W124 viskon vaihto sähköropelliin
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Unipoint
Joo, eli unipoint propellit on ihan laadukkaita. Laakereina kuulat ja muutenkin
rakenne ihan ok. Kytkentä kahdelle tuulettimelle voidaan tehdä siten, että
alemmalla lämmöllä lähtee päälle vain yksi ropelli ja korkeammalla lämmöllä
kumpikin propelli pyörii >> tällä systeemillä säästää 10euroa joka tulee kuristimesta jos käyttää vain yhtä puhallinta...(no joo kaksi puhaltajaa maksaa kuitenkin enemmän kuin yksi...)
Voihan ne puhaltimet kytkeä myös rinnan jolloin kuristin rajoittaa tehoa >>
jolloin molemmat puhaltajat olisivat pitkäikäisempiä...
rakenne ihan ok. Kytkentä kahdelle tuulettimelle voidaan tehdä siten, että
alemmalla lämmöllä lähtee päälle vain yksi ropelli ja korkeammalla lämmöllä
kumpikin propelli pyörii >> tällä systeemillä säästää 10euroa joka tulee kuristimesta jos käyttää vain yhtä puhallinta...(no joo kaksi puhaltajaa maksaa kuitenkin enemmän kuin yksi...)
Voihan ne puhaltimet kytkeä myös rinnan jolloin kuristin rajoittaa tehoa >>
jolloin molemmat puhaltajat olisivat pitkäikäisempiä...
Re: Unipoint
Tuollaista kahden potkurin systeemiä ajattelin kokeilla, kun on jo valmiiksi hyllyssä yks 10" puhaltava unipointti...capriceman kirjoitti: Kytkentä kahdelle tuulettimelle voidaan tehdä siten, että
alemmalla lämmöllä lähtee päälle vain yksi ropelli ja korkeammalla lämmöllä
kumpikin propelli pyörii
Anturin paikka täytyy vielä miettiä,kun m103:n lämpömittarin anturi on kannen takapäässä. Parempi paikka olis varmaan termarikotelossa tai syylarin kyljessä

Kannessa olis kyllä tulppia joihin sais toisen anturin kiinni...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
anturi
Moikka,
Mitään ylimääräistä aunturia ei tarvita, vaan paikallaan oleva NTC vastus toimii
anturina loistavasti . Anturia ei siis mihinkään jäähäriin eikä lisä porauksia
mihinkään... Toimii ihan normaalilla mesen "NTC anturilla". Niin ja
lämpömittari jatkaa toimintaansa ihan normaalisti...
Mitään ylimääräistä aunturia ei tarvita, vaan paikallaan oleva NTC vastus toimii
anturina loistavasti . Anturia ei siis mihinkään jäähäriin eikä lisä porauksia
mihinkään... Toimii ihan normaalilla mesen "NTC anturilla". Niin ja
lämpömittari jatkaa toimintaansa ihan normaalisti...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
versio 2 ?
Moikka,
Suunnittelenko sellaisen piirilevy version, jossa erillistä NTC anturia voisi käyttää lämmön mittaamiseen(tarvitaanko tälläistä ?).
Onhan mersujakin jossa ei ole ntc anturia ja tämä piirilevy kävisi kaikkiin biileihin johon vain 124 ntc anturi sopisi...
Suunnittelenko sellaisen piirilevy version, jossa erillistä NTC anturia voisi käyttää lämmön mittaamiseen(tarvitaanko tälläistä ?).
Onhan mersujakin jossa ei ole ntc anturia ja tämä piirilevy kävisi kaikkiin biileihin johon vain 124 ntc anturi sopisi...
Re: versio 2 ?
Tee ihmeessä, kun kerran osaatcapriceman kirjoitti:Moikka,
Suunnittelenko sellaisen piirilevy version, jossa erillistä NTC anturia voisi käyttää lämmön mittaamiseen(tarvitaanko tälläistä ?).
Onhan mersujakin jossa ei ole ntc anturia ja tämä piirilevy kävisi kaikkiin biileihin johon vain 124 ntc anturi sopisi...

Helpompi sovittaa muihinkin "autoihin".
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
versio 2
Moi,
Oheinen piirilevy toimii nyt erillisellä NTC anturilla(124).
Edellinen rakennusohje pätee tähänkin, vain vastus R9 on lisätty ja R5 vastus on muutettu 1ohmiin.
Eli linkin takaa löydät piirilevy kuvat:
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport ... N_ADD_NTC/
Niin ton "kesälämpökytkimen" voi laittaa kabiinin puolelle jos haluaa...
Oheinen piirilevy toimii nyt erillisellä NTC anturilla(124).
Edellinen rakennusohje pätee tähänkin, vain vastus R9 on lisätty ja R5 vastus on muutettu 1ohmiin.
Eli linkin takaa löydät piirilevy kuvat:
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport ... N_ADD_NTC/
Niin ton "kesälämpökytkimen" voi laittaa kabiinin puolelle jos haluaa...
Re: versio 2
capriceman kirjoitti:Moi,
Oheinen piirilevy toimii nyt erillisellä NTC anturilla(124).
Edellinen rakennusohje pätee tähänkin, vain vastus R9 on lisätty ja R5 vastus on muutettu 1ohmiin.
Eli linkin takaa löydät piirilevy kuvat:
http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/ideaport ... N_ADD_NTC/
Niin ton "kesälämpökytkimen" voi laittaa kabiinin puolelle jos haluaa...
Tämä menee nyt vähän aihetta sivuten, mutta täytyy kysyä kun en tiedä.
Ensin taustalöpinää jotta ajatuksenjuoksuni selviää;
Eli - normaalisti suunnitellussa auton moottorissa termostaatti on se osa joka pyrkii pitämään moottorin lämpötilan tasaisena. Vasta kun termostaatti on täysin auki eikä sekään riitä pitämään moottorin lämpötilaa kurissa niin silloin laukaistaan sähkötuuletin käyntiin. Ja silloin sen tehtävänä on ainoastaan laskea lämpötilaa mahdollisimman nopeasti - eli sen on syytä tykittää aina täysillä.
Jos termari on esimerkiksi 87-93 (eli rupeaa aukeamaan 87 asteessa ja on täysin auki 93 asteessa niin sähkötuuletin tulee peliin vasta jossain lähellä 100 astetta. Näillä eväillä normaali autonmoottorin pitäisi pärjätä hyvin ottaen huomioon että kone keittää vasta jossain 120 asteen jälkeen paineistetun jäähdytysjärjestemän takia.
Toinen huomio on se että jo jossain 40 kilometrin tuntinopeudessa ajoviima pesee tuuletustehossa minkä sähkötuulettimen tahansa joten sähköisellä tuulettimellahan on virkaa lähinnä jonossa tai liikennevaloissa seistessä.
Mikä siis on W124 kopassa suunniteltu niin pieleen, tai mikä on se asia joka halutaan saavuttaa kytkennällä joka käynnistää sähkötuulettimen jo sellaisessa lämpötilassa jossa termari ei vättämättä edes vielä ole täysin auki? Tuntuu siltä että tuuletin saattaisi rullata 60% teholla kun vetää vaunua tasaisella 80km/h maantienopeudella jolloin en oikein ymmärrä miksi.
Miksi ei yksinkertainen lämpötilakytkin jossain lähellä 100 astetta riitä ?
Nyt täytyy vielä huomauttaa että en siis ole kritisoimassa - kytkentä ajaa varmaan asiansa, olen itsekin kuullut monelta 124 omistajalta lämpöongelmista. Yritän vain ymmärtää näiden ongelmien syyt ja sitä että mikä Benzin insinööreillä meni pieleen nimenomaan 124 mallissa.
terv. Tero
PS.
Minulla on sellainen vika että jokaiselle asialle pitää löytää selitys.

Minun mielestäni mersussa ainoa "vika" on hankalalukuinen lämpömittari, porukka luulee 90 asteisen koneen käyvän 100 asteisena ja pelästyy, turhaan.
Eikös 87 asteinen termari ole täysin auki vasta jossain 103-107 asteessa, turbodieselin 80:nen termari taitaa olla jossain päälle sadassa kunnolla auki vasta.
Auton oma visko kytkeytyy jossain 97 asteessa, joten siellä sähkötuulettimenkin pitäisi vasta käynnistyä, ilmastoinnin lisätuuletin kytkee aiemmin, jossain 94 asteessa ja se onkin ymmärrettävää.
Kesähelteessä jonossa seistessä ilmastointi päällä nousevat lämmöt helposti 95 asteeseen, mutta sehän on ihan normaalia, yli 100 asteen lukemat vasta pitäis huolestuttaa.
Pitäkää paisarin korkki kunnossa että paineistus pelaa.
Eikös 87 asteinen termari ole täysin auki vasta jossain 103-107 asteessa, turbodieselin 80:nen termari taitaa olla jossain päälle sadassa kunnolla auki vasta.
Auton oma visko kytkeytyy jossain 97 asteessa, joten siellä sähkötuulettimenkin pitäisi vasta käynnistyä, ilmastoinnin lisätuuletin kytkee aiemmin, jossain 94 asteessa ja se onkin ymmärrettävää.
Kesähelteessä jonossa seistessä ilmastointi päällä nousevat lämmöt helposti 95 asteeseen, mutta sehän on ihan normaalia, yli 100 asteen lukemat vasta pitäis huolestuttaa.
Pitäkää paisarin korkki kunnossa että paineistus pelaa.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ilmastointi
Joo, eli ilmastointi vaatii kesäkytkintä, jolloin flekti lähtee aikaisemmin pyörimään(ilmastoinnin tehokkuus muuten kärsii) muuten kesäkytkintä ei tarvitse. Samalla kun ilmastointi on päällä niin flektikin pyörii 60% teholla.
Halutun käynnistyslämpötilan saa säädettyä ja itse jo hinasin sitä vielä ylös päin. Nyt näyttäisi toimivan hyvin: auto lämpiää hieman nopeammin koska
viskon viima ei jäähdytä itse konetilaa. Konetila ei ole ollut niin suolamoskassa kuin aikaisemmin. ++lämmintä riittää....
Niin kuin sanoin tämä on kehitysprojekti ja tähän voi vaikuttaa !
Joten jos haluatte suoraan eri lämpötilalla toimivaa flektiä niin mikä se on ??
Itse nostin 100% puhallintehon 103 asteeseen(aikaa meni 3minuuttia muutokseen...)
Halutun käynnistyslämpötilan saa säädettyä ja itse jo hinasin sitä vielä ylös päin. Nyt näyttäisi toimivan hyvin: auto lämpiää hieman nopeammin koska
viskon viima ei jäähdytä itse konetilaa. Konetila ei ole ollut niin suolamoskassa kuin aikaisemmin. ++lämmintä riittää....
Niin kuin sanoin tämä on kehitysprojekti ja tähän voi vaikuttaa !
Joten jos haluatte suoraan eri lämpötilalla toimivaa flektiä niin mikä se on ??
Itse nostin 100% puhallintehon 103 asteeseen(aikaa meni 3minuuttia muutokseen...)
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
VSS
Terolla oli hyvä idea, jota capricessa käytinkin. Eli kun vauhti nousee yli 50km/h
niin puhaltimenojhausjärjestelmän vertailujännitettä muutettiin siten että
puhallin ei pyörikkään 93asteen lämmöissä vaan vauhdissa se lähtee vasta 100 asteen tutumassa päälle.
Tätä olin suunnittelemassa meseenkin mutta laite olisi tullut monimutkaisemmaksi. Luultavimmin kuitenkin teen version 3 jossa ko. nopeusmittaus vaikuttaisi puhaltimen toimintaan ja >> +sen elinikään...
Tietäisikö joku mikä taajuus tulee VSS anturilta ?? xxHz@100km/h ??
Kanttiaaltoa se on mutta mikä lienee taajuus vai pitäisikö mitata ?
niin puhaltimenojhausjärjestelmän vertailujännitettä muutettiin siten että
puhallin ei pyörikkään 93asteen lämmöissä vaan vauhdissa se lähtee vasta 100 asteen tutumassa päälle.
Tätä olin suunnittelemassa meseenkin mutta laite olisi tullut monimutkaisemmaksi. Luultavimmin kuitenkin teen version 3 jossa ko. nopeusmittaus vaikuttaisi puhaltimen toimintaan ja >> +sen elinikään...
Tietäisikö joku mikä taajuus tulee VSS anturilta ?? xxHz@100km/h ??
Kanttiaaltoa se on mutta mikä lienee taajuus vai pitäisikö mitata ?
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Käyttöjännite boxiin voidaan ottaa F7 sulakkeen takaa tai muukin sulake käy
kunhan siinä on jännite kun virtaavain on "run" asennossa.
Puhaltajalle käyttöjännite tulisi ottaa suoraan akulta(muista sulake akun lähelle). Puhaltajan ohjausboxin käyttöjännite on eri kuin puhaltajalle menevä jännite joten sulakeboxista ei tule ottaa puhaltajalle jännitteitä.
Boxin virrankulutus on noin 150mA-250mA riippuen releistä, joten boxi ei
kuormita olemassa olevaa sulaketta(vaikka F7).
Itse puhallin vie 8-15A virtaa riippuen puhaltimen koosta ja rakenteesta.
Kaksi nopeuskytkennässä virrankulutus tippuu noin puoleen maksimista
koska 4.7mH kela rajoittaa virtaa. 100% teholla puhallin vie sen maksimi
virran...
kunhan siinä on jännite kun virtaavain on "run" asennossa.
Puhaltajalle käyttöjännite tulisi ottaa suoraan akulta(muista sulake akun lähelle). Puhaltajan ohjausboxin käyttöjännite on eri kuin puhaltajalle menevä jännite joten sulakeboxista ei tule ottaa puhaltajalle jännitteitä.
Boxin virrankulutus on noin 150mA-250mA riippuen releistä, joten boxi ei
kuormita olemassa olevaa sulaketta(vaikka F7).
Itse puhallin vie 8-15A virtaa riippuen puhaltimen koosta ja rakenteesta.
Kaksi nopeuskytkennässä virrankulutus tippuu noin puoleen maksimista
koska 4.7mH kela rajoittaa virtaa. 100% teholla puhallin vie sen maksimi
virran...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Anturi
Moi,
Lämpömittarin anturi käy suoraan, mittaussignaali rinnan anturin kanssa.
Asetetun käyntilämpötilan voi asetella R2 vastusta muuttamalla.
Isontamalla vastusta saadaan käyntilämpötilaa nostettua...
Lämpömittarin anturi käy suoraan, mittaussignaali rinnan anturin kanssa.
Asetetun käyntilämpötilan voi asetella R2 vastusta muuttamalla.
Isontamalla vastusta saadaan käyntilämpötilaa nostettua...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
Tsemppiä rakenteluun !
Itse ohjausboxin toimintaa voit kokeilla laittamalla moottorin lämpötila anturin
ja auton rungon välille vastuksen kokoa 50-330ohmia. Pienempi vastus
arvo tarkoittaa kuumaa moottoria ja isompi kylmempää. Lämpötilan näkee
parhaiten mittaritaulusta.
Näin voidaan elektroniikka testata, ilman että kone kävisi...
Hienosäätöä voidaan tehdä piirilevyn R2 vastusta muuttamalla jos
tarpeen.
Tsemppiä rakenteluun !
Itse ohjausboxin toimintaa voit kokeilla laittamalla moottorin lämpötila anturin
ja auton rungon välille vastuksen kokoa 50-330ohmia. Pienempi vastus
arvo tarkoittaa kuumaa moottoria ja isompi kylmempää. Lämpötilan näkee
parhaiten mittaritaulusta.
Näin voidaan elektroniikka testata, ilman että kone kävisi...
Hienosäätöä voidaan tehdä piirilevyn R2 vastusta muuttamalla jos
tarpeen.
Olen teron kanssa aikalailla samoilla linjoilla kun ihmetyttää tuollaisten vempaimien tarpeellisuus. Eli kiinnostaisi tietää mikä se perimmäinen syy näin monimutkaisten syysteemien rakenteluun on. Ainkakin kaikissa itse tähän asti ajamissani autoissa moottorin lämpötilaa on säädellyt termostaatti ja flekti on ollut tarpeellinen lähinnä ruuhkissa tai muuten paikallaan käytettäessä.
Itse pyrin kaikissa auton tekniikkaan liittyvissä hommissa mahdollisimman yksinkertaisiin ratkaisuihin koska yleensä ne ovat toimivimpia, luotettavimpia ja halvimpia. Toki bensatankin luukunkin voi laittaa aukeamaan napista painamalla ja vaikka tietyllä kulmanopeudella mutta mitä järkeä siinä on kun se muutenkin aukeaa. Jos lämötilan säätely ei vakio-moottorissa toimi niin se on vika joka pitäisi selvittää ennen kaikenmaailman rensseleiden rakentamista.
Itse pyrin kaikissa auton tekniikkaan liittyvissä hommissa mahdollisimman yksinkertaisiin ratkaisuihin koska yleensä ne ovat toimivimpia, luotettavimpia ja halvimpia. Toki bensatankin luukunkin voi laittaa aukeamaan napista painamalla ja vaikka tietyllä kulmanopeudella mutta mitä järkeä siinä on kun se muutenkin aukeaa. Jos lämötilan säätely ei vakio-moottorissa toimi niin se on vika joka pitäisi selvittää ennen kaikenmaailman rensseleiden rakentamista.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutta suomessa visko on kyllä aikatarpeeton masiina. Keski-Euroopassa toimiva. No mutta miksi pakkasella pitäisi työntää kylmää ilmaa konehuoneeseen joka on suolaista ja likaista ??
Monimutkaisuudesta: elektroniikka on yksinkertainen vertaa "uudempiin autoihin" jossa prossu ohjaa kaikkea. Piirilevy on kahdennettu joten jos toinen rele ei vedä niin toinen toimii. Kytkennässä aloitusvirran rajoitus
joka säästää sähkötuuletinta ja releitä. Tavallisessa autossa kun "Tavallinen sähkötermari" menee hajalle niin se katkaisee virrantulon ja puhallin ei sen takia pyöri ja kone voi keittää ...
Toiseksi se ylimääräisen termarin asennus ei kaikkiin autoihin ole yksiselitteistä ja mekaanisesti mahdollistakaan.
Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutta suomessa visko on kyllä aikatarpeeton masiina. Keski-Euroopassa toimiva. No mutta miksi pakkasella pitäisi työntää kylmää ilmaa konehuoneeseen joka on suolaista ja likaista ??

Monimutkaisuudesta: elektroniikka on yksinkertainen vertaa "uudempiin autoihin" jossa prossu ohjaa kaikkea. Piirilevy on kahdennettu joten jos toinen rele ei vedä niin toinen toimii. Kytkennässä aloitusvirran rajoitus
joka säästää sähkötuuletinta ja releitä. Tavallisessa autossa kun "Tavallinen sähkötermari" menee hajalle niin se katkaisee virrantulon ja puhallin ei sen takia pyöri ja kone voi keittää ...
Toiseksi se ylimääräisen termarin asennus ei kaikkiin autoihin ole yksiselitteistä ja mekaanisesti mahdollistakaan.

Kyllä noita moni tekee vain mielenkiinnosta aiheeseen?
Tarpeellisuus sitten on eri asia.
Kyllä se alkuperäinen systeemi jäähdytyksen hoitaa, mutta samalla myös sotkee konehuoneen aika tehokkaasti, kun propelli pyörii koko ajan.
Varsinkin sadekelillä on kone märkä takimmaista tulppaa myöden.
Itellä oli keväällä jonkinsortin syttyongelmia koneen märkyyden takia
Miksei samantien sitten tee säätyvä nopeuksista kun rakentamaan alkaa.
Tarpeellisuus sitten on eri asia.
Kyllä se alkuperäinen systeemi jäähdytyksen hoitaa, mutta samalla myös sotkee konehuoneen aika tehokkaasti, kun propelli pyörii koko ajan.
Varsinkin sadekelillä on kone märkä takimmaista tulppaa myöden.
Itellä oli keväällä jonkinsortin syttyongelmia koneen märkyyden takia

Miksei samantien sitten tee säätyvä nopeuksista kun rakentamaan alkaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
VSS anturilla varustettu löytyy myös, jonka voi kytkeä edelliseen piirilevyyn
ja näin saada operaatio vahvistimen vertailuun 5% toleranssia jolloin
propelli ei pyöri yli 60km/h nopeudella ellei kone ole 103astetta(60% teho).
Tällä kytkennällä saadaan enemmän käyttöikää tuulettimen moottorille.
Kuitenkin VSS/Fan piirikortti tuo mittausten mukaan 25-35% vähemmän
puhallus aikaa ajossa(yli 60km/h), kuitenkin moottori pysyy lämmön rajoissa(alle 105ast)...
Mitattu fluken analysaattorilla joten mittaukset eivät ole huuhaata.
Suosittelen perusversiota, mutta "deluxe" versiosta ei taida kannattaa
tehdä ohjeita jos kiinnostusta ei löydy... kuitenkin piirilevy kuvia löytyy...
VSS anturilla varustettu löytyy myös, jonka voi kytkeä edelliseen piirilevyyn
ja näin saada operaatio vahvistimen vertailuun 5% toleranssia jolloin
propelli ei pyöri yli 60km/h nopeudella ellei kone ole 103astetta(60% teho).
Tällä kytkennällä saadaan enemmän käyttöikää tuulettimen moottorille.
Kuitenkin VSS/Fan piirikortti tuo mittausten mukaan 25-35% vähemmän
puhallus aikaa ajossa(yli 60km/h), kuitenkin moottori pysyy lämmön rajoissa(alle 105ast)...
Mitattu fluken analysaattorilla joten mittaukset eivät ole huuhaata.

Suosittelen perusversiota, mutta "deluxe" versiosta ei taida kannattaa
tehdä ohjeita jos kiinnostusta ei löydy... kuitenkin piirilevy kuvia löytyy...
Ainut, mikä tässä flektin ohjauksessa ei kolahda on se, että flektiä ohjataan kannen lämpötilalla. Normaali flektin termarin paikka on syylärin alaosassa alavesiletkun luona. (viskokin "mittaa" syylärin lämpötilaa).
Normaalisti alavesiletkusta on koneeseen tyrkyllä -20 ... +50C asteinen jäähdytysvesi, jota moottorin termostaatti annostelee koneelle. Nythän käy niin että alavesiletkun lämpötila nousee lähelle koneen lämpötilaa. Moottorin lämpötilaa säädetäänkin flektillä, ei termostaatilla. Ja termostaatti on aina auki.
Homma toimii muuluin hienosti, mutta miten käy, kun koneen kuormitusta kasvatetaan äkisti. Kylmää EI OLE tyrkyllä termostaatin takana. Viiveet on aika isoja, joten onko kiehahtamisvaara? Kommentoikaapas systeemiä kesäkäytössä.
Muuten systeemi näyttää hyvältä. Portaaton säätömahdollisuus on hyvä, ja hystereesit on pelissä.
Normaalisti alavesiletkusta on koneeseen tyrkyllä -20 ... +50C asteinen jäähdytysvesi, jota moottorin termostaatti annostelee koneelle. Nythän käy niin että alavesiletkun lämpötila nousee lähelle koneen lämpötilaa. Moottorin lämpötilaa säädetäänkin flektillä, ei termostaatilla. Ja termostaatti on aina auki.
Homma toimii muuluin hienosti, mutta miten käy, kun koneen kuormitusta kasvatetaan äkisti. Kylmää EI OLE tyrkyllä termostaatin takana. Viiveet on aika isoja, joten onko kiehahtamisvaara? Kommentoikaapas systeemiä kesäkäytössä.
Muuten systeemi näyttää hyvältä. Portaaton säätömahdollisuus on hyvä, ja hystereesit on pelissä.
Vielä W124 lämpötilamysteeristä..
Mikä poikkeaa muista autoista, on termostaatin sioitus. Termari on alavesiletkussa, eikä kannessa, niin kuin muissa autoissa.
Termostaatti pitää moottorille tulevan JÄÄHDYTYS veden lämmön vakiona (kun muissa autoissa pidetään moottorista poistuvan kuuman veden lämpö vakiona).
Termostaatti on vilä sekoitus-tyyppinen, joka sekoittaa vesipumpun imupuolelle joko lohkon lämmintä vettä, tai syyläriltä tulevaa kylmää vettä. (kun muissa autoissa termari katkaisee tylysti veden kierrättämisen).
Tämä aiheuttaa sen, että kannen lämpö nousee kuormitettaessa (koska termari ei tiedä kannen/poistoveden lämpötilaa). Hyvänä puolena on ettei moottoriin ajeta äkisti kylmää vettä täyteen.
Mikä poikkeaa muista autoista, on termostaatin sioitus. Termari on alavesiletkussa, eikä kannessa, niin kuin muissa autoissa.
Termostaatti pitää moottorille tulevan JÄÄHDYTYS veden lämmön vakiona (kun muissa autoissa pidetään moottorista poistuvan kuuman veden lämpö vakiona).
Termostaatti on vilä sekoitus-tyyppinen, joka sekoittaa vesipumpun imupuolelle joko lohkon lämmintä vettä, tai syyläriltä tulevaa kylmää vettä. (kun muissa autoissa termari katkaisee tylysti veden kierrättämisen).
Tämä aiheuttaa sen, että kannen lämpö nousee kuormitettaessa (koska termari ei tiedä kannen/poistoveden lämpötilaa). Hyvänä puolena on ettei moottoriin ajeta äkisti kylmää vettä täyteen.
Tuossa M103:ssa ainakin termari on ylävesiletkussa...pasik kirjoitti:Vielä W124 lämpötilamysteeristä..
Mikä poikkeaa muista autoista, on termostaatin sioitus. Termari on alavesiletkussa, eikä kannessa, niin kuin muissa autoissa.
Termostaatti pitää moottorille tulevan JÄÄHDYTYS veden lämmön vakiona (kun muissa autoissa pidetään moottorista poistuvan kuuman veden lämpö vakiona).
Termostaatti on vilä sekoitus-tyyppinen, joka sekoittaa vesipumpun imupuolelle joko lohkon lämmintä vettä, tai syyläriltä tulevaa kylmää vettä. (kun muissa autoissa termari katkaisee tylysti veden kierrättämisen).
Tämä aiheuttaa sen, että kannen lämpö nousee kuormitettaessa (koska termari ei tiedä kannen/poistoveden lämpötilaa). Hyvänä puolena on ettei moottoriin ajeta äkisti kylmää vettä täyteen.
Ja kannesta tulee letkunpätkä suoraan termostaatti koteloon, eli kyllä se aika hyvin kannen lämpötilaa seuraa.
Ja voihan anturin laittaa alavesiletkuun tai jäähdyttäjän kylkeen, jos epäilee että ei toimi anturin ollessa kannessa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kyllä se kuitenkin w124 dieselissäkin, jossa termari on alavesiletkussa, on nimenomaan moottorin lämpötila jonka mukaan termari päästää vettä kiertoon.
Niissä joissa on sähkötuuletin, anturi on ylävesiletkussa ja reagoi syyläristä tulevan veden lämpötilaan, eli nesteet kiertää "väärinpäin".
Taikka sitten dealer on ymmärtänyt systeemin väärin.
Niissä joissa on sähkötuuletin, anturi on ylävesiletkussa ja reagoi syyläristä tulevan veden lämpötilaan, eli nesteet kiertää "väärinpäin".
Taikka sitten dealer on ymmärtänyt systeemin väärin.

wiimax.fi
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Piirilevy
Piirilevystä on malli niille jotka haluavat ehdottomasti erillisellä anturilla
toimivan flektin. Sillähän voi mitata vaikka mitä, mutta tarkoituksena kai
on pitää moottori alle 105asteisena kuin MB on suunnitellut ?
Ja moottorin lähtölämpö näyttää parhaiten lohkojen lämpöä, eikä paluu.
Paluusta mitattava lämpötila on oltava alhaisempi ja siinä pitää käyttää
VSS/Fan anturi tekniikkaa jottei kansi mene...jos haluaa käyttää kaksi tehoista
flektiä.
toimivan flektin. Sillähän voi mitata vaikka mitä, mutta tarkoituksena kai
on pitää moottori alle 105asteisena kuin MB on suunnitellut ?
Ja moottorin lähtölämpö näyttää parhaiten lohkojen lämpöä, eikä paluu.
Paluusta mitattava lämpötila on oltava alhaisempi ja siinä pitää käyttää
VSS/Fan anturi tekniikkaa jottei kansi mene...jos haluaa käyttää kaksi tehoista
flektiä.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Keloja löytyy
Moikka,
Keloja löytyy esim:
RADIODUO OY
09-601 544
f.09-644 466
Iso-Robertinkatu 12
00120 Helsinki
Kelan tehtävänä on rajoittaa käynnistysvirta jolloin puhallinmoottori on huomattavasti pitkäikäisempi. Toiseksi ilman kelaa ei saada kahta
puhallusnopeutta. Kelan tilalle ei käy mikään vastus vaan sen pitää olla 4,7mH ferriittikuppikela....
Keloja löytyy esim:
RADIODUO OY
09-601 544
f.09-644 466
Iso-Robertinkatu 12
00120 Helsinki
Kelan tehtävänä on rajoittaa käynnistysvirta jolloin puhallinmoottori on huomattavasti pitkäikäisempi. Toiseksi ilman kelaa ei saada kahta
puhallusnopeutta. Kelan tilalle ei käy mikään vastus vaan sen pitää olla 4,7mH ferriittikuppikela....
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
Hieno homma että sait sen toimimaan !
Mulla on toiminut todella hyvin eikä konetilakaan ole niin likainen kuin
viskoversiolla.
Jos käynnistyslämpötilaa tarvitsee muuttaa niin sekin onnistuu, itse hilasin
vielä muutaman asteeen ylemmäksi, jolloin moottori käy kuumempana+
termari vaihdettu 92asteiseksi.... Talvella tulee kunnolla kuumaa ilmaa sisälle...
Hieno homma että sait sen toimimaan !
Mulla on toiminut todella hyvin eikä konetilakaan ole niin likainen kuin
viskoversiolla.
Jos käynnistyslämpötilaa tarvitsee muuttaa niin sekin onnistuu, itse hilasin
vielä muutaman asteeen ylemmäksi, jolloin moottori käy kuumempana+
termari vaihdettu 92asteiseksi.... Talvella tulee kunnolla kuumaa ilmaa sisälle...