c220 lämmöt nousee liika korkealle. auttakaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

c220 lämmöt nousee liika korkealle. auttakaa

Viesti Kirjoittaja koyhis »

mersun lämmöt nousee normaali ajolla jopa 120 asteeseen. Lämmöt tippuu kun laittaa puhaltamaan sisälle lämpöä. Mikähän mahtaa olla vikana termostaatti on uusittu pari kuukautta sitten.
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

alkoiko oireet heti termarin vaihdon jälkeen vai oliko samanlaista ennen uutta termostaattia?
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

ei alkanut se on pikkuhiljaa pahennu ja nostaa herkemmin lämmöt. Siihen vaihettiin termostaatti muun remontin yhteydessä.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos kyseessä on bensakone ja siinä on magneettivisko, niin silloin epäilisin kannessa olevaa anturia, joka ohjaa tuota viskoa. Lämmöt ilmeisesti nousee silloin, kun olet paikallaan ja lämpimällä ilmalla. Maantienopeuksissa ei pitäisi kyllä nostaa lämpöjä. Tuo vika kannattaa korjata välittömästi-tuhoat kannentiivisteen ennen pitkää.
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

se on diesel kone ja se nostaa ajossa lämmöt korkealle ja kun pysähtyy niin puhaltimet kyllä pyörii. olisko vesipumppu menny??
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

1) Teitä kannentiivisteen vaihdon viime remontissa?

2) Ota termostaatti pois - ei sitä näin kesällä vanhassa autossa tarvitse.

3) Kokeile asentaa uusi termostaatti oikein päin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

ei siihen oo kansi pahvia vaihdettu. ja jos termostaatti olis väärinpäin niin eikö se olis heti ruvennu oikkuilemaan aatelin ku oon ajellu parikuukautta ilman mitään ongelmia paitsi nyt rupes temppuilemaan.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Ei niistä vesipummppu "mene". Jos se jollakin tapaa rikkoonttuu, niin nesteet tulee kyllä ulos akselin juuresta - se on se vika.

Onhan nestettä syylarissa?

Ota termostaatti pois.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

on nestettä syylärissä. tuossa on ollut myös ongelmana että siihen pitää lisätä nestettä. se oliki huollossa eikä ne löytänny syytä mistä nesteet häviää.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Putooko lämmöt, jos lyöt avokämmenellä mittaritaulun yläpuolelle kojelaudan päälle voimakkaasti?

Sellainen on hyvin yleinen vika, että moottorin lämpöanturin johtoliitos on joko moottorin päässä tai kojetaulun päässä huonosti sähköä johtava.

Tällöin lämmöt nousevat ajossa yli normaalin 80 asteen. Pysyvät esim. 85 asteessa pitkään ja joskus nousevat yli 100 asteeseenkin. Tämä siis pelkästään mittarin näytössä oleva lukema. Oikeasti moottorin lämmöissä ei ole mitään vikaa.

Onko keittänyt nesteitä pihalle ollenkaan?

Heilahtaako lämmöt joskus - siis heoilahtaako viisari joskus äkillisesti 2 - 4 mm ylös? Jos näin tekee, niin vika on johtoliitoksessa joko moottorin päässä tai mittaritaulun takana. Mittaritaulun taakse voisit työntää käden ja räplätä johtoja koneen ollessa käynnissä ja lämmöt ylhäällä - tarkkaile samalla heilahteleeko viisari.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

ei se oo keittänny. kyllä siinä mittarissa on heilahteluja. Mutta se mietityttää ku laittaa lämmöt sisälle täysille niin lämmöt rupeaa nopeasti laskemaan.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

On joltain ainakin mennyt W124 200 D:stä vesipumpun "ratas" rikki, kun se oli sellainen muovinen malli. Siinä muuten on varmaan magneettivisko tuossa 220 D:ssäkin, mutta tuo on outoa, että maantienopeuksissa kuumenee. Mitä tapahtuu paikallaan ollessa lämmöille?
Avaa varovasti paisuntasäiliön korkki, jotta paineet katoaa ja laita kone käymään. Katso paisuntasäiliöön, kun annat koneelle kierroksia-jos sieltä nousee kuplia, niin se on sitten kansi/kannentiivistevaurio. Kyllä noilla lämmöillä tiiviste ainakin antautuu.
Onko koneen lämpö todellinen vai näyttääkö mittari omiaan?

Paljon koneella ajettu?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Se on niin pienestä kiinni. Tiedä vaikkapa se lämmityslaite lämmittää sitä mittaritaulun taustaa, jolloin se saa paremman kosketuksen. Kokeilisin sieltä ensin heilutella umpimähkään niitä piuhoja mittaritaulun takalevyllä.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

paikallaan laskee hitaasti muistaakseni. ku en oo viitsinny paljoa ajaa ettei särkis enempää tuota. tosiaan entiedä todellista lämpöä jos se mittari valehtelee. koneellahan on ajettu vain 250 tuhatta.
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

Chili kirjoitti:Se on niin pienestä kiinni. Tiedä vaikkapa se lämmityslaite lämmittää sitä mittaritaulun taustaa, jolloin se saa paremman kosketuksen. Kokeilisin sieltä ensin heilutella umpimähkään niitä piuhoja mittaritaulun takalevyllä.
Pitää kokeilla jos se oliski vain piuhoissa vika. Mutta kyllä se moottori tuntu aika lämpöiseltä.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Mulla on sellanen infrapunamittari - sellanen löytyy aika monelta firmalta ja pajalta, ja sillä voi mitata käynnissä olevan koneen / laitteen kyljestä todellisen lämpötilan melko tarkasti tarvittaessa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
koyhis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 08.05.2008 17:49
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja koyhis »

pitääpä lainata semmoinen jostain ja kokeilla käyttää lämpöiseks. Vai tohtiiko ettei mee enempää rikki.
penttiko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 10.11.2004 19:09
Paikkakunta: Paltamo

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Jos on harvakseen vaihdettu jäähdytysnesteitä, niin jäähdytin voi mennä tukkoon. Minulla on ollut kahdessakin autossa sellainen vika noilla oireilla. Voi yrittää jäähdyttimen puhdistus aineella, mutta jos on kunnolla tukossa, niin tilanne vain pahenee, eli kaikki muualta irti lähtenut lika kerääntyy tukkoiseen jäähdyttimeen. Toisella kerralla jouduin uusimaan jäähdyttimen, toiseen auttoi vielä puhdistus.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Katoppa lohkon kylkeä pakosarjan alta takanurkasta. Mahtaa kansipaffi ruikkia nestettä ulos ja aiheuttaa myös muut oireet. Toinen vaihtoehto tosiaan se vesipumpun pyörä. Niitä aina välillä irtoilee, tosin useimmiten isompi koneisista.
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin