Tasonsäätö w140
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
Tasonsäätö w140
Jälleen palaan aiheeseen koskien w140 tasonsäätöä ja iskunvaimentimia, josko joku olisi saman ongelman kanssa painiskellut ja sen ratkaissut. Eli haluaisin tuon koko pelkkää riesaa aiheuttavan järjestelmän kokonaan pois toiminnasta ja tavalliset iskarit tilalle! Jotkut ovat muissa viestiketjuissa arvelleet, että taakse ei sovi Mersun tavalliset iskarit ja toisten mielestä voi laittaa ja järjestelmään kuuluvat piuhat voi irrottaa ja tukkia... Eihän tuossa olisi järjen häivää, jos tuo tasonsäätimen ruksaaminen lisävarustelistaan on tosiaan tarkoittanut sitä, että autoon ei enää voisi vaihtaa esim. alustasarjaa iskunvaimentimineen ja jousineen, vaan jatkossa voisi valita pelkästään nuo kyseiset iskarit?? Onko kiinnitys tosiaan niin erilainen? Tai jos muut sopivat, niin mihin muihin asioihin tuo järjestelmän hydrauliikka sitten vaikuttaa w140-mallissa ja millä tavoin piuhojen irrottaminen iskareista ja niiden tukkiminen voi aiheuttaa muita häiriöitä? Kenelläkään kokemusta onnistuneesta tai vähemmän onnistuneesta ratkaisusta?
Niko K
Niko K


Mutta toisaalta...kyllähän sen tasonsäädön periaatteessa voi poistaakkin, mutta putkia ei voi missääntapauksessa tukkia, vaan täytyy järjestää nesteelle vapaa kierto takaisin säiliöön, koska taas sitä itse pumppua ei voi poistaa, koska samalla pumpulla hoidetaan ohjaustehostus (eli siinä on tandem pumppu, jossa toinen lohko hoitaa ohjauksen ja toinen tasonsäädön) eli tyhjänä sitä ei voi pyörittää ja jos taas letkut tukitaan, ei pumppu kestä sitäkään

-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
>>
Siis ajoin takaa sitä, että jos laittaa sarjan tai pelkät tavalliset iskarit joihin näitä järjestelmän piuhoja ei saa kytkettyä, niin niille vapaaksi jääville piuhoille täytyy keksiä joku ratkaisu. Joka siis ilmeisesti on laittaa ne jotenkin niin, että kierto säilyy. Jos ne tavalliset w140 iskarit tai jotkut muut tarvikeversiot nyt ylipäätään sopivat. Jostain tältä palstalta muistaisin lukeneeni, että w124-mallissa tavalliset eivät sopisi ainakaan taakse... Ja miten lienee tasonsäädön merkkivalojen (ja oliko niitä jotain muitakin hälyjä) kanssa...?piippu kirjoitti:Ööö, ilmeisesti en tajunnut ihan jokaista kohtaa, mutta miten niin ei voi asentaa alustasarjaa....saahan sitä tasonsäädön korkeutta säädettyä alustan korkeuden mukaan
![]()
>>Mutta toisaalta...kyllähän sen tasonsäädön periaatteessa voi poistaakkin, mutta putkia ei voi missääntapauksessa tukkia, vaan täytyy järjestää nesteelle vapaa kierto takaisin säiliöön, koska taas sitä itse pumppua ei voi poistaa, koska samalla pumpulla hoidetaan ohjaustehostus (eli siinä on tandem pumppu, jossa toinen lohko hoitaa ohjauksen ja toinen tasonsäädön) eli tyhjänä sitä ei voi pyörittää ja jos taas letkut tukitaan, ei pumppu kestä sitäkään
Terve.
Itse mietin myös tuon tasonsäädön poistamista mutta tulin siihen tulokseen että on parempi kun korjaa siinä vialla olevat kohdat ja antaa olla paikallaan. Pyysin varaosaliikkeessä töissä olevaa kaveria selvittämään tuota iskuvaimennin asiaa autooni ja hän totesi että muita iskareita ei saa. Oma autoni tosin on 600sel joten siinä on muutenkin eri iskunvaimentajat kuin muissa.
Omassa autossa oli vialla tasonsäädön "paine akut" eli ne mustat pallot.
Nyt auton kyyti on taas mahtavaa kun ei perä pompota.
Itse mietin myös tuon tasonsäädön poistamista mutta tulin siihen tulokseen että on parempi kun korjaa siinä vialla olevat kohdat ja antaa olla paikallaan. Pyysin varaosaliikkeessä töissä olevaa kaveria selvittämään tuota iskuvaimennin asiaa autooni ja hän totesi että muita iskareita ei saa. Oma autoni tosin on 600sel joten siinä on muutenkin eri iskunvaimentajat kuin muissa.
Omassa autossa oli vialla tasonsäädön "paine akut" eli ne mustat pallot.
Nyt auton kyyti on taas mahtavaa kun ei perä pompota.
Dodge Charger 440 R/T 1969
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
Suomessa tuntuu olevan noiden vähänkin erikoisempien varusteiden tuntemus merkkihuoltoa myöten aika olematonta. Ei tähän varmaan Suomessa kukaan osaa vastata. Itse kyllä olen taipuvainen uskomaan, että tavalliset sinänsä sopivat ainakin eteen. Huonolla saksankielentaidolla saksalaisilta sivuilta sain sen käsityksen, että tavallisia olisi vaihdettu eteen ja taakse ja tasonsäätö kyteketty pois. Katsastuksessa tuli hylky kun vasemmanpuoleisesta itsesäätyvästä iskarista on nesteet ulkona ja vaimennusteho kadonnut. Onkohan vika välttämättä iskunvaimentimessa, vai voiko tuollainen johtua jostain tuohon tasonsäätöjärjestelmään kuuluvassa osassa olevasta vuodosta tai viasta? Itselläni on jo toinen (hajonnut?) kolmen vuoden sisällä...Ville126 kirjoitti:Terve.
Itse mietin myös tuon tasonsäädön poistamista mutta tulin siihen tulokseen että on parempi kun korjaa siinä vialla olevat kohdat ja antaa olla paikallaan. Pyysin varaosaliikkeessä töissä olevaa kaveria selvittämään tuota iskuvaimennin asiaa autooni ja hän totesi että muita iskareita ei saa. Oma autoni tosin on 600sel joten siinä on muutenkin eri iskunvaimentajat kuin muissa.
Omassa autossa oli vialla tasonsäädön "paine akut" eli ne mustat pallot.
Nyt auton kyyti on taas mahtavaa kun ei perä pompota.
TASONSÄÄTÖ
Ei ihan vastaus, mutta liippaa kuitenkin samaa aihetta. Jaggella oli XJ 40 mallissa lisävarusteena saatavana perän tasonsäätö. Osoittautui kuitenkin sen verran sudeksi että jopa tehdas suosittelee vaihtoa tavallisiin iskareihin. Pelkällä iskarien vaihdolla ei kuitenkaan selviä, vaan myös kierrejouset on vaihdettava tavallisten iskareiden jousiin.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3021
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
W124 sarjan farkussa on perän hydraulinen tasonsäätö vakiovarusteena.
Ja ainakaan S124 farkkuun ei kannata turata vakioiskareita ja jousia. Itselleni muinoin erästä autoa dieselöitäessä näin tehtiin: autosta tuli ihan tolkuttoman huono ajaa.
Käsittääkseni syynä oli jousien sopimattomuus, eli ei voinut käyttää farkun omia jousia tavan iskareiden kanssa ja sedanin vakiojousilla ajo oli ihan Ladan luokkaa. Olisi ilmeisesti ollut lyhennettävä sedanin jousia sopiviksi.
Parempaakin tekemistä oli, niin hankin tandempumpun ja laitatin farkun omat tasonsäätöiskarit takas..
Ja ainakaan S124 farkkuun ei kannata turata vakioiskareita ja jousia. Itselleni muinoin erästä autoa dieselöitäessä näin tehtiin: autosta tuli ihan tolkuttoman huono ajaa.
Käsittääkseni syynä oli jousien sopimattomuus, eli ei voinut käyttää farkun omia jousia tavan iskareiden kanssa ja sedanin vakiojousilla ajo oli ihan Ladan luokkaa. Olisi ilmeisesti ollut lyhennettävä sedanin jousia sopiviksi.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
aivan,kun farkkuun ei olekkaan orkkiksia sopivan mittasia iskareita. mutta koittakaapa jotain täyssäädettäviä öhläreitä tai avoneita ym iskareitaPetteri Kivimäki kirjoitti:W124 sarjan farkussa on perän hydraulinen tasonsäätö vakiovarusteena.
Ja ainakaan S124 farkkuun ei kannata turata vakioiskareita ja jousia. Itselleni muinoin erästä autoa dieselöitäessä näin tehtiin: autosta tuli ihan tolkuttoman huono ajaa.
Käsittääkseni syynä oli jousien sopimattomuus, eli ei voinut käyttää farkun omia jousia tavan iskareiden kanssa ja sedanin vakiojousilla ajo oli ihan Ladan luokkaa. Olisi ilmeisesti ollut lyhennettävä sedanin jousia sopiviksi.Parempaakin tekemistä oli, niin hankin tandempumpun ja laitatin farkun omat tasonsäätöiskarit takas..

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
Tässä yösydännä asiaa tutkiessani ei minulla välähdä miksi ei letkun iskarinpuoleista päätä voisi tukkia jos jättää nesteet sisään. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo iskari on jo itsessään umpinainen (ja siinä on vain yksi reikä letkua varten?) ja tavallaan tulppa letkun päässä vaikkakin iso sellainen. Niin millä tavalla se ratkaisevasti muuttaa "kiertoa" tuon pumpun "näkökulmasta" kun laittaa tulpan letkun iskarinpuoleiseen päähän ja millä tavalla tuo kierto sitten pitäisi toteuttaa?piippu kirjoitti:Ööö, ilmeisesti en tajunnut ihan jokaista kohtaa, mutta miten niin ei voi asentaa alustasarjaa....saahan sitä tasonsäädön korkeutta säädettyä alustan korkeuden mukaan
![]()
Mutta toisaalta...kyllähän sen tasonsäädön periaatteessa voi poistaakkin, mutta putkia ei voi missääntapauksessa tukkia, vaan täytyy järjestää nesteelle vapaa kierto takaisin säiliöön, koska taas sitä itse pumppua ei voi poistaa, koska samalla pumpulla hoidetaan ohjaustehostus (eli siinä on tandem pumppu, jossa toinen lohko hoitaa ohjauksen ja toinen tasonsäädön) eli tyhjänä sitä ei voi pyörittää ja jos taas letkut tukitaan, ei pumppu kestä sitäkään

Onhan W140 koppasta vakio sekä tasonsäätöjousituksella. Elikkä jos haluat vaihtaa tavalliset iskarit niin sellaiset löytyy kaupasta. Niiden lisäksi joudut vaihtamaan myös jouset, tasonsäätöversion jouset kun kantaa vain terveisiä.
Henkilökohtaisesti laittaisin tasonsäätöjousituksen kuntoon. Hienoimpia keksintöjä mitä MB tehdyt ja lähes huoltovapaa verrattuna esim. Citroenin vastaaviin.
Vanhoihin autoihin vain joutuu uusimaan joskus iskareita.
Henkilökohtaisesti laittaisin tasonsäätöjousituksen kuntoon. Hienoimpia keksintöjä mitä MB tehdyt ja lähes huoltovapaa verrattuna esim. Citroenin vastaaviin.
Vanhoihin autoihin vain joutuu uusimaan joskus iskareita.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
Kuten arvelinkin, niin vaihtaminen onnistuu ainakin eteen ja siihen myydään oikein valmista pakettiakin iskarit + jouset. Tuossa linkissä kohdassa "hydraulic suspension swap"... Tuossa kehotetaan kääntymään asennuksessa paikallisen valtuutetun korjaamon puoleen eli onko se Suomessa sitten lähinnä VEHO, mutta viimeksi eivät tienneet tästä ainakaan mitään. Täytyy varmaan printata tuo juttu ja ottaa mukaan niin ei tarvitse itse yrittää rautalangasta vääntää. Mutta vieläkin avoimeksi jää tuo miten tarkalleen ottaen menetellään vapaaksi jäävien letkujen/putkien suhteen, vaikka se asentajien hommaa onkin. Itseäni ainakin kovasti hämmentää täälläkin esiintyvät ristiriitaiset kommentit letkujen tukkimisesta... Ja eiköhän näitä sitten taakse voi vaihtaa ollenkaan ja jatkossa taakse joutuu uusimaan edelleen tasonsäätöversiot vaikka tasonsäätö ei enää ole (normaalisti) toiminnassa. Onko tämä tasonsäätö nyt oikeasti jotain salatiedettä???
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
Siis vielä linkki...nikon_mb471champagner kirjoitti:Kuten arvelinkin, niin vaihtaminen onnistuu ainakin eteen ja siihen myydään oikein valmista pakettiakin iskarit + jouset. Tuossa linkissä kohdassa "hydraulic suspension swap"... Tuossa kehotetaan kääntymään asennuksessa paikallisen valtuutetun korjaamon puoleen eli onko se Suomessa sitten lähinnä VEHO, mutta viimeksi eivät tienneet tästä ainakaan mitään. Täytyy varmaan printata tuo juttu ja ottaa mukaan niin ei tarvitse itse yrittää rautalangasta vääntää. Mutta vieläkin avoimeksi jää tuo miten tarkalleen ottaen menetellään vapaaksi jäävien letkujen/putkien suhteen, vaikka se asentajien hommaa onkin. Itseäni ainakin kovasti hämmentää täälläkin esiintyvät ristiriitaiset kommentit letkujen tukkimisesta... Ja eiköhän näitä sitten taakse voi vaihtaa ollenkaan ja jatkossa taakse joutuu uusimaan edelleen tasonsäätöversiot vaikka tasonsäätö ei enää ole (normaalisti) toiminnassa. Onko tämä tasonsäätö nyt oikeasti jotain salatiedettä???
http://www.mbcluster.com/ServicePage.htm#R3
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
Nyt tämä menee jo "yksinpuheluksi", mutta kääntäjälle taisi äsken sattua pieni lipsahdus, eli 2 springs ja 2 shocks käännettäneen "kahdet jouset ja kahdet iskunvaimentimet eli sarja riittääkin joka nurkkaan.nikon_mb471champagner kirjoitti:Siis vielä linkki...nikon_mb471champagner kirjoitti:Kuten arvelinkin, niin vaihtaminen onnistuu ainakin eteen ja siihen myydään oikein valmista pakettiakin iskarit + jouset. Tuossa linkissä kohdassa "hydraulic suspension swap"... Tuossa kehotetaan kääntymään asennuksessa paikallisen valtuutetun korjaamon puoleen eli onko se Suomessa sitten lähinnä VEHO, mutta viimeksi eivät tienneet tästä ainakaan mitään. Täytyy varmaan printata tuo juttu ja ottaa mukaan niin ei tarvitse itse yrittää rautalangasta vääntää. Mutta vieläkin avoimeksi jää tuo miten tarkalleen ottaen menetellään vapaaksi jäävien letkujen/putkien suhteen, vaikka se asentajien hommaa onkin. Itseäni ainakin kovasti hämmentää täälläkin esiintyvät ristiriitaiset kommentit letkujen tukkimisesta... Ja eiköhän näitä sitten taakse voi vaihtaa ollenkaan ja jatkossa taakse joutuu uusimaan edelleen tasonsäätöversiot vaikka tasonsäätö ei enää ole (normaalisti) toiminnassa. Onko tämä tasonsäätö nyt oikeasti jotain salatiedettä???
http://www.mbcluster.com/ServicePage.htm#R3
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: To 15.07.2004 23:35
No kyllä tuo sittenkin pitää kai suomentaa niin, että pakettiin tulee vain 2 iskunvaimenninta ja kaksi jousta jotka tuleekin muuten taakse! Niinhän kuvan Mersuunkin on vaihdettu taakse tavalliset? Toisaalta tuolla myöhemmin todetaan, että yhden tasonsäätöiskarin hinnalla saa "new parts all around"... Saksalaisilla sivuilla joku taas kertoi vaihtaneensa tavalliset eteen ("vorne") ja jättäneensä tasonsäätöversiot taakse... Voisiko joku hämmentää vielä vähän lisää.nikon_mb471champagner kirjoitti:Nyt tämä menee jo "yksinpuheluksi", mutta kääntäjälle taisi äsken sattua pieni lipsahdus, eli 2 springs ja 2 shocks käännettäneen "kahdet jouset ja kahdet iskunvaimentimet eli sarja riittääkin joka nurkkaan.nikon_mb471champagner kirjoitti:Siis vielä linkki...nikon_mb471champagner kirjoitti:Kuten arvelinkin, niin vaihtaminen onnistuu ainakin eteen ja siihen myydään oikein valmista pakettiakin iskarit + jouset. Tuossa linkissä kohdassa "hydraulic suspension swap"... Tuossa kehotetaan kääntymään asennuksessa paikallisen valtuutetun korjaamon puoleen eli onko se Suomessa sitten lähinnä VEHO, mutta viimeksi eivät tienneet tästä ainakaan mitään. Täytyy varmaan printata tuo juttu ja ottaa mukaan niin ei tarvitse itse yrittää rautalangasta vääntää. Mutta vieläkin avoimeksi jää tuo miten tarkalleen ottaen menetellään vapaaksi jäävien letkujen/putkien suhteen, vaikka se asentajien hommaa onkin. Itseäni ainakin kovasti hämmentää täälläkin esiintyvät ristiriitaiset kommentit letkujen tukkimisesta... Ja eiköhän näitä sitten taakse voi vaihtaa ollenkaan ja jatkossa taakse joutuu uusimaan edelleen tasonsäätöversiot vaikka tasonsäätö ei enää ole (normaalisti) toiminnassa. Onko tämä tasonsäätö nyt oikeasti jotain salatiedettä???
http://www.mbcluster.com/ServicePage.htm#R3