Loppuu mielikuvitus w201 kanssa
Loppuu mielikuvitus w201 kanssa
Terve vaan kaikille!
Eli miten tuo kaasuvivuston mikrokytkin liittyy polttoaineen määränjakajaan. Eli mitä tämä ko. kytkin komentaa ja miten se katkaisee polttoaineen syötön?
Alempana taustaa tapahtumista.
Auto on siis w201 2.0 ruisku vm-86
Moottorin käynnistyksen kanssa oli suuria ongelmia kansi/jakopään rempan jälkeen. Lupas ja lupas muttei millään lähteny käymään.
Kone kuitenkin saatiin käymään mutta kävi pyrähdellen. Vikakin selvisi ja on korjattu. Syynä oli tiivistesarjassa mukana tullut vääränlainen imusarjantiiviste joka jätti kanavia auki ja hörppi ilmaa välistä.
Tämän jälkeen lähdin ajamaan eikä aikaakaan kun moottori sammui kesken ajon eikä lähtenyt käyntiin enää millään. Kun saatiin moottori käymään taas niin siinä sitten selviteltiin, mietittiin ja ravittiin päätä ja huomattiin että se sammuu moottorijarrutuksen loppuvaiheessa. Eli tyhjäkäynnillä vääntelin vivustosta kierroksia ja päästin pois. Ensin muutaman kerran kierrokset laski niin alas että meinas sammua mutta sitten n. kolmannella kerralla kierrokset laski ihan suoraan sammuksiin asti. Ja ei lähteny käyntiin uudelleen.
Sitten keksin oisko vika siinä mikrokytkimessä joka on kaasuvivustossa. Nyppäsin liittimen irti ja auto ei sammunu enää. Ajelin siinä viikon verran ilman ylimääräsiä sammumisia. Polttoaineen syöttö ei kylläkään enää katkennu moottorijarrutuksessa.
Ja sitten! Fiksuna poikana ajattelin kokeilla jollei moottori enää sammuiskaan ja kytkin liittimen kiinni mikrokytkimeen. Tietenkin se sammui. Sitten otin suuttimien letkut irti ja huomasin ettei sieltä -onkos se määränjakaja tai jokin sellainen- tule bensaa ulos. Sinne tulee bensaa kuitenkin mutta se stoppaa siihen.
Toivoisin että viisaammilla olis jotain neuvoa kun itteltä loppuu mielikuvitus ja huumorintaju kesken pikkuhiljaa.
Kiitos etukäteen!
Eli miten tuo kaasuvivuston mikrokytkin liittyy polttoaineen määränjakajaan. Eli mitä tämä ko. kytkin komentaa ja miten se katkaisee polttoaineen syötön?
Alempana taustaa tapahtumista.
Auto on siis w201 2.0 ruisku vm-86
Moottorin käynnistyksen kanssa oli suuria ongelmia kansi/jakopään rempan jälkeen. Lupas ja lupas muttei millään lähteny käymään.
Kone kuitenkin saatiin käymään mutta kävi pyrähdellen. Vikakin selvisi ja on korjattu. Syynä oli tiivistesarjassa mukana tullut vääränlainen imusarjantiiviste joka jätti kanavia auki ja hörppi ilmaa välistä.
Tämän jälkeen lähdin ajamaan eikä aikaakaan kun moottori sammui kesken ajon eikä lähtenyt käyntiin enää millään. Kun saatiin moottori käymään taas niin siinä sitten selviteltiin, mietittiin ja ravittiin päätä ja huomattiin että se sammuu moottorijarrutuksen loppuvaiheessa. Eli tyhjäkäynnillä vääntelin vivustosta kierroksia ja päästin pois. Ensin muutaman kerran kierrokset laski niin alas että meinas sammua mutta sitten n. kolmannella kerralla kierrokset laski ihan suoraan sammuksiin asti. Ja ei lähteny käyntiin uudelleen.
Sitten keksin oisko vika siinä mikrokytkimessä joka on kaasuvivustossa. Nyppäsin liittimen irti ja auto ei sammunu enää. Ajelin siinä viikon verran ilman ylimääräsiä sammumisia. Polttoaineen syöttö ei kylläkään enää katkennu moottorijarrutuksessa.
Ja sitten! Fiksuna poikana ajattelin kokeilla jollei moottori enää sammuiskaan ja kytkin liittimen kiinni mikrokytkimeen. Tietenkin se sammui. Sitten otin suuttimien letkut irti ja huomasin ettei sieltä -onkos se määränjakaja tai jokin sellainen- tule bensaa ulos. Sinne tulee bensaa kuitenkin mutta se stoppaa siihen.
