Huomasinpa tänään, että auto jäi tyhjäkäynnillä käymään lievästi heijaten -nostaa siis kierroksia ja laskee pian. Kierrokset eivät paljoa nouse, mutta otti korvaan kuitenkin.
Missä vika? Tuossa jo peloteltiin kaikesta mahdollisesta ja syytettiin Karalan lastuakin, kun mainitsin asiasta Veijo Esson baarissa.
Auttakaas tietämätöntä!
Joskus oma vanha w 123 TDT tekee samaa ja on tehnyt sitä vuosia - rikkomatta (vielä) mitään.
.
Viimeiksi siinä lastussa on koskettu mihinkään tyhjäkäyntiin liittyvään...
Tyhjäkäynnille on ihan oma karttansa.
Mitään täsmällistä kierroslukua ei ole, on vaan kulloisellekkin moottorin lämmölle "tavoitekierrosluku", tarkoitus on, että kartta antaa järjestelmälle "tilaa" hakea kulloiseenkin rasitustilaan sopivin kierrosluku.
Siis....lämpötilan, latauksen, railpaineen, sähkönkulutuksen......ym tekijän suhteen.
Tyhjäkäynnin heiluminen voi siis olla ihan normaaliakin.
Mutta voi sitä aiheuttaa jokin vikakin, esim laturin vapaakytkimessä, railpaineen säätöanturissa, laturissa, suuttimessa, imusarjan läpissä.....
Ilmanputsarissa,automaattilaatikossa......
Mutta mihinkään tehtyyn ongelmaan ohjelmassa en usko ollenkaan.
Ei tyhjäkäyntiin kosketa lastutuksessa, eihän siihen ole mitään tarvetta, ei sillä saada tehoa yhtään lisään....
En tunne tapausta tarkemmin, mutta " Karalan " tapaiset manipuloijat ovat
herkällä alueella toimivia poikia. Luulen kyllä pahasti, että kurssitettuja ohjelmoijia joita Suomessa tehtaillaan aivan liian vähäisen moottoritekniikan tuntemuksen osaamisen perusteella, ettei heillä ole riittäviä tietoja moottorisuunnittelusta.
Aina kun moottorin toimintaparametrejä muutetaan, menee koko moottorin suunnitteluperustekin uusiksi.
Se että kykenee muuttamaan moottorin ohjainlaitteen parametrejä on helppo juttu, mutta aivan toinen juttu on sitten moottorin toiminta niillä uusilla asetuksilla. Huonoimmissa tapauksissa moottori hajoaa, kun moottori ei olekaan enää " tasapainossa " alkuperäisuunnittelun suhteen.
Enempää asiaa tässä yhteydessä lienee turha selostaa, koska tällä froorumilla lukijakunnassa ei liene kovinkaan montaa henkilöä joka on kouluttautunut moottorinsuunnitteluun.
rumilus kirjoitti:En tunne tapausta tarkemmin, mutta " Karalan " tapaiset manipuloijat ovat
herkällä alueella toimivia poikia. Luulen kyllä pahasti, että kurssitettuja ohjelmoijia joita Suomessa tehtaillaan aivan liian vähäisen moottoritekniikan tuntemuksen osaamisen perusteella, ettei heillä ole riittäviä tietoja moottorisuunnittelusta.
Aina kun moottorin toimintaparametrejä muutetaan, menee koko moottorin suunnitteluperustekin uusiksi.
Enempää asiaa tässä yhteydessä lienee turha selostaa, koska tällä froorumilla lukijakunnassa ei liene kovinkaan montaa henkilöä joka on kouluttautunut moottorinsuunnitteluun.
Jos täsmälleen samanlainen lastu toisessa samanlaisessa autossa toimii moitteetta ja toisessa taas ei. niin miten vika voi olla kouluttamattomissa manipuloijissa?
Sen verran minäkin rippikoulussa opin moottorin suunnittelusta, että jos on kaksi täsmälleen saman laista moottoria saman laisilla ohjelmoinneilla, niin niiden pitäisi toimia samalla tavalla.
Osasin odottaakin sinunkaltaisten kommentteja asiasta.
Niinkun sanottu, tässä yhteydessä en enempää selvitä asiaa.
Luulen että käsityksesi muuttuu moottorisuunnittelusta, kun olet kouluttautunut moottorinsuunnitteluun ja moottorin sielunelämän saloihin 10-20-30 vuotta, niin eiköhän asiat alkaa aukeamaan mistä on kysymys.
Rippikoulupojat eivät vielä tiedä niistä asioista.
rumilus kirjoitti:Osasin odottaakin sinunkaltaisten kommentteja asiasta.
Niinkun sanottu, tässä yhteydessä en enempää selvitä asiaa.
Luulen että käsityksesi muuttuu moottorisuunnittelusta, kun olet kouluttautunut moottorinsuunnitteluun ja moottorin sielunelämän saloihin 10-20 vuotta, niin eiköhän asiat alkaa aukeamaan mistä on kysymys.
Osasin odottaa että vastauksesi kommenttiini on todella ympäripyöreä eikä vastaa kysymykseeni millään tavalla
rumilus kirjoitti:Osasin odottaakin sinunkaltaisten kommentteja asiasta.
Niinkun sanottu, tässä yhteydessä en enempää selvitä asiaa.
Luulen että käsityksesi muuttuu moottorisuunnittelusta, kun olet kouluttautunut moottorinsuunnitteluun ja moottorin sielunelämän saloihin 10-20 vuotta, niin eiköhän asiat alkaa aukeamaan mistä on kysymys.
Osasin odottaa että vastauksesi kommenttiini on todella ympäripyöreä eikä vastaa kysymykseeni millään tavalla
En voi opettaa sinua kirjekurssina moottoritekniikan suunnitteluun.
Myöskään ammattitaidottomat manipuloijat eivät paljon opi kurssitustehtailijoiden tiedoista. Senverran kylläkin, että saavat pahaa aikaan.
Tiedän vaan kyseisen harrastelevan poikakunnan koulutustason ja kouluttajien koulutustason, ja siinä ei ole hurraamista.
Ja mitä tulee sinun esittämään kysymykseen moottoreiden samankaltaisuudesta...jääköön kokonaan omaan arvoonsa.
Pitkä on matka siihen , mistä tässä asiassa on todella kysymys.
Tieto lisäisi arvelluttavien kysymysten ratkaisuksi.
Ei välttämättä näy vikakoodeissa. Omassakin ollut joskus heijausta, itse epäilin eniten korkeapainepumpun vuotoja mutta yhtä paljon vika voi olla imusarjan läpissä, suuttimien läpivuodoissa, vapaakytkimessä tai vaikka ilmavuodoissa. Eikä mikään näistä näy vikakoodeissa. Ainoa varma asia jonka voi sulkea pois epäiltyjen listalta on Karalan ohjelma.
Joo, täytynee käyttää jollakin specialistilla tutkittavana. En epäile lastua ja on auto voinut tehdä tätä ennen säätöäkin - kiinnitin huomiota vasta nyt.
Onko jotain hyviä korjaamoita, joka osaisi hommansa tässä "kohtuullisen" ajomatkan päässä, niin saisi homman selväksi ja pois päiväjärjestyksestä?
Toinen vaihtoehto on, että antaa olla - josko kestäisi niin kuin on tehnyt tuo vanhuskin (Tuskin !)
" Ainoa varma asia jonka voi sulkea pois epäiltyjen listalta on Karalan ohjelma ".
Jaaha....voin sanoa kokemuksesta, ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarma, ei Karalankaan ohjelma.
Ei tarvitse kuin yhden muuttujan.indikaattorin datainfomaatio muuttua vian tai muun syyn perusteella, Karalankin väsätty ohjelma on kompensoitava muutos uudelleen.
Kyseisen auton moottorin tapauksessa on monta mahdollisuutta, joko mekaanista tai ohjelmallista vikaa.
Vikakoodit eivät välttämättä todellakaan infomoi mitä vikaa todellisuudessa on. Mahdollisuuksia on paljon, niinkuin Tuikkukin asiasta kertoi. Alakierroksilla käynnin huojuminen voi johtua vaikkapa pelkästään automaattivaihteiston tai esim. ilmastointilaitteiston syistä johtuen. Vikaa ei välttämättä ole moottorin tekniikassa.
Vikaa voi joutua hakemaan pitkäänkin, kun kaikki poissulkevat viat on tarkastettava.
dealer kirjoitti:Veikataan railputken painetunnistinta, niitähän on tuollaisen oireen takia jouduttu vaihtamaan.
Siitä on hyvä vaikka lähtee hakemaan vikaa.
Mitä tulee Karalan hoito-ohjeisiin ja asennuksiin, Karalankaan ohjelma ei ole itsestäänsäätyvää mallia eikä kompensoi aikaisemmin ilmoittamaniani
häiriötekijöitä. Karala vaan ottaa asiakkaalta rahat pois ja myhäilee tyytyväisenä.
Ei kannattaisi uskoa asioita kuin kirveen silmään, asialla on montaa puolta. Toiset vaan kusettaa suoraan ja toiset ovat vähän inhimellisempiä, tarkoitusperät ovat kuitenkin samat.
Kysyjälle vian etsimisessä vaan malttia ja viitseliäisyyttä, kyllä se vika sieltä aikanaan sitten paljastuu
Asiasta kukkaruukkuun: Ootko muuten ollu sprintteriin tyytyväinen? Kulkeeko vakiona riittävästi? Onko usein ollu vikatilassa? Täällä saattais olla kaluston päivitys kohta ajankohtaista.
ribaabbariba kirjoitti:Asiasta kukkaruukkuun: Ootko muuten ollu sprintteriin tyytyväinen? Kulkeeko vakiona riittävästi? Onko usein ollu vikatilassa? Täällä saattais olla kaluston päivitys kohta ajankohtaista.
Et varmaan kysy minulta, mutta vastaan kumminkin: OLEN, kulkee, pari kertaa.
Ja autonihan on: Sprinter maxi 313CDI 2001 (eli se puol litraa pienempi kone maximi pitkällä korilla)