300 tdt ei hehkuta
300 tdt ei hehkuta
nii eli sain vihdoin valmiiksi tuon st rakennettua ja aloin laittamaan käyntiin nii ei hehkuta.ei syty valo eikä yritä käyntiin. projektin aikana oli hiukan ongelmia hehkun kans, välillä ei hehkuttanut ja sitten kun starttasi tai antoi apuvirtaa niin toimi taas. nyt ei nekään auta. eli oisko joku johto vain lähtenyt irti tai hapettunut vai jotain muuta? kertokaa jos tulee jotain kikkoja mieleen
ahdin määrää tahdin
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
jos sitä saa startata kauan nii ei se kyllä näillä keleillä pitäs hehkusta olla kiinni. omassa eivät oo pitkään pelannu mut kyllä se lähtee käyntiin ihan ku vaan kone vähäkin pyörähtää, ettei ois pumppu 180 astetta pielessä jos pitkään hankuuttaa ?? tai polttoaine puolella että valuu tankkii ja pitää nostattaa startilla aine pumpulle.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Minä sain ongelman ratkaistua. Ota Hehkun poksilta se paksumpi liitin irti siinä on navat numeroitu.
Akulta + navasta piuhalla suoravirta ja kokeile niihin napoihin jos hehku ei oo oikosessa se antaa vain pienen sähö napauksen napaan
Mutta jos hehku on palanut tai oikosissa nii alkaa sähköjohto potkia kipinää akun päässä. Eli todennäköisesti siellä on joku hehku paskana, itelläni oli 3 hehku oikosissa sitä hetken räplättyä alko taas koetaulussa hehkun valopalaa.
Auto lähti taas hyvin käyntii
Akulta + navasta piuhalla suoravirta ja kokeile niihin napoihin jos hehku ei oo oikosessa se antaa vain pienen sähö napauksen napaan
Mutta jos hehku on palanut tai oikosissa nii alkaa sähköjohto potkia kipinää akun päässä. Eli todennäköisesti siellä on joku hehku paskana, itelläni oli 3 hehku oikosissa sitä hetken räplättyä alko taas koetaulussa hehkun valopalaa.
Auto lähti taas hyvin käyntii
Tässä vianetsintäohje jälkihehkutuksella varustettuihin autoihin.
Hehkureleen hehkutusvirta tulee releen nastaan 30.
Hehkureleen muut nastat ovat kiinni liittimessä seuraavasti:
T = 6 (lämpöanturi)
31 = 4 (maadoitus)
50 = 2 (virtalukolle)
15 =1 (+12 V)
LA = 3 (merkkivalolle)
sekä hehkuja varten G1 - G6 toisen liittimen nastoissa 1-6.
1. Hehkun merkivalo ei syty, mutta auto käynnistyy helposti.
Merkkivalo voi olla rikki tai johdotus poikki. Kytketään 12 volttia
liittimen nastaan 3 esim. liittimestä 1 (virta päällä) ja katsotaan,
syttyykö valo. Vaihdetaan merkkivalo tai korjataan liitin X26/nasta 11 tai johdotus.
2. Hehkun merkkivalo palaa koko ajan.
Rele on jumissa ja vaihdettava.
3. Merkkivalo ei pala eikä auto käynnisty.
-Virta päälle ja mitataan jännite liittimen nastojen välillä 1 ja 4.
Jos ei ole 12 V, niin joko 12 V ei tule nastaan 1 tai nastan 4
maadoitus on irti. Jos ei tule 12 V, niin tarkistetaan sulake 7
(w124: 7, w140: 9, w201: S-liitin musta/punainen). Maadoitus
tarkistetaan ohmimittarilla (alle 1 ohmi).
-Mitataan nastasta 30, onko 12V. Jos ei, niin johto on poikki.
4. Hehkun valo ei syty tai syttyy ajon aikana minuutiksi. Moottori
käynnistyy huonosti.
-Mitataan pihtivirtamittarilla koko hehkuvirta. Pihti
kytketään kaikkien johtojen ympärille yhtöaikaa. Käännetään virta
pois ja sitten päälle. Virran tulee olla yli 60 A (6 sylinteriä) tai
yli 50 A (5 sylinteriä).
-Kytketään ohmimittari hehkuille menevään liittimeen ja mitataan
kunkin hehkun (ja samalla sen johdon) vastus maata vasten.
Mittarin toinen pää kytketään siis auton runkoon. Vastus pitää olla
alle 1 ohmin. Hehkutulppa vaihdetaan tai johto korjataan, jos
vastus on yli 1 ohmia.
-Huom. Jos johto on oikosulussa maihin, niin mittari näyttää
tasan nolla ohmia. Tätä voi olla vaikea erottaa ehjästä johdosta,
jos mittari on huono. Tarvitaessa irrotetaan johto tulpasta ja
mitataan pelkkää johtoa maata vasten. Jos tulos on edelleen
nolla ohmia, johto on oikosulussa maihin.
5. Hehkutusaika liian lyhyt tai liian pitkä.
-Mitataan lämpötilaanturi ja vaihdetaan tarvittaessa.
Vastus ja jännite riippuu lämpötilasta ja on 20 asteessa 2,5 kOhm
(3,85 V) ja 80 asteessa 327 Ohmia (1,5 V). Mittaus tehdään
nastojen 2 ja 6 välillä (tietysti siitä ekasta liittimestä).
Hehkureleen hehkutusvirta tulee releen nastaan 30.
Hehkureleen muut nastat ovat kiinni liittimessä seuraavasti:
T = 6 (lämpöanturi)
31 = 4 (maadoitus)
50 = 2 (virtalukolle)
15 =1 (+12 V)
LA = 3 (merkkivalolle)
sekä hehkuja varten G1 - G6 toisen liittimen nastoissa 1-6.
1. Hehkun merkivalo ei syty, mutta auto käynnistyy helposti.
Merkkivalo voi olla rikki tai johdotus poikki. Kytketään 12 volttia
liittimen nastaan 3 esim. liittimestä 1 (virta päällä) ja katsotaan,
syttyykö valo. Vaihdetaan merkkivalo tai korjataan liitin X26/nasta 11 tai johdotus.
2. Hehkun merkkivalo palaa koko ajan.
Rele on jumissa ja vaihdettava.
3. Merkkivalo ei pala eikä auto käynnisty.
-Virta päälle ja mitataan jännite liittimen nastojen välillä 1 ja 4.
Jos ei ole 12 V, niin joko 12 V ei tule nastaan 1 tai nastan 4
maadoitus on irti. Jos ei tule 12 V, niin tarkistetaan sulake 7
(w124: 7, w140: 9, w201: S-liitin musta/punainen). Maadoitus
tarkistetaan ohmimittarilla (alle 1 ohmi).
-Mitataan nastasta 30, onko 12V. Jos ei, niin johto on poikki.
4. Hehkun valo ei syty tai syttyy ajon aikana minuutiksi. Moottori
käynnistyy huonosti.
-Mitataan pihtivirtamittarilla koko hehkuvirta. Pihti
kytketään kaikkien johtojen ympärille yhtöaikaa. Käännetään virta
pois ja sitten päälle. Virran tulee olla yli 60 A (6 sylinteriä) tai
yli 50 A (5 sylinteriä).
-Kytketään ohmimittari hehkuille menevään liittimeen ja mitataan
kunkin hehkun (ja samalla sen johdon) vastus maata vasten.
Mittarin toinen pää kytketään siis auton runkoon. Vastus pitää olla
alle 1 ohmin. Hehkutulppa vaihdetaan tai johto korjataan, jos
vastus on yli 1 ohmia.
-Huom. Jos johto on oikosulussa maihin, niin mittari näyttää
tasan nolla ohmia. Tätä voi olla vaikea erottaa ehjästä johdosta,
jos mittari on huono. Tarvitaessa irrotetaan johto tulpasta ja
mitataan pelkkää johtoa maata vasten. Jos tulos on edelleen
nolla ohmia, johto on oikosulussa maihin.
5. Hehkutusaika liian lyhyt tai liian pitkä.
-Mitataan lämpötilaanturi ja vaihdetaan tarvittaessa.
Vastus ja jännite riippuu lämpötilasta ja on 20 asteessa 2,5 kOhm
(3,85 V) ja 80 asteessa 327 Ohmia (1,5 V). Mittaus tehdään
nastojen 2 ja 6 välillä (tietysti siitä ekasta liittimestä).
Kannattaa kokeilla uudella hehkunreleellä. Saattas löytyä nurkista sellainen... Sen pumpun ajoitus mikä sulla on niin se on 23astetta JYKK ja kannattaa katsoa pumppua laittaessa kiinni, että ykköspytyn nokat on ylhäällä ja sitten kampiakselilta se 23astetta jykk ettei vaan mene vahingossa 180astetta väärin.
kiitti neuvoista. en oikein usko että vika on pumpussa sillä on ennen toiminut aivan normaalisti tuolla pumpulla, ainut vaan että olen lisännyt vain syöttöjä sen jälkeen.(ulkoinen syötön säätö.) jostain pitäis saada kokeiluun uusi rele jos ei muuta keksi. tähän asti oon hehkuttanu painamalla niitä hehkutus levyjä yhteen jonkun aikaa niin hyvin lähtee käyntiin. mutta pitemmän päälle alkaa tympäseen...
ahdin määrää tahdin