S124 300D 24V -94 lämmöt nousee- NYT KUNNOSSA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Tulipa nyt testattua se viskon toiminta oikein kaverin kanssa.

Pistin ajolämpimän koneen tulille, pysäytin ropelin sanomalehdellä ja käytin konetta reippailla kierroksilla. Kone alkoi lämmetä jo puoleenväliä 120 astetta ja ropeli vaan pysyi lehden varassa. Ilmastoinnin jäähdyttimen sähköflekti lähti kyllä pyörimään.

Onko nyt sitten kuitenkin niin että visko on sökö??
Kyllähän se ropeli pyörii mukana kierroksillakin mutta pitäisikö sen lähteä pyörimään tehokkaammin/kovemmin siinä vaiheessa kun kone lämpeää tarpeeksi ja "visko ottaa kiinni"?

Miksikäs sitten kone lämpiää myös kovemmassa maantieajossa?

Alkaa hermot mennä.

Nyt muuten kun ilmat viilenivät niin mitään ongelmaa ei ole.
kaselin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 17.04.2006 22:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Vaihda nyt suosilla se visko :wink:
Näin on näreet!
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

..

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Joo, kyllä se vika siinä täytyy olla.
Tilasin jo uuden viskon.

Kiitoksia vaan kaikille avusta, ilmoittelen myöhemmin auttoiko vaihto mitään.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Terve, kunnossa olevan viskon kyllä tunnistaa toiminnassa. Kun lämpötila menee yli sallitun rajan ja visko käynnistyy, sekä oma coupe että TDT pitää sellaista huminaa kiihdytyksessä että oksat pois. On kuin 240-Volvo :-). Ja tuntuu myös syövän tehoa kiitettävästi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Muistanko oikein, että sitten sitä uutta ja varmasti ehjää viskoa ei saa jättää kyljelleen, vaan säilytettävä, kuljetettava ja asennettava vain ja ainoastaan pystyasennossa......
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: ...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Jeremias kirjoitti:Onko nyt sitten kuitenkin niin että visko on sökö??
Kyllähän se ropeli pyörii mukana kierroksillakin mutta pitäisikö sen lähteä pyörimään tehokkaammin/kovemmin siinä vaiheessa kun kone lämpeää tarpeeksi ja "visko ottaa kiinni"?
Kun visko ottaa kiinni niin se menee vaikka läpi siitä sun lehdestä ellei muuten pääse. (sormet menee poikki jos toimivaa yrittää pysäyttää, sen takia neuvottiin käyttämään lehteä)

Eli on se sökö.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Nyt alkaa muisti palailla pätkittäin. Asiahan on juuri niinkuin Timo L totesi; kun visko lähtee päälle sen huomaa selkeänä tehon heikkenemisenä ja sellaista en ole tänä keväänä ajaessa huomannut.
Visko on siis paskana.

Toivottavasti kansi ei ole ottanut itseensä.

Huomenna haen viskon ja vaihdan sen heti kun ehdin.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Uusi visko on nyt vaihdettu vanhan tilalle. Vanha oli Behr, uudesta ei tietoa mutta on saksalainen.

Mutta, mutta, tämä uusikaan visko ei kytkeydy päälle vaikka lämmöt nostaa reippaasti yli sadan asteen viivan!

Mistä ihmeestä nyt oikein kiikastaa, minä ei ummarra....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Visko kytkeytyy kun ilmavirta kuumuu niin että se kytkeytyy mutta jos
auto on tyhjäkäynnillä paikallaan niin mites käy.Tieten se jonkin verran tuulettaa mutta riittääkö se kytkeytymiseen.Eikohän insinööri lie tarkoittanut että paikallaan ollessa myös pelaa.Joku oli ostanu motonetista viskon joka ei pelannu,oikohan kuljetus asento ollu väär,eikun takas liikkeeseen..Joskus etsin todella pitkään tutun autosta samaan vikaan ja lopulla ainut vaihtoehto oli aukaista vesipumppu ja siellähän oli muoviratas joka oli haljennut kahtia ja ei pyörinyt akselilla lainkaan.Onkohan meseen edes saatavilla moisia paska pumppuja?Toisaalta jos on perinteinen pumppu voihan kiilakin katketa tai....
Mutta jos vika ei löydy oliskohan vilkaistava se pumppu.Me huomattiin se kun otettiin vesiletku pois ja kierrosta niin ei vesi virrannut ollenkaan letkuissa.Toinen juttu että on sattunu kun noista paikkausaineista olipuhe ja jos niitä on käytetty niin vaihtasin myös syylarin.On nimittäin menny kokonaan tukkoon syylarit muovi paikalla, entinen sokeri pala oli paras,tai jenkki tuote harmailla kuulilla jossa tais olla lyijyä että lämpö siirtyy.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

On muuten ollut myös W124:sissa muovisia ja hajonneita muovirattaita. Joku kerran mainitsi asiasta muistaakseni tällä foorumilla ja kuvien kera. Harvinaista se kyllä on ja oiskohan ollut kyse jostain tarvikepumpusta-en tiedä?
Itselläni on muuten myös muovi/nailon ratas omassa W123:sen vesipumpussa-toiminut on kuitenkin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Haulla löysin vanhoista viesteistä nämä tiedot M104:lle.
Dieseleissä astelukemat ovat alhaisempia.
--
MB:n oppaasta kohdasta M104:n kytkeytymislämmöt:

Typ Viskonumero Lämpötila
124 1032000422 96-104
129 1032000622 92-100
140 1032000222 92-100
202 1032000522 102-110
210 1032000322 92-100

Termostaatti aukeaa kaikissa 85-89 ja se on täysin auki 102:ssa asteessa.
Ilmastointi alkaa pätkiä 121-123 asteessa ja sulkeutuu 126-128:ssa.

Sähköinen puhallin käynnistyy ykkösnopeudelle ennen viskoa ja
kakkoselle viskon jälkeen. Lämpötilat voivat riippua ilmastoinnin paineesta ja moottorin lämpötilasta ja ajonopeudesta mallista riippuen.

Paisuntasäiliön korkki aukeaa (210: 2 vaiheessa) paineesta ja lämpötilasta
riippuen, ei ennen 1,3 baaria tai 130 astetta.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Palautin Motonetiin tomimattoman viskon ja hain Scan-autosta viskoihin tarkoitettua silikonisiirappia 15 ml ( 1.60 euroa ). Sitä viskon sisään ujutettuani se alkoi toimia. Tiskillä äijä kertoi Scanioissa olevan Behrin viskot ja niiden huoltoon kuuluu silikonin lisääminen viskon sisään. Niissä on kuulemma ihan proput sitä varten.

No, tilannne parani hieman mutta silti lämmöt nousi ja vaelteli asiaankuulumattomasti. Sitten vaihdoin termostaatin, ei vaikutusta. Tämän jälkeen laitoin järjestelmään konetiskiainetta ja annoin vaikuttaa vuorokauden ja ajoin autolla sata kilometriä.
Sitten järjestelmän huuhtelu ja syylarin pesu liuottimella päältäpäin.

Nyt toimii, lämmöt pysyvät tasaisesti viisarin verran 80 asteen yläpuolella missä sen mielestäni kuuluukin olla.

Eli tuli sitten mentyä perse edellä puuhun, täällähän moni jo heti alkuun ehdotti paskaista/tukkeutunutta syylaria!!
No, nyt on uusi termari, toimiva visko ja ehjäkantinen auto.

Arvoitukseksi jää oliko syy jäähdyttimen sisällä vai ulkopinnoissa.
Jos ongelma vielä pahenee niin ostan sitten uuden syylarin.

Todella kuumista helleilmoista ei vielä ole kokemusta, saa nähdä miten sitten käy.

Paljon kiitoksia kaikille neuvoja antaneille!!
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jeremias kirjoitti:Palautin Motonetiin tomimattoman viskon ja hain Scan-autosta viskoihin tarkoitettua silikonisiirappia 15 ml ( 1.60 euroa ). Sitä viskon sisään ujutettuani se alkoi toimia. Tiskillä äijä kertoi Scanioissa olevan Behrin viskot ja niiden huoltoon kuuluu silikonin lisääminen viskon sisään. Niissä on kuulemma ihan proput sitä varten.
Onkos nuissa lankun viskoissa proppu vai mistä sitä litkua lisätään ja mistä tietää että milloin sitä on tarpeeksi?

Ilamstointi toimii ja kabiinissa on ihan mukavat oltavat mutta sähkäflekti on sanomassa työsopimusta irti. Se täytyy laittaa. Pitää nyt vielä varmistaa että saako tuo flekti virtaa. Vähän on sellainen fiilis että ei saa.

Kokeilin piruuttani nappaako visko kiinni ja ei nappaa :( Kaupungissa hitaassa ajossa on siis keittovaara olemassa. (Viisari kävi hiukan yli 100 viivan tuossa kokeilussa) Ajaessa lämmöt pysyy hyvin kurissa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tutustuessani secciini ensimmäisen kerran siinä oli juuri tuota oiretta, kaupungissa meinasi keittää, mutta maantiellä lämmöt olivat normaalit.

Syyksi paljastui ainakin siinä likainen jäähdyttimen ulkopuoli.
Pestessä valui oikein kunnon velliä.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ilmastoinnin kenno on hyvin usein ihan tukossa kaikenmaailman pikkukivenmurusista ja kärpäsen raadoista.

Kannattaa tarkistaa jokaisesta vehkeestä jossa on ilmastointi.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tein nuo vakiokokeilut eli kokeilin sanomalehdellä että lähteekö silppu vai pysähtyykö kun lämmöt siellä 100:n nurkilla ja hiukan yli. Pysähtyi helposti eli ei nappaa kiinni joten vika siinä on.

Onkos se 100:n viiva se 80 yläpuolella oleva viiva? Ainakin ilmastoinnin sähköflekti on lähtenyt pyörimään kun lämpömittarin neula on kolme neulanleveyttä 80 yläpuolella eikä siis vielä lähelläkään minun olettamaa 100:n viivaa

Kun uusasin ilmastoinnin kennon sinne syylärin eteen puhdistin syylärin ulkopuolisesti ja ihan lopuksi laitoin maskiin sekä sinne alas itikkaverkon just tuota ötökkähommelia varten. Ei näy edestä katsoen tuo tummanvihreä verkko maskista eikä alhaaltakaan.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Ei ole proppua viskossa mutta litkun lisääminen onnistuu kun varovasti irrottaa viskon päällä olevan jousipellin. Sen alta löytyy pyöreä kumitiiviste joka myös otetaan pois. Sitten löytyy tappi minkä saa pihdeillä tai sormin pois. Tapin reijästä saa litkua menemään sisään pikkuhiljaa injektioruiskulla.

Itselle sitä upposi vain noin 5ml ja ujutin sitä niin kauan kunnes ei ottanut enää vastaan. Eli se tuli liian täyteen ja nyt visko haluaakin pyöriä vähän liiankin innokkaasti kierrosten mukana. Annan asian olla näin kesän ajan ja syksyllä sitten tutkailen josko ylimääräinen litku olisi viskosta vajentunut, jos ei, yritän talveksi sitä jollakin konstilla vähän tyhjentää ettei tule talvella ohjaamossa kylmä. Voisikohan sen ottaa talveksi kokonaan pois??

Joku kylläkin vihjasi että saattaa visko ampua konepellistä läpi!!!
Laakerin päälle se käy ainakin.

Itse asiassa on paha mennä sanomaan oliko minun tapauksessani lämmönnousun pääasiallinen syy viskossa vai tukkeentuneessa/paskaisessa syylarissa. Varmaan molemmissa.
Onpahan nyt sitten viskokin "huollettu".
Nyt muuten pysyy lämmöt kurissa näillä helteilläkin.

Ilmastoinnista on lähtenyt paras terä ja menenkin ensi viikolla sitä täytättämään, 60 euroo.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jeremias kirjoitti:Ei ole proppua viskossa mutta litkun lisääminen onnistuu kun varovasti irrottaa viskon päällä olevan jousipellin. Sen alta löytyy pyöreä kumitiiviste joka myös otetaan pois. Sitten löytyy tappi minkä saa pihdeillä tai sormin pois. Tapin reijästä saa litkua menemään sisään pikkuhiljaa injektioruiskulla.

Itselle sitä upposi vain noin 5ml ja ujutin sitä niin kauan kunnes ei ottanut enää vastaan. Eli se tuli liian täyteen ja nyt visko haluaakin pyöriä vähän liiankin innokkaasti kierrosten mukana. Annan asian olla näin kesän ajan ja syksyllä sitten tutkailen josko ylimääräinen litku olisi viskosta vajentunut, jos ei, yritän talveksi sitä jollakin konstilla vähän tyhjentää ettei tule talvella ohjaamossa kylmä. Voisikohan sen ottaa talveksi kokonaan pois??

Joku kylläkin vihjasi että saattaa visko ampua konepellistä läpi!!!
Laakerin päälle se käy ainakin.

Itse asiassa on paha mennä sanomaan oliko minun tapauksessani lämmönnousun pääasiallinen syy viskossa vai tukkeentuneessa/paskaisessa syylarissa. Varmaan molemmissa.
Onpahan nyt sitten viskokin "huollettu".
Nyt muuten pysyy lämmöt kurissa näillä helteilläkin.

Ilmastoinnista on lähtenyt paras terä ja menenkin ensi viikolla sitä täytättämään, 60 euroo.
Kiitos tiedosta. Nyt litkua metsästämään :)
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No niin litkua on tilattu Saa nähdä milloin purkki on hyppysissä. Tuo sähköflekti on kunnossa ja vika siis muualla. Kun ohmipuntarilla mittaa niin flektin toinen johto menee suoraan anturille joka on siinä ykköspytyn kohdilla ylävesiliitynnässä. Anturin lukema näytti olevan suht kuumalla koneella 380 ohmia. Kunnossa? Ei siis olisi kytkin vaan anturi?

Minnekkäs se flektin toinen johto menee tai paremminkinminne pitäisi mennä? Ei mene maihin eikä +12:sta. Sulakkeet on ehjiä ja ilmastointi pelaa mutta tuo flekti ei. :roll:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:No niin litkua on tilattu Saa nähdä milloin purkki on hyppysissä. Tuo sähköflekti on kunnossa ja vika siis muualla. Kun ohmipuntarilla mittaa niin flektin toinen johto menee suoraan anturille joka on siinä ykköspytyn kohdilla ylävesiliitynnässä. Anturin lukema näytti olevan suht kuumalla koneella 380 ohmia. Kunnossa? Ei siis olisi kytkin vaan anturi?

Minnekkäs se flektin toinen johto menee tai paremminkinminne pitäisi mennä? Ei mene maihin eikä +12:sta. Sulakkeet on ehjiä ja ilmastointi pelaa mutta tuo flekti ei. :roll:
Olisko niin että toinen suoraan mahin?

Liittyykös se vastus siinä kuivaimen vieressä tuon flektin toimintaan? Virta tulisi sen kautta kun on maltillisempi pyörimisnopeus ja sit kun moototin lämpö on tarpeeksi korkea tulee virta flektille ohi tuon vastuksen?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Haulla pitäisi löytyä kytkentäkaavio ja selostus.

Puhallin M4 on toisesta päästä maissa (W9), toiselle puolelle
tulee sähkö etuvastukselta R15. Sähkö tulee joko etuvastuksen läpi
tai suoraan sen ohi. Etuvastuksen läpi sähkö tulee releeltä K10. jota
ohjataan kytkimellä S32. Se on maadoittava painekytkin, joka
tunnistaa ilmastoinnin paineen, 15/20 (pois/päälle) bar. Suoraan
puhaltimelle sähkö tulee releeltä K9, jota ohjataan maadoittavalla
kytkimellä S25/4. Se on lämpötilaherkkä ja kytkeytyy 100 (varsinainen
puhallin) tai 110 (lisäpuhallin) asteessa.

Kuva
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JarkkoN kirjoitti:Haulla pitäisi löytyä kytkentäkaavio ja selostus.

Puhallin M4 on toisesta päästä maissa (W9), toiselle puolelle
tulee sähkö etuvastukselta R15. Sähkö tulee joko etuvastuksen läpi
tai suoraan sen ohi. Etuvastuksen läpi sähkö tulee releeltä K10. jota
ohjataan kytkimellä S32. Se on maadoittava painekytkin, joka
tunnistaa ilmastoinnin paineen, 15/20 (pois/päälle) bar. Suoraan
puhaltimelle sähkö tulee releeltä K9, jota ohjataan maadoittavalla
kytkimellä S25/4. Se on lämpötilaherkkä ja kytkeytyy 100 (varsinainen
puhallin) tai 110 (lisäpuhallin) asteessa.
Kiitos tiedosta. Tuo etuvastus oli ainakin 10 kappaleena ja lanka poikki. Pistin toistaiseksi johdot yhteen niin uskaltaa pitää ilmastointia päällä. KL:ltä tilasin uuden 37€ hintaan. Olipa halpa :roll: Pakko laittaa kun tuo flekti huutaa täysillä ja näkyy tuo virtaakin haukkaavan. Varmaan reipas 15A. Tyhjäkäynnillä valot sun muut päällä pysyy juuri ja juuri latauksen puolella.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Muistaakseni 17,5 ampeeria ottaa se puhallin.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jeremias kirjoitti:Ei ole proppua viskossa mutta litkun lisääminen onnistuu kun varovasti irrottaa viskon päällä olevan jousipellin. Sen alta löytyy pyöreä kumitiiviste joka myös otetaan pois. Sitten löytyy tappi minkä saa pihdeillä tai sormin pois. Tapin reijästä saa litkua menemään sisään pikkuhiljaa injektioruiskulla.

Itselle sitä upposi vain noin 5ml ja ujutin sitä niin kauan kunnes ei ottanut enää vastaan. Eli se tuli liian täyteen ja nyt visko haluaakin pyöriä vähän liiankin innokkaasti kierrosten mukana. Annan asian olla näin kesän ajan ja syksyllä sitten tutkailen josko ylimääräinen litku olisi viskosta vajentunut, jos ei, yritän talveksi sitä jollakin konstilla vähän tyhjentää ettei tule talvella ohjaamossa kylmä. Voisikohan sen ottaa talveksi kokonaan pois??

Joku kylläkin vihjasi että saattaa visko ampua konepellistä läpi!!!
Laakerin päälle se käy ainakin.

Itse asiassa on paha mennä sanomaan oliko minun tapauksessani lämmönnousun pääasiallinen syy viskossa vai tukkeentuneessa/paskaisessa syylarissa. Varmaan molemmissa.
Onpahan nyt sitten viskokin "huollettu".
Nyt muuten pysyy lämmöt kurissa näillä helteilläkin.

Ilmastoinnista on lähtenyt paras terä ja menenkin ensi viikolla sitä täytättämään, 60 euroo.
Lisäsin viskoon silikoniöljyä. Lämmitin viskoa kuumailmapuhaltimella ja sit kun lämpö oli arviolta 90 lopetin lämityksen. Sen jälkeen pidin kokoajan ölykuplan siinä "lisäysreiässä". Öljyä alkoi imeytymään suht nopesati kun viso alko jäähtymään ja sitä meni noin 5 -6ml. Viskohan rupes toimimaan :) Kiitos vinkeistä. Kuviakin on otettu mutta tältä koneelta en niitä saa jaetuksi.
Vastaa Viestiin