Ruiskutuspumpun säätäminen
Viton pumppu
Viime viikonloppuna suoritin ohjeiden mukaan säädön pumpulle, tosin pumppu hieman erilainen kuin mitä kuvassa, vetävien kierrosten ruuvikin oli sellainen iso, missä lukitus mutterilla kokoa 32mm. noh säätö onnistui kaikesta huolimatta, kierroksia 3 , syöttöä hieman alle 2 kierrosta kuten tyhjäkäyntiruuviakin. Pakko sanoa että koeajolla meinasi usko loppu, niin on kuin yöllä ja päivällä eroa,20-30 hv:n lisä on todellinen, eikä savutakkaan pahasti. ahtamatonta en säätänyt vielä ollenkaan. kiitos ohjeista.
jees poks, aloittelin tossa illan suussa syötönlisäys operaatiota. purin ilmansuodattimen muovikotelon pois edestä ja ahtaalle näyttää edelleen. oletteko työ purkanut kuinka paljon autoanne ko. operaation aikana vai riittääkö tämä?tarviiko ottaa öljynsuodattimen jalka pois? pumpun päässä näkyi olevan kello, eli se taitaa olla tyhjäkäynnin hienosäätö, siihen ei ilmeisesti koskea tarvitse? kinneri on 190d 2litran pannulla.kiitos.
Edittiä...kyllä se jalka on otettava pois, lukeehan se jo tuolla aikaisemmin..
Edittiä...kyllä se jalka on otettava pois, lukeehan se jo tuolla aikaisemmin..
Säätö
Onhan se vähä ahas, mut en mä ainakaan ottanu pois öljynsuodattimen jalkaa. Olen säätänyt itelleni ja serkkupojan autosta. Eka kerralla meni ruuveja näprätessä ja koko sääjös abauttiarallaa viitisen tuntia. Mut toinen meni ja pariin tuntiin ja kansi oli viel kiinni talttapääruuveilla. 

Vaparin säätämisestä sen verran, jouduin käyttää pumpun erinäisistä syistä irti muutamaan otteeseen(auto W201 200d) ja samalla sitte vähä ruuvailin pumppua. Kierroksia ruuvasin mitä suosiolla sai lisää ja ens kokeilin syöttöä kolme kierrosta lisää ja se tuntu olevan liikaa, savus liikaa ja kierroksetki tippu vähä turhan hitaasti. Palautin sitte syöttöä yhen kierroksen ja alko toimia hyvin, mutta ehkä hivenen liikaa vieläki pukkaa mustaa kaasu pohjassa. Luulisin, että semmoset 1,5 kierrosta ois vapariin makeimmilleen. Ennen säätöä ei savuttanu näkyvästi yhtään ja päästömittauksessa oli savuarvot jotai 0,9. Pakokaasun kierrätys ei oo käytössä ja imupuolen ahistukset oon poistanu. Vetoja tuli säädön myötä jonkin verran lisää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
no niin, taas olisi edessä se jokavuotinen koittelemus. meinaan nimittäin katsastusta..kuten ylhäällä lukee niin, syöttöjä on lisätty. kaksi kierrosta ruuvailin sopparuuvia isommalle. suurilla kierroksilla mustaa savua erittyy jo melko runsaasti ja mieltäni askarruttaa että suuttuuko insinööri-setä minulle.kuinka paljon sitä nokea saa tulla putkesta ennen kuin homma kusee? hyvät herrat, kokemuksianne samaisista tapauksista kuuntelisin mielelläni..
vinkkejä voi kirjoittaa nimimerkille... "ei kiinnosta pumpunruuvaus betonilähiön parkkipaikalla".
vinkkejä voi kirjoittaa nimimerkille... "ei kiinnosta pumpunruuvaus betonilähiön parkkipaikalla".
Mihin se sitten vaikuttaa? Nyt nimittäin heräs mielenkiinto!keef kirjoitti:TimoN kirjoitti:Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.
Se on ruuvi mihin ainakaan ei saa koskee.

[img]http://www.netikka.net/diosol/kuvia/s124banneri.jpg[/img]
Mulla on 617A koneessa tämän näköinen pumppu. Toi nro75 on vissiin jotain automaattilaatikon ohjausta varten (mulla on manuaali, niin nämä ei ole lainkaan kytketty). Onko toi osa nro70 sitten se kello josta sen alasyötön saa säädettyä (kuva löytyy linkin takaa alla)?
-Tomi
http://www.mansenmaasturiclub.com/images/FI.jpg
-Tomi
http://www.mansenmaasturiclub.com/images/FI.jpg
Ja jotta ei jäisi roikkumaan ilmaan, niin vastaan itse itselleni
OM617a:ssa on muista poikkeava pumppu.
Eli se osa nro 70 on ALDA joka säätelee syöttöä turbon paineen mukaan. Jos toimii (saa painetta ja kalvot ehjät) niin ahdettua syöttöä voi säätää ALDAn päällä olevasta ruuvista.
Muissa viestiketjuissa on ollut puhetta myös pumpun perästä näkyvästä ruuvista jolla voi säätää jotain. Täysin ei ole varmaa mitä. Kun joskus jaksan ottaa pumpun auki, niin täytyy myös kokeilla muita ruuveja joita kuvien mukaan sieltä kyllä löytyy melko vastaavasti kuin tässä viestiketjussa olevissa esimerkeissä.
-Tomi

OM617a:ssa on muista poikkeava pumppu.
Eli se osa nro 70 on ALDA joka säätelee syöttöä turbon paineen mukaan. Jos toimii (saa painetta ja kalvot ehjät) niin ahdettua syöttöä voi säätää ALDAn päällä olevasta ruuvista.
Muissa viestiketjuissa on ollut puhetta myös pumpun perästä näkyvästä ruuvista jolla voi säätää jotain. Täysin ei ole varmaa mitä. Kun joskus jaksan ottaa pumpun auki, niin täytyy myös kokeilla muita ruuveja joita kuvien mukaan sieltä kyllä löytyy melko vastaavasti kuin tässä viestiketjussa olevissa esimerkeissä.
-Tomi
Oletko aivan varma, että se toimii tuolla tavalla ?-UG- kirjoitti:Eli se osa nro 70 on ALDA joka säätelee syöttöä turbon paineen mukaan. Jos toimii (saa painetta ja kalvot ehjät) niin ahdettua syöttöä voi säätää ALDAn päällä olevasta ruuvista.
Yleensä rivipumpuissa *) kannen alta, päädystä, säädetään maksimi syöttömäärä. Tämän jälkeen tuo osa numero 70 rajoittaa syöttöä kunnes ahtopaine nousee ja sallii sen maksimisyötön toteutumisen. Kyse on siis savutuksenestokellosta, jota kutsutaan myös morkooliksi esson baarissa.
En väitä, etteikö se voisi olla kuten sanot kun en mitään tuosta w123 / om617:stä tiedä, mutta on sitten ainakin erilainen kuin uudemmat.
*) w124, W201, Vito, etc.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ja asiaa lisää tutkittuani... juuri tuolla tavalla se toimii. Eli ALDA todellakin rajoittaa syöttöä silloin kun turbolta ei tule painetta.veskola kirjoitti: Oletko aivan varma, että se toimii tuolla tavalla ?
Yleensä rivipumpuissa *) kannen alta, päädystä, säädetään maksimi syöttömäärä. Tämän jälkeen tuo osa numero 70 rajoittaa syöttöä kunnes ahtopaine nousee ja sallii sen maksimisyötön toteutumisen. Kyse on siis savutuksenestokellosta, jota kutsutaan myös morkooliksi esson baarissa.
Minä sain omaani hieman lisää alakierrosten tehoa ruuvaamalla ton kellon säädön kokonaan auki. Kuulemma ovat sinne alle laittaneet prikkojakin että nousee säätövipu vielä lisää. Loput varmaan joutuu hakeen pumpun päädystä säätelemällä.
-Tomi
Ainakin vapari om617:sta pystyi säätämään ilman suodatin jalan irroitusta, tosin aikaa menee jonkin verranpyhimys kirjoitti:Mitenkäs tuossa viispyttysessä turbodieselissä (OM617?)
Mahtuuko säätämään ilman suodatinjalan irroitusta?
Ja mistä säädetään ahtamatonta syöttöä?

Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
No jollei siitä kannen alla olevan tyhjäkäyntiruuvista lisää vääntäminen auta palautumiseen olet saavuttanut ns. kotisäätäjän lakipisteen, jonka jälkeen on kaksi järkevää vaihtoehtoa:
- vähennät syöttöä
- viet pumpun dieselpajalle säädettäväksi
Toki voit koittaa siitä hienosäädöstä mutta lopputuloksena siitä poistuu ns, tyhjäkäyntivoima ja se alkaa sammuilemaan esimerkiksi kun käännät renkaita tai muutoin tulee kuormaa. Tämä kokeilu on kuitenkin helpoin jan nopein, joten aloita siitä.
- vähennät syöttöä
- viet pumpun dieselpajalle säädettäväksi
Toki voit koittaa siitä hienosäädöstä mutta lopputuloksena siitä poistuu ns, tyhjäkäyntivoima ja se alkaa sammuilemaan esimerkiksi kun käännät renkaita tai muutoin tulee kuormaa. Tämä kokeilu on kuitenkin helpoin jan nopein, joten aloita siitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
avaa(vastapäivään) puoli kierrosta ja kerro meillekin paljonko vaikutti.. Tää on kyllä ihan "MUTU", mut niin ainakin itse lähtisin sitä etsimään. Tarvittaessa lisääkin..
Kato kuitenkin, ettei jää kansi "kantamaan"(omassani jäi jo 1,5 kierroksen jälkeen, oli vissiin jo aikaisemmin roplattu ruuveja) :roll:
Kato kuitenkin, ettei jää kansi "kantamaan"(omassani jäi jo 1,5 kierroksen jälkeen, oli vissiin jo aikaisemmin roplattu ruuveja) :roll:
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
eikös 300 vaparistakin parhaat ole ottanut tuplat siihen mitä alkuperäisessä ja jopa ylikin muistaakseni aikoinaan oli juttua että jopa 170-180 300 vaparista otettu voi olla et muistan aivan väärin..... tosin pieksänmäellä liikkuu huhu että vesiruisku+jotain olikohan metanolia vai mitä mut että jopa ois 230 otettu vapari 300 d:stä mut se kuultiin paikallisella huoltamolla joten ei ehkä uskomista...
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Tämä ei taida tarkoittaa Mersun rivipumppuja joista on edellä maininta:PP-Dieselin sivulla sanovat:
"Vapaastihengittäviä ei juurikaan voi virittää, mutta niistäkin huollan ja korjaan mekaanisella säätimellä olevat pumput."
PP-Diesel kirjoitti:Suurin osa (noin 120 - 150 kpl/vuosi) huollettavista ja viritettävistä dieselpumpuista on Mercedes Benz korimalli 124 pumppuja, sekä muita mersumalleja joissa on mekaaninen rivipumppu.

Tehonlisäys vapariin on huomattava (10-20%) ja väännössä muutos vielä suurempi mutta tuplatehoista kertovien pitäisi esittää penkkilappu todisteeksi, ei mahdottomia sentään...