
superturbo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Yli 200 oli loppunopeus, sitten me lähdettiin kotio.
Viimeksi muokannut veskola, Su 31.05.2009 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
wcc
joop , meni enempi testailu hommiks tällä kertaa ....
varaturbo ei okees pelittänyt mutta uusi loppunopeus 205 saatiin aikaan
pyörän tuentaan tehtiin edellisenä iltana parannuksia ja ehkäpä saatiin parannusta takapyörien pitoon ....
aikakorttia ei okein ole näyttää ... toimitsija kun tuumas ajanoton käynnistyvän aikaisemmin mustan savupilven peittäessä kennot
... Mutta ... tästä on aina mahdollisuus parantaa , ... leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä..
kuullaan
varaturbo ei okees pelittänyt mutta uusi loppunopeus 205 saatiin aikaan

pyörän tuentaan tehtiin edellisenä iltana parannuksia ja ehkäpä saatiin parannusta takapyörien pitoon ....
aikakorttia ei okein ole näyttää ... toimitsija kun tuumas ajanoton käynnistyvän aikaisemmin mustan savupilven peittäessä kennot


... Mutta ... tästä on aina mahdollisuus parantaa , ... leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä..

kuullaan
Re: ei keuli ...
Kyllä se vielä joskus..esko kirjoitti:ei keuli lähdöss .......

Tuli ympyrä ja tähti, Siitä se elämä lähti...
S204 200cdi -08
ex.S202 180 -00
ex.S202 250TDT Uncle-Benz -97
ex.Mercedes W123 2,5 turporiisseli -83
S204 200cdi -08
ex.S202 180 -00
ex.S202 250TDT Uncle-Benz -97
ex.Mercedes W123 2,5 turporiisseli -83
kisaa lamminmaalla wesc coasti.....
jotakin kai sattuu ja tapahtuu .......
tuossa sainkin ,tarkistetun hx50:n, suurennetulla pakosiivellä paikoilleen ja imusrj jota kans piti repareerata ...... oli pullistellu ...
taka-akselistoon tehtiin jo aikaisemmin muovipuslilla, ja joka tanko säädettäväksi
nyt oliskin säädettävät kisaiskarit kans paikallaan .....
,,,,,, ja 7.7 olis aika pyörän kulma säätöhin .....
meni muuten kesäloma hyvin talteen tallissa väsätessä , ei päässy turhia ruskettumaan nahka ulkohommissa ......
kauhajoen kisat oliskin 11.7 notta kiirettä vaan pitää ettei jäis taas viimetinkaan viimeistely .....
onkos yleisöä kuinka tulossa paikalle seuraamaan ?
kuullaan
tuossa sainkin ,tarkistetun hx50:n, suurennetulla pakosiivellä paikoilleen ja imusrj jota kans piti repareerata ...... oli pullistellu ...
taka-akselistoon tehtiin jo aikaisemmin muovipuslilla, ja joka tanko säädettäväksi
nyt oliskin säädettävät kisaiskarit kans paikallaan .....
,,,,,, ja 7.7 olis aika pyörän kulma säätöhin .....
meni muuten kesäloma hyvin talteen tallissa väsätessä , ei päässy turhia ruskettumaan nahka ulkohommissa ......
kauhajoen kisat oliskin 11.7 notta kiirettä vaan pitää ettei jäis taas viimetinkaan viimeistely .....
onkos yleisöä kuinka tulossa paikalle seuraamaan ?
kuullaan
Re: kisaa lamminmaalla wesc coasti.....
No miten Mersu siellä Kauhajoella kulki?esko kirjoitti:...kauhajoen kisat oliskin 11.7 notta kiirettä vaan pitää ettei jäis taas viimetinkaan viimeistely .....
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: kisaa lamminmaalla wesc coasti.....
vastustaja otti punavalon pudotusajossa (vittuunnuksissaan siihen savuun...) ja mersu pääsi sillä jatkoon, mutta laatikko oli jo kai sen lähdön jälkeen jo siinä kunnossa, ettei ilmestynyt enää viivalle lauantainatomant kirjoitti:No miten Mersu siellä Kauhajoella kulki?esko kirjoitti:...kauhajoen kisat oliskin 11.7 notta kiirettä vaan pitää ettei jäis taas viimetinkaan viimeistely .....
tomant

pystyputki siihen mersuun tai saa pysyä poissa kisoista jatkossa


paras aika tais olla taas jotain 15 sekunnin luokkaa


kisaa....
vastustaja otti punavalon pudotusajossa (vittuunnuksissaan siihen savuun...) ja mersu pääsi sillä jatkoon, mutta laatikko oli jo kai sen lähdön jälkeen jo siinä kunnossa, ettei ilmestynyt enää viivalle lauantaina Rolling Eyes
- ei laatikkoon vikaa tiettävästi tullut , pieni öljyvuoto letkuliitoksessa laatikon coolerille , hankalas paikas ei sitten korjattu siinä paikas..
-öljyt oli hyvän näköiset mutta ei pudotettu vielä öljypohjaa pois ,
pystyputki siihen mersuun tai saa pysyä poissa kisoista jatkossa Evil or Very Mad tuollaisesta pelleilystä mitään tule Mad lähtökennotkin tais olla loppupäivän aivan sekaisin tuon mersun esityksen jälkeen...
- kansalle huvia koko rahan edestä,, ei tässä vielä voitosta ajeta
-pystyränni varmaa olis asiaa.....
paras aika tais olla taas jotain 15 sekunnin luokkaa Rolling Eyes eli aika lailla on viritys taas onnistunut Razz
- niinpä ... kokeilemaan vaan Itse kans... leuan loksuttajat erikseen
-12 puolelle jäi aika mutta tästä on aina mahdollisuus parantaa...
-taisi olla vähän vuotoa laipan välistä joka vaikuttaa pakosrj paineeseen,,, kiristämällä korjautui ,,,,,,
läppäohjauksen kanssa oli vähän ongelmaa ja kokeiltiin lopuksi ilman ...
- turbon herääminen on edelleen ongelma , alkaa pikkaasen jo tympimään mokoma ..... tahtoo olla rahakysymys turbon parantaminen
-pitääköhän turbiinin stall speed muokata ylemmäs ...? jotain täytyneen kohtapuoliin keksiä ...
-
- ei laatikkoon vikaa tiettävästi tullut , pieni öljyvuoto letkuliitoksessa laatikon coolerille , hankalas paikas ei sitten korjattu siinä paikas..
-öljyt oli hyvän näköiset mutta ei pudotettu vielä öljypohjaa pois ,
pystyputki siihen mersuun tai saa pysyä poissa kisoista jatkossa Evil or Very Mad tuollaisesta pelleilystä mitään tule Mad lähtökennotkin tais olla loppupäivän aivan sekaisin tuon mersun esityksen jälkeen...
- kansalle huvia koko rahan edestä,, ei tässä vielä voitosta ajeta

-pystyränni varmaa olis asiaa.....
paras aika tais olla taas jotain 15 sekunnin luokkaa Rolling Eyes eli aika lailla on viritys taas onnistunut Razz
- niinpä ... kokeilemaan vaan Itse kans... leuan loksuttajat erikseen


-12 puolelle jäi aika mutta tästä on aina mahdollisuus parantaa...
-taisi olla vähän vuotoa laipan välistä joka vaikuttaa pakosrj paineeseen,,, kiristämällä korjautui ,,,,,,
läppäohjauksen kanssa oli vähän ongelmaa ja kokeiltiin lopuksi ilman ...
- turbon herääminen on edelleen ongelma , alkaa pikkaasen jo tympimään mokoma ..... tahtoo olla rahakysymys turbon parantaminen
-pitääköhän turbiinin stall speed muokata ylemmäs ...? jotain täytyneen kohtapuoliin keksiä ...
-
Eikös se nyt olis jo uskottava että HE55VGT olis se ainoa oikea mutka tällaiseen. Ei tarvitsisi läppien kanssa värkätä kun turbossa on ihan tehtaan tekemä muuttuva AR. 351 mallissa pesänkoko muuttuu suunnilleen välillä 3-22. Uudempaa suunnittelua siiviltään kuin tuo HX joten olettaisin että rajat ei tule edes niin äkkiä vastaan. Ebayssa noita on suht järjellisellä hinnalla myynnissä. Scanialta voi maksaa vähän enemmän 

diipa daapa...
Ainoa?
Ahtolämmöt miinusasteille hukkaportti kiinni 4000 kierrosta ja menoks.
Mutta tämähän ei ole mahdollista.
Onko eskolla jo vaparin nokat (varmaankin on paremmat vielä), auttaa kuulemma virtauksiin?
pakoventtiiliä aikaisemmin auki - turbo herää terävämmin ja yläpäähän tulee voimaa. Imuventtiili alakierroksilla aikaisemmin kiinni ja ylhäällä taas myöhemmin.
Jos on kireet nokat, niin tässä huomionarvoinen seikka.
Bensamesessä näkee, että jos imuvenaa koittaa laittaa keskikierrosalueella myöhemmin kiinni ei turbo herää keskialueella sitten millään.
Ahtolämmöt miinusasteille hukkaportti kiinni 4000 kierrosta ja menoks.
Mutta tämähän ei ole mahdollista.

Onko eskolla jo vaparin nokat (varmaankin on paremmat vielä), auttaa kuulemma virtauksiin?
pakoventtiiliä aikaisemmin auki - turbo herää terävämmin ja yläpäähän tulee voimaa. Imuventtiili alakierroksilla aikaisemmin kiinni ja ylhäällä taas myöhemmin.
Jos on kireet nokat, niin tässä huomionarvoinen seikka.
Bensamesessä näkee, että jos imuvenaa koittaa laittaa keskikierrosalueella myöhemmin kiinni ei turbo herää keskialueella sitten millään.
VGT vois olla vaihtoehdo , täytynee perehtyä asiaan ... pahuksen painavia ovat ja läppäohjaus oma lukunsa ...
nokka akseli ja nostot on vakiot, vieläkin, mutta suunnitteilla on ollut parannusta molempiin kohtiin ...... säädettävä nokkapyörä esim...

viimeks kisoissa läppäohjausta sekotti viallinen paineanturi ....
ja kaiken huipuks näyttäyis että kaasuvipu ei painu pohjaan asti
turkaanen ....... aikas paljon tais uupua tehoa .. taas tämmööstä ..

nokka akseli ja nostot on vakiot, vieläkin, mutta suunnitteilla on ollut parannusta molempiin kohtiin ...... säädettävä nokkapyörä esim...

viimeks kisoissa läppäohjausta sekotti viallinen paineanturi ....

ja kaiken huipuks näyttäyis että kaasuvipu ei painu pohjaan asti

turkaanen ....... aikas paljon tais uupua tehoa .. taas tämmööstä ..

Kyllä se ny pitäs ahot ylös saaja iliman vnt ahtimiaki
kuhan ahin on oikeenkokonen.
Kannattaa tosisaan alakaa miettiin kannen muutoksia hengittävyyen parantamiseks. Euroja menee, mutta makia elämä maksaa ja mitää täälä ei iliman saa.
Nokkapyörät on kyllä nätti muuttaa sääjettäviks, itellä palikat ko hommaan jo löytyy.

kuhan ahin on oikeenkokonen.
Kannattaa tosisaan alakaa miettiin kannen muutoksia hengittävyyen parantamiseks. Euroja menee, mutta makia elämä maksaa ja mitää täälä ei iliman saa.
Nokkapyörät on kyllä nätti muuttaa sääjettäviks, itellä palikat ko hommaan jo löytyy.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Eipä se VGT/VNT ainoa vaihtoehto ole, mutta jos meinaa ajaa luokan sääntöjen mukaan ja vielä kovaakin, niin kyllähän tuo varmaan kannattaisi koettaa. Hatemin ehdottama HE55VGT olis ideaali ja suht halpa/helppo.
Epärehellisiä keinoja on sitten vaikka kuinka monta.
Sisäisesti hymyilyttää tuo juuttuvasiipisten pelko täällä, kun volkkariharrastajista pienimmätkin pistää tollaisia autoihinsa. Ei se nyt niin vaikeaa tai mahdotonta ole saada toimimaan.
Tossa olis yks GT45v isohkoilla siivillä... Painoa 50kg... Pystyy yli 4bar ahtoihin... Herää varmasti paremmin kuin pieni HX55... vähän vahvistaa vain jousitusta + ei keuli niin herkästi...

Epärehellisiä keinoja on sitten vaikka kuinka monta.

Sisäisesti hymyilyttää tuo juuttuvasiipisten pelko täällä, kun volkkariharrastajista pienimmätkin pistää tollaisia autoihinsa. Ei se nyt niin vaikeaa tai mahdotonta ole saada toimimaan.
Tossa olis yks GT45v isohkoilla siivillä... Painoa 50kg... Pystyy yli 4bar ahtoihin... Herää varmasti paremmin kuin pieni HX55... vähän vahvistaa vain jousitusta + ei keuli niin herkästi...

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Paljonko se VNT ohjauslaitteen rakennussarja kustantaa kaikkinensa antureineen päivineen nykyään ? Volkkarimiehillähän on ohjainlaite luonnostaan autossaan. Ei sitä 600 € golffiin mitään tonnin ohjainlaitetta kait raaskisi ostaakaan, tai no raaskiihan ne ostaa vaikka mitä 

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 92
- Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45
Ei noi oikeen isot vnt/vgt ahtimet tarvi sitä "kallista" ohjainta vaan niitä ohjataan ihan painekellolla. Joissakin malleissa on "ohjaus" jopa valmiina joten asennus ei vaadi mitään hipoilua. Säätöä ei saa ihan yhtä tarkaksi kun noissa sähköohjatuissa, mutta edullisesti toimivaksi kylläkin.
Noissa pienissä vnt ahtimissa mitä esim. volkkari miehet käyttää on tuota servomoottorilla toteutettua sähkö ohjausta, mutta ne useimmiten vaihdetaan painekello toimisiksi, koska jälkiasenteista sähköohjausta ei niihen saa/kannata toteuttaa. Periaatteessa ainoastaan niissä autoissa on mahdollista hyödyntää tuota servomoottoria joiden moottorin ohjaus ymmärtää vnt ahtimen säädön.
Tuollaisia "keskikokoisia" vnt ahtimia mikä mullakin on ohjataan sitten taas sähköisellä venttiilillä, mutta siipiä liikuttava voima tulee öljynpaineesta. Tuollaisen ahtimen muuttaminen painekello-ohjaukselle ei oikeastaan onnistu joten ohjaus pitää toteuttaa sähköisesti ja se valitettavasti maksaa. Oman työn panoksesta riippuen tuollaisella DTA ohjain boxilla tehtynä luokkaa 1000-2000€

Noissa pienissä vnt ahtimissa mitä esim. volkkari miehet käyttää on tuota servomoottorilla toteutettua sähkö ohjausta, mutta ne useimmiten vaihdetaan painekello toimisiksi, koska jälkiasenteista sähköohjausta ei niihen saa/kannata toteuttaa. Periaatteessa ainoastaan niissä autoissa on mahdollista hyödyntää tuota servomoottoria joiden moottorin ohjaus ymmärtää vnt ahtimen säädön.
Tuollaisia "keskikokoisia" vnt ahtimia mikä mullakin on ohjataan sitten taas sähköisellä venttiilillä, mutta siipiä liikuttava voima tulee öljynpaineesta. Tuollaisen ahtimen muuttaminen painekello-ohjaukselle ei oikeastaan onnistu joten ohjaus pitää toteuttaa sähköisesti ja se valitettavasti maksaa. Oman työn panoksesta riippuen tuollaisella DTA ohjain boxilla tehtynä luokkaa 1000-2000€
Parhaimmillaan nolla ekuahan nuo kustantaa. Täällä kun vihataan tuota sähköä, niin eihän sitä ole pakko näihin tunkea. Varsinkin nämä isoimmat on yleensä tarkoitettu toimimaan ihan autonomisesti, mutta silloin ei varmasti mennä ahtojen "kipurajoille" asti. Käsittääkseni Holsut on useimmiten itsesäätyviä, joten HE55VGT:n kanssa ei pitäisi mennä metsään. HE-siivessä pitäisi tiedotteiden mukaan olla painekestävyyttä enempi (huipputehon tavoittelussa mielestäni ensiarvoista) ja tuottohan riittää jokatapauksessa. Ikävä kyllä Holseteista ei minulta löydy sen suurempaa kokemusta, mitä nyt tollasen HE40V:n olen näpeissäni pitänyt ja netistä toimintaperiaatteen videoita katsonut. Kaveri tuollaista pistää D24:n kylkeen (gt18v toimii sitten vielä HP-ahtimena tolle, joten ahdot >5bar ja mekaaninen ohjaus).
Sähkövärkkien rakennusohjeita löytää netin syövereistä (ei tietoa toimivuudesta), mutta itse turvaudun valmiiseen DTA-boksiin ja Karalan taikasormiin. Hinta toki huima, mutta siksi tulee käytyä töissä...
Itse katson ahtimen ja sen ohjauksen olevan väärä paikka säästää, koska siinä tehdään suurin osa koneen tehosta/käyttöalueesta.
Tälläiseen projektiin löytyy varmasti ohjeistusta Hannulta, Friikiltä ja miksen minäkin näistä jotain tiedä. Uskoisin monen meistä foorumilla pörräävistä haluavan tämän auton menevän entistäkin kovempaa.
EDIT. Täällähän olikin jo tullut vastauksia.
Sähkövärkkien rakennusohjeita löytää netin syövereistä (ei tietoa toimivuudesta), mutta itse turvaudun valmiiseen DTA-boksiin ja Karalan taikasormiin. Hinta toki huima, mutta siksi tulee käytyä töissä...

Tälläiseen projektiin löytyy varmasti ohjeistusta Hannulta, Friikiltä ja miksen minäkin näistä jotain tiedä. Uskoisin monen meistä foorumilla pörräävistä haluavan tämän auton menevän entistäkin kovempaa.

EDIT. Täällähän olikin jo tullut vastauksia.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Tärkeämpi kysymys on mielestäni kuinka nopeasti ne ahdot nousee. Eiköhän se savuttelu ja viivalämmitys ole jo nähty juttu. Lisäksi maaliviivan ensin ylittänyt menee jatkoon, ei nopein.jeemu kirjoitti:Joo kyllähän se nii on, että nuot vnt ahtimet on tätä päivää.
Mihis esko saa koneen kierrokset/ahtopaineen nouseen viivalla?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Tuosta Holsetista tekee hyvän vaihtoehdon se että ainakin HE351 mallin muuttaminen mekaaniselle ohjaukselle on naurettavan helppoa. Kun ottaa servon pois löytyy alta vipu mihin on suht helppoa laittaa painekello kiini. Maailmalla noita ovat laittaneet 2.2l bensakoneen jatkoksi ja ihan kiitettävän hyvin siinäkin pelaa. Putkolle tulee tuollainen 2 koppaiseen golffiin 1.8t 20v koneen perään jos se vaan saa sen sinne mahtumaan 
Holsetin mekanismista ja tuosta vivusta saa vähän selkoa tästä videosta. Vipua pystyy ilmeisesti kääntämään eri asentoon kun tuon purkaa pidemmälle.
http://s84.photobucket.com/albums/k37/h ... I_7779.flv

Holsetin mekanismista ja tuosta vivusta saa vähän selkoa tästä videosta. Vipua pystyy ilmeisesti kääntämään eri asentoon kun tuon purkaa pidemmälle.
http://s84.photobucket.com/albums/k37/h ... I_7779.flv
diipa daapa...
Jeh, minäkin tiedän yhden tyypin, joka pistää tuollaista GT40v (turbiinin exducer ~85mm) möykkyä 2.5L monivenatärpättiin, jossa muuttuvien siipien lisäksi myös muuttuva nokkien ajoitus. Konehuonetta täyttää poikittain olevan koneen lisäksi neliveto ja nykyaikaiset törmäysvyöhykkeet. Ahdin on paikoillaan vaihteiston päälle tehdyllä pedillä ja herättää kunnioitusta jo pelkällä 35kg painollaan. Paikalle sattunut 200SX-mies mietti uudestaan ahtaaksi mainitsemaansa konehuonettaan nähtyään mitä kenkälusikkasovitus tarkoittaa...hatemi kirjoitti: Putkolle tulee tuollainen 2 koppaiseen golffiin 1.8t 20v koneen perään jos se vaan saa sen sinne mahtumaan![]()

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.