500E kysymyksiä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kari.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 12.07.2009 11:52

500E kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kari.S »

Kirjoittelen tänne autosta jonka isäni osti ns. harrasteautoksi. Kyseinen auto löytyi Keltaisenpörssin kautta ja paljastai hyvä kuntoiseksi (pientä laittoa on mutta tekniikka pelaa ja kori on hyvässä kunnossa). 284tkm mittarissa tällä hetkellä ja auto on vuosimalli 1992. Pari kysymystä olisi siis auton ongelmista ja muista hommista.

1. Ilmastointi ei pelaa kunnolla. Puhaltaa kylmää kun kone ei ole kovin lämmin mutta jossain vaiheessa ajoa saattaa alkaa puhaltamaan kuumaa ilmaa vaikka lämpö on säädetty minimiin. Lämmön säätäminen ylemmäs tai alemmas auttaa välillä ja välillä taas ei. Täältä on tullut luettua että vika saattaisi olla näissä 'närhenmunissa'. Paikallisessa autosähkö-korjaamossa taas sanottiin että vika on todennäköisesti jossain releessä? Mikä lie sitten totuus....

2. Sähköpenkkien selkänojan säätö ei toimi/polttaa sulakkeen. Mistä hakea vikaa?

3. Kolmas kysymys on vanteista jotka on tarkoitus vaihtaa autoon paremmin sopiviksi (tällä hetkellä autossa Rondellin 16" alut). Vakio 8-reikäisiä aluja ei tunnu löytyvän mistään joten AMG-vanteet tuntuvat järkeviltä tuohon autoon ja niitä jopa löytyy käytettynä. Sopiiko tuommoiset 18" AMG:n monoblockit 500E mersuun kun vanteiden ET on edessä 31 ja takana 35, leveys vastaavasti 8" ja 9". Mahtuvatko pyörimään tai jäävätkö liian sisään? Vakio vanteidenhan ET on 35 ja ne ovat 16" 225/55/16 renkailla.. Muitakin autoon sopivia aluja voi ehdotella.



http://anthax.1g.fi/kuvat/Auto+ja+MP/Me ... 500E+W124/

Yllä olevissa kuvissa kyseinen auto.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Onnittelut ensin (isällesi) hienosta autovalinnasta.

1. Ilmastointi/lämmönsäätö: Tästä aiheesta on tällä(kin) foorumilla kirjoitettu niin paljon asiaa että voit etsiä siihen ehdotuksia HAKu toiminnolla. Joku kikka auttaa toiselle, joku toinen kikka taas toiselle. Itse kuulun joukkoon joka ei ole löytänyt syytä (W124/250) ko.ongelmaan vaikka lähes "kaikki" vikapaikat tutkittu ja vaihdettu uuteen. Ts. käy kaikki haulla löytämät vinkit läpi ennen kuin marssit ostamaan mitään uutta osaa.

2. Kummankin penkin säätö vai vai toisen penkin säätö ?
- sulakekoko oikea ?
- viallinen komponentti (Hall -anturi jossain säätöyksikössä:penkki eteen/taakse, ylös/alas, pääntuki ylös/alas)
- oikosulku

3. Vakio 16 tuumaisia on aika harvassa (siis MB A124 ...numerolla). Kopiota löytyy. Viimeksi pongasin Ruotsista Blocket:sta mutta vanteet jäi sinne kun en löytänyt järkevän hintaista kuljetusta varmasti ehjänä perille. Itse pidän original 16 tuumaista 225/55/16 renkailla parhaana, toki ulkonäköseikat ajavat vanteen koon isommaksi. Original AMG monoblockit sopinee, kopiosta en tiedä kun ET luvut eivät ole muistissa.
Yleensä ongelmia aiheuttaa etujarrusatula joten ET luvun kanssa saa olla tarkkana.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Kari.S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 12.07.2009 11:52

Viesti Kirjoittaja Kari.S »

1. Foorumia on tullut selailtua ja on lueskeltua kaikenlaista juttua. Yleisin ongelma ilmeisesti nuo närhenmunat ja se itse lämmönsäätöpaneeli? Itselläni ja isälläni tuo tietotaito vielä hieman hakusessa niin ei oikean tiedä mistä pitäisi vikaa alkaa etsiä.

2. Kummankaan penkin selkänojan säätö ei toimi. Se pieni nappi on ilmeisti niskatuen säätö? Sekään ei siis toimi.

3. Vanteet joita on katseltu on aidot monoblockit jos myyjään on uskomista. USA:sta saisi noita 500E:n alkuperäisvanteita kunnostettuina mutta kokonaishinta sisältäen lähetyskulut+tullit menee liian suolaiseksi luultavasti.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Tervetuloa foorumille.
Tuohon 1 kohtaan. Lämmöt siis "soutaa". Yksi tarkastuskohde voisi olla sisäilman lämmön haistelia (tai mikä nyt mahtaa viralliselta nimeltä ollakkaan). Löytyy kuitenkin kattokonsollista, sellainen n.2X2cm ritilä ja toiminta on helppo tarkastaa. Leikkaa paperista 1,5X1,5cm neliö ja paina se siihen ritilää vasten virtojen ollessa päällä. Paperin pitää pysyä katossa. Sieltä se saa tiedon sisäilman lämpötilasta ja jos ei imuri toimi, voi tuollaisia "soutamisia" tulla.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niistä säätörullista pystyy mittaileen vastuksen. ne on kummassakin rullassa eri. eli purkasee sen säätöpaneelin irti ja mittarilla mittaa potikoiden vastuksia. eri arvot niistä rullista tulee, mutta jos ne arvot on johdonmukaset, niin luultavasti ne rullat ainakin toimii.

joskus mulla temppuili kans toi lämppärin säätö ja aloin tutkiin, niin niin toisessa potikassa oli kuolleita kohtia hirveesti, kaikki sekoilu johtui siitä.

ja niitä närhen munia voi korvakuulolla kuunnella, että naksuuko ne ja jos naksuu, niin muuttuuko ilman lämpötila. toinen jamppa istuu autossa sen käydessä ja säätelee rullia ja toinen on konehuoneessa ja tunnustelee ja kuuntelee niitä munia. toisinaan ne voi pikkasen jumitella.

noilla nyt ainakin ekana lähtisin liikkeelle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Saksasta saa 16" 500e:n vanteita 150-500€ renkailla. www.ebay.de Sieltä löytyy useita myynnissä. Kokohan on 8 x 16" ET34.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Vastaa Viestiin