Mersun tekniikka Nivaan -> W124, OM601 + automaatti + ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Mersun tekniikka Nivaan -> W124, OM601 + automaatti + ym.

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Olen hiukkasen tätä asiaa jo kysellytkin ja selvitellyt tuolla Holysmoken puolella ja nyt rohkaistuttuani uskaltaudun kyselemään foorumille jossa vaikuttaisi olevan asiantuntemusta Mersun tekniikasta riittämiin. Pyydänkin ettette teilaa minua verbaalisesti kun luette mihin härveliin olen Mersun tekniikkaa suunnittelemassa. :)

Tämän pidemmittä alusteluitta asiaan: Eli olen työkaverini kanssa puuhastellut erään "pikku" Lada Niva projektin kanssa ja alkaa varmistumaan se tosiseikka että ensi kesänä täytyy tekniikalle tehdä jotain mullistavaa...

Eli suunnitelmissa olisi vaihtaa lähes koko tekniikka sopivasta luovuttajasta Nivaan. Tarkoittaen että moottori + sähköt ainakin (mielellään toki ilmastointia ja joitakin sisustan osia myöden kuten esim. kojelauta) ja jos löytyisi luovuttaja jossa olisi sopiva takatuuppari vaihdelaatikkokin valmiina niin aina parempi. Luovuttaja haettaisiin ehkä Saksasta ellei löydy sopivaa lähempää.

Tehoja nykyisessä 2009 mallin Niveassa ei ole paskan vertaa ja sen puoleen rajoittaa tuota laillista tekniikan vaihtoa jonnin verran... 2009 malli kävisi ilmeisesti verrokiksi sillä runkoon ja voimansiirtoon ei tietojeni mukaan ole tapahtunut minkäänlaista muutosta. Tehoja nyky Niveassa on hulppeat 59kW, eli 70,8kW olisi lailliset maksimit. Litratilavuutta löytyy 1,690 joten maksimit sen puoleen olisi 2,1125.

Minkähänlaista Mersun pataa tähän rakkineeseen voisi ajatella laillisesti saavansa? Toki kiinnostaisi vähän kutitella lisää tehoja koneesta jahka se on laillisesti autoon ensin saatu... Vaihteistoksi mieluummin automaatti jos vaan kestävyyden puolesta ei tarvitsisi murehtia. Manuaalikin toki käy myös.

Ihan tajutonta budjettia projektiin ei ole tarkoitus käyttää, vaan mitä nyt järkihinnoilla saisi tehtyä. Kaipaisinkin siis ehdotelmia miten itse toteuttaisit tälläisen pienen tekniikkajumpan? Tämä tekniikkaswäppi on ajankohtainen vasta ensi kesänä, mutta ehtisi talven aikana haalia jo romuja kasaan kun saisi jonkin järkevän suunnitelman aikaiseksi...

[EDIT]Ja diesel tekniikkaahan tähän ollaan hakemassa, sillä kun saisi varmaan parhaat lailliset tehot tähän vehkeeseen...[/EDIT]

[EDIT2]Otsikkoa muutettu kun tekniikan lähde on nyt varmistunut.[/EDIT]
Viimeksi muokannut Zipi, Ke 15.07.2009 23:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mielenkiintone projekti. Oivallinen tekniikan luovuttajahan vois olla vaikka w202 C-sarjalainen 200CDI, mut siinä taitaa kyl mennä jo tehot yli :( Kuis pitkä kone Nivaan mahtuu, eli toinnaako ees yrittää tarjota muuta ku nelisylinteristä?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:Mielenkiintone projekti. Oivallinen tekniikan luovuttajahan vois olla vaikka w202 C-sarjalainen 200CDI, mut siinä taitaa kyl mennä jo tehot yli :( Kuis pitkä kone Nivaan mahtuu, eli toinnaako ees yrittää tarjota muuta ku nelisylinteristä?
Kyllä siihen varmaan rivi-vitonenkin menis ja tilaa pystyy tekemään eteenpäin jonkin verran... Mutta ehkä jo painonkin puoleen pitäisi pysyä nelosissa.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Tehon puolesta suurin luvallinen diesel olisi 220D, mutta sekään ei taida onnistua iskutilavuuden vuoksi. 200 D taas menee iskutilavuudenkin puolesta. Tehot ei vain lisäänny yhtään.
Pesnakoneista löytyy joku vanha 2-litrainen kaasarikone, jonka tehot on muistaakseni tuohon maksimin paikkeille, olisko esimmäisissä 201:ssä ollut sellainen?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Fenton kirjoitti:Tehon puolesta suurin luvallinen diesel olisi 220D, mutta sekään ei taida onnistua iskutilavuuden vuoksi. 200 D taas menee iskutilavuudenkin puolesta. Tehot ei vain lisäänny yhtään.
Pesnakoneista löytyy joku vanha 2-litrainen kaasarikone, jonka tehot on muistaakseni tuohon maksimin paikkeille, olisko esimmäisissä 201:ssä ollut sellainen?
Millainen aihio toi 200 D olisi turbotella? Iskutilavuus ei välttämättä olisi kovin ylitsepääsemätön ongelma sillä Akelta on tuntunut irtoavan lupia isompiin litratilavuuksiin Niva projekteissa. Toki jos Aken lupahakemusmenettelyn voisi välttää, niin hyvä olisi... Se kun maksaa ja päätöksestä ei ole mitään taetta.

Suurin ongelmahan tuossa nykykoneessa on vääntö tai siis tarkemmin sanottuna sen totaalinen puuttuminen... Jotekin toi diesel viehättäisi enemmän joten bentsiini koneita ei liiemmin ole edes mietitty kuin ensi alkuun. Ja lootaksi automaatti olisi omiaan tähän lullaan sillä Niva ei ole niitä sporttisimpia vehkeitä. Toki en haluaisi kokoonpanoa jossa vääntävämmän/tehokkaamman koneen hyöty hukkuisi totaalisesti automaattiin, eli jos vaan kellä näkemystä löytyy, niin kertokaa ihmeessä miten tekisitte.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaipaisinkin siis ehdotelmia miten itse toteuttaisit tälläisen pienen tekniikkajumpan?
Volkkarin turbodieselillä.
Tonnikuussatasta oli mm. geologian tutkimuskeskuksen Nivoissa ja tonniysisatanen sopisi kai sekin rajoihin.
wiimax.fi
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

dealer kirjoitti:
Kaipaisinkin siis ehdotelmia miten itse toteuttaisit tälläisen pienen tekniikkajumpan?
Volkkarin turbodieselillä.
Tonnikuussatasta oli mm. geologian tutkimuskeskuksen Nivoissa ja tonniysisatanen sopisi kai sekin rajoihin.
No se 1.9 wolskin td olis täydellinen lähestulkoon tehojen ja tilavuuden puolesta. Siinä on 66kW tehoa ja ei luulisi olevan hirveän painavakaan... Mutta ongelmaksi tulee vaihteisto. Wolskin nelipyttyisiin ei kuulemma käy Volvon laatikot joten mikäs loota siihen perään? Noi 1.9td wolskit kun on etuvetoisissa alkujaan... Jotain kalikkaa joutuisi varmaankin koneistamaan, mutta minkä laatikon kanssa pääsisi vähimmällä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

VW 1600 TD- koneiset olivat kai Nivan omalla laatikolla ja jokin välilaippa ?

Enpä lukenut aiemmin linkkejäsi, näemmä Holysmokella on jo volkkarin koneista ollutkin juttua.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

volvon t 5r kone..
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

OM601 eli W124sen 200D on siinä mielessä mukava moottori, että se on papereissa ihan mopoksi mainittu, mutta pumppupajalla käynyttä ei enää 200D:ksi uskoisikaan.

Mulla oli edellisessä 200TDssä eli farkussa syötöt äärimmilleen piristetty, ja se kulki 3.91 perällä ihan sopivasti..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Petteri Kivimäki kirjoitti:OM601 eli W124sen 200D on siinä mielessä mukava moottori, että se on papereissa ihan mopoksi mainittu, mutta pumppupajalla käynyttä ei enää 200D:ksi uskoisikaan.

