mersun huono ajettawuus 124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Satakakslankun ajettavuus on niin monesta seikasta kiinni että kovinkaan moni niistä ei enää ole hyviä ajaa.

Edellä on mainittu apusinpukan välykset - niistä sen verran että pienikin välys apusimpukassa huonontaa ajettavuutta huomattavasti jos autossa on leveät renkaat alla, esim. 225/45/17 rengastuksella.

Simpukan liiallinen välys tuntuu ajossa vaelteluna ja usein säätäminen ei auta vaan joutuu vaihtamaan parempaa osaa tilalle.
Onneksi 202 simpukka käy joten terveitä löytyy vielä käytettyinä...

Puoltamisen saa kuriin kun säätää muutaman pyöränkulman ulos ohjearvoista - jos säätövaraa on.
Jos vakio carinaan joutuis vertaamaan niin sitten mersu olis hieman parempi.
Ei millään pahalla ... jos verrataan vakiokunnossa olevia ehyitä 124:ää ja Carinaa niin kyllähän Carina on tässä vertailussa ajo-ominaisuuksiltaan veltto kuin mikä.
Jousituksen toiminta ja "kyyti" ihan eri tasolla kuskinpaikalta kokeillen.
Molemmilla automalleilla on tullut ajettua aika paljon.

Tojotaa vastaan ei sinänsä ole mitään, kävin yhtä yksilöä kokeilemassakin tuossa alkukesällä kun tytölle etsin autoa - tulipa kuitenkin ostettua Passat.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

jarnox kirjoitti:näin on mutta kyllä se mersu menee ku juna ku se on kunnossa ja säädössä
Sehän siinä niin huionoa onkin, minä tykkään siitä että autoa voi ohjatakin ;) Pahimpia "vikoja" mersun alustassa aivan liian löysä jousitus ja etenkin heilahduksenvaimennus. (konin sportitkaan eivät riittävästi auta) Kallistuksen vakian saisi myös olla ainakin tuplapaksu. Takapään monivarsi tuennan toiminta tapaa en ole vielä sisäistäny, mutta parempi olis jäykkä akselikin tai joku muu missä joustot ei vaikuttaisi pyörän kulmiin. Jotain hyvääkin etupäässä ohjausgeomeria on hyvä, pyörät kääntyy riittävästi ja palauttaa kohtuu hyvin. carinan nykyisen alustan toimivuutta voi päätellä g-voimista eilen ahvenistolla oli parhaimmillaan 1.29g sivuttais voimia ja ja tuolloin rengastuksena edessä 205/40r17 ja takana 185/60r15 talvirekaat joista nypitty nastat pois (driftausta olin harjoittelemaassa mutta kone ongelmien takia se ei onnistunu)

Mersulla kun lähtee carinan jälkeen ajelemaan niin tuntuu että se karkaa ekassa mutkassa katto edellä puuhun, kallistelee se niin mahdottomasti.
Sivutuuli herkkyys mikä myös hieman vaivaa johtunee juuri herkästä kallistelusta, madallus auttoi juuri sivutuuliherkkyteen huomattavasti ja samoin uudet puslat vakaajaan.

Ei mersu toki mikään huono ole, mutta olisi siinä paljon parannettavaa.
dealer kirjoitti:Ei millään pahalla ... jos verrataan vakiokunnossa olevia ehyitä 124:ää ja Carinaa niin kyllähän Carina on tässä vertailussa ajo-ominaisuuksiltaan veltto kuin mikä.
Jousituksen toiminta ja "kyyti" ihan eri tasolla kuskinpaikalta kokeillen.
Molemmilla automalleilla on tullut ajettua aika paljon.

Tojotaa vastaan ei sinänsä ole mitään, kävin yhtä yksilöä kokeilemassakin tuossa alkukesällä kun tytölle etsin autoa - tulipa kuitenkin ostettua Passat.
No minä en kyllä tuota mun carinaa ole ajanutkaan vakio alustalla kuin talvella noin 15 vuotta vahat talvirenkat alla (päivitin etutolpat jo talven aikana jona auton rakennus aihioksi ostin), joten ei se silloin ainakaan huonommalta tuntunu ku mersu vastaavan kuntoisilla kumeilla. Eli molemmat oli aika epävakaita ajettavia.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Ruuvaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Ruuvaaja »

Mulla oli joskus 15 v sitten -89 mallinen W124 230TE ja samanlaista tuskaa oli havaittavissa. Korjaantui marmoritiskillä, laittoivat nimenomaan ensin takapään kuntoon, joka kuulemma pitää säätää auton todellisen kulkulinjan suhteen oikein. Sitten vasta voidaan säätää ohjaavat pyörät. Ohjausiskunvaimentimella oli myös suuri vaikutus ohjaustuntumaan, sitä ei ymmärtänytkään ennen kuin se vaihdettiin.

Ei mun mielestä ollut yhtään hullumpi auto ajella kun on kunnossa ja oikein säädetty.
V 220 CDI -00
VW LT 35 -00
BMW K100 Basic -83
Lynx Ranger V1000 turbo -04
Lynx G-type 440 Racing -97
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

No sää Jarnox et sitten hakenu niitä iskareita multa
tänäviikonloppuna kuten uhkasit?
Vastaa Viestiin