MIkä olisi hyvä ensimmäiseksi autoksi?
- SledgeHammer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 360
- Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
- Paikkakunta: Ritis
MIkä olisi hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Olen varmaan porukan nuorin ja kiinnostais tietää mitä suositellaan ensimmäisksi autoksi?
Re: MIkä olisi hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Budjetistahan tuo on kiinni. En suosittele mitään kovin tehokasta. w124 tai w201 2l bensa tai diesel moottorilla. Käy katsomassa mahdollisimman monta ja osta paras mihin on rahaa.
Itse ostin ekaksi autoksi viime vuoden elokuussa tuon 200D:n ja yhden polttimon lisäksi ei ole mitään hajonnut, vaikka olen jo 14tkm sillä ajanu.
Itse ostin ekaksi autoksi viime vuoden elokuussa tuon 200D:n ja yhden polttimon lisäksi ei ole mitään hajonnut, vaikka olen jo 14tkm sillä ajanu.

c203 180K -05
Hmm. Ehkä 190E ilman mitään evo-liitännäisiä. Ruisku-M102 kulkee pikkukorissa pirun vähällä bensalla ja kohtuupirteästi. Auto ei ole paha ruostumaan ja osat on samalla tavalla naurettavan halpoja kuin W124:aankin. Pienempikoriset vaan ovat usein vähemmän ajettuja ja paremmin pidettyjä kuin "kakkosneloset".
Bensaa suosittelen ihan siksi että dieselin taustalla kummittelee aina se vero. Lisäksi pikkukorisia dieseleitä on aika vähän mielestäni tarjolla.
Bensaa suosittelen ihan siksi että dieselin taustalla kummittelee aina se vero. Lisäksi pikkukorisia dieseleitä on aika vähän mielestäni tarjolla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kyllä ehdottomasti w201 2.0!
Dieseleitäkin on kyllä paljon tarjolla.
Kaikki dieselit mitä on tarjottu, autosta on vain osattu kertoa, että on siisti sisältä!
Itselläni -87 2.0 ajettu 410tkm. Ja historia tiedossa.
Maksaahan ne vielä saman verran kuin 10 riisikuppia tai 20 ranskanpastillia,
mutta onpahan enemmän rahalle vastinetta.
Dieseleitäkin on kyllä paljon tarjolla.
Kaikki dieselit mitä on tarjottu, autosta on vain osattu kertoa, että on siisti sisältä!
Itselläni -87 2.0 ajettu 410tkm. Ja historia tiedossa.
Maksaahan ne vielä saman verran kuin 10 riisikuppia tai 20 ranskanpastillia,
mutta onpahan enemmän rahalle vastinetta.
Joku mersupurkaamo??
Re: MIkä olisi hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Jos meinaat ajaa yhtään runsaammasti, suositus on W201 190D 2.5 manuaalina. Hyvä ja riittävän reipas auto. Lisäksi varsin edullinen ylläpitää. Mistä on se etu että rahaa jää mahdollisesti matkan varrella yllättäviin mielitekoihinkin - kuten uusiin vanteisiin tai alutasarjoihin.SledgeHammer kirjoitti:Olen varmaan porukan nuorin ja kiinnostais tietää mitä suositellaan ensimmäisksi autoksi?
Muussa tapauksessa suositus kallistuu joko W201 190E:hen tai W124 230E:hen. Molemmat myös hankintahinnaltaan järkeviä. Tänä päivänä ottaisin varmasti W124:n. Se on niin erinomaisen hyvä Mersu. Oma ensimmäinen oma autoni oli W201. Joka myös oli hyvä.
-T
Re: MIkä olisi hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Itselläni on alla ensimmäinen autoni, joka on W124 230E -90. Ei kaduta yhtään että mersun ostin. 230E on suht ripeä kokoonsa nähden, tosin bensaa kuluu suht runsaasti.eerola kirjoitti:
Muussa tapauksessa suositus kallistuu joko W201 190E:hen tai W124 230E:hen. Molemmat myös hankintahinnaltaan järkeviä. Tänä päivänä ottaisin varmasti W124:n. Se on niin erinomaisen hyvä Mersu. Oma ensimmäinen oma autoni oli W201. Joka myös oli hyvä.
Ajo ominaisuuksista voin sanoa sen, että on parempi kuin 2002 peugeot 406 grandwagon. Siitä kukin voi vetää johtopäätöksensä

W124 on erinomainen mersu kuten Eerola jo mainitsikin, hinnat on pudonnut suht alas. Ihan halvinta pommia ei kannata ostaa koska huoltoon saa menemään rahaa helposti.
Onnea etsintään

Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
- SledgeHammer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 360
- Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
- Paikkakunta: Ritis
Re: MIkä olisi hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Omasta mielestä w124 on paljon parempi ajaa kuin 2003 bmw 318i ja muutenki ko. auto tuntui mersuun verrattuna aika rimpulalta.enska kirjoitti: Ajo ominaisuuksista voin sanoa sen, että on parempi kuin 2002 peugeot 406 grandwagon. Siitä kukin voi vetää johtopäätöksensä![]()
c203 180K -05
Ei siis mikään ihme, että W124 näkee suht paljon liikenteessä vieläkin ja kun on saanut tähden keulille niin se helpolla pois vaihdu.Omasta mielestä w124 on paljon parempi ajaa kuin 2003 bmw 318i ja muutenki ko. auto tuntui mersuun verrattuna aika rimpulalta
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Vailla sarvia ja hampaita pitää ottaa kantaa asiaan. Itselläni oli -89 190 parin vuoden ja 80 tkm ajan, nyt työpaikan autona on Octavia jolla ajan noin 10 tkm vuodessa.SledgeHammer kirjoitti:Tollasta W201 olen kattonut, onhan siinä tilaa Octavian verran. Ja vaikka olenkin vielä Amiksessa niin en osta mitään perus-amiz romua. Tarkoitus olisi ajaa autolla vuosia. Eli sen takia mese, audikin kävi mielessä mutta kalliit osat.
nettiauton auto nro: 79096 2900? varmaan joku luosku
Mielestäni Octavia pesee MB:n selvästi oikeastaan vain tavaratilan suuruudessa. Muiden sisätilojen osalta puntit menevät aika tasan; etupenkin tilat ovat mersussa jopa paremmat.
Perusvarusteinen Octavia on olemukseltaan sen verran aneeminen, että jo karvalakkimallin MB tuntuu luksukselta siinä rinnalla, vaikka ei niitä nippeleitä sen enempää olisi.
Ajettavuudeltaan maantiellä autot ovat mielestäni -yllätys yllättys- jopa aika tasavahvoja. Käytännössä MB on sittenkin mukavampi parempien tilojen, hiljaisemman kulun ja paremman näkyvyyden johdosta. Octaviassa kun on nuo itkettävän surkeat VAG-konsernin mitään pyyhkimättömät pyyhkimet ja surkeat valot.
Suorituskyvyn osalta Octaviasta on tarjolla kova paletti, joku TDi on kova luu kulun ja kulutuksen puolesta ja se on pakko myöntää. 190 dieselillä ei kisata kuin kulutuslukemien puolesta. Bensakoneiden osalta 2-litrainen mersun kaasarimallikin pesee tämän meidän 1,6-litraisen Octavia LX:n.
Käytännön ajossa MB tuntuu harkitummalta. Octaviassa rasittavat mm. järkyttävän leveät C-pilarit joiden ansiosta peruuttelu esim. vinoparkista pois on todella v-maista. Lisäkiusaa tulee järkyttävän matalasta etuhelmasta, surkeasta vetopidosta liukkaalla ja siitä, että lämppäristä ei saa yhtä aikaa kuumaa lasille ja jalkoihin.
Saattavat kuulostaa pikku marinalta, mutta käytössä ko. yksityiskohdat muiden muassa ovat todella rasittavia.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- SledgeHammer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 360
- Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
- Paikkakunta: Ritis
Juu, siisti ja uudelta tuoksuva peli jolla toki pääsee pisteestä A pisteeseen B, mutta niin hengetön paketti että omalla rahalla en ostaisi.SledgeHammer kirjoitti:Juu tässä talossa on jo Octavia 1.6 GLXi, ihan hyvä sekin on

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuo lämppärihomma on kyllä mielenkiintoinen. Tuntuu nimittäin, että monissa uusissakaan (vanhemmista puhumattakaan) ei saa yhtä aikaa kunnon puhallusta tuuli- ja sivulaseille yhtä aikaa. Kummatkin olis ihan kivä pitää auki yhtä aikaa. Eikä ongelmaa tule ainoastaan Suomen talvessa. Nimittäin pakasta repäistyssä Chevy Duramaxdiesel 3500 pickupissa oli tämä sama ongelma Kalifornian karussa joulukuun sydäntalvessa. Kun tuulilasi oli auki, meinasivat sivulasi vetää huuruun.Aku P kirjoitti:...että lämppäristä ei saa yhtä aikaa kuumaa lasille ja jalkoihin.
Saattavat kuulostaa pikku marinalta, mutta käytössä ko. yksityiskohdat muiden muassa ovat todella rasittavia.

