W201 Kaasrin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

W201 Kaasrin vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Tuli tässä mieleen onko ketään vaihtanut näihin kaasari lotkottimiin toisen merkkistä kaasaria siinä toivossa että olisi saanut kulutusta pienennettyä ja jopa muutaman lisä hepon, ja toimivuutta, Itsellä ollut mielessä kun kaikki viat mitkä kohta vuoden aikana on tässä mesessä ollut jouduttu vielä kaksi kertaa tilaamaan hinuri kun on hyytynyt tien varteen ja vika aina kaasarissa.2 kertaa käytetty kaasaria korjaamolla korjattavana säädettävänä, ja nyt lähössä kolmatta kertaa kun yks tuttu lupasi vaihtaa uimurit ja kalvot ja jotain puhu hoonaamisesta. No onneksi nykiminen ja tyhjäkäynni seilaaminen on loppunut ku siirryin käyttämään 98 säännöllisesti. Jotenkin syntynyt negatiivinen kuva kaasari mersuihin, jos ei olisi paalusta kiinni intin takia niin vaihtaisin saman tien ruisku mersuun, tai ostaisin jostakin rutatun ruisku mersun ja vaihtaisin koko tekniikan. Konehan oli 2.0B ajettu 321tkm
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1689
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Vähän OT-juttua, mutta onko se autosi valkoinen? Kävin joskus tossa 3 vuotta sitten Tampereen Delta-autossa koeajamassa 190 kaasaria, vuosimalli oli 86, ja varusteina mm. ASD, tasonsäätö ja kattoluukku.
230 C 1978
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Kaasarit vehkeet on joka merkillä vähän ongelma ja mersu ei tee poikkeusta.
tappelin tuon W114:n kanssa pitkään kun siinä oli 2kpl jotain ZENITH kaasareita. nyt siihen tulee ruisku. TC koneen myötä.

Mulla oli joskus bmw 316 e30 -88 sillä HV:n pierburg sähkökaasarilla ja sitä ei saanut toimimaan kunnolla.
Ja yhdessä 320 e21 -77 bemussa oli edellisen omistajan laittama 4kurkkuinen HOLLEY kaasari :shock: sekään ei oiken tuottanut.

Suosittelen ruiskuun siirtymistä, pidemmän päälle säästää rahaa ja hermoja.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Toi meni todella lähelle auto on valkonen v 86 ja äsken selvis että tossa on todenäkösesti ASD (epäkunnossa vaan) mutta kattoluukkua tässä ei ole mut abs:sät on, tuskin ketään lähtee hitsaamaan kattoluukkua kiini tai ei sitä tiedä kun tässä oli taka kaarien ruoste korjauksetkin tehty todella hyvin kitillä ja erittäin hyvä maalaus saatu vielä päälle. No onnekse ne ruosteet ei tullut yllätyksenä esiin vaan oli jo näkyvissä kun auton ostin, mutta levisi todella kovaa vauhtia, piti molemmat kaaret vaihtaakkin.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ville Komulainen kirjoitti:Kaasarit vehkeet on joka merkillä vähän ongelma ja mersu ei tee poikkeusta.
tappelin tuon W114:n kanssa pitkään kun siinä oli 2kpl jotain ZENITH kaasareita. nyt siihen tulee ruisku. TC koneen myötä.
Niinno, mä olen tehnyt useammankin topicin KE-jetronicin oikuttelusta forumille, W123:n Zenit-Strombergin pikku häiriöstä tasan yhden. Eli ei tuo nyt ihan pomminvarma homma ole. Myönnettäköön, ettää Zenitistä jalostettu Pierburg, joka W201/W124-malleissa oli, ei ole yhtä hyvä.

Kaasarin hoonauksesta en ole ikinä kuullut. Olisi mukava tietää, mitä vikaa autoon on diagnosoitu sen jälkeen, kun se on hinurin lavalta korjaamoon ja kuntoon saatu? Usein tuon mallin kaasarin oikuttelu on kyllä enempi monen pienen vian summa -- hiukan kulumaa siellä ja kulumaa täällä ja pari letkua halkeillut, ei siinä ihmeempää tarvita. Ruiskua edullisemmaksi tulee perushuoltaa eli kunnostaa nykyinen kaasari joka hiton jousta ja letkun pätkää myöten.
Kuka toisaalta kieltää hankkimasta kerrasta myös ihan erimerkkistä vaihtokaasaria.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Aina siinä on se sama vika öljy päässyt loppumaan siis kaasarista, kun tuntuu kuluttavan sen öljyn aika nopeasti pois sieltä välillä, ja välillä kestää kauemmin. Viimeksi kun auto tuotiin hinurilla pihaan, niin itse en ollut sillon ajamassa autoa, ja heti kun auto saapui pihaan niin ei muutakun pelti auki ruuvimeisselin päällä kopautus kaasariin ja auto käyntiin, oli taas öljy päässyt loppumaan. Eikä ollut kovin pitkä aika kun sitä sinne lisättiin. No pitäis vaihdattaa sinne piakkoin ainakin ne kalvot ja muut kuluneet osat, ja alipaine letkut ovat kesällä vaihdettu kaikki.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, kyllähän tuo nyt vahvasti viittaa siihen että kuminen ns. vaimenninkalvo on rikki. Ilmeisesti ei täysin riekaleina, koskapa auto vielä kohtuulisesti toimii, mutta halki kuitenkin.

KL-varaosat myy ainakin huoltosarjaa, jossa on kaikki uudet kalvot, jouset, neula ja muistaaksnei jotain suuttimiakin. Asiansa osaava korjaamo asentaa sarjan + säätää laitteet aamupäivän aikana. AInakin omassa ex-190:ssa tuo auttoi käytökseen selvästi, nykiminen ja huono käynti kylmänä väheni lähes olemattomiin.
Tuon huoltosarjan vaikutusta voi vielä täydentää sillä että vaihdattaa kaikki haperon näköiset letkut, joita tuossa Pierburgissakin herra paratkoon riittää. Mulla ainakin ilmeni kaasaria huollettaessa, että bensaletku oli lähes vaarallisen hauraassa kunnossa joten turvallisuussyistäkin asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Siellä on neulan säätöön liittyvä mutteri/lukitus prikka, josta o-rengas paskana, silloin menee tuota vaimenninsylinterin öljyä solkenaan, kalvossa tuskin vikaa. Ei ole vaikea vaihtaa.


PS. Se kalvo on siellä sitävarten että luistin sisällä kestää alipaine, joka taas sitä luistia nostaa. Tiivistää siis alipainekammion ja luistin välisen raon...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Antti 190e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.11.2003 18:20
Paikkakunta: Keskipohjanmaalla...

Viesti Kirjoittaja Antti 190e »

oisko niin että kaasari syö enemmän mitä ruisku? mikähän auttas? :cry:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Syö se enemmän, parhaiden pihistäjien mukaan kun ruisku kulkee maantiellä jopa 6,x lukemilla ja seka-ajossakin kahdeksalla. Kaasarimalli hörppäisee sekalaisessa kympin/sata km, ajeli sitten miten hyvänsä.
Kyseessä on enempi rakenteellinen ero, kaasarimalli on luonnostaan isoruokaisempi, kun polttoainemääriä ei hallita yhtä tarkasti eikä esim. moottorijarrutuksessa katkaista syöttöä. Osansa tulee myös esim. liian pitkään päällä makaavasta automaattirikastimesta.
Auton pitäminen joka osin kunnossa auttaa osaltaan pitämään kulutusta kohdillaan. Kovin nuukaksi ei kannata vasiten säädättää, jos ei erityisesti tykkää huonosta kylmäkäynnistä ja pateettisesta suorituskyvystä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu itellä menee 190Eemeli matka-ajossa aika tarkasti 7litraa/100km... kylä pyörityksessä 7.5 -8-5l
Avatar
Antti 190e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.11.2003 18:20
Paikkakunta: Keskipohjanmaalla...

Viesti Kirjoittaja Antti 190e »

Minkälainen prosessi on vaihtaa kaasarista ruiskuun?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

taitaa ollas aika suuri projekti.. helpoimmalla pääsee kun hommaa jostaki koko 190E:n johtosarjan ja boxit... ruiskussa on noita piuhoja aikatavalla enemmän ku kaasarissa...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Antti 190e kirjoitti:Minkälainen prosessi on vaihtaa kaasarista ruiskuun?
Aikamoinen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=4555
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

taitaa ollas aika suuri projekti.. helpoimmalla pääsee kun hommaa jostaki koko 190E:n johtosarjan ja boxit... ruiskussa on noita piuhoja aikatavalla enemmän ku kaasarissa...
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Hehe lisäilin äsken vähän ATFää tonne kaasariin...sanoisin ensimmäisenä neuvona laittamaan sitä kyl sinne. Yllättävän paljon vaikuttaa. Mulla oli päässy aika pitkälti kuivaks. Kiihtyy pehmeemmin, ei nyi niin paljon ja tyhjäkäyntiki toimii paljon paremmin.
Toi perkule tuntuu syövän tota ATFää aika lailla et taitaa olla korjaussarja ihan oleellinen kohta.
Mut tosin kaasarimiehet laittakaa sitä ATFää ni säästy hermot vähän paremmin :)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kyllä ne kaasarit saa pelaamaan hienosti jos vain tietää mitä säätää ja että itse kaasari on kunnossa. Varmasti noi Zenithitkin saa toimimaan jos purkaa ne ensin tuhannen päreiksi ja kasaa sen huolellisesti sekä uusii kuluneet osat. Senjälkeen säädöt niin luulis toimivan. Sorvaan koululla uudet osat omiini kun siellä on aika väljiä osia mm. vivustossa. Tiivisteet teen itse koska se orkkis tiivistesetti on sikakallis. Säädöt saa sitten tehdä ammattilainen, ite kunnostan ne ensin siihen kuntoon että niitä voi ylipäätään ruveta säätämään.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin