elikkäs tarttis hiukka neuvoo/mielipidettä..
Kun pitäs uudistaa tuo hifi puoli kun on alkuperäset etukajarit ja vanhat 6x9 takana.
Uutta laitteistoo olis nyt :
SPL dynamicsin 6 '' erkka sarja
SPL dynamicsin pro-300d2 subi
SPL dynamicsin s-1200d vahvari
Ja joku toxicin 4x100 vahvari
Meinasin et jos ostais SPL dynamicsin 4 '' erkkasarjan etee ja tuo 6'' sit taakse ja nuo ton toxicin vahvarin perään
Ja sit jos ostais toisen samanlaisen subin ja tekis kotelon itse.
Mut soitin on joku jvc ja se on melkein uusi. ei viitsis sitä hylätä mut siin on vain yksi rca paikka.. eli miten molemmat vahvarit sais järkeväst ?
hifiä teinitähteen
Nyt on edessä 4 tuumanen erkka sarja ja takana 6 tuumanen erkka sarja mallia spl dynamics. subbarikin on nyt mut huonost se kyl soi. onko vaan huono subbari vai pitäskö sit jotenkin säädellä tarkkaan.. pitäis se refleksi putki varmaan hattu hyllyyn nakkeroida jos auttais. ja viel ne linjamuuntimet että saa kaiuttimetkin vahvarin perään 

Tein entiseen tenavaan Hertzin 12" elementille bandpass kotelon valmistajan tilavuuksien mukaan sillain, että refleksikammiosta tuli 4" putki hattuhyllyn läpi kabiiniin.
Silloin takaluukkuun ei pakene turhaa meteliä, vaan kaikki tulee hyttiin. Hattuhylly tosin piti tehdä kokonaan uusiksi.
Hattuhyllyyn pistin BM-audion 3-tie erkkasarjan ja ajoin koko settiä spl-dynamicsin 5-kanavaisella vahvistimella. Varsinkin subbari soi todella hyvin, kunhan sai sovitettua subbarin ja erillissarjojen jakotaajuudet kohdalleen.
Ny se o koko paketti ylimääräsenä ku ajoin mersun lunariin
Silloin takaluukkuun ei pakene turhaa meteliä, vaan kaikki tulee hyttiin. Hattuhylly tosin piti tehdä kokonaan uusiksi.
Hattuhyllyyn pistin BM-audion 3-tie erkkasarjan ja ajoin koko settiä spl-dynamicsin 5-kanavaisella vahvistimella. Varsinkin subbari soi todella hyvin, kunhan sai sovitettua subbarin ja erillissarjojen jakotaajuudet kohdalleen.
Ny se o koko paketti ylimääräsenä ku ajoin mersun lunariin

kyllä kyllä.. Tein itse siihe alkuperäisen hattuhyllyn päälle levyn jo kaiuttimet tuli kiinni.. vanhat reiät kun oli 6x9 ja päällystin sen... siihen sais helpost kyl putken laitettuu kun ottaan ea laukun luukun pois siitä vaan..
Onko sillä väliä kuin paksu/pitkä se putk isit olisi?? ja mitä materiaalia?
Onko sillä väliä kuin paksu/pitkä se putk isit olisi?? ja mitä materiaalia?
Onhan sillä melkoisesti väliä. Viritystaajuuteen vaikuttaa ainakin. Meinasitko tehdä kokonaan uuden kotelon?
Jos meinasit niin otappa tuolta ohjeita putken ja tilavuuksien laskemiseen: http://www.spldynamics.fi/pro-sub/pro-300d2.htm
Autosoundin nettisivuilla on kans kotelon laskemiseen tarkotettu apuohjelma: http://www.autosound.fi/bbd/index.htm
Kotelon laskemisessa pitää ottaa huomioon että nuo tilavuudet ovat kotelon sisätilavuuksia ja niihin on lisättävä elementin tilavuus. Kotelosta ulkonevan refleksiputken tilavuus on myös vähennettävä noista tilavuuksista, koska se putki lasketaan kotelon tilavuuteen.
Putken sijottelussa kannattaa muutenkin katsoa, että se ei ole kiinni kotelon nurkassa, eikä suoraan elementtiä vasten, niin ei tule mitään häiriöitä ilman virtauksessa.
Itse suosittelisin vahvasti bandpass kotelon rakentamista, mutta se ei taida tuolle spl-dynamicsin elementille olla oikein sopiva vaihtoehto. Refleksi kotelossa jää takaluukkuun pyörimään ääniaaltoja, kun taas bandpassissa kaikki ääni siirtyy hattuhyllyn läpi hyttiin.
Jos meinasit niin otappa tuolta ohjeita putken ja tilavuuksien laskemiseen: http://www.spldynamics.fi/pro-sub/pro-300d2.htm
Autosoundin nettisivuilla on kans kotelon laskemiseen tarkotettu apuohjelma: http://www.autosound.fi/bbd/index.htm
Kotelon laskemisessa pitää ottaa huomioon että nuo tilavuudet ovat kotelon sisätilavuuksia ja niihin on lisättävä elementin tilavuus. Kotelosta ulkonevan refleksiputken tilavuus on myös vähennettävä noista tilavuuksista, koska se putki lasketaan kotelon tilavuuteen.
Putken sijottelussa kannattaa muutenkin katsoa, että se ei ole kiinni kotelon nurkassa, eikä suoraan elementtiä vasten, niin ei tule mitään häiriöitä ilman virtauksessa.
Itse suosittelisin vahvasti bandpass kotelon rakentamista, mutta se ei taida tuolle spl-dynamicsin elementille olla oikein sopiva vaihtoehto. Refleksi kotelossa jää takaluukkuun pyörimään ääniaaltoja, kun taas bandpassissa kaikki ääni siirtyy hattuhyllyn läpi hyttiin.