Toivoisin että viisaammilla olis jotain neuvoa kun itteltä loppuu mielikuvitus ja huumorintaju kesken pikkuhiljaa.
Kiitos etukäteen!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
Ittelä luulin että on mikrokytkin rikki, mutta yleismittari sannoo toisin. Tosin mulla puuttuu se palautinjousu, että kaasuvivusto ei osu kytkimmeen, mutta käsitestilä ei pellaa vaikka kytkin toimii. Muitaki käyntihäiriöitä löytyy, niin oliskohan tässä jostaki johtoja rikki tai jotaki.
Pienempi vika, isompi leka.
En oikeen jaksa uskoa et johtoi ois rikki kun ajoin satoja kilometrejä ilman ongelmia kun oli mikrokytkin irti.
Se tuntuu katkaisevan polttoaineen syötön lopullisesti kun päästää kaasun ylös ja sitten kierrokset laskee sammumiseen asti.
Ellei sitten siinä käy sillä lailla, että johto on rikki ja se mitä mikrokytkin ohjaa jää tavallaan asentoon "syötön katkaisu" eikä yhdistä enää kytkimeen. Toisaalta taas pitäishän sen kuitenkin tyhjäkäynnille jäädä, vaikka kytkin määräis polttoaineen syötön katkaistavaksi.
Se tuntuu katkaisevan polttoaineen syötön lopullisesti kun päästää kaasun ylös ja sitten kierrokset laskee sammumiseen asti.
Ellei sitten siinä käy sillä lailla, että johto on rikki ja se mitä mikrokytkin ohjaa jää tavallaan asentoon "syötön katkaisu" eikä yhdistä enää kytkimeen. Toisaalta taas pitäishän sen kuitenkin tyhjäkäynnille jäädä, vaikka kytkin määräis polttoaineen syötön katkaistavaksi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
Re: Loppuu mielikuvitus w201 kanssa
Se määräjakaja toimii sellaisella periaatteella, että mitä suurempi ilmavirtaus imusarjassa käy ja ilmamäärämittarin lautanen painuu alas, niin sitä enemmän määräjakaja syöttää polttoainetta suuttimille.snorkkeli kirjoitti:Sitten otin suuttimien letkut irti ja huomasin ettei sieltä -onkos se määränjakaja tai jokin sellainen- tule bensaa ulos. Sinne tulee bensaa kuitenkin mutta se stoppaa siihen.
Jos moottori ei ole käynnissä ja lautanen yläasennossa, niin silloin suuttimille menevät kanavat ovat kiinni ja kaikki määräjakajaan pumpattu bensiini menee takaisin tankkiin paluuletkua myöten.
Mutta jos kerran olet saanut moottorin pyörimään, niin ongelma on muualla kuin itse määräjakajassa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vika taitaa olla ns. elektro-hydraylisessa paine-erosäätimessä? Se on se musta ja hieman tulitikkurasiaa suurempi mutikka siinä määränjakajan kyljessä. Siihen tulee kaksi-napainen sähköjohto kiinni. Tämän johdon kautta ohjainlaite rikastaa seosta tai katkaisee bensan tulon kokonaan.
Tämä herkkä laite saattaa takerrella lian ja kulumisen myötä, joten se ehkä jää syötön katkaisuasentoon moottorijarrutuksen jälkeen tai ainakin seos jää niin laihalle, ettei kone jaksa käydä.
Jos jostain saat toisen sellaisen mutikan, niin kokeile vaihtaa se uuden tiivisteen kans...
Tämä herkkä laite saattaa takerrella lian ja kulumisen myötä, joten se ehkä jää syötön katkaisuasentoon moottorijarrutuksen jälkeen tai ainakin seos jää niin laihalle, ettei kone jaksa käydä.
Jos jostain saat toisen sellaisen mutikan, niin kokeile vaihtaa se uuden tiivisteen kans...
Tuskin sattuu kahta samanlailla viallista osaa?
Oletko kokeillut kuten tpk_83 ehdotti eli ottamalla sen säh.hyd.säätäjän johdon pois silloin kun se ei halua käydä? Ja lisäksi sille säätäjälle tulevaa jännitettä voisi mittailla käynnin aikana ja seurata, miten ohjainlaite sitä käskyttää...
Ihme vika...
Oletko kokeillut kuten tpk_83 ehdotti eli ottamalla sen säh.hyd.säätäjän johdon pois silloin kun se ei halua käydä? Ja lisäksi sille säätäjälle tulevaa jännitettä voisi mittailla käynnin aikana ja seurata, miten ohjainlaite sitä käskyttää...
Ihme vika...