.
Kyllä täällä ei ole kaikkea kerrottu...
Jotain pientä aiheeseen liittyvää on saattanut jäädä sanomatta.
Itsekkin tarkoitin ihan vastaavaa juttua.
Yllättävän paljon on liikkeellä lastutettuja autoja, joissa ei varmasti ole tapahtunut ainakaan mitään positiivista muutosta.
Kyllä oikean tiedon jakamisessa ei ole mitään huonoa.
Ja tiedän, että aika moni aiheen parissa ihan työkseenkin touhuava lukee tätä topiikkia.
Jos meinaa rehellisesti asian piirissä touhuta, niin kyllä minimitekijä on se, että homma oikeasti pelittää.
Koska teho kyllä varmasti nousee ja luotettavasti, kunhan vaan työ on tehty "oikein".
Mittaus on molemmille osapuolille reilu juttu.
Vai olenko minä jotenkin rajoitteinen, katsotaanko lastutus onnistuneeksi, jos auto lähtee käyntiin ja rahat on saatu.
Tässä ko. mersussa voi hyvin käydä deran kuvaama tilanne.
Surkeata siinä on, että ne editointityökalut kuiteskin ahtopaineeseen liittyvät jutut aika luotettavasti löytää.
Mutta kun niitä käyttää, niin ei kyllä helposti huomaa, ettei file olekaan "kokonainen", eli karttoja puuttuu ja silloin ne väkisin jää vakioiksi.
Silloin käy niin, että teho ei lisäänny, mutta ahtopaine nousee...
Antituninkia....kulutuskin nousee, kun joutavaa ilmaa vaan pumpataan entistä enemmän moottorin läpi, muttei kyllä savutakkaan.
280,ssä eron huomaa selvästi, kun se on niin suuri.
Mutta faceliftin jälkeisissä 320cdi,ssä, jossa on lähtötilanteessakin 540nm vääntöjä, niin sen eron tunteminen ei niin helppoa olekkaan kaikille.
Nimittäin jos suutinkarttaan ei kosketa, niin vääntöä tulee vakiolla 90,llä millillä "vaan" vähän päälle 600nm, ero jää kuiteskin alle sadan nm,n.
Kannattaisikko tässäkin mallissa kannattaa tarkistaa ainaskin filen koko, jos se on vähän päälle 500kiloa, eikä kahta megaa, niin kannattaisi ko. lastu laittaa "syrjään".
WinOlssi on siitä hieno kapistus, että sitä käyttämällä ainaskin huomaa, onko imuroidussa tiedostossa edes kaikki asiaan vaikuttavat kartat mukana.
Jos ei ole, niin ei kannata "lastuakaan alkaa vääntämään".
Samantapaista antituunausta taitaa olla jonkin verran myös volkkarikonsernin 2,0tdi,ssä, joissa ongelmaa saattaa tulla jos vaan toinen savukartta on muutettu ja toinen vakio.
Ahdot ja kulutus nousee, muu ei eitten nousekkaan. No -käyrä ehken, mutta sitä ei mitata.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5