cdi savuttaa ja ahtopaineet heittelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

cdi savuttaa ja ahtopaineet heittelee

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Täällä tuntuu olevan asiantuntioita tällaiseen vaivaan
Auto on 211e 220cdi -03 eli sähköauto
vikakoodi on katsottu kahdesti ja viimeisellä kerralla se herjas 2632
eli pakokaasun painetunnistin / turboahtimen ahtopaineen käyttölaite-tehostinpaineen vika.mahdollinen syy:Pakokaasun painetunnistin,turboahtimen ahtopaineen käyttölaite.
Tätä sitä sitten alettiin etsimään ja tehtiin seuraavat toimenpiteet
Poistettiin 2.katti ja tarkistettiin 1.katti kunnossa
koeponnistettiin cooleri n.2kg ilmalla ei vuotoja
tarkistettiin,putsattiin imusarja ja läpät toimii.
tarkistettiin erg toiminta hyvin aukeaa tyhjäkäynnillä ja sulkeutuu luukuttaessa.
tarkistettiin turbon säätövipu liikahtaa ääriasennosta toiseen käynnistäessä.
Sitten takki tyhjä mikähän voisi vielä vaikuttaa turbon säätöihin ja
jos se vika on tosiaan siinä pakokaasun painetunnistimessa tarkoittanee turbon vaihtoa.miten ruisku vika vaikuttaako se turboon
vai pystyykö jotain virhetietoa tulemaan jostain joka sekoittaa paineenhaistelian turbossa. kiitos jo etukäteen ottakaa kantaa

ps.Auto käy tyhjäkäyntiä hyvin,vika ilmenee vedättäessä ja palkitsee mahtavilla savuilla äkkiä kaasuttelemalla paikallaan kuorsaa kun kierrokset päättyy ja meinaa sammua vikatilaanki saa jos polkee enemmän kuin normaali ajossa.Ilmanputsari vaihdettu :D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Oletko tarkkaillut ahtopaineen käyttäytymistä ?
Miten se käyttäytyy ?

Onhan mappianturille menevä letku ehjä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Laitoin ahtopainemittarin haaralla map letkuun,kokeilin myös mapin toimivuutta.Ahtopaineet nousee n1,5 par ryntäyttämällä ja vedättäessä,tasaisesti ajettaessa ja moottorijarrutuksessa ahtopaineet heittelee.tää kuorsaava ääni myös kummastuttaa,voikohan turbo vetää moottorihöyryjä jostain huohottimen kautta esim.
Putkesta tulee savua todella paljon täyskiihytyksellä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos mappianturi on ehjä, kuten myös sähköjohdot, myös ahtimelle.
Niin vika on ahtimen siipiä liikuttelevassa sähkömoottorissa.
Ahtoja on liikaa, auto meinaa tukehtua, kun ahtimen siivet menee kokonaan kiinni.
Epämääräinen toiminta voi olla ihan sähköjohtovika, liittimessä, tai hieraantunut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Sitä servoahan se vikakoodi herjaa,aattelin että voisiko joku ulkoinen tekijä siihen säätöasiaan vaikuttaa joka ei testerissä näy esim, katti ja kuuleri ja putket.toi kuulerihan vissiin näkyy liian alhaisena paineena vikakoodissa.Aattelin katsastaa ne sähköjohdot vielä ja jos sielä ei vikaa löydy kipittelen solmukauppaan ja haen sieltä uuden föönin ajatuksena olis laittaa 270cdi:turpon kunhan sopeva löytyy,hinta eroa kun ei tunnu olevan kuin muutama kymppi.niin ja noita turbon elekroniikkamötiköitä ei kuulemma myydä erikseen?
Näkyykö suutin viat vikakoodilla?ajattelin tehdä suuttimien ohivuoto testin kotikonstein.kiitoksia Tuikku vinkeistä.
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Nyt on kapilaarimittaus suuttimille tehty heittoa löytyy mutta ei varmaan siinämäärin että vois vaikuttaa tuohon sauhutteluun.'
Otin huohotinletkun pois ja tulppasin imupuolen mutta ei siittäkään ollu apuja.sähköjohdot yritin tarkastaa tosi huolellisesti ja heiluttelua ei auttanut.ahtopainemittarin kanssa kokeilin ryntäyttää ja seurata miten käyttäytyy,tulos oli se kun varovasti nostattaa kierroksia paineet tippuu ja tulee koriseva ääni.rajusti polkaistaessa tyhjäkäynnille palatessa korisee ja meinaa sammua.
Tuskastuneena otin Turbon pois ja kattelin akselivälystä ja tuntuu heiluvan
KUINKA PALJON AKSELIVÄLYSTÄ SAA OLLA VAI SAAKO YHTÄÄN
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

vaikuttaisi mappi vialta
Viimeksi muokannut xr, La 20.06.2009 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

[quote=".
Tuskastuneena otin Turbon pois ja kattelin akselivälystä ja tuntuu heiluvan
KUINKA PALJON AKSELIVÄLYSTÄ SAA OLLA VAI SAAKO YHTÄÄN[/quote]

Välystähän on oltava uudessakin turbossa niin että tuntuu sormin, kunhan ei siivet ota runkoon, mutta pitkittäisvälystä ei saa olla.
W203CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mikä testeri oli käytössä?
jos MB* niin piuha kiinni ja tien pääle tekemään täys kaasun testi ja tukimaan niitä arvoja mittä näyttää ja mitä pitäisi näyttä

yksi mikä saata aiheutta polkasun jälkeen kierrosten heilumista(kuorsausta?)
raili paineen muutokset (railipaineen säädin jumitta) aiheutta myös savua
näkyy testerin vertailu arvoissa ei jätä välttämättä vika koodia

paljonko se heitto oli ohi vuoto suutin testissä?
entä sylinterien välinen kierosluku ero?
suutin kohtainen korjaus oliko missän yli 5?
kuuluuko vedätettäessä rapinaa?

ONKO -03 ikäisessä jo pakokaasun paine tunnistin?
vai laskeeko sen jotain toista kautta,
ilma massaitarin jos antta väärä tietoa läpät/kierrätys/paineet sekoilee

ahtimen säätimen johdot/liitin
siivet jumitta
pakoputki muuten tukossa(testaus putki irti mahdolisimman edestä ja koe ajo)


saman tyyliset oireet savujen osalta loppui yhdestä sen jälkeen kun tehtiin
suutinremontti

kierosten heiluminen polkasun jälkeen paikalistettu railipaineen säätimeen(kokeilemalla toisella osalla)
ei korjattu viellä (antaa kierrosten heilua polkasun jälkeen)

tossa muutama vika mitä tulut vastaan toivotavasti
näistä vähistä jotain apuja
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Kiitoksia vinkeistä.Innostuin tuossa vaihtamaan Turboa saa nähdä auttaako asiaan mitään itellä pieni epäillys,samanlaista turboa en sinne laita.Saa nähdä muuttuuko oireet eli tuleeko vaan lisää murheita.Tuo suutin testi on tehty täysin koti konstein ja tyhjäkäynnillä aloin tuossa miettiin että ohivuoto määrät voi tosiaan muuttua kun konetta kierrättää enempi silloinhan se vikaki tulee.eli uusinta mittaus jos ei föönin vaihto auta.Tietäiskö kukaan noin prosentuaalisesti sitä suutinohivuoto eroa paljon se kestää olla että tulee ongelmia.Siitä rapinasta kiihdyttäessä kyllä kuuluu,Ja se kommonrailpainehan laskee jos siellä joku suutin ylettömästi kusee eikä paine riitä muille suuttimille eli tukehtuu ja meinaa sammua ja taas se mihin paine riittää työntää sitä kiisseliä putken täydellä eli savuttaa niin pe......onkohan näin vai onko tää vaan juhannushöyryssä tehtyjä päätelmiä

PS.Suutin testerinä toimii 50mlset apteekkista ostetut lääkeruiskut ei ole haettu patenttia mut hyvin toimii :D
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Nyt on turbo vaihettu ja toimii meinaa turbo mutta savutus vaan jatkuu tosin tuntuu et tummempana :D.Seuraava askel on nyt sitte ne suuttimet.Yhdellä suuttimella näytti olevan kylmänä lähes 40% vähempi ohivuotoa kun käytti kierroksia oliskohan syy juuri tuossa vai onko tää mittaustapa ihan turhaa, jotakinhan se kertoo
Jumittaakohan se kierrättäessä?ja alkaa kuseksimaan tai vähintään lorottamaan :lol:
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Käy testerissä ton auton kanssa niin suutin testi kertoo suoraan mikä suutin kuseksii.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

joskami kirjoitti:Käy testerissä ton auton kanssa niin suutin testi kertoo suoraan mikä suutin kuseksii.
Niin täytyy tehdä.Tietääkö kukaan saako A6480700287 suuttimiin jotain virikärkiä.vai onko se aina katsottava niitä amg tuotteita jotka kuulostaa hiukka kalliilta,eikä tarkotuksena ole kuitenkaan Tuikkumaisia tehoja tuohon rakkineeseen pistää.
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Savuttaa edelleen....suuttimet laitettu lastutettu ja tuttu savuvana tulee perässä,vikakoodia ei tule ja tarkastuskohteet tuntuu olevan loppu ei varmaan auta kuin ettiä samanlainen auto ja vaihella antureita niin kauan kun oireet loppuu onko kellään kokemuksia siittä että jokin anturi huijjaa ja on silti"ehjä"tuntuis kyllä aika epätodennäköiseltä :?:
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

EDIT: Eikun olihan toi imusarja ja ilmamassamittari jo katottu...

EDIT2: Pari juttua, jotka on ollut (ei mun autossa, mutta parilla tutulla.)

- Laturin vapaakytkin rikki ja tekee tyhjäkäynnin heitteleväksi
- Turbon jälkeinen letku halki ja ankara savutus. Tämän varmaan olisit huomannut, jos turbo on kerran vaihdettukin.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, kun ilmansaantiin liittyvät jutut on läpikäyty ja kaikki toimii, niin silloin täytyy tulkita savutuksen syyksi liiallinen polttoaineen saanti.

Auton ohjelma osaa määrittää oikean polttoainemäärän kulloinkin railpainetiedon, sekä suuttimen aukioloajan perusteella.

Eli mielestäni nyt jää jäljelle enää siis se, että onko kaikki suuttimien johdot kunnossa, ja neloskoneessa varmaan on, koska kolmella käymisen kyllä erottaa niin selvästi.
Tai sitte se, että railpaineanturin painetieto heittelee, tai on väärä.
Silloin voisi ruiskutusta tulla liikaa, ja käyntihäiriöitä.

...Autohan kulkee kuitenkin "normaalisti!, vai ?
Mistään tehonpuutteesta ei ainakaan mainittu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Hanomakki kirjoitti:Savuttaa edelleen....suuttimet laitettu lastutettu ja tuttu savuvana t:?:
Tuliko tuo savuvana jo ennen lastuttamista?

On tullut vastaan yksi auto, joka oli jo kerran ohjelmoitu uudestaan ja sen uusi omistaja käynyt uudestaan ohjelmoimassa auton, jolloin oli lisätty vielä ennestään suuttimien aukioloaikaa vanhaan ohjelmaan. Jolloin rupes tulemaan ongelmia.

Tätäkään ei muuten olis huomannu jos ei olisi hommattu uutta vakio ohjelmaa autoon ja selvitelly edelliseltä omistajalta, oliko autoon vaihdettu ohjelma.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Tässä vähän historiaa.Auto oli ostaessa vanha savuton taxi joka alko oireileen 120000km viattomien kilsojen jälkeen.Muian tultua töistä auto meni vika tilaan,kävin kokeileen sammutuksen jälkeen ja vaaleahkoa savua tuli putken täydeltä.Tästä lähti vikojen ettiminen.
Pakoputket avattiin ja tarkistettiin
Imusarja avattiin ja putsattiin
Vaihettiin turbo 270cdi:stä
Vaihatin suuttimet isompi reikäset
Samalla softa uusiksi
mutta savuaminen vaan jatkuu tosin tummempana, ajossa ei huomaa mitää muuta kun menohaluja on eli kulkupuoli on enemmänkö hyvin kunnossa.Mekaanista vikaa tuskin on käynti ääni on tyhjäkäynnillä ja vedättäessä terve.Tää mersun oma testeri on vielä kokeilematta pitänee yrittää houkutella veholainen kyytiin ja yrittää löytää niitä poikkeamia.Boshin testerillä ei mitään poikkeamaa löytänyt, ei tee vika koodeja.ja en usko et löytyy vehollakaan paikollaan kaasuttelemalla.Tää virittely täs ohessa varmaan sotkii kuvioita mutta kun oisi vakiokamoja ostanut varmaan saman hinnan olis maksanut eli kerrankin sai syytä virittelyyn menee paremmin hovissa läpi ukkomiehet varmaan yskän ymmärtää :lol: Kiitoksia kaikille jotka on tukena tässä ollu
Vastaa Viestiin