mb a140ei käynnisty
mb a140ei käynnisty
Tarvitsen nyt vähän Teidän apua. Vaimoni käytää MB a140 (´00), bensa, aut. Auto meni ihan hyvin käyntiin, mutta mootorissä oli jonkunlainen ääni. Ajetiin 100 metriä, kun kävi pieni kolahtus ja kone sammui. Eikä enää mennyt käyntin. Mistä voi olla kysymys? Tietäkseni kone käy ketjulla vai miten? Jos siellä ei oo ketju vaan hihna, niin see siitä. Silloin on hihna mennytä ja kone ilmeisesti pielessä. Mutta kuna asia käy ketjulla niin en osaa ajatellä mitään. Kaikki tiedot olisivat tervetullet.
P.S anteeksi hounoo kielen käytto seka oikeinkirjoitus, viesti on siitä houlimatta aito, mä kun ei puhu suomeä äitinkielenä. Kiitos
P.S anteeksi hounoo kielen käytto seka oikeinkirjoitus, viesti on siitä houlimatta aito, mä kun ei puhu suomeä äitinkielenä. Kiitos
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
En muista onko hihna vai ketju
Onko hihna vai ei selvii aika helpolla katso mootorin sitä päätä missä on laturin hihna ja jos siellä näkyy muovi koppa sen alta löytyy jakohihna
tota voi koitta tutkia muutenkin onko hihna/ketju poikki pyörittä kampiakselia ja kurkki venttili kopan sisään pyöriikö nokka akseli
Onko hihna vai ei selvii aika helpolla katso mootorin sitä päätä missä on laturin hihna ja jos siellä näkyy muovi koppa sen alta löytyy jakohihna
tota voi koitta tutkia muutenkin onko hihna/ketju poikki pyörittä kampiakselia ja kurkki venttili kopan sisään pyöriikö nokka akseli
Nyt on näin paljon selvinyt, että auton mootori käy ketjulla. Mutta miksi see ei käynisty on vielä epäselvää. Bensaapumpu kyllä ruiskuta mitään mutta ajatelen että ei riitavasti koska sieltä pitäis tulla 4 atm, mutta mä en oo varmaa, et sieltä tulee näin paljon. Samalla voi kysymys olla bensasuodatimessä, koska sen sisälla on jonkunlinen valve (en tidä onksko see oikea sana). See voi olla pielessä. Mutta uskon että maanataina on kaikki selvää. Siitä huolimatta kaikki ehtotukset ovat terventullet. Kiitos.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: mb a140ei käynnisty
Äkkiä vois ajatella, että jos jakoketju olis katkennut kesken ajon, niin olis kuulunut jotain muutakin kuin pieni kolahdus...toni88 kirjoitti: Ajetiin 100 metriä, kun kävi pieni kolahtus ja kone sammui.

Jotenkin tuntuu, että joku muu on nyt pielessä kun ketjun katkeaminen.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
No kirjotetaanpa oman kokemuksen pohjalta. Kerran nimittäin kosahti juuri parkkipaikalla ajaessa oma -99 a170cdi:kin (manuaalivaihteinen) jumiin ihan ku seinään, vaikka ykkösellä ajoin hiljaa eteenpäin, ei liikkunu mihinkään mitenkään (ei mennyt edes vapaalle). Ajattelin että se oli ny sitte siinä sen moottorin tarina, mutta kun annoin olla 15 minuuttia (järjestelmä ilmeisesti nollautui jotenkin / paineet katos jostain tms.) niin johan taas lähti käyntiin ja toimikin pari viikkoa hyvin, kunnes levisi kytkin ihan lopullisesti. Veholla uusittiin koko kytkinpaketti täydellisesti, 1500 € maksoi... Myös kaksoismassavauhtipyörä oli sökösöö tuon jäljiltä, mutta sitä en sitten viittinyt enää Veholta ottaa, koska ois maksanu 800 € pelkkä osa. MBWorldin foorumeja kun aikansa luki, niin huomasi että W168:ssa tuo on kyllä todella yleinen tyyppivika, että kytkin paskantaa. Tapahtuneen jälkeen on ajettu 100 tkm ja pari vuotta, eikä ole ollut näin suuria murheita sen koommin.
Tuleeko mitään vikailmoitusta kun yrittää startata? Näytöllä lukee START ERROR jos on akku tai starttimoottori sökö. Jos ei lue mitään niin hinauta vaan korjaamolle... Melkeen voisin lyödä vetoa, että tässäkin voimansiirto pragas jos vaan on manuaalivaihteinen. Kun käännät virta-avainta, niin yrittääkö auto nytkähtää eteenpäin aavistuksen verran (siis vaikka olis vaihekeppi vapaalla ja kytkin pohjassa)?
Tuleeko mitään vikailmoitusta kun yrittää startata? Näytöllä lukee START ERROR jos on akku tai starttimoottori sökö. Jos ei lue mitään niin hinauta vaan korjaamolle... Melkeen voisin lyödä vetoa, että tässäkin voimansiirto pragas jos vaan on manuaalivaihteinen. Kun käännät virta-avainta, niin yrittääkö auto nytkähtää eteenpäin aavistuksen verran (siis vaikka olis vaihekeppi vapaalla ja kytkin pohjassa)?
Autolla on aut. vaihteito. Ei siis voi olla kyktin. Kun yritään startata niin ei minkäänläistä vikailmoitusta. See vaan pyörii ja hyvin hiljaa. Katsoin myös englannin kielisiä sivuja ja sielää aika monta tapausta, missä on ketju mennyt. Uusi ketju ei maksa itse mitään mutta siinää mahdollisus että valve on iskennyt männän (ymmäräte toki mitä haluan sanoa). Silloin siitää tule mahtava lasku. Eikä näitä moottoreitä ole myös romulassa juuri paljon. Löysin vaan ühden.
Minulla kun katkesi moottoritievauhdissa ketju yhdestä japsimallisesta kakslitraisesta niin tyynesti vaan veto loppui ilman mitään ääntä. Puolet venttiileistä oli vinoja eli 8 kpl kun olivat taputelleet mäntiä. Ei se remontti silti välttämättä mikään huiman kallis ole, olisko ollut 1400 eur kansitöineen kaikkineen piraattikorjaamolla.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Auto on vuodesta 2000. Ajettu 117 340 km. Ketjua ei ole vaihtetu. Kun ei tiennyt että pitää sitä vaihta. Ajatelin että vaan hihnat pitää vaihtaa. Mutta ulkommalaisissa forumeissä on asiaa käsiteltu ja siellää on monesti sanotu että 120 000 km ja sitten pitää tarkista ketjun kunto. Asian korjaus tule oleman hyvin vaikeaa, koska mootori tule kokonaan irrootaa ja see tule ottaman kokonaisen päivan. Sitten vielä kaikki muu homma - kansi pois, uudet valvet ja näin edenpäin. Kun kansi kerran pois niin möys tiivistet kaikki uusiksi.