässä. Suosittelen!
W210 220cdi Avantgarde -00
Ex: -87 190DTIC 2.0
Ex: -87 190DTIC 2.0
Ja teholapun saa penkkipajalta ja vertaavuus laput vaikka motonetin sivuilta ite tulostamalla, tai sitte tuolta http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1XUX63 kirjoitti:Katsurin täysi tietämättömyys laista syynä moiseenjokkis kirjoitti:Miten totanii. w124 300tdt ei vähäpäästöinen.
Kävin konttorilla kyseleen, ku pitäis laittaa isompi turbo + välijäähy.
1. Teholappu
2. Vastaavuustodistus tehokkaimman mallisarjan alustatiedoista. Ja vaihtaa jarrut ym. vastaamaan niitä.
Tarvii tehä kuuleman ton kakkoskohanki vaikka ei ottaisi ku yhden kilovatin enemmän tehoja sanoivat.
Kyllähän noita on tehty laillisiksi ihan omilla jarruillakin. Mitä ne oikeen mahtovat tarkottaa tuolla raision k ykkösellä?Teholappu ja vastaavuuspaperit vastaavan tehoisesta saman mallisarjan autosta riittävät AKE:n ohjeistuksen mukaan.
Jos ei noilla saa leimaa, oot väärällä konttorilla.
Vertaat sitä tehokkaimpaan mallin misä on samat jarrut ku 300dt ja penkittelet pari hv sen alle. Sillä ei oo väliä onko vertailu malli pensa vai diesel.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Ei Turussa, Raisiossa tai Kaarinassa voi autojaan katsastaa, johan se taas kerran nähdään, kannattaa ajella vähän kauemmas 

Viimeksi muokannut veskola, To 11.06.2009 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi