varoitus. kitisevät alapallot
varoitus. kitisevät alapallot
Tälläinen turvallisuustiedote vaan mersuilijoille, miksei muillekkin autoilijoille.
Ostin mersun jotakin puolivuotta sitten, auto oli katsastettu juuri ja muutenkin ihan kunnossa.
Kun olin auton ostanut ja ja jo jonkin verran sillä ajellu ihmettelin, kun ohjaus on jotenkin jäykkä. auto meni ihan siististi ja suht suoraan, ei liiaksi kaarrelut tai vedellyt. En siis osannut odottaa mitään vakavaa vikaa.
Ohjauksen jäykkyys kuitenkin häiritsi siinä määrin, että alon tutkiin autoa. Nosturille vaan ja paikkoja kelaileen läpi. no, simpukan oli joku kiristäny liian tiukkaan, sen jouduin löysään, mutta vaikutukset oli olemattomia.
sitten otin ohjausniveliä irti simpukasta ja kokeili, niin ratti pyöri liukkaasti, eli sielä vaiva ei ollut. no osat takas kiinni ja ihmetteleen lisää. aikani tutkin, enkä huomannut mitään erikoista. ajattelin vaan, että ehkä ne alapallot on pikkasen kuivuneet ja jatkoin ajelemista.
Sitten paripäivää taakseppäin selviskin se vika, että miks ohjaus oli jäykkä.
Olin heittämässä kaveria inttiin, parolannummelle. siihen portin eteen jätin kaverin. siitä sitten, kun olin lähdössä, niin ajoin hidasteeseen max 20km/h ja kauhee rysäys ja kolina ja raapiva hankaava ääni, auton ohjaus totteli vähän heikosti. pysäytin sit siihen ja aloin tutkiin. alapallonivel oli antautunu. pallo oli tullu ulos kupistaan ja alatukivarsi hankas vanteeseen. no auto saatiin railerilla pois ja hinattua nosturille ja molemmat pallonivelet vaihdettua. eikä siinä sitten sen kummempaa.
varotuksena vaan kaikille, kun välillä on foorumilla ollu puhetta, että kääntäessä nitisee tai kitisee. kannattaa tarkistaa alapallonivelet! jos toi olis hajonnu moottoritienopeuksissa, niin kuolo olis voinu korjata yhden mersumiehen pois liikenteestä.
ihmettelen vaan, että kuinka auto on saanu leiman, jos kerran alapallo on niin väljä, että se mahtuu tuleen pois kupistaan!? oliskohan tässä tapahtunu joku virkavirhe? meinaan vaan, että auto oli sillon katsastettu juuri, kun sen ostin ja ohjaus oli jo sillon jäykkä.
Ostin mersun jotakin puolivuotta sitten, auto oli katsastettu juuri ja muutenkin ihan kunnossa.
Kun olin auton ostanut ja ja jo jonkin verran sillä ajellu ihmettelin, kun ohjaus on jotenkin jäykkä. auto meni ihan siististi ja suht suoraan, ei liiaksi kaarrelut tai vedellyt. En siis osannut odottaa mitään vakavaa vikaa.
Ohjauksen jäykkyys kuitenkin häiritsi siinä määrin, että alon tutkiin autoa. Nosturille vaan ja paikkoja kelaileen läpi. no, simpukan oli joku kiristäny liian tiukkaan, sen jouduin löysään, mutta vaikutukset oli olemattomia.
sitten otin ohjausniveliä irti simpukasta ja kokeili, niin ratti pyöri liukkaasti, eli sielä vaiva ei ollut. no osat takas kiinni ja ihmetteleen lisää. aikani tutkin, enkä huomannut mitään erikoista. ajattelin vaan, että ehkä ne alapallot on pikkasen kuivuneet ja jatkoin ajelemista.
Sitten paripäivää taakseppäin selviskin se vika, että miks ohjaus oli jäykkä.
Olin heittämässä kaveria inttiin, parolannummelle. siihen portin eteen jätin kaverin. siitä sitten, kun olin lähdössä, niin ajoin hidasteeseen max 20km/h ja kauhee rysäys ja kolina ja raapiva hankaava ääni, auton ohjaus totteli vähän heikosti. pysäytin sit siihen ja aloin tutkiin. alapallonivel oli antautunu. pallo oli tullu ulos kupistaan ja alatukivarsi hankas vanteeseen. no auto saatiin railerilla pois ja hinattua nosturille ja molemmat pallonivelet vaihdettua. eikä siinä sitten sen kummempaa.
varotuksena vaan kaikille, kun välillä on foorumilla ollu puhetta, että kääntäessä nitisee tai kitisee. kannattaa tarkistaa alapallonivelet! jos toi olis hajonnu moottoritienopeuksissa, niin kuolo olis voinu korjata yhden mersumiehen pois liikenteestä.
ihmettelen vaan, että kuinka auto on saanu leiman, jos kerran alapallo on niin väljä, että se mahtuu tuleen pois kupistaan!? oliskohan tässä tapahtunu joku virkavirhe? meinaan vaan, että auto oli sillon katsastettu juuri, kun sen ostin ja ohjaus oli jo sillon jäykkä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- ArthurDent
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
- Paikkakunta: Inkoo
Tuttua on
Ei niitä kuluneita alapalloja siellä katsastuksesa yleensä huomaa. Olen joutunut itsekin jo kahdesti hetikohta katsastuksen jälkeen vaihtaman alapallot kun ei tahdo latu riittää.
Väljyyden huomaa vasta sitten kun on osat irti. Taitaa olla Mersun etupään "ominaisuus"
Väljyyden huomaa vasta sitten kun on osat irti. Taitaa olla Mersun etupään "ominaisuus"
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Sama on käynyt minullekin aikoinaan. Auto oli leimattu pari kuukautta aikaisemmin ilman moitteita... Minullakaan ei vauhtia ollut kuin parikymppiä, hetkeä aiemmin "hieman" enemmän Auto jäi onneksi lähelle kaverin hallia joten haettiin sieltä skeittilauta tukivarren alle ja ajamalla hallin pihaan, hienosti kulki talvikelillä. Jäljet vaan olivat hieman erikoiset
Normisettiä tuntuu näköjään olevan. Itsellä on tapana kesä/talvirenkaiden vaihdon yhteydessä tarkistella alapallot, raidetangon päät, kallistuksen vakaajat, takapään risukasan välykset pientä sorkka/rengasrautaa käyttäen. Samantien näkee jos on jossain välystä.
Keväällä kun heitin kesärenkaat alle ja tein samaiset tarkistukset, niin totesin kaiken olevan kunnossa. Kuitenkin alle 2000 kilsan päästä parkkiin kääntyessä kuului kauhea raahausääni. Ensin ajattelin että josko se siitä rauhoittuisi, mutta eipä rauhoittunut. Nostin etupään ilmaan ja ruuvailin renkaat irti ja totesin alapalloissa olevan n.5 mm:n välyksen. Alatukivarren reuna oli raahannut jarrulevyyn uraa. Laitoin renkaat kiinni ja lähdin seuraavana päivänä 500 kilometrin ajolenkille. Ennen lähtöä tein ristinmerkin ja hengissä tultiin takaisin
Hetimiten reissun jälkeen ostin kl:stä uudet alatukivarret ja nakkasin paikoilleen. Että tällaista täällä.
Keväällä kun heitin kesärenkaat alle ja tein samaiset tarkistukset, niin totesin kaiken olevan kunnossa. Kuitenkin alle 2000 kilsan päästä parkkiin kääntyessä kuului kauhea raahausääni. Ensin ajattelin että josko se siitä rauhoittuisi, mutta eipä rauhoittunut. Nostin etupään ilmaan ja ruuvailin renkaat irti ja totesin alapalloissa olevan n.5 mm:n välyksen. Alatukivarren reuna oli raahannut jarrulevyyn uraa. Laitoin renkaat kiinni ja lähdin seuraavana päivänä 500 kilometrin ajolenkille. Ennen lähtöä tein ristinmerkin ja hengissä tultiin takaisin
Hetimiten reissun jälkeen ostin kl:stä uudet alatukivarret ja nakkasin paikoilleen. Että tällaista täällä.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Re: varoitus. kitisevät alapallot
Kattoitko vanhoja irrottaessasi että alapallot oli asennettu oikein? Nehän pitäisi olla niin että se kupin soikea reikä on asennettu poikkipäin auton koriin nähden. KL:n a-p-nivelissä on ainakin joskus ollut sellainen nystyrä joka periaatteessa pakottaa laittamaan pallon oikein päin paikoilleen mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun ne on asennettu väärin. Tutulta lähti 2kk vanha pallo vähän samaan tapaan kun sinulla. Syynä oli tuo asennusvirhe.pera8x kirjoitti:Tälläinen turvallisuustiedote vaan mersuilijoille, miksei muillekkin autoilijoille.
Ostin mersun jotakin puolivuotta sitten, auto oli katsastettu juuri ja muutenkin ihan kunnossa.
Kun olin auton ostanut ja ja jo jonkin verran sillä ajellu ihmettelin, kun ohjaus on jotenkin jäykkä. auto meni ihan siististi ja suht suoraan, ei liiaksi kaarrelut tai vedellyt. En siis osannut odottaa mitään vakavaa vikaa.
Ohjauksen jäykkyys kuitenkin häiritsi siinä määrin, että alon tutkiin autoa. Nosturille vaan ja paikkoja kelaileen läpi. no, simpukan oli joku kiristäny liian tiukkaan, sen jouduin löysään, mutta vaikutukset oli olemattomia.
sitten otin ohjausniveliä irti simpukasta ja kokeili, niin ratti pyöri liukkaasti, eli sielä vaiva ei ollut. no osat takas kiinni ja ihmetteleen lisää. aikani tutkin, enkä huomannut mitään erikoista. ajattelin vaan, että ehkä ne alapallot on pikkasen kuivuneet ja jatkoin ajelemista.
Sitten paripäivää taakseppäin selviskin se vika, että miks ohjaus oli jäykkä.
Olin heittämässä kaveria inttiin, parolannummelle. siihen portin eteen jätin kaverin. siitä sitten, kun olin lähdössä, niin ajoin hidasteeseen max 20km/h ja kauhee rysäys ja kolina ja raapiva hankaava ääni, auton ohjaus totteli vähän heikosti. pysäytin sit siihen ja aloin tutkiin. alapallonivel oli antautunu. pallo oli tullu ulos kupistaan ja alatukivarsi hankas vanteeseen. no auto saatiin railerilla pois ja hinattua nosturille ja molemmat pallonivelet vaihdettua. eikä siinä sitten sen kummempaa.
varotuksena vaan kaikille, kun välillä on foorumilla ollu puhetta, että kääntäessä nitisee tai kitisee. kannattaa tarkistaa alapallonivelet! jos toi olis hajonnu moottoritienopeuksissa, niin kuolo olis voinu korjata yhden mersumiehen pois liikenteestä.
ihmettelen vaan, että kuinka auto on saanu leiman, jos kerran alapallo on niin väljä, että se mahtuu tuleen pois kupistaan!? oliskohan tässä tapahtunu joku virkavirhe? meinaan vaan, että auto oli sillon katsastettu juuri, kun sen ostin ja ohjaus oli jo sillon jäykkä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
- Paikkakunta: Kuusankoski
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna