-88 230CE:n Tehon puute

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ce_230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 30.05.2009 15:09
Paikkakunta: Pulkkila

-88 230CE:n Tehon puute

Viesti Kirjoittaja Ce_230 »

Eli tuli hankittua otsikon mukainen auto, joka on Boschin KE-Jetronikilla. Nyt kun auto on liikenteessä, vaivaa sitä sellainen oire, että teho loppuu kokonaan 4500 kierroksen kohdalla. Moottori kyllä kiertää jonkun verran enemmänkin, esimerkikisi silloin kun painaa kaasun pohjaan ja kickdown vaihtaa pienemmälle, mutta kierrokset eivät nouse yhtään, eikä auto kiihdy, moottori vain pyörii pienemmällä vaihteella enemmän. Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla toimii ihan hyvin, ei sammuile, eikä ole muitakaan käynti- tai käyntiinlähtöhäiriöitä. Jotenkin tuntuisi siltä, että kovemmilla kierroksilla moottori ei vain saa tarpeeksi bensaa. Normaali liikenteen mukana kyllä pysyy, kun kiihdyttää varovasti, eikä paina kaasua pohjaan. Mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tarkista suodattimet ja myöskin polttoainepumpun tuotto.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ce_230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 30.05.2009 15:09
Paikkakunta: Pulkkila

Viesti Kirjoittaja Ce_230 »

Todella paljon näkyy haulla löytyvän juttua bensa Mersujen käyntiongelmista. Tosin ratkaistuja ongelmia sieltä ei juuri löydy. Pitää alkaa tutkimaan tosissaan, mikä sitä oikein riivaa. Olisi tosin muutakin tekemistä kuin autoa rassata, mutta forumia luettuani näyttää siltä, että se on bensamersuilla ajavien arkipäivää...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos mootori ei vedä hyvin, tarkistuta seokset laajakaistamittarilla ja tarkista, että sytytyksen oktaanisäädin johtoineen ja vastuksineen toimii. Minun kokemukseni mukaan kunnossa oleva KE-Jetronic käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti ja vastaa hyvin kaasuun. Siinä on jopa reserviä kohtuulliseen virittelyyn.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ce_230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 30.05.2009 15:09
Paikkakunta: Pulkkila

Viesti Kirjoittaja Ce_230 »

tomant:

"Minun kokemukseni mukaan kunnossa oleva KE-Jetronic käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti ja vastaa hyvin kaasuun."

Tuollainen käsitys minullakin on ollut, jopa kokemuksetkin KE-Jetronicista (Ei tosin MB:stä).

Omassa tapauksessani myös käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti, joskin hiukan pienellä n.600-650rpm. Mutta vedä se ei mihinkään kovemmilla kierroksilla, ei edes ota ajettaessa kierroksia yli sen 4500rpm. Ja siihenkin asti kiihtyy paljon paremmin rauhallisella kaasun painamisella, kuin polkemalla kaasu lattiaan asti.
Oireissa ei ole mitään nykimistä, pätkimistä tai paukkumista, mitä monesti sähkö-ja liitinviat saattavat aiheuttaa. Ennemminkin tuntuu siltä, ettei joku korkeammilla kierroksilla polttoainetta annosteleva järjestelmän osa toimisi lainkaan. Joten olisiko kenelläkään ideoita siihen suuntaan?
Ce_230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 30.05.2009 15:09
Paikkakunta: Pulkkila

Viesti Kirjoittaja Ce_230 »

Nyt on tullut jo jonkin verran pengottua, mutta vikaa ei ole löytynyt. Tähän mennessä tehty: Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, tulpat vaihdettu, bensa-ja ilmansuodatin vaihdettu, katti poistettu, alipainevuodot tutkittu, lambda vaihdettu, ilmamäärämittarin potikka puhdistettu ja säädetty (0,7volttiin), seosta säädetty, lisäilmaluisti pesty. Oktaaniluvun säätöä kokeiltu eri asennoissa. Ja Mersufoorumi luettu kannesta kanteen.

Ainoastaan tuolla potikan säädöllä on ollut hieman vaikutusta, oli arvossa 0,15v, josta säädetty 0,7volttiin. Alkoi kulkemaan aavistuksen paremmin, mutta rupesi sammuilemaan tyhjäkäynniltä. Siihen auttoi seoksen rikastaminen 1/2 kierrosta. Katsastuksessa päästöt olivat ok ja kulutuskin on kohtuullinen, oikestaan pidän pieniruokaisena.

Mitä vielä kannattasisi tarkastaa? Bensan paineet on tarkoitus mitata viikonloppuna, kun saan mittarin.

Muuten auto vaikuttaisi ihan mukavalta, mutta jos tuota kulkupuolta ei saa kummemmaksi, saa Mersu luvan lähteä jotakin muuta kiusaamaan.javascript:emoticon(':evil:')
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuota tuntuu vähän kaukaa haetulta,mutta vilkaise nyt kuitenkin sieltä akun takaa se ke jetin ohjain boksi että on nelisylinterisen koneen loota!
On se ensimmäinen isompi,siinä tyyppikilvessä pitäis koodien lisäksi lukea lopussa 4syl !??

Muutoin mittaa se polttoaine puolen paine,kertoo jo paljon pumpun ja muunkin järjestelmän toiminnasta..

T.Jaakko.P
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Onkoha autossa katalysaattoria, alkuperäistä tai jälkiasennettua? Jos sellane on, se o hyvi voinu mennä tukkoon. Yhellä kaverilla oli sellane tapaus tässä hiljattain.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Ce_230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 30.05.2009 15:09
Paikkakunta: Pulkkila

Viesti Kirjoittaja Ce_230 »

jackie kirjoitti:Onkoha autossa katalysaattoria, alkuperäistä tai jälkiasennettua? Jos sellane on, se o hyvi voinu mennä tukkoon. Yhellä kaverilla oli sellane tapaus tässä hiljattain.
Autossa oli katalysaattori, joka ei ollut tukossa. Mutta otin pois, koska auto ei ole vähäpäästöinen. Ei vaikutusta.
Vastaa Viestiin