Mitenkäs "nykymersuissa" eli w210:ssa ja sitä uudemmissa tämä homma toimii?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Hyvin,tottakai. Oikeen kovalla pakkasella pienet läiskät kuuraa sivulaseissa. Katois oletettavasti kun laittas puhallinta isommalle mutta kakspuolosta isommalla viitti pitää,alkaa tohisemaan ihan liikaa. Tulee japsiräpsyfiilisSaul kirjoitti:Aku P kirjoitti:...
Mitenkäs "nykymersuissa" eli w210:ssa ja sitä uudemmissa tämä homma toimii?

Takalasit meinaa huurtua samoin kovalla pakkasella ja täydellä miehityksellä,ainakin lyhemmällä matkalla.
- SledgeHammer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 360
- Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
- Paikkakunta: Ritis
No, onkos arvon foorumilaisilla kokemuksia/muuten vaan mielipiteitäagip kirjoitti:Kyllä ehdottomasti w201 2.0!
Dieseleitäkin on kyllä paljon tarjolla.
Kaikki dieselit mitä on tarjottu, autosta on vain osattu kertoa, että on siisti sisältä!
W201 1.8E:stä? Verrattuna 2.0E?
Miten paljon mahtaa olla kulutuseroa kaupunkiajossa ja tietysti suorituskyvyssäkin jotain heittoa lie.
Tosin meikäläinen on tottunut matkaamaan sellaisten nuhapumppujen kanssa, että ei sillä niin väliä

Lähinnä kulutus on lähellä sydäntä lyhyiden kaupunkiajopätkien vuoksi.
- W210 E230 T A -97
Ex - W210 E320T A -98
Ex - W210 E320T A -98
Veljeni kävi uteliaisuuttaan kokeilemassa tuommoista 1,8 versiota automaatilla. Kommentti kuului, että nurkka-ajossa pärjää mutta maantiellä auto oli kuulemma ollut 3 hengen kuormalla auttamattoman laiska. Ja mies sentäs hyppäsi 190:n puikkoihin suoraan W124 200D:n ohjaimista...Harto kirjoitti:No, onkos arvon foorumilaisilla kokemuksia/muuten vaan mielipiteitä
W201 1.8E:stä? Verrattuna 2.0E?
.

Ans silti kattoo. Mielestäni, puhtaalta takapuolituntumalta, 1,8 versiot ovat usein siistimpiä kuin kaksilitraiset. Onhan ne uudempiakin, mutta olisiko rauhalliseen ajoon kannustava "pikkukone" sittenkin ollut useimmin jonkun jo aikuiseen ikään ehtineen valinta...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kun 1.8-kirnu tuli markkinoille, koeajajat antoivat sille varsin hyvät, jopa mairittelevat arviot käytöksestään. Paperilla konetta pidettiin turhanaikaisen pienenä, mutta sen todettiin yltävän varsin siedettävään suorituskykyyn - varsin sitkeään ja eleettömään kulkuun ja lukujen valossa 2-litraisen tasolle.Aku P kirjoitti: Ans silti kattoo. Mielestäni, puhtaalta takapuolituntumalta, 1,8 versiot ovat usein siistimpiä kuin kaksilitraiset. Onhan ne uudempiakin, mutta olisiko rauhalliseen ajoon kannustava "pikkukone" sittenkin ollut useimmin jonkun jo aikuiseen ikään ehtineen valinta...
Perstuntuma onkin aika paljon koneen luonteesta kiinni. Kaapo ei tosin ole 1.8-koneista ajanut, joten myöskään kommenttia ei tule tämän enempää

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kyllä. Ja numeroiden valossahan 1,8 kone on ihan kaksilitraisen tasolla. Olisiko sitten niin, että 2-litraisen etevämmyys tulee esiin vasta siinä, kun kuormaa on enemmän. Nothing beats cubic inches, vai miten sitä sanottiin...Kaapo kirjoitti:Kun 1.8-kirnu tuli markkinoille, koeajajat antoivat sille varsin hyvät, jopa mairittelevat arviot käytöksestään. Paperilla konetta pidettiin turhanaikaisen pienenä, mutta sen todettiin yltävän varsin siedettävään suorituskykyyn - varsin sitkeään ja eleettömään kulkuun ja lukujen valossa 2-litraisen tasolle.
Perstuntuma onkin aika paljon koneen luonteesta kiinni. Kaapo ei tosin ole 1.8-koneista ajanut, joten myöskään kommenttia ei tule tämän enempää

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P kirjoitti:Veljeni kävi uteliaisuuttaan kokeilemassa tuommoista 1,8 versiota automaatilla. Kommentti kuului, että nurkka-ajossa pärjää mutta maantiellä auto oli kuulemma ollut 3 hengen kuormalla auttamattoman laiska. Ja mies sentäs hyppäsi 190:n puikkoihin suoraan W124 200D:n ohjaimista...
Googletin muutaman Pikkumersun koeajon ja niissä tosiaan oltiin kovasti tyytyväisiä auton "mersuuteen", moitteita tuli vain moottorin tehosta - erityisesti automaatilla - mutta toisaalta nimenomaan automaatin toimintaa kehuttiin kovasti ja väitettiin taloudellisuuden olevan myös kunnossa.Kaapo kirjoitti:Kun 1.8-kirnu tuli markkinoille, koeajajat antoivat sille varsin hyvät, jopa mairittelevat arviot käytöksestään. Paperilla konetta pidettiin turhanaikaisen pienenä, mutta sen todettiin yltävän varsin siedettävään suorituskykyyn - varsin sitkeään ja eleettömään kulkuun ja lukujen valossa 2-litraisen tasolle.
Varustelu oli toinen miinus, mutta ainakin noissa Saksan peleissä tuntuu sekin olevan kohdallaan.
- W210 E230 T A -97
Ex - W210 E320T A -98
Ex - W210 E320T A -98
Heh, jotenkin tuli mieleenAku P kirjoitti:Kyllä. Ja numeroiden valossahan 1,8 kone on ihan kaksilitraisen tasolla. Olisiko sitten niin, että 2-litraisen etevämmyys tulee esiin vasta siinä, kun kuormaa on enemmän. Nothing beats cubic inches, vai miten sitä sanottiin...Kaapo kirjoitti:Kun 1.8-kirnu tuli markkinoille, koeajajat antoivat sille varsin hyvät, jopa mairittelevat arviot käytöksestään. Paperilla konetta pidettiin turhanaikaisen pienenä, mutta sen todettiin yltävän varsin siedettävään suorituskykyyn - varsin sitkeään ja eleettömään kulkuun ja lukujen valossa 2-litraisen tasolle.
Perstuntuma onkin aika paljon koneen luonteesta kiinni. Kaapo ei tosin ole 1.8-koneista ajanut, joten myöskään kommenttia ei tule tämän enempää
- -"Onhan tää tonniviissatanen paljon isomman näkönenki ku toi tonnikakssatanen.
-"Tällä mihinkää pääse."

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: MIkä olisi hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Yhdyn tähän kommenttiin (omakehu...)eerola kirjoitti:Jos meinaat ajaa yhtään runsaammasti, suositus on W201 190D 2.5 manuaalina. Hyvä ja riittävän reipas auto. Lisäksi varsin edullinen ylläpitää. Mistä on se etu että rahaa jää mahdollisesti matkan varrella yllättäviin mielitekoihinkin - kuten uusiin vanteisiin tai alutasarjoihin.SledgeHammer kirjoitti:Olen varmaan porukan nuorin ja kiinnostais tietää mitä suositellaan ensimmäisksi autoksi?

nimim. ensimmäinen talvi takapotkulla kitkarenkailla...

300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
ex 190D 2.5 Avantgarde
Takaveto ehdottomasti!!
Autohan on selvästi hallittavampi jos ajatellaan näin:
(1.) Jos vetävät pyörät ei "jostain syystä" pidä, niin ohjaus on kuitenkin vielä tallella
(2.)Hyötysuhde teoria: Jos ohjaus ja veto on samoilla pyörillä, niin mitä niillä kahdella pyörällä voisi tehdä... hmm.
Eli kaikille neljälle pyörälle on tekemistä= "Hyötysuhde" on suurempi
Ja eikös se kardaani ole 1 AUTON tärkeä osa.?
Autohan on selvästi hallittavampi jos ajatellaan näin:
(1.) Jos vetävät pyörät ei "jostain syystä" pidä, niin ohjaus on kuitenkin vielä tallella

(2.)Hyötysuhde teoria: Jos ohjaus ja veto on samoilla pyörillä, niin mitä niillä kahdella pyörällä voisi tehdä... hmm.


Eli kaikille neljälle pyörälle on tekemistä= "Hyötysuhde" on suurempi

Ja eikös se kardaani ole 1 AUTON tärkeä osa.?
Joku mersupurkaamo??
- SledgeHammer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 360
- Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
- Paikkakunta: Ritis
Oletko muuten agip insinööri vai mistä sä tollasta keksit?agip kirjoitti:Takaveto ehdottomasti!!
Autohan on selvästi hallittavampi jos ajatellaan näin:
(1.) Jos vetävät pyörät ei "jostain syystä" pidä, niin ohjaus on kuitenkin vielä tallella![]()
(2.)Hyötysuhde teoria: Jos ohjaus ja veto on samoilla pyörillä, niin mitä niillä kahdella pyörällä voisi tehdä... hmm.![]()
![]()
Eli kaikille neljälle pyörälle on tekemistä= "Hyötysuhde" on suurempi![]()
Ja eikös se kardaani ole 1 AUTON tärkeä osa.?

- SledgeHammer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 360
- Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
- Paikkakunta: Ritis