Hehkutulppa jumissa, missä irtoaisi?
Hehkutulppa jumissa, missä irtoaisi?
Auto C 220 d -95. Eivät pajalla saaneet kakkospytyn tulppaa irti. Eivät kuulemma uskalla vääntää ettei mene poikki.
Missä pääkaupunkiseudulla saisi tulpan varmalla irti ettei poikkea? Vai uskaltaako vaan vääntää? Pitäiskö ite ku eivät pajalla uskalla?
Mikäs se jarrunesteen syöttö sinne tulpan juureen on? Auttaako??
Missä pääkaupunkiseudulla saisi tulpan varmalla irti ettei poikkea? Vai uskaltaako vaan vääntää? Pitäiskö ite ku eivät pajalla uskalla?
Mikäs se jarrunesteen syöttö sinne tulpan juureen on? Auttaako??
C 220D -95
Veho hoitaa homman.. 

S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Kannattaa ajaa moottori mahdollisimman lämpimäksi, kun kokeilee yrittää sitä tulppaa (ei siksi että näpit palaisi
). Alummini lämpenee enemmän mitä rauta, niin silloin tuo tulppa ei periaatteessa ole niin tiukassa.
Ja se karsta, mikä sitä tahmoo lähtee myös helpommin irti kuumana.
En muista millasessa asennossa hehkut on tuossa kannessa, mutta paras jos onnistuisi, olisi että se hekun kuoppa täyteen jotaan ruosteen irrotin ainetta ja ajamaan. Moottori lämpenee -> liuotin tunkeutuu -> tulppa ei enää niin tiukassa.
Ite joskus todennut tuon että lämpimänä irtoo helpoten. Ihme muuten että tuon perinteisen koneen tulppa on noin tiukassa, yleensä se katkeemis vaara on CDI.ssä.
Ja järki mukana aukastaessa. Ilkee jos se katkeaa... kai vaa se pois, pahimmillaan joutuu irrottamaan kannen...

Ja se karsta, mikä sitä tahmoo lähtee myös helpommin irti kuumana.
En muista millasessa asennossa hehkut on tuossa kannessa, mutta paras jos onnistuisi, olisi että se hekun kuoppa täyteen jotaan ruosteen irrotin ainetta ja ajamaan. Moottori lämpenee -> liuotin tunkeutuu -> tulppa ei enää niin tiukassa.
Ite joskus todennut tuon että lämpimänä irtoo helpoten. Ihme muuten että tuon perinteisen koneen tulppa on noin tiukassa, yleensä se katkeemis vaara on CDI.ssä.
Ja järki mukana aukastaessa. Ilkee jos se katkeaa... kai vaa se pois, pahimmillaan joutuu irrottamaan kannen...
Joo meillä oli töissä uusi A6 jossa oli 3.0 V6 TDI moottori josta oli muutamia hehkuja pimeänä, ja niissä oli keraamiset kärjet, hieman karstoittuneet ja joka ikinen napsahti poikki. Ja eipä siinä sitten muute kuin kannet irti. Kyllä oli sitä irtosälää, nippeliä ja nappelia ihan mahdoton määrä. Sittemmin tehtaalta tulleet autot ovat jo metallikärkisillä hehkuilla.
Passat Variant 1.9TDI 2001
No kävin auton hakemassa "pajalta" ja se kakkospytyn tulppa oli siis tiukassa. Mutta olivat ilman imusarjan irroitusta sitä yrittäneet niveljatkokappaleella. Ja oli kyllä niin Bilteman kympin työkalun näkösiä että huhhuh! Ei ihme jos ei irtoa, siinähän ennemmin jo se onnettoman näkönen nivel antaa periksi ku se tulppa.
C 220D -95
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Ei oo muuten Biltemaanin laatu kummosta. Omaan 230E:n vaihdoin sytytystulpat, niin kaks Biltemaanin tulpanavainta väänsin paskaksi. Eli käytä eri pajalla, kyllä kunnon työkaluilla on suuri merkitys pienenki homman onnistumiseen.mikron kirjoitti:No kävin auton hakemassa "pajalta" ja se kakkospytyn tulppa oli siis tiukassa. Mutta olivat ilman imusarjan irroitusta sitä yrittäneet niveljatkokappaleella. Ja oli kyllä niin Bilteman kympin työkalun näkösiä että huhhuh! Ei ihme jos ei irtoa, siinähän ennemmin jo se onnettoman näkönen nivel antaa periksi ku se tulppa.
Ex 220D:ssäni oli jääny edelliseltä asentajalta se ahtaimmassa paikassa oleva hehku vaihtamatta( oli erimerkkinen tulppa) veikkaisin paikalista mb-korjaamoa yrittäneeksi. Näppärästi kävi vaihto (yleis)korjaamolla, kun asentaja aikansa etsittyään löysi sopivia niveljatkoja.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Lueskelin hehkutulppien vaihdoista. Tuli mieleeni kun työkseni metallihommia teen, että on olemassa aine, tunkeumaneste, jota käytetään halkeamien etsimiseen kappaleista. Sillä on uskomaton kapillaarikyky, menee muovisesta kypärästäkin läpi. Samoin tietty ihosta ja raosta kun raostakin.
Kehuvat tarkastusosaston kaverit että ehdoton aine ruostuneen pultin irrottamiseen. En ole päässyt itse vielä käytännössä kokeilemaan, kaikki kun ovat auenneet helposti. Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia kyseisestä iloisenpunaisesta aineesta? Saattais olla hyvä apu juuttuneen pultin tahi hehkun vaihdossa.
Kehuvat tarkastusosaston kaverit että ehdoton aine ruostuneen pultin irrottamiseen. En ole päässyt itse vielä käytännössä kokeilemaan, kaikki kun ovat auenneet helposti. Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia kyseisestä iloisenpunaisesta aineesta? Saattais olla hyvä apu juuttuneen pultin tahi hehkun vaihdossa.
Puhut asiaa. Saman olen työkaverilta kuullu, ei ole tullut vain itselle hommatuksi ainetta. Jos ei työmaalta, niin mahtasko jostain hitsaustarvike liikkeestä saadamiksei kirjoitti:Lueskelin hehkutulppien vaihdoista. Tuli mieleeni kun työkseni metallihommia teen, että on olemassa aine, tunkeumaneste, jota käytetään halkeamien etsimiseen kappaleista. Sillä on uskomaton kapillaarikyky, menee muovisesta kypärästäkin läpi. Samoin tietty ihosta ja raosta kun raostakin.
Kehuvat tarkastusosaston kaverit että ehdoton aine ruostuneen pultin irrottamiseen. En ole päässyt itse vielä käytännössä kokeilemaan, kaikki kun ovat auenneet helposti. Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia kyseisestä iloisenpunaisesta aineesta? Saattais olla hyvä apu juuttuneen pultin tahi hehkun vaihdossa.

Ei kai se nyt niin hirveää myrkkyä ole, että ihostaki läpi...Itseasiassa kävin muutaman tunnin koulutuksenki joskus 15 vuotta sitten tohon aineen käyttöön, mutta sitä taittiin käyttää vain pari kertaa. Ja tuo muisti alkaa jo pettää

200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
C202, 200 CDI, Hehkutulppa jumissa, miten irtoaisi?
hehkutulpat tiukassa
usko loppui kesken....
Irroitus ainetta kuppeihin ja auto ajoon...
foorumia lukemaan, jännitystä miten jatkossa käy
Viikko ajeltiin, irroitus ainetta lisää, haettiin uudet hehkut
Kokeiltiin varovasti, ennekuin lähdetään ajamaan kone kuumaksi
Lähti irti
, kuin eivät olisi kiini olletkaan 

Irroitus ainetta kuppeihin ja auto ajoon...
foorumia lukemaan, jännitystä miten jatkossa käy
Viikko ajeltiin, irroitus ainetta lisää, haettiin uudet hehkut
Kokeiltiin varovasti, ennekuin lähdetään ajamaan kone kuumaksi
Lähti irti


autodidakti
Re: C202, 200 CDI, Hehkutulppa jumissa, miten irtoaisi?
[quote=...Irroitus ainetta kuppeihin ja auto ajoon...quote]
Mikähän irroitusaine mahtoi olla kysessä ?
Mikähän irroitusaine mahtoi olla kysessä ?
W203CDI
Kynttiä jumissa
Moniventtiilikoneessa hehku ei yleensä jumitu kierteestä, vaan hehkun kärkiosa vanhemmiten turpoaa hiukan ja välissä olevan karstan kanssa jumittuu.
Liotusaine ei taida tunkeutua kärkiosaan saakka, hehku on niin jumalattoman pitkä.
Ainoa tietämäni konsti on jumittumistapauksessa ajaa moottori kuumaksi.
Liotusaine ei taida tunkeutua kärkiosaan saakka, hehku on niin jumalattoman pitkä.
Ainoa tietämäni konsti on jumittumistapauksessa ajaa moottori kuumaksi.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Re: C202, 200 CDI, Hehkutulppa jumissa, miten irtoaisi?
Chesterton 723, vaikka en osaa sitä sen enempää alkaa kehumaan.hanta kirjoitti:Mikähän irroitusaine mahtoi olla kysessä ?

Jarrunesteen käytöstä olin forumilta lukenut, epäilytti itäkätevät konstit, miksi myyvät erillistä irroitusainetta, jos jarruneste toimii paremmin

Ensimmäisellä kerralla, jos olisi lähdetty vääntämään

Nyt lähti helposti.
Näytti aivan siltä, että irroitusöljy valui kolostaan kierteiden läpi hehkun juureen ja kiillotti/ irroitti piet.
Mitään koneen huudatuksia ei tehty.
Ainoastaan yhdessä, hehkun aivan kärjessä, näkyi enää noki/piki möykkyjä.
kaksi hehkua oli pimeänä, silti 3:sta löytyi järkevät vastusarvot

autodidakti
Suosittelen; Varsinais-Suomessa
Vastaisen varalle...
Tuolla saadaan pirusti kiinni olevat hehkut irti, kokemusta on:
Loimaan Autokunnostus Tuominen Ky
Leppäkuljunkatu 5, 32200 LOIMAA
Puhelin: 02 7632175
Fax: 02 7632175
Empulla on tietotaitoa mersuista laidasta laitaan; viime piipahduksella työn alla oli autoja välillä 200D - SL 600
Tuolla saadaan pirusti kiinni olevat hehkut irti, kokemusta on:

Loimaan Autokunnostus Tuominen Ky
Leppäkuljunkatu 5, 32200 LOIMAA
Puhelin: 02 7632175
Fax: 02 7632175
Empulla on tietotaitoa mersuista laidasta laitaan; viime piipahduksella työn alla oli autoja välillä 200D - SL 600

- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
hehkun poraus
lahdessa mba-autokorjaamossa porasarjat mersun hehkutulpille
ei hätää jos katkee
ei hätää jos katkee
Oman 300dt -97 hakasin just korjaamolta. oli useamman kierroksen pyöriny auki ja sitte juminu, ei aukea, eikä mene kiini. Toinen korjaaja arveli että olisko joskus aikasemmin vaihettu ja pistetty uusi paikalleen puhistamatta pohjaa = ei ole ollu loppuunsa asti kiini ja karstottunu pahasti. Nyt se on osittain auki ja auto koottuna pihassa, neuvovat viemään yhele äijäle jonka pitäs se saaha auki. Olivat kyllä liuotetteet ja väännelleet vaikka kuinka, mutta ei. Mitäs sitte tehhään? Onko ideoita, vai vienkö suoraan sitte äijäle.
Pienempi vika, isompi leka.
Haulla olisi löytynyt tämä ohje:
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf
Mercedes
Kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden
hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille
kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen
estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään
35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori
uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet
uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5
minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V).
Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös
vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm
voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste)
sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana
useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu (ks. kuva).
Se on päällystetty rasvalla. Kierrettäessä työkalua
sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat
rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf
Mercedes
Kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden
hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille
kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen
estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään
35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori
uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet
uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5
minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V).
Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös
vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm
voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste)
sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana
useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu (ks. kuva).
Se on päällystetty rasvalla. Kierrettäessä työkalua
sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat
rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
itelä on kyllä 616 mutta samat ohjeet siihen luulis kans käyvän. Niin onko crceetä parempia aineita tiossa.JarkkoN kirjoitti:Haulla olisi löytynyt tämä ohje:
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf
Mercedes
Kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden
hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille
kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen
estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään
35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori
uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet
uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5
minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V).
Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös
vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm
voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste)
sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana
useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu (ks. kuva).
Se on päällystetty rasvalla. Kierrettäessä työkalua
sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat
rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
Pienempi vika, isompi leka.
On, ei tunkeudu riittävän pitkälle eli hehkun alapäähän.Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia kyseisestä iloisenpunaisesta aineesta? Saattais olla hyvä apu juuttuneen pultin tahi hehkun vaihdossa.
Ainakaan kohtuullisessa ajassa.
Yleensäkin liottelu on aika toivotonta kun tulppa on niin pitkä.
Meillä on työmaalla väristinlaite jolla jumittuneita hehkutulppia irrotellaan, ei silläkään aina lähde vaan katkeaa.
Eikä kannata haaskata aikaa kovin kauaa jos tulppa ei ole vaikeassa paikassa, vääntää poikki ja poraa pois.
Katkenneen hehkun irrotukseen on Klann työkalusarjat.
Joskus on niitä tapauksia että on säästetty ja yritetty itse viimeiseen asti, silloin saattaa olla viisainta ottaa suosiolla kansi irti
