Ei varsinaisesti kysyttäävää, vaan enemmänkin muistutus jos joku ei ole huomannut.
ÄLÄ LAITA takeltelevaan ja jumittelevaan vanhaan virtalukkoon MITÄÄN ÖLJYÄ, se kertakaikkiaan jumiutuu lopullisesti. Itse näin tein tyhmyyttäni ja meinasi jäädä viimeiseksi voiteluksi. Sain kuitenkin tuon avaimen siihen vielä kerran käännettyä accesories-asentoon ja patruuna vaihdettua.
Sen tapin millä saa lukon auki saa tehtyä nopeasti klemmarista (se isompikokoinen klemmari) n.1-1,5 mm paksu ja päähän on hiottava viiste n. 45-60 astetta. Voi olla viisasta, että tekee piikin jostain "Joustavasta" materiaalista, eikä mistään kovimmasta tikusta. Ainakin minulle tulee sellainen olo, että katkeavat muuten (jos Murphyn laki)
rautalangasta W123:
1. Käännä avain toiseen asentoonsa, eli ns. accesories-asento (jossa radio toimii) Ota pois talttapäisen ruuvimeiselin avulla ympärillä oleva ns- kromirengas varovasti
2. Työnnä edellä mainittu piikki (klemmari tms) patruunan ylälaidassa olevaan - (avaimen vasemmalle puolella) reikään sillä tavalla, että 45 ast -viiste on lukkoon päin.
3. Työnnä piikki reiän pohjaan asti ja paina kohtuullisella voimalla ja lukitus aukeaa, jos ei tunnu napsahtavan eikä mene pohjaan niin yritä hieman avaimella hakea oikea kohta, voi olla millin-pari sivussa.
Kun lukitus vapautuu, pesä tulee hieman ulospäin.
4. Anna piikin olla reiässä ja kieritä pesän ympärillä olevaa lukitusrengasta ( se musta) aukipäin. Kääntyy normaalisti vasemmalle auki. Jos ei aukea avustaa hieman pihdeillä (leuat teipattu)
5. Kieritä musta rengas auki ja vedä lukkopatruuna pois
6. Uusi patruuna renkaan kanssa sisään. Pistä ensin taas accesories-asentoon avain ja piikki reikään. Työnnä patruuna sisään perille ja ala kierittämään mustaa rengasta kiinni.
7. Jos musta rengas ei kierry enää käsivoimin ihan oikeaan kohtaan asti, niin älä kiristä pihdeillä vaan ota vajaa kierros takaisin päin niin, että se lovi on oikeassa kohdassa avaimen kanssa.
8. Vedä piikki pois ja jos ei kuulu pikku naksausta ja kokeilemalla musta rengas ei lukittunut täytyy sitä hieman liikutaa puolelta toiselle, että "kiila" menee mustan renkaan uraan,jolloin kuuluu klip.
Jos menee hyvin, niin operaatioon kuluu 2 min. Osa maksaa Veholla n. 42 euroa (alkup. mukaan vain yksi avain), Merteil n. 36 euroa (tarvikeosa, kaksi avainta) . Osanumero Veholla on 123 462 04 79, niihin malleihin jossa avainstartti 80-
e: ja vielä semmoinen, että jos operaation jälkeen avain ei käänny virtalukossa mihinkään, ei kiila ole kokonaan vapautunut. Se pitää olla vapautunut ja jos avain kääntyy tietää että rengas on lukinnut sen pesän paikalleen