Mulla oli edellisessä 200TDssä eli farkussa syötöt äärimmilleen piristetty, ja se kulki 3.91 perällä ihan sopivasti..
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta onko tämä se 55kW pata? Jos kulkee 3.91 perällä sopivasti Mersussa, niin uskoisin että 4.1 välityksellä Nivassa paahtaa sitten ihan mukavasti. :lol:

Tähän sitten saanee jonkun automaatin perään? Mites sen naittaminen sähköihin, kun ymmärtääkseni vakiona tuota pataa ei tomaatilla saa?

Ja onko tämä 2.0l 55kW pata kummiskin turpokiisseli, ettei vapaasti hengittävä? Oikeasti kun miulla on nää Mersun tekniikka asiat aika pahasti hakusessa... Siksi rohkaisinkin mieleni ja tulin tänne kyselemään. :roll:

Näyttäisi vaan olevan toi 55kW 2.0 diesel pannu melkolailla kestävää sorttia kun nettiautoa selailee... 750tkm vehkeitä tuntuu löytyvän ja se on aika kunnioitettava kilometrimäärä se. 8)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jopi62 kirjoitti:volvon t 5r kone..
Niin kivalta kuin se vaikuttaakin, niin ei taida ilman Akea Nivaan saada... Menee pollet reippaasti yli 70,8kW... Korjaa toki jos olen väärässä, mutta nopea Googlettaminen kertoo näin.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Zipi kirjoitti:
Petteri Kivimäki kirjoitti:OM601 eli W124sen 200D on siinä mielessä mukava moottori, että se on papereissa ihan mopoksi mainittu, mutta pumppupajalla käynyttä ei enää 200D:ksi uskoisikaan.

Mulla oli edellisessä 200TDssä eli farkussa syötöt äärimmilleen piristetty, ja se kulki 3.91 perällä ihan sopivasti..
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta onko tämä se 55kW pata? Jos kulkee 3.91 perällä sopivasti Mersussa, niin uskoisin että 4.1 välityksellä Nivassa paahtaa sitten ihan mukavasti. :lol:

Tähän sitten saanee jonkun automaatin perään? Mites sen naittaminen sähköihin, kun ymmärtääkseni vakiona tuota pataa ei tomaatilla saa?

Ja onko tämä 2.0l 55kW pata kummiskin turpokiisseli, ettei vapaasti hengittävä? Oikeasti kun miulla on nää Mersun tekniikka asiat aika pahasti hakusessa... Siksi rohkaisinkin mieleni ja tulin tänne kyselemään. :roll:
Tuota OM601 2.0-konetta on tehty tehtaan toimesta vain vapaasti hengittävänä. Vanhemmissa versioissa on 72 hv ja uudemmissa 75 hv eli tuo 55 kW. On sitä saanut myös automaattilaatikon kanssa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuo 200D eli OM601 vois tosiaan olla oivallinen niin tehon kuin painonki suhteen. Voisha sen vielä turbottaaki ja ottaa riittävän alhasen teholapun jotta sais hyväksyttyä toho vehkeeseen. Mutta kuten jo mainittiinki, ruuvatulla pumpulla 200D on jo iha pirtee peli; voiaa vaikka sopia koeajosta ku kerta tässä viereisillä kylillä asustellaan.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jackie kirjoitti:Tuo 200D eli OM601 vois tosiaan olla oivallinen niin tehon kuin painonki suhteen. Voisha sen vielä turbottaaki ja ottaa riittävän alhasen teholapun jotta sais hyväksyttyä toho vehkeeseen. Mutta kuten jo mainittiinki, ruuvatulla pumpulla 200D on jo iha pirtee peli; voiaa vaikka sopia koeajosta ku kerta tässä viereisillä kylillä asustellaan.
Voishan tuota joskus koeponnistaakkin vähäsen... Jos sattuis vielä automaatti olemaan laatikkona? Olisi vaan täydellinen vertailukohta sitten...

Mikähän olis sitten pykälää isompi pari litrainen diesel automaatilla? Tehot? Meinaan vaan jos sitä innostutaan/raaskitaan laittaa paperia Akelle vetämään... Joku semmoinen peli kun olis luovuttajaksi jossa pari litrainen diesel, ilmastointi ja automaatti loota. Olis just sellanen tekniikka mitä Niva kaipaa. :)

Toki turboton tekniikka olisi sen puoleen huolettomampi että olisi yksi vikaantuva kohde vähemmän...
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

ota joku vapari diiseli ja siihen ahdin niin on sillon oma valmiste moottori niin ei oo väliä paljonko tehoja koneessa alunperin on.

toisaalta eihän tohon saa laittaa kun 2 litrasen ku 2,2 menee yli..

tai sitten 2,4 ja sanoo sen olevan 2 litranen.

tai sitte jos meinaa metässäki ajaa ni vaihtaa suosiolla tojotaan :D
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Pakkohan sitä on tekniikalle jotain tehdä kun menopeli alkaa näyttämään perästäpäin tältä: http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=4

Saas nyt nähdä mihin sitä loppupeleissä päädytään, mutta jotenkin tuntuisi että Mersun tekniikkaa tähän kannattaisi laittaa ihan jo kestävyydenkin vuoksi... Tiedä häntä vaikka se nyt kumminkin pitäisi kokeilla laittaa lupalappua vetämään Akelle jostain parin litran turbodiesel tekniikasta jossa olisi valmiina jo automaattikin jatkeena. Jos ei lopalappujen kanssa lykästä tai ei edes sille tielle lähdetä, niin toi 200 D OM601 55kW tekniikka kyllä vaikuttaisi erityisen varteenotettavalta sekin...

Onkos muuten missä noiden koneiden painoja listattuna? Olisi kiva vähän vertailla teho, tilavuus ja paino mielessä... Ja mitenkäs näissä tähän projektiin käypäisissä pikkudieseleissä on jakopää, hihnalla vai ketjulla?
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Kaikissa Mersun koneissa on ketju.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

SEC-560 kirjoitti:Kaikissa Mersun koneissa on ketju.
Jesh, taas yksi lisäsyy miksi laittaisi Mersun tekniikkaa. :D
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

jackie kirjoitti:Mielenkiintone projekti. Oivallinen tekniikan luovuttajahan vois olla vaikka w202 C-sarjalainen 200CDI, mut siinä taitaa kyl mennä jo tehot yli :( Kuis pitkä kone Nivaan mahtuu, eli toinnaako ees yrittää tarjota muuta ku nelisylinteristä?
Oivallinen olisi, mutta kun tilavuus on 2,15 litraa, tarkemmin 2148 cc. Koskiko tämä nyt myös 200d/220d-konettakin?

Oikeata vastausta en kysymykseesi tiedä, mutta tuo aiemmin mainittu VW turbodiesel voisi olla mielekäs tutkintalinja.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl mä laittasin kans ton kaks litrasen dieselin automaatilla. Kone on umpitollo ja tekee vaan työtä käskettyä... ja kauan. Siihen olis sitten hyvä luovuttaja esim W201 kun kerran haluat kojelaudat ja kaikki tunkee sinne, lie tenava suunillee saman kokoinen kuin Inva.

Aiheeseen sopiva volkkarin 1.9 td kone olis jees mutta mutta... et saa automaattia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

Zipi kirjoitti:
jopi62 kirjoitti:volvon t 5r kone..
Niin kivalta kuin se vaikuttaakin, niin ei taida ilman Akea Nivaan saada... Menee pollet reippaasti yli 70,8kW... Korjaa toki jos olen väärässä, mutta nopea Googlettaminen kertoo näin.
joo taisin lukea väärin tai huonosti. toki voi muutos katsastaa.
Partanen.net
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

jopi62 kirjoitti:
Zipi kirjoitti:
jopi62 kirjoitti:volvon t 5r kone..
Niin kivalta kuin se vaikuttaakin, niin ei taida ilman Akea Nivaan saada... Menee pollet reippaasti yli 70,8kW... Korjaa toki jos olen väärässä, mutta nopea Googlettaminen kertoo näin.
joo taisin lukea väärin tai huonosti. toki voi muutos katsastaa.
Ei voi suoraan muutoskatsastaa tuota konetta... Siihen tarttee Aken erikoisluvan jonka hakuprosessi maksaa 340 euroa ja päätös voi olla yhtä hyvin kielteinenkin.

Asiasta toiseen:

Mitäs ainetta Mersun ilmastoinnissa käytetään? Meinaan vaan että jos ilmastoinninkin meinaisi luovuttajasta ottaa ettei käy niin että kyseinen aine on kiellossa samantien kun paketti on asennettu...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Eikös noit ilmastointeja oo muutettu nyky-aineilla käypäsiks?

Siitä tekniikanluovuttaja: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/2412780
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Päästöt

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

En pikaisella luvulla huomannut keskustelussa tätä aspektia, vanhemman koneen nokalle asentaminen vaatii käsittääkseni pitkän kaavan mukaisen päästömittauksen.

Eli, siinä vilahtaa 1500-2000€ VTT:n kassaan.

Jos raha ei ole issue, niin onnea vaan projektille.

nimim. harrasteauto vuodelta '70.
Terveisin
Tero
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Päästöt

Viesti Kirjoittaja Zipi »

dieselflosse kirjoitti:En pikaisella luvulla huomannut keskustelussa tätä aspektia, vanhemman koneen nokalle asentaminen vaatii käsittääkseni pitkän kaavan mukaisen päästömittauksen.
Kiitos huomioinnista, mutta tämä ei ole ongelma tässä projektissa... Niva on vuosimallia 79 ja ensirekisteröity 80. Kone on varmasti uudempi kuin 85 joka laitellaan.

Vanhemman koneen voi myös laittaa uudempaan autoon kunhan auto ei ole rekisteröity vähäpäästöiseksi. Vanhemman koneen asentaessaan joutuu laittamaan väkisin katalysaattorin jos ei tahdo tuota mainitsemaasi rahaa maksaa. Eli tyhjä kattipönttö putkeen ja jos menee normaaleista päästömittauksista löpi, niin homma kunnossa. Toki se saa olla ihan toimivakin katti... Mutta ei tarttee olla, kunhan sitä konttorilla katiksi luullaan.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Päästöt

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Zipi kirjoitti: Kiitos huomioinnista, mutta tämä ei ole ongelma tässä projektissa... Niva on vuosimallia 79 ja ensirekisteröity 80. Kone on varmasti uudempi kuin 85 joka laitellaan.
Kato kehveliä. Luin aloitusviestin liian nopeasti. Luin, jotta uutta Nivaa oltiin rustaamassa :wink:

Siitä päättelinkin, että saatetaan olla vähän löyhemmällä budjetilla liikkeellä.
Terveisin
Tero
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitäs ainetta Mersun ilmastoinnissa käytetään? Meinaan vaan että jos ilmastoinninkin meinaisi luovuttajasta ottaa ettei käy niin että kyseinen aine on kiellossa samantien kun paketti on asennettu...
Noin -92-93 lähtien r134a.
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

dealer kirjoitti:
Mitäs ainetta Mersun ilmastoinnissa käytetään? Meinaan vaan että jos ilmastoinninkin meinaisi luovuttajasta ottaa ettei käy niin että kyseinen aine on kiellossa samantien kun paketti on asennettu...
Noin -92-93 lähtien r134a.
Eikös tuokin aine ole jo määritelty poistuvaksi ihan lähivuosina?

Mikähän aine esim tässä olis:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/2412780

Ja voiko näitä muutella nykyaineille sopivaksi?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikös tuokin aine ole jo määritelty poistuvaksi ihan lähivuosina?
En tiedä mutta se on tietääkseni nyt käytössä kaikissa uusissakin autoissa.

-86 Mersussa on r12 ellei ole päivitetty järjestelmää uudemmille aineille.
En tiedä tarkkaan mitä kaikkea pitää tehdä että vanhoissa voisi käyttää uudempaa ainetta.
Sinun tapauksessasihan olisi helppoa uusia tiivisteet
(niitä pitää vaihtaa uudempaa ainetta kestäviksi)
järjestelmään kun se joka tapauksessa pitää purkaa ja siirtää toiseen autoon.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin