200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, sain taas kaapelini kotiin vähäksi aikaa...

Pientä ahtimen säätelyä ja pako- ja ahtopaineen saa ~samalle tasolle, heräämisen huononematta.
Jonkun matkaa neljän tonnin yläpuolella pakopaine sitten nousee ahtojen yli.
Rajoittimella, viidessä tonnissa pakopaine välillä 2,2-2,4bar.
Ahdot tuolloin 1,7bar.
No smoke.
Ihan ok tällä yhdistelmällä ja syötöillä.
Pakopaine olisi voinut olla pienempikin, mutta ei huono näinkään.
Ilmeisesti ahtimesta ei enempää irtoa suorituskykyä.
Siipien aukaisu lopussa ei vaikuta tilanteeseen, joten tilanne on sellainen, että siipien hienosäätö korjaa tilanteen oikeaksi, vaikka karttaa muutetaan.
Siipien lisä-aukaisu siis aiheuttaisi ahtopaineen laskua, siksi korjaus ja pakopaineiden pysyminen ennallaan, kun siipien todellinen asento ei muutu.
Olkoon noin.

Siivet kyllä "pakottaakkin" mihin asentoon haluaa, mutta se aiheuttaa vaan, että ahtopainepyyntö jää toteutumatta, joka taas vaikuttaa syöttöihin.

Näyttäisi siis siltä, että mersun 2359 virtaa paremmin pakopuolelta, mutta tässä Audin ahtimessa on aika paljonkin parempi kompurasiipi.
Hyvä ahdin, kuitenkin.
Sopii vieläpä näihin mappiohjattuihin todella hyvin, koska imusiipi alkaa heti tehdä myös painetta, jolloin ohjelma ja syötönsäätö on helppo saada kohdilleen.

Jospas olisi jo ihan kohta taas sellainen kahden ja puolensadan lappu näyttää...Ja vääntöjäkin joku tuttu lukema.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tuikku kirjoitti:.
...Jospas olisi jo ihan kohta taas sellainen kahden ja puolensadan lappu näyttää...Ja vääntöjäkin joku tuttu lukema.
Lappua ei ole, mutta teho on edelleenkin se 250hv ja vääntö 500nm.

Kyllä nyt pitää uskoa, että ruiskutusta jotain kautta rajoitetaan.
Tämä koskee uudempia, edc-16 boxeja, kuin myös vanhempia, edc-15 malleja.
Rajakin on sama, noin 90milliä ohjelmassa, joka antaa, käytännössä hyvin hyvin lähelle 100nm/sylinteri vääntöjä.
Vääntö toteutuu suunnilleen samanlaisena, suuttimien koosta riippumatta, koska siinä vaiheessa on vielä reilusti aikaa "ruiskutusikkunassa".

Saatavan tehon määrä vaihtelee, suuttimien koosta ja ruiskutuspaineista riippuen.
Vanhemmissa, 1350bar järjestelmissä taso on siinä 45hv/suutin.
Alkupään moottoreissa on pienemmät suuttimet, joten ne jäävät vähän tuon alle ja uudemmissa menee pikkuisen yli.
Tämä siis siinä tilanteessa, kun ohjelma tehdään niin, että juuri sitä oikeaa ruiskutusmäärää kuljetellaan kartoista.

Uudemmissa, 1600bar moottoreissa samat tarinat, uudemmissa on niissäkin hiukan suuremmat suuttimet.
Niillä hätyytellään ~50hv/suutin rajaa.

Tällä hetkellä tiedän vain kaksi keinoa tuon rajoituksen rikkomiseen.
Ensiksikin, suuremmat suuttimet, jolloin ohjelma ei tiedä ruiskuttavansa "liikaa".
Ja toiseksi, ruiskutusajan huijaaminen suutinkartasta, tätä en ole rohjennut vielä tehdä kenellekkään.
Syykin on ihan selvä.
Kaikki niin tehdyt syötönlisäykset, jotka tiedän, käyttäytyvät, varsinkin edc-16 boxissa jotenkin "kummallisesti", ja oireet häviävät heti, kun ohjelmaa muutetaan niin, että sille kerrotaankin oikeaa tietoa ruiskutusajasta.
Samanlainen ilmiö myös vanhemmassa boxissa.

No, ahtimen vaihtelun sijaan täytyy nyt ponnistelut keskittää ohjelman tutkiskeluun ja testaamiseen...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Sitten vain Damos ja Acrobat reader auki, EDC16_Funktionsrahmen.pdf auki sivulta 402, Softwaredokumentation Begrenzungsmenge (InjCtl_qLim) ja tutkimaan mikä on jäänyt huomaamatta :)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tietääkö kukaan mitä WinOls lisenssi+tarvitavat piuhat,Boxsit maksaa ja muutenkin mikä on ECWn myynti politiika
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Ja toiseksi, ruiskutusajan huijaaminen suutinkartasta, tätä en ole rohjennut vielä tehdä kenellekkään.
Tässä on vuosia menty mutta onko missään vaiheessa katsottu oskilloskoopilla suuttimen sähköliittimeltä mitä siellä tapahtuu kun "täysi" ruiskutustilanne saavutetaan ? Paras olisi käyttää jotakin tietokoneajan skooppia, jolla näkee miten pulssit muuttuvat kun lähestytään täyden syötön tilannetta.

Suuttimenhan voidaan ajatella olevan eräänlainen solenoidi, sitähän ei voida pitää auki vetäneenä liian pitkää aikaa, koska muutoin käämi tai mikä siellä onkaan palaa ja sitä ohjaava puolijohdeaste kuumenee. Pulssisuhde menee liian suuureksi ihan kuten bensa-autojen suuttimilla kun ne loppuvat kesken.

Tuo rajoitus voidaan ja on järkeväkin tehdä rautatasolla, jolloin sekoileva softa ei hajota suuttimia eikä elektroniikkaa. Sikäli kartoista lisää vääntäminen olisi turhaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

veskola kirjoitti:
tuikku kirjoitti:Ja toiseksi, ruiskutusajan huijaaminen suutinkartasta, tätä en ole rohjennut vielä tehdä kenellekkään.
Tässä on vuosia menty mutta onko missään vaiheessa katsottu oskilloskoopilla suuttimen sähköliittimeltä mitä siellä tapahtuu kun "täysi" ruiskutustilanne saavutetaan ? Paras olisi käyttää jotakin tietokoneajan skooppia, jolla näkee miten pulssit muuttuvat kun lähestytään täyden syötön tilannetta.

Suuttimenhan voidaan ajatella olevan eräänlainen solenoidi, sitähän ei voida pitää auki vetäneenä liian pitkää aikaa, koska muutoin käämi tai mikä siellä onkaan palaa ja sitä ohjaava puolijohdeaste kuumenee. Pulssisuhde menee liian suuureksi ihan kuten bensa-autojen suuttimilla kun ne loppuvat kesken.

Tuo rajoitus voidaan ja on järkeväkin tehdä rautatasolla, jolloin sekoileva softa ei hajota suuttimia eikä elektroniikkaa. Sikäli kartoista lisää vääntäminen olisi turhaa.
Suuttimen aukioloaika näkyy suoraan kartasta, railipaine vs ruiskutusmäärä = ruiskutusaika. Tuosta on helppo laskea se "käyttötahti".

edit: ongelmaksi ei yleensä tule se että suutin on liian pitkään auki, vaan että se "tehokas ruiskutusikkuna" on liian lyhyt. Liian pieniä suuttimia voidaan kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta tämä pitää tehdä kohtuuden rajoissa. Tällöin saadaan palotilaan riittävästi naftaa "oikeaan aikaan". Iso suutin voi ruiskuttaa lyhyemmän aikaa jolloin saadaan helpommin enemmän naftaa vähemmällä savulla jos ilmamäärä pysyy samana.

Epäilen että tuikulla on nyt joku kohta jäänyt huomaamatta softasta joka rajaa niitä syöttöjä. Joku overheat suojaus / savuraja lambdan perusteella (oliko se nyt EDC16 vai...?) tai muuta vastaavaa.
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
...Jospas olisi jo ihan kohta taas sellainen kahden ja puolensadan lappu näyttää...Ja vääntöjäkin joku tuttu lukema.
Kaikki niin tehdyt syötönlisäykset, jotka tiedän, käyttäytyvät, varsinkin edc-16 boxissa jotenkin "kummallisesti", ja oireet häviävät heti, kun ohjelmaa muutetaan niin, että sille kerrotaankin oikeaa tietoa ruiskutusajasta.
EDC16 ei saa huijata ruiskutusaikakartoista. Jos juksata haluaa, vääntö->ruiskutusmääräkalibraatio on oikea paikka petkuttaa ecua, muistaen vain skaalata ruiskutusaikakartan akselit "oikein" sitten samalla...

Tällöin EDC16 käyttäytyy nätisti jos haluaa vähän mennä siitä mistä aita on matalin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
...Jospas olisi jo ihan kohta taas sellainen kahden ja puolensadan lappu näyttää...Ja vääntöjäkin joku tuttu lukema.
Kaikki niin tehdyt syötönlisäykset, jotka tiedän, käyttäytyvät, varsinkin edc-16 boxissa jotenkin "kummallisesti", ja oireet häviävät heti, kun ohjelmaa muutetaan niin, että sille kerrotaankin oikeaa tietoa ruiskutusajasta.
EDC16 ei saa huijata ruiskutusaikakartoista. Jos juksata haluaa, vääntö->ruiskutusmääräkalibraatio on oikea paikka petkuttaa ecua, muistaen vain skaalata ruiskutusaikakartan akselit "oikein" sitten samalla...

Tällöin EDC16 käyttäytyy nätisti jos haluaa vähän mennä siitä mistä aita on matalin.
Joo, tuollainen muutos on nyt itseasiassa "sisällä".
Minulla kun ei ole koskaan ollut mitään pikkuvilppiä vastaan. :lol:
Ja harvinaisen paljon samaa mieltä olen deran kanssa suutinkarttojen muokkauksen hyvyydestä.

Yöllä sitten kyllä löysin sen edc-15boxin rajoittimen...
Rajoitus tulee käytännössä niin korkealla, ettei reilusti suurin osa "tuunareistakaan" tiedä siitä mitään...veikkaisin.
Tehoa ja vääntöä kun tulee kivasti, vaikka siitä ei tiedäkkään.
Nelipyttyisestä 400, viisipyttyisestä 500......eikä tarvi huijata mitään.
Ja arvot on kerrottu niin "harmittoman" näköisesti, ettei siihen kiinnitä ensin mitään huomiota, mutta oikealla factorilla lukuihin alkaakin tulla järkeä.
Ihan mukava löytää, muttei se kyllä pieniä suuttimia isonna yhtään, valitettavasti.
Eli vaikutus max tehoon on lähinnä marginaalinen.



WinOlssien hinnat on muuttuneet....alaspäin.
Kahden läppärin lisenssi alkaen tonnin luokkaa.
Sähköpostia laittamalla minä omani hommasin.
Halvimman "kunnollisen" kaapelin hinta alkaa myös ~tonnista.

Tässä on tullut nyt kyllä selville sekin, ettei kunnollista dynoa oikein korvaa mikään.
Dynon omistajilla on kyllä selkeä etulyöntiasema, ei voi mitään...
Kun autot kiihtyy ja ihmiset naureskelee, niin sitä kuvittelee itsestään vaikka mitä.
Dynossa kuitenkin näkyy todellisuudessa ohjelman muutoksen vaikutus...tai vaikuttikohan se oikeastaan.... sinne päinkään, mihin ajattelin....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:
dera kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
...Jospas olisi jo ihan kohta taas sellainen kahden ja puolensadan lappu näyttää...Ja vääntöjäkin joku tuttu lukema.
Kaikki niin tehdyt syötönlisäykset, jotka tiedän, käyttäytyvät, varsinkin edc-16 boxissa jotenkin "kummallisesti", ja oireet häviävät heti, kun ohjelmaa muutetaan niin, että sille kerrotaankin oikeaa tietoa ruiskutusajasta.
EDC16 ei saa huijata ruiskutusaikakartoista. Jos juksata haluaa, vääntö->ruiskutusmääräkalibraatio on oikea paikka petkuttaa ecua, muistaen vain skaalata ruiskutusaikakartan akselit "oikein" sitten samalla...

Tällöin EDC16 käyttäytyy nätisti jos haluaa vähän mennä siitä mistä aita on matalin.
Joo, tuollainen muutos on nyt itseasiassa "sisällä".
Minulla kun ei ole koskaan ollut mitään pikkuvilppiä vastaan. :lol:
Ja harvinaisen paljon samaa mieltä olen deran kanssa suutinkarttojen muokkauksen hyvyydestä.

Yöllä sitten kyllä löysin sen edc-15boxin rajoittimen...
Rajoitus tulee käytännössä niin korkealla, ettei reilusti suurin osa "tuunareistakaan" tiedä siitä mitään...veikkaisin.
Tehoa ja vääntöä kun tulee kivasti, vaikka siitä ei tiedäkkään.
Nelipyttyisestä 400, viisipyttyisestä 500......eikä tarvi huijata mitään.
Ja arvot on kerrottu niin "harmittoman" näköisesti, ettei siihen kiinnitä ensin mitään huomiota, mutta oikealla factorilla lukuihin alkaakin tulla järkeä.
Ihan mukava löytää, muttei se kyllä pieniä suuttimia isonna yhtään, valitettavasti.
Eli vaikutus max tehoon on lähinnä marginaalinen.



WinOlssien hinnat on muuttuneet....alaspäin.
Kahden läppärin lisenssi alkaen tonnin luokkaa.
Sähköpostia laittamalla minä omani hommasin.
Halvimman "kunnollisen" kaapelin hinta alkaa myös ~tonnista.

Tässä on tullut nyt kyllä selville sekin, ettei kunnollista dynoa oikein korvaa mikään.
Dynon omistajilla on kyllä selkeä etulyöntiasema, ei voi mitään...
Kun autot kiihtyy ja ihmiset naureskelee, niin sitä kuvittelee itsestään vaikka mitä.
Dynossa kuitenkin näkyy todellisuudessa ohjelman muutoksen vaikutus...tai vaikuttikohan se oikeastaan.... sinne päinkään, mihin ajattelin....
Halvin järkevä paketti taitaa tänä päivänä olla WinOLS + pari checksum moduulia + MPPS, yhteensä n. 3000-3500EUR.

Sitten tarvitaan aika monta sataa/tuhatta tuntia silmät ristissä opettelua (säkin tuikku huomasit että illalla/yöllä oppii/löytää parhaiten? :)) että osaa näillä kapineilla jotain tehdäkin, tai sitten sijoittaa hieman ja ostaa sitä tietotaitoa, sitä on aina myynnissä kun hinta on oikea.
Helppoa/halpaa tietä onneen ei tässä asiassa ole. Joko tarvitaan vähän aikaa mutta paljon rahaa, tai vähän vähemmän rahaa mutta paljon aikaa.

Yhden (ensimmäisen) ECUn opiskeluun menee usein jokunen kuukausi harjoittelua, pidemmällä harjoittelulla ne alkaa oppimaan nopeammin. Tämä siis jos haluaa Oikeasti osata, vähän kuten tuikku nyt on tehnyt, eli että ymmärtää miten se ohjainlaite oikeasti toimii eikä vain laita +25% tuonne ja -8% tänne.
Sitten kun niitä ohjainlaitteita olisi hyvä osata ehkä 5-6 kappaletta todella hyvin, niin se tarvittava opiskelun määrä alkaa olla jo aika huimaava.

Sanoisin että Suomessa on ehkä 5-6 ihmistä jotka oikeasti osaavat autojen orkkisruiskuja säätää. Jos jonkinmoista säätäjää löytyy paljon enemmän, mutta osaajia on ehkä se 5-6.

Dynosta en voisi olla sun kanssa paljoa enempää samaa mieltä.. Monia yllätyksiä on koettu tuon kanssa peuhatessa :)
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

tuli juuri tuo tuikun luona eilen huomattua.. ei saa vanhan mallisella (vm2001 W203 220cdi) koneella pienine suuttimineen irti kuin sen 130kW ja pikkassen alta 400Nm..
suutin kauppaan se on mentävä.. =)
edit: autossa 270cdi:n turbo ja cooleri
Viimeksi muokannut cali, To 28.05.2009 13:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

cali kirjoitti: suutin kauppaan se on mentävä.. =)
Tämä "sairaus" on näemmä tarttuvaa :lol:
111CDI... ;)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

cali kirjoitti:tuli juuri tuo tuikun luona eilen huomattua.. ei saa vanhan mallisella (vm2001 W203 220cdi) koneella pienine suuttimineen irti kuin sen 130kW ja pikkassen alta 400Nm..
suutin kauppaan se on mentävä.. =)
edit: autossa 270cdi:n turbo ja cooleri
Täh? Kylläkait sieltä enempi pitäis saada? Eipä tuu hommattua 270 turboa jos näin on vaan pitää vaihtaa KOKO auto.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

simppa80 kirjoitti:
cali kirjoitti:tuli juuri tuo tuikun luona eilen huomattua.. ei saa vanhan mallisella (vm2001 W203 220cdi) koneella pienine suuttimineen irti kuin sen 130kW ja pikkassen alta 400Nm..
suutin kauppaan se on mentävä.. =)
edit: autossa 270cdi:n turbo ja cooleri
Täh? Kylläkait sieltä enempi pitäis saada? Eipä tuu hommattua 270 turboa jos näin on vaan pitää vaihtaa KOKO auto.
Näiden teidän mallisten 220cdi,iden ohjelmistoissa on max syötön määrälle rajoitin, joka rajaa syötön ~90millin tasoon.
Se onnellinen, jolla on suuremmat suuttimet autossaan, tapahtuu tämän määrän ruiskuttaminen lyhyemmässä ajassa ja näin paremmalla hyötysuhteella.
Ilmeisesti valmistustoleransseistakin johtuen, todellinen määrä on suuremmilla suuttimilla hiukan suurempi.

Jos on alunperin pienet suuttimet, eli jo lähtötilanteessa piiitkä ruiskutusaika siellä max tehon alueella, niin ei näytä olevan mitään järkeä sitä enää yrittää jatkaa, teho ei nouse.

Suuremmilla suuttimilla lähtötilanne on parempi, silloin tuon limitterin poistamisessa on jo järkeä, kun tehollista ruiskutusaikaa on vielä jäljellä.
Silloin teho vielä nousee.

Vääntöjen takia ei kannata tehtaan asettamaa limitteriä purkaa, vakiokalut ei kaikissa kestä sitä neljää satakaan.

Alkupään autoissa on pienemmät ja loppupään autoissa suuremmat suuttimet.
Niitä on kuitenkin ehken kymmeniä eri versioita.
Kaikkiin maailman kolkkiin vähän erilaisilla säädöillä.

Jokatapauksessa, aina ahtimen pikkuisella suurentamisella ja coolerin parantamisella on moottorin kannalta etua.


Joo, ja lisätään tähän vielä yksi juttu.
Deralle suurkiitokset vihjeestä edc-16,sen suhteen.
Aukaisi paljon uusia näköaloja asian suhteen.
Germaanin pirulaiset on vaan liki puoleen kaikista kartoista ympänneet max arvoksi 8192...
No, tutuu että jotain olisi kumminkin jo löytynyt.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

13 on epäonnenluku vai mitä. 2 potenssiin 13 on 8192 :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti: Joo, ja lisätään tähän vielä yksi juttu.
Deralle suurkiitokset vihjeestä edc-16,sen suhteen.
Aukaisi paljon uusia näköaloja asian suhteen.
Germaanin pirulaiset on vaan liki puoleen kaikista kartoista ympänneet max arvoksi 8192...
No, tutuu että jotain olisi kumminkin jo löytynyt.
Ootas kun alat värkkäämään EDC17 kanssa :) Siellä kun on sitten EGT-rajoitukset ja kaikki käytössä, se on jo melkoista trapetsitaiteilua, kun ruiskutusajoitus muuttaa EGT-laskentaa joka rajaa sallittua lambdaa joka rajaa sallittua ruiskutusta, mutta lambdaa rikastamalla DPF suojaukset hyppää päälle, joka rajaa ruiskutusta ja ajoitusta, ja lambdaa laihentamalla ollaan taas EGT-rajalla, ja kaikki tämä perustuu ohjainlaitteen fysiikkamallinnukseen, ei karttoihin kuten aiemmin :)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
cali kirjoitti:tuli juuri tuo tuikun luona eilen huomattua.. ei saa vanhan mallisella (vm2001 W203 220cdi) koneella pienine suuttimineen irti kuin sen 130kW ja pikkassen alta 400Nm..
suutin kauppaan se on mentävä.. =)
edit: autossa 270cdi:n turbo ja cooleri
Täh? Kylläkait sieltä enempi pitäis saada? Eipä tuu hommattua 270 turboa jos näin on vaan pitää vaihtaa KOKO auto.

Alkupään autoissa on pienemmät ja loppupään autoissa suuremmat suuttimet.
Niitä on kuitenkin ehken kymmeniä eri versioita.
Kaikkiin maailman kolkkiin vähän erilaisilla säädöillä.
Pitäs ihan huvikseen rullilla käyttää tuo oma. Tuo mun auto Yearmodel on -03 VIN mukaan. Tiedä sitten suuttimista. Mites on dera jos eksyn kesälomala heinäkuusa sinne seudule niin ajetaanko vähä pyörillä? :lol:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

simppa80 kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
cali kirjoitti:tuli juuri tuo tuikun luona eilen huomattua.. ei saa vanhan mallisella (vm2001 W203 220cdi) koneella pienine suuttimineen irti kuin sen 130kW ja pikkassen alta 400Nm..
suutin kauppaan se on mentävä.. =)
edit: autossa 270cdi:n turbo ja cooleri
Täh? Kylläkait sieltä enempi pitäis saada? Eipä tuu hommattua 270 turboa jos näin on vaan pitää vaihtaa KOKO auto.

Alkupään autoissa on pienemmät ja loppupään autoissa suuremmat suuttimet.
Niitä on kuitenkin ehken kymmeniä eri versioita.
Kaikkiin maailman kolkkiin vähän erilaisilla säädöillä.
Pitäs ihan huvikseen rullilla käyttää tuo oma. Tuo mun auto Yearmodel on -03 VIN mukaan. Tiedä sitten suuttimista. Mites on dera jos eksyn kesälomala heinäkuusa sinne seudule niin ajetaanko vähä pyörillä? :lol:
Mikäpä jottei, jään lomille 17.7 tosin joten sitä ennen onnistuu.
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

C30 AMG miten saan lisää tehoa, tuikulla tuntuu tietoa ja taitoa olevan?

Eli riittääkö suuttimet, ahdin, cooleri vai mitä on tehtävä, että saapi +300 hummaa.
MB E420CDI
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

korento kirjoitti:C30 AMG miten saan lisää tehoa, tuikulla tuntuu tietoa ja taitoa olevan?

Eli riittääkö suuttimet, ahdin, cooleri vai mitä on tehtävä, että saapi +300 hummaa.
pitäis saada raskaalla lastutuksella, eli sellanen mikä nostaa ahtopaineita, kone kestää ja laatikko kestää kun ovat amg:n todella. en nyt muista missä näin videon missä 30cdi amgsta reviittiin yli 500hummaa lastulla.

http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... to&kieli=1 tuolla lupaavat yli 260hp, mutta nehän voi muokata noita arvoja vielä entisestään jos haluaa =)
Murisee
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Sisuksissa on nyt emj:n lastu ja sanoivat, että lisää ei saa.
MB E420CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

korento kirjoitti:C30 AMG miten saan lisää tehoa, tuikulla tuntuu tietoa ja taitoa olevan?

Eli riittääkö suuttimet, ahdin, cooleri vai mitä on tehtävä, että saapi +300 hummaa.
Tietoa ja taitoa on noilla "oikeilla" tuunaajilla, deralla ja Karalalla....
Minä olen vielä ihan opetteluvaiheessa näissä kuvioissa.
Mersusta tiedän jotain ja volkkarista vähän...että siinä se.

Mutta mutta
AMG,stä tiedän kuitenkin pikkuisen.
Ohjelmaa olen katsellut, kun mulla sellaisia on, mutta en sen kummemmin "sillä silmällä".
Osathan siinä on kumminkin "talon parasta tawaraa".
Kaikki...

Kun auto on vielä kohtuullisen harvinainen täällä ja miksei koko euroopassa, niin kuvittelisin, ettei sitä viimeistä kiveä ole tehojenkaan suhteen vielä käännetty.
Luulisin, että pienellä paineen nostolla ko. rajaa päästäisiin ainaskin hyvin hyvin lähelle.

Emj,n lastuista ei valitettavasti ole jäänyt oikein mairittelevaa kuvaa...
Kannattaa illalla vähän salaasa käsiö ristissä käyttää...
Olen sanonut tämän monta kertaa, ja sanon sen vieläkin, että miettikääpä ihmiset, missä teidän kannattaa autonne lastuttaa.
Minun mielestäni ei ole mitään järkevää syytä käyttää muuta, kun suomalaisen tekijän tekemää ohjelmaa.
Tähänkin korennon kysymykseen olisi tullut heti yllä oleva vastaus ja varmaankin olisi voitu heti kokeilla.
Samoin tekijä olisi heti voinut kertoa, mitä oikeasti on muutettu ja mitä ei.
Hinta on sama, tai jopa halvempi ja laatu on käytännössä parempi, palautetta voi antaa omalla äidinkielellään ja samoin kysymykset esittää ja mahdolliset ongelmatilanteet myös.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Siis auto oli ostettaessa lastutettu siellä edellisen omistajan toimesta.
Soitin emjiille ja kyselin lastusta/lisätehosta niin jäppinen vaan kertoi, ettei heidän ohjelmalla saa lisää tehoa.

Edellinen auto lastutettiin digituningilla ja todennäköisesti tämäkin vielä. Saako tuon emjiin lastun pois uudelleenlastutuksessa digituningilla?

Karalalta tiedustelin spostilla mahdollisuuksia 300 hevoseen ja se ei onnistuisi lastulla?
Ilmeisesti näitä ei ole isommin lastuteltu, mutta itseä kyllä kiinnostaa isosti tuo lastu lähelle 300hp.
MB E420CDI
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

C30 AMG:n ahtimella todistetusti 10-venttiilisestä 2.5TDI koneesta 310hv 1.3bar ahdoilla. 8) Karalan säätämä ja penkittämä. Ilmansaantiin toki panostettu hieman normia enenpi (juu, ei ole kartiofilsua).

Mitä tuossa sitten onkaan maantiellä, jolloin ahdot pysyvät säädetyssä 2 baarissa ja syöttö kompensoituu ahtojen mukaan? Hiukan enenpi kuitenkin. :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

norsu kirjoitti:C30 AMG:n ahtimella...
Oliko ahdin tuolloin vielä vakio ?
Minun kun on vähän vaikea hahmottaa, että onko siinä kaapissa mitään vakiota enää.

Tuo AMG,n dieseli on ilmamassaohjattu (MAF), liekköhän ainut näistä mersun dieseleistä.

Se uuden ohjelman laitto entisen lastun "päälle" riippuu siitä, että laitetaanko kokonaan uusi softa, vai muutetaanko entistä.
Jos entistä muutetaan, niin se on kurja homma ensin, alkuperäisen puuttuessa koettaa muuttaa vakioksi ja sitten uudestaan muokata, kun ei voi tietää, mitä kaikkea kivaa entinen lastuttaja on sinne tehnyt.

"Tavallisemmista" autoista sitten kyllä löytyy ihan netistäkin vakioita ohjelmia, mihin verrata, eli niissä se ei ole mikään niin suuri ongelma, mutta ylimääräistä vaivaa tieten niissäkin.

Minun mielestäni tuo ejm ja digituning on jonkinlaisessa konsensuksessa keskenään, että homma voi onnistuakkin siellä.
Päämies siellä ainaskin tietäisi, onko se heidän softansa sama kun se, minkä haluat vaihtaa.

Ja vielä sellainen juttu korennolle, että teho on oikeastaan vaan lukuja paperilla...
Se, minkä ihminen aistii, on vääntö.
Ja vääntöjähän tuossa sinun kulkimessasi jo onkin.
Kyllä se toimivuus on ykkösjuttu...vaika tehoja olisi kuinka, muttei se toiminta miellytä, niin se syö miestä.
Korennolla on niin hieno auto, että mulle kelpaisi ihan vakionakin.

...Jos kuitenkin, kaikesta huolimatta haluat lisää tehoa, niin yhteydenotto Rengaspalvelu Karjalaiseen Kajaanissa, niin vaihtavat suuttimien kärjet Power plussiin, jolloin ruiskutettavan polttoaineen määrään tulee 20% lisää, vielä nykyistenkin päälle, ja ja alkuperäiset tieten talteen.
...Mutta sitä ennen pitäisi saada auton ohjelma vakioksi, noita suuttimia kun ei voi lastun päälle laittaa, syöttöä tulee kamalasti liikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
korento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 24.05.2005 23:21

Viesti Kirjoittaja korento »

Vääntöä on nyt lastulla 600Nm eli sata lisää vakioon, mutta kiihtyvyyttä ei ole koskaan liikaa. Tuota lastutusta nyt lähinnä ajattelin kun kustannustehokkuus on melko asiallinen verrattuna osien vaihtoon varsinkin kun itse ei osaa.

Mitenkäs nuo Power plus kärjet, ilmeisesti asentavat kärjet siellä? Onko kustannuksista heittää arviota?
Toki tiedustelen asennus ja hinta systeemit sieltä itse, mutta ajattelin vaan josko arviota olisi heittää.

Ohjelma vakioksi, suuttimet sisään ja paanalle kera uusien tehojen.
Vaiko nyt auto ohjelmointiin ja penkkiin?
MB E420CDI
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Vakiohan tuo.

Se, että tuolla ahtimella otetaan +300hp vaatii hieman muiltakin palikoilta ajatusta. Ruoka täytyy saada männän päälle riittävän nopeasti myös yläkierroksilla, ylähengitystä on oltava riittävästi, sillä autotehtaan intresseihin se ei yleensä kuulu (kansi, nokka-akseli, pakoputkisto).

Mikäli mursussa on vielä vakipakoputkisto, niin tuskimpa sieltä kolmeasataa tulee. Muutenhan noissa kansi on yleensä melko mukava jo vakiona.

Erittäin hyvä ahdin ikäisekseen. Nykyään on jo parempiakin tossa pikkurunkoisten luokassa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä he asentaa, vaikka autoon kiinni asti.
Pelkän bosion kärjen hintaluokka ~100€/kpl.
Vaihdon hinnasta en tiedä.

Mutta tosiaan...
Nuo vaatii aina ohjelmanmuokkauksen, toimiakseen kunnolla... ja siinä on sitten vähän hommaakin, että ne saa savutta toimimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Mäkin voisin tuommoisen AMG:n säätää joskus. Mielenkiintoinen auto eikä ole koskaan omaan penkkiin sattunut.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:Mäkin voisin tuommoisen AMG:n säätää joskus. Mielenkiintoinen auto eikä ole koskaan omaan penkkiin sattunut.
Eikö olekkin se näköinen ohjelma, että autossa pitäisi olla reilusti potentiaalia.
Kaasupoljin pyytää ihan reilusti ja näyttäisi, että ohjelma sen hyväksyisikin, mutta niissä käännöskartoissa syöttö on "tapettu" normaaliin tasoon.
Ja korkeilla kierroksilla veto lopetetaan kesken, verrattuna näihin tavan mersuihin.
Parina päivänä rullilla askartelua, niin ainaskin olisi kokemusta rikkaampi, tyytyväisyydestä ei niin takeita. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aiks mielen kiintoiselta näytti toi amgn ohjelma kun taanoin tuli tukailtuun
saa varmaan kivasti vetoja lisää
Vastaa Viestiin