Jube tutustui cdi-mersuun!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jahas, reilu kuukausi viime postauksesta.
Tänään tuli kävästyä Ikeassa mutka, muuten tällä on pääsääntöisesti isäntä ajellu.
2kertaa on menny vikatilaan, kerran ihan normi ajossa, tänään suljetun alueen huippunopeustestissä viisarin yli 200km/h ja vikatilaan :?
Arvatkaapa löikö sydän parikertaa tyhjää, että yhtä löyhäkö tämäki oli mitä smurffi... :oops:
Buuttaamalla alkaa taas pelaamaan, että oisko se ilmamassamittari tässäkin jo eläkeputkessa :?: :roll:

Kaikenkaikkiaan tämä on kyllä hinta/laatu suhteeltaan ehdottomasti paras auto mitä meillä on koskaan ollut!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Jube kirjoitti:Jahas, reilu kuukausi viime postauksesta.
Tänään tuli kävästyä Ikeassa mutka, muuten tällä on pääsääntöisesti isäntä ajellu.
2kertaa on menny vikatilaan, kerran ihan normi ajossa, tänään suljetun alueen huippunopeustestissä viisarin yli 200km/h ja vikatilaan :?
Arvatkaapa löikö sydän parikertaa tyhjää, että yhtä löyhäkö tämäki oli mitä smurffi... :oops:
Buuttaamalla alkaa taas pelaamaan, että oisko se ilmamassamittari tässäkin jo eläkeputkessa :?: :roll:

Kaikenkaikkiaan tämä on kyllä hinta/laatu suhteeltaan ehdottomasti paras auto mitä meillä on koskaan ollut!
Olikos se suljettu alue kemi-tornio moottoritie vai varalaskeutumiskenttä :lol:
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

tuo vikatila käsittääkseni ihan normaalia lastutetussa 200cdi:ssä itelläni sama jos ajaa pitempään ahdot tapissa...
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Syprus kirjoitti:tuo vikatila käsittääkseni ihan normaalia lastutetussa 200cdi:ssä itelläni sama jos ajaa pitempään ahdot tapissa...
Samma på här. Ei oo kiva ajaa kilpaa tai pitää osata höllätä vähäsen väliilä.. :lol:

On ilmennyt myös täyskiihdytyksiissä..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jaa no seuraava kysymys miten tuon saa huijattua pois?
Oon minä tuolla kelannu mittarin joskus melkeen tappiin mutta höllänny sitten. Ei ole vissiin "ehtiny" mennä vikatilaan tuolloin :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Antti_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 27.01.2005 10:57

Viesti Kirjoittaja Antti_ »

Meneeö pelkästään vikatilaan vai sammuuko?
Mun entinen C200CDI -00 sammu kun ajoi kaasu pohjassa.
Ensin ohitin polttoaineen katkaisu venttiilin, ei auttanut.
Sitten vaihdoin korkeapainepumpun malliin 613 niin rupes pelaan.
MB C30CDI AMG -04

EX:
MB C200CDI -05
MB E200CDI -02
MB C200CDI -00
MB 124 250D -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vikatilaan tuo meni.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Antti_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 27.01.2005 10:57

Viesti Kirjoittaja Antti_ »

No sit en kyl tiedä. Se mun ei muistaakseni mennyt edes vikatilaan vaan sammusuoraan.
Se oli kiva kun lähti ohittekin jostain ja sit ku pääsee rinnalle niin koneet sammuu:)
MB C30CDI AMG -04

EX:
MB C200CDI -05
MB E200CDI -02
MB C200CDI -00
MB 124 250D -90
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Tyypillinen lastuvika, itellä sama joskus aikoinaan w210 kanssa.

Soittelepa tuikulle, niin siirtyy tuokin vikatila historiaan, kunhan siipiä aukoo tarpeeksi yläkierroksilla! Samalla hän ottaa irti halutessasi kaiken mitä suuttimistasi irtoaa. Toki varauksella jos auto on muuten kunnossa (siivet ei jumi yms...)
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Antti_ kirjoitti:Se oli kiva kun lähti ohittekin jostain ja sit ku pääsee rinnalle niin koneet sammuu:)
Turvallista matkaa! 8) :evil:
Muutenki minusta vähä vaarallinen tuo mersun vikatila systeemi ku saattaa nakata ihan suoriltaan vikatilaan ja vedot katoaa kerralla jos joku satunnainen vika käy päällä ja kierroksia vaikkapa ohitustilanteessa 4000rpm...
mirmir69 kirjoitti:kunhan siipiä aukoo tarpeeksi yläkierroksilla!
Miten tuo tapahtuu jos ei ole esim. vnt ahdinta?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Antti_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 27.01.2005 10:57

Viesti Kirjoittaja Antti_ »

No, auto on ollut jo kohta vuoden toisella omistajalla. Eikä mitään suurempia häikkiä ole tullut.

Joo kyl tuo vikatilassa ajaminen vielä manuaalilla sujuu jotenkin, mutta automaatti vaihtaa vielä suurimman vaihteenkin melkein heti.
MB C30CDI AMG -04

EX:
MB C200CDI -05
MB E200CDI -02
MB C200CDI -00
MB 124 250D -90
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Jaa tämä onkin ekoja cdi:tä hukkis ahtimella. Liekkö ohjelmissä sen enempiä periaate eroja kuin näissä vnt vehkeissä?

Onko hajua mistä mersu loukkaantuu vikatilaan? Jos ja varmaan hukkis auki noilla kierroksilla, eli onko ahtoja silti liikaa vai jopa liian vähän?. Sen kun tietää niin asiansa tunteva ohjelman räplääjä poistaa sen rajoituksen kyllä sieltä turbon vnt:stä tai hukkiksesta riippumati.

Alipaineohjatuilla VNT vehkeellä nuo vastaavanlaiset vikatilat tuli ylisuurista ahdoista ja tuurillaan juuri samoissa vauhdeissa isoimmalla vaihteella.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Oon ymmärtänyt että ahdoista on kyse. eli onko se sitä piikittelyä tai mennään yli/alle rajojen pyydetystä ja ollaan siellä liian kauan. Oishan tuohon kiva saada vastaus ja löytää korjaus. Todella vaarallinen ko lähdet ohittamaan letkaa ja mennään yli 4000rpm ja pamahtaa vikatila.. No on kyllä oppinut ettei vinguta autoa liikaa jottei näin kävisi eikä ole käynyt. Varmaan 270 ahtimen vaihtaminen korjais tilanteen?

Mutta kun 5 vaihteelta vaihtaa 6 vaihteelle ja 200km/h on vauhtia niin juurikin tuossa vaihteen vaihdon yhteydessä voi tulla vika tila. Kierroksia varmaan melkeen tapissa kun jaksaa vetää yli 4000rpm..

Sillälailla että ei ole survomalla survonut kaasua pohjaan vaan vähän kevittänyt jalkaa 200 vauhdissa ja sitten taas pikkuhiljaa lisää niin ilman vikatilaa oon saanut 225km/h mittariin kelattua. Mulla ei oikeestaan tuo mittari valehtele 110km/h vaihdissa kun 2km/h. Luulen että enempikin ois menny mutta loppu suljetunalueen suora kesken.. Pitäskö isommilla renkailla kelata enempi vauhtia vai onko leveän renkaan kitka sen verran suurempi että kelaako lie enää edes 200?

Mulla ainakin sammuu ja tulee EPC (engine power control -> visit workshop) Virrat pois ja käyntiin uudelleen. Toimii. Sitten jää vielä tuo vikatila EPC päälle, mutta sekin kuittaantuu seuraavalla startilla pois..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
ceemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: To 08.02.2007 14:49
Paikkakunta: Lapland

Viesti Kirjoittaja ceemeli »

Minkäs verran autonne ahtaa ohjelmamuutoksen jälkeen?Ainaski toi mun 112cdi Vito ahtaa melko reippaasti (hetkellisesti),mittarin mukaan käy 1,6-1,7.
Eikä mene missään tilanteessa vikatilaan mutta ei kuitenkaan pelaa aivan normaalisti.Lienekkö sitten siellä ahtimessa jotain ongelmia..?!
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tais olla tuossa punasessa ahdot luokkaa 1,5-1,6bar
Mukavasti se vaan vetelee ollakseen 200cdi :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

ceemeli kirjoitti:Minkäs verran autonne ahtaa ohjelmamuutoksen jälkeen?Ainaski toi mun 112cdi Vito ahtaa melko reippaasti (hetkellisesti),mittarin mukaan käy 1,6-1,7.
Eikä mene missään tilanteessa vikatilaan mutta ei kuitenkaan pelaa aivan normaalisti.Lienekkö sitten siellä ahtimessa jotain ongelmia..?!
Ei oo mittari kun ei oo nii helppo asentaa tähän mun malliin. Ei siis löydy letkua minkä katkasta vaan ahtoputkeen pitäis tehdä ilm. liitos.. :(
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Syprus kirjoitti:tuo vikatila käsittääkseni ihan normaalia lastutetussa 200cdi:ssä itelläni sama jos ajaa pitempään ahdot tapissa...
Täh :shock: lastuja laitellut useepia eikä ole tollasia vika tiloja koskaan tullut eli sanoisin että ei ole normaalia, mikä on muuten vika koodi minkä antaa :?:
jube kirjoitti:Miten tuo tapahtuu jos ei ole esim. vnt ahdinta
hukka portille löytyy saman tapainen kartta kun siipien ohjaukseen
:wink:
On muuten aikas paljon noin pienelle ahtimelle(jos vakioahdin) jos tosijaan koko ajan
painetta 1.6 eikä vaan hetkitäin piikitä,voi alkaa kohta siivet sakkaman,pakopaineet/lämmöt nousta koviksi
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Mä olen ymmärtänyt, että jos cdi-kone stumppaa kokonaan olisi vika polttoaineen syöttöpuolella(rail-paine poikkeaa pyydetystä) ja jos menee vaan "safe-modeen" eli käy, mutta kiertää sen 3000rpm, niin vika olisi siellä ahtojen puolella?

Korjatkaa toki viisaammat, jos mulla on väärä käsitys...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Karkeesti näin näytäis olevan sitten tulee vielä kaikke hauskaa huonoista liitoksista,ajoitain väärätieto antavista antureista,ali/ylijäniteestä johtuviin ajoitaisiin vikoihin
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

CDI203 kirjoitti:
Syprus kirjoitti:tuo vikatila käsittääkseni ihan normaalia lastutetussa 200cdi:ssä itelläni sama jos ajaa pitempään ahdot tapissa...
Täh :shock: lastuja laitellut useepia eikä ole tollasia vika tiloja koskaan tullut eli sanoisin että ei ole normaalia, mikä on muuten vika koodi minkä antaa :?:
en tiedä vikakoodista kun en ole käynyt sitä luetuttamassa...

ps... mulla kans pyörii ahdot siellä 1.5- 1.7 bar :lol:
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Siis ahdot jatkuvassa vedossa 1.5-1.7bar? eikä vain piikitä hetkittäin??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

PekkaCdi kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että jos cdi-kone stumppaa kokonaan olisi vika polttoaineen syöttöpuolella(rail-paine poikkeaa pyydetystä) ja jos menee vaan "safe-modeen" eli käy, mutta kiertää sen 3000rpm, niin vika olisi siellä ahtojen puolella?

Korjatkaa toki viisaammat, jos mulla on väärä käsitys...
Noinhan se menee...

Näyttäisi se hukkaportin kartta rakennellun niin, että riittävän suuri pakopaine saa sen pukattua auki.

Mutta teillä on kamalasti liikaa ahtoja, ei niitä tarvi noin paljoa.
Kun vähän uudemmasta ottaa "kovemmalla" lastulla 195-200hp, niin silloin tarvitaan 4400rpm kohdalla enää 1,3bar.
Ahtojen nosto ei pikkuahtimella nosta sitä oikeata ilmamäärää yhtään tuosta paineesta.
Sitä pelkkää painetietoa seurattaessa tulee aivan väärä kuva moottoriin menevän ilman määrästä.
Suurimman väännön kohdalla sitä painetta voi olla enemmänkin, silloin suurempi ilmamäärä toteutuukin, muttei enää kierroksilla.

Noissa vanhimmissakin cdi,ssä on jo ihan hyvät suuttimet.
Tehoakin luulisin saavan mukavasti, kun ahdinta päivittäisi pikkuisen suuremmaksi.
Ehken joku +170 voisi jopa toteutuakkin.
Suuttimet kun näyttäisi olevan suuremmat, kun seuraavan sukupolven ensimmäisissä malleissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

1.35 on mulla ahtoja, muistelin väärin aiemmin kun kirjoittelin...
Bemarissa on tuo 1.6-1.7bar...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

No sitä vähän epäilinkin että joku sekaanus/mitarivirhe tossa on oltava(mersun vakio pikku ahtimesta jos repii ton 1.7 jatkuvaa ahtoa ulos pääse hetken päästä ahtimen vaihtoon)
eikä sillä saa koneesta menmään ilmaa läpi enempää
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

nyt kattoin uudestaan noita omiakin ahtoja... eli 1.7 piikittää, laskee 1.3-1.4 ja punarajan lähestyessä nousee sinne 1.6...
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Noissa teidä autoissa on 2,5bar mappi.
Teoriassa ecu vielä näkee ne 1,7bar ahdot, mutta vikatila varmasti häämöttää..........
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on ohjelmassa jotain häikkää ollut alusta alkaen. Ahtopaineet piikittää 3/4 kaasulla matalilla kierroksilla tuonne 1.6-1.7 ja vetohan katkeaa pieneksi hetkeksi. Täyskaasulla tuota ei tapahdu.

Suljetulla alueella huippunopeutta lähestyessä ahdot lähestyvät 1.5, jolloin veto alkaa pätkimään. Normaalisti ahdot on 1.2-1.4, vähän tuntuu olevan päivästä kiinni.Aivan kuin autossa olisi nopeudenrajoitin. Ilmeisesti turbo on liian pieni tai sitten ohjelma vaatisi säätöä.

Voiko noita Digituningin ohjelmia säätää alan miesten toimesta uudelleen?

Uusilla suuttimilla muuten loppui savutus käytännössä kokonaan, katsastuksessa savuarvo oli 0,3, kun se aiemmin pyöri yhden nurkilla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JP74 kirjoitti:Mulla on ohjelmassa jotain häikkää ollut alusta alkaen. Ahtopaineet piikittää 3/4 kaasulla matalilla kierroksilla tuonne 1.6-1.7 ja vetohan katkeaa pieneksi hetkeksi. Täyskaasulla tuota ei tapahdu.

Suljetulla alueella huippunopeutta lähestyessä ahdot lähestyvät 1.5, jolloin veto alkaa pätkimään. Normaalisti ahdot on 1.2-1.4, vähän tuntuu olevan päivästä kiinni.Aivan kuin autossa olisi nopeudenrajoitin. Ilmeisesti turbo on liian pieni tai sitten ohjelma vaatisi säätöä.

Voiko noita Digituningin ohjelmia säätää alan miesten toimesta uudelleen?

Uusilla suuttimilla muuten loppui savutus käytännössä kokonaan, katsastuksessa savuarvo oli 0,3, kun se aiemmin pyöri yhden nurkilla.
Voi, otetaan ohjelma ulos tehdään muutokset ohjelma sisään
niin kuin muissakin(viikon loppuna viimeks)
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

tuikku kirjoitti:Mutta teillä on kamalasti liikaa ahtoja, ei niitä tarvi noin paljoa.
Kun vähän uudemmasta ottaa "kovemmalla" lastulla 195-200hp, niin silloin tarvitaan 4400rpm kohdalla enää 1,3bar.
Ahtojen nosto ei pikkuahtimella nosta sitä oikeata ilmamäärää yhtään tuosta paineesta.
Sitä pelkkää painetietoa seurattaessa tulee aivan väärä kuva moottoriin menevän ilman määrästä.
Suurimman väännön kohdalla sitä painetta voi olla enemmänkin, silloin suurempi ilmamäärä toteutuukin, muttei enää kierroksilla.
Olenko ymmärtäny oikein, että isompi turbo lisää ilmamäärää koneessa, ilman että ahdot nousee, tai ne jopa pienenee? Mutta mitenkäs se on mahdollista? Eikös ilmamäärä ole kuitenkin pienempi ahtojen ollessa pienempi, "ilmatila" kuitenkin turbon ja männän välillä pysyy samana? :arrow: eli maalaisjärellä ajateltuna ilmamäärä ja ahdot olis kuitenkin kytköksissä toisiinsa? :roll: Jotenkin tuntuu ainakin erikoiselta, ettei olis... :shock: Niihä sitä kaasupullossaki o enempi tavaraa mitä kovempi paine. :D

Sen toki ymmärrän, ettei turbon tarvitse työskennellä niin kovasti, sen ollessa isompi, ja silti saadaan sama ilmamäärä kuin pikkuahtimella, kun sitä pyöritellään jo punaisena...(ja pakopaineetkin sillä isommalla hyvällä tuurilla putoaa?) :roll: Tai jotenkin noin.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

no mutta jos sinulla on vaikka 3mm vesiletku missä vaikka 2bar paine ja sit sulla on vaikka 50mm vesiletku missä 2bar paine nii veikkaisin että vaikka 200l tynnyri täyttyy nopeammin isommalla letkulla.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Vastaa Viestiin