Ongelma: kun ajonopeus nousee yli 110kmh niin auton perästä alkaa kuulumaan matalaa jyrinää. Jyrinä on pahimmillaan noin 120 kohdalla.
Silloin kun veto on kunnolla päällä ei jyrinää kuulu, mutta kun päästää kaasun pois ja ajaa tasaista vauhtia niin jyrisee. Kuulostaa siltä että jyrinä tulisi kuskin puolelta. (renkaat on tasapainotettu) .
Osaiskohan joku kertoa mistä kannattaa ruveta vikaa etsimään ?
Eihän täällä vielä saa ajaakkaan yli sataa...mutta kevättä ajatellen
matala jurina tossa vauhdissa viittaa kyllä kardaaniin... voi olla että kardaanin takapään keskitin on hajonnu... ja/tai kuminivel on tullut tiensä päähän...
itellä hajosi keskikannattimen laakeri joka oireili juuri kertomallasi tavalla... mutta ääni kuului etupenkkien välistä...
Mulla (tai siis autollani) oli syksylla samantapaisoa oireita.
Ensin alkoi 120+ vauhdissa jyristys ja tärinä, sitten pikkuhiljaa nopeusalue aleni alle sataseen. Kun pysähtyi tai jarrutti voimakkaammin, jyrinä loppui.
Taas sama juttu kun ajokki seisoi vähän aikaa.
Olin varma, että ääni tuli perästäpäin.
Kardaanin eturätti oli soseena...
Voi olla välillä vaikea määritellä äänen tulosuuntaa.
Eli kyllä nuo kardaanin osat kannattaa tarkistaa ensimmäisenä.
miksu.80 kirjoitti:matala jurina tossa vauhdissa viittaa kyllä kardaaniin...
Veikkaan samaa hevosta.
Perässä on metallinen kosketus, joten se pikemmin vollottaa kuin jurisee.
Kardaanin nivel antaa usein vieläpä jaksollisen jurina, so. jurina nousee ja laskee nopeudesta riippuvina jaksoina. Sen perusteella voisi epäillä myös pyörän laakeria, mutta kyllä syntipukki on lähes aina kardaanin nivel tai keskilaakeri.
Mulla oli myös ko. "älämölöä" eli jurinaa. Vika paikallistettiin oikean puoleiseen takapyörän laakeriin. 60-80km/h:n nopeudella tehtiin sellaista "kevyttä" pujotteluliikettä (varmista ettei ketään ole edessä tai takana lähietäisyydellä, voivat katsoa pitkään kun auto kiemurtelee......)
Äänestä kyllä kuulee kummanpuoleinen laakeri on sökö (käännettäessä rattia vasemmalle niin oikean puoleinen joutuu rasitukselle ja päinvastoin...menikös oikein??)
Että näin minulla.....
P.S. Stereot kannattaa pitää kiinni sen aikaa kun "pujottelee"