C sarjan maalausta ja korjailua, neuvoja...?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
hpkatteli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 21.10.2003 12:12
Paikkakunta: Lahti

C sarjan maalausta ja korjailua, neuvoja...?

Viesti Kirjoittaja hpkatteli »

eli pitäis vähäsen siistiä W202 sarjan C-sarjalaista, pikku ruosteiden puhallus pois ja pohjat ja uudet maalit päälle. Kysymys kuuluukin että millä tuotteilla kannattais tehdä, ruostepaikat on niin pieniä että kilikalipullollakin sais varmaan tehtyä ihan siistit.. lähinnä siis kiinnostaa muiden kokemukset siitä, millä tuotteilla kannattaa tehdä ettei tarvi samaa projektia heti kohta uudelleen uuden ruostumisen takia.

Ja mittariston pikselit pitäis korjata, sellasta oisin kysässy että pystyykö autolla ajamaan lyhyitä matkoja kun mittaristo on pois paikaltaan, vai onko näissä uudemmissakin öljynpaineelle putki niinkuin vanhemmissa? Vakkarin viiksi on myös katkennut, se pitäis vaihtaa, mutta siinä hommassa ei taida olla mitään erikoista huomioitavaa..
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ei niillä "tuotteilla" niin ratkaisevaa merkitystä ole... jonkun tunnetun valmistajan maalit ym. tökötit.
Enempi ratkaisevaa on miten hyvin saat ruosteet pois. Tai miten vähän niitä sinne jää. Noista paukkupurkeista vielä... jos on kompura käytössä niin oikea ruisku olisi kyllä parempi oikeastaan kaikkien aineiden levitykseen.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
hpkatteli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 21.10.2003 12:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hpkatteli »

jeps.. meinasin vaan että ilkeekö noihin lykätä jotain happopohjamaalia?? ettei tuu ongelmia vanhan maalin kanssa?


ja toinen juttu on, että edelleen olen tietoa vailla siitä, voiko autolla ajaa jos mittaristo on irti? vanhemmissahan tulee öljynpaineen putki mittaristoon, mutta onko näissä sama systeemi vai jokin sähköinen tms??
Avatar
punpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 06.08.2008 15:23
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja punpa »

Omassa 97vm w202 ei ainakaan tullut mittaristoon mitään muuta kiinni kuin sellainen liitin piuhoille.
W202 C250 TD -97
Matias-P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 05.08.2004 19:30
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: C sarjan maalausta ja korjailua, neuvoja...?

Viesti Kirjoittaja Matias-P »

[quote="hpkatteli"]mittariston pikselit pitäis korjata, sellasta oisin kysässy että pystyykö autolla ajamaan lyhyitä matkoja kun mittaristo on pois paikaltaan, vai onko näissä uudemmissakin öljynpaineelle putki niinkuin vanhemmissa? Vakkarin viiksi on myös katkennut, se pitäis vaihtaa, mutta siinä hommassa ei taida olla mitään erikoista huomioitavaa..[/quote]



Omassa alkupään w202:ssa tulee mittarin taa kaks sähköliitintä. Tais w201:ssä olla tuo öljynpaine putki mittarin takana.

Jos mittarin liittimet on irti ja pistät virrat päälle, joudut käydä testerillä kuittaan SRS-valon. Eli ei kannata välttämättä ajella ilman mittaristoa.
toyota starlet(jokkis projekti)


EX: w202
w124
volvo 240 gle
jm9
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 20.09.2009 14:50

Viesti Kirjoittaja jm9 »

ite hioin ruosteet pois, ruosteenestopohjamaali (sais laittaa ruosteenki päälle mutta poistin kuitenki) ja oikea värimaali ja hyvänä on näyttäny pysyvän
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kannattaa lukea overdrive-foorumia. Siellä tunnetaan ruoste, ja miten se saadaan hallintaan.

Mutta spray-maaleista yleensä sanoisin, että niillä ei kestävää maalausta saada aikaan, vaan suolakelien tullessa ruosteet tulee uudestaan pintaan.
Satasella saa halpoja kompuroita, ja Bilteman yläsäiliöruisku maksaa muutaman kympin, ja sitten päästään jo käyttämään kunnon aineita.

Pieni minipora/hiomakone "Dremel"on kätevä ruosterupien kiillottamiseen.
Siihen saa niitä hiomakiviteriä, joilla ruostepaikkoja on hyvä tasoitella.

Ruostekohdan hoito:
- kaikki ruoste pois, pinta on saatava kirkkaaksi.
- jos kohtaan jää mustia pisteitä, niitä voi hoitaa ruosteen muuntoaineella.
- pohjamaaliksi 2K-epoksi (vedetään kahteen kertaan).
- kun epoksi on varmasti kuiva (=seuraava päivä) tehdään kittaus.
- taas pohjamaali.
- pintamaali.

Tämä on kestävin menetelmä, mutta jos päätyy muuhun ratkaisuun,
niin aina kannattaa lukea aineiden käyttöohjeet, ja varmistaa niiden yhteensopivuus.
Perusteita ja lisävinkkejä tosiaan Overdrive-foorumilla.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Henry V. kirjoitti: - pohjamaaliksi 2K-epoksi (vedetään kahteen kertaan).
Jos pohjamaaliksi tulee epoksipohja, niin minkätakia 2 kertaa vedetään ?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Näin saadaan tiiviimpi kerros. Huomaat, että jos vedät epoksin, tai minkä tahansa pohjamaalin vain kerran, niin liuottimen haihduttua voi näkyä peltiä. Varsinkin jos pinta on rosoinen (kuten ruosteen jälkeen usein on),
huiput saattavat tulla lievästi näkyviin.

Maalista ja lämpötilasta riippuen kerrosten välinen kuivumisajaksi riittää n. 15 min., mutta jos maalataan pensselillä niin vaatii pidemmän ajan - muuten pinta voi mennä huonoksi.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Henry V. kirjoitti:Kannattaa lukea overdrive-foorumia. Siellä tunnetaan ruoste, ja miten se saadaan hallintaan.

Mutta spray-maaleista yleensä sanoisin, että niillä ei kestävää maalausta saada aikaan, vaan suolakelien tullessa ruosteet tulee uudestaan pintaan.
Satasella saa halpoja kompuroita, ja Bilteman yläsäiliöruisku maksaa muutaman kympin, ja sitten päästään jo käyttämään kunnon aineita.

Pieni minipora/hiomakone "Dremel"on kätevä ruosterupien kiillottamiseen.
Siihen saa niitä hiomakiviteriä, joilla ruostepaikkoja on hyvä tasoitella.

Ruostekohdan hoito:
- kaikki ruoste pois, pinta on saatava kirkkaaksi.
- jos kohtaan jää mustia pisteitä, niitä voi hoitaa ruosteen muuntoaineella.
- pohjamaaliksi 2K-epoksi (vedetään kahteen kertaan).
- kun epoksi on varmasti kuiva (=seuraava päivä) tehdään kittaus.
- taas pohjamaali.
- pintamaali.

Tämä on kestävin menetelmä, mutta jos päätyy muuhun ratkaisuun,
niin aina kannattaa lukea aineiden käyttöohjeet, ja varmistaa niiden yhteensopivuus.
Perusteita ja lisävinkkejä tosiaan Overdrive-foorumilla.
Mites "tuomitset" tuon mun tiivistekouru-laittelun ? Onko riittävä tuo ruostesyöjä + Dinitrol 77?:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=79031
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

ööh - en tosiaankaan ole tässä nyt mikään "tuomari", mutta ruosteita olen ropannut '70-luvulta saakka. Yrityksen ja erehdyksen kautta oppii sitten kaikenlaista.

Ensinnäkin kaikki ponnistelut ruostetta vastaa ovat kannattavia. Moni jättää homman tekemättä, jos kokee, ettei pysty juuri nyt tekemään sitä kunnollisesti. Näin sitten ruoste pääsee pureutumaan entistäkin vaikeammaksi saada hallintaan. Eli kannattaa aina tehdä edes jotakin...

Ruoste tarvitsee edetäkseen happea ja kosteutta, joten tämän estäminen on asian ydin. Epoksi pohjamaalilla saavutetaan tiivis pinta, ja olen kuullut että MB-tehdas edellyttää, että nuo takuunalaiset korjausmaalaukset tehdään käyttämällä Spies& Hecker epoksi pohjamaalia. Epoksin etuja on myös se, että se täyttää metallissa olevia mahdollisia huokosia (eli mikroskooppisen pieniä reikiä), ja siten estää korjattujen paikkojen "korkkaamista".

Toinen maalityyppi on happoväri, joka siis sisältää fosforihappoa, joka toimii ruosteen muuntoaineena. Mutta itse käyttäisin tätä vain lievempään ruostepaikkojen korjailuun.

Työtapoja ja aineita on monia, ja sitä kautta myös mielipiteitä.
Eli palatakseni kysymykseesi, niin en huomannut tässä käytetyn mitään maaleja ? Eli ruosteensyöjä (=happo) + koteloaine kestänee vuoden verran, jonka jälkeen kohdat on taas käsiteltävä.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Henry V. kirjoitti:
Eli palatakseni kysymykseesi, niin en huomannut tässä käytetyn mitään maaleja ? Eli ruosteensyöjä (=happo) + koteloaine kestänee vuoden verran, jonka jälkeen kohdat on taas käsiteltävä.
Jaa-a. Täytyy sitten ens. kesänä tehdä se varsinainen "lopullinen" korjaus...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin