Auttakaa aloittelijaa!
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 02.08.2009 01:06
Auttakaa aloittelijaa!
Hain äsken Saksasta Raid-tyyppisen mersun (3,5 litrainen V8 automaatti). Toimi siellä ihan hyvän oloisesti. Ajoin baanaa pitkin Travemündeen. Jo lauttaan ajaessa havaitsin nykimistä pienellä nopeudella ajettaessa. Kun painoin kaasua, tilanne helpottui.
Suomessa oireilu paheni. Laivamatkan jälkeen oli sadepäivä ja ajoin noin 200-300 km, jonka aikana esiintyi seuraavaa: nykiminen jatkui, ja kesken rauhallisen matalakierroksisen matka-ajon kaasun ollessa käytössä yhtäkkiä veto loppui (ohjasin tien oheen, starttasin uudelleen, ja heti hyrähti käyntiin, mutta oikeilu provosoitui uudelleen).
Ajattelin, että vika olisi ehkä sähköpuolella ja kosteuden syytä. Sain ohjeeksi ruiskuttaa CRC:tä. Aloitin virranjakajan päästä. Kun tämän jälkeen koitin startata, ei enää startannut lainkaan (tähän asti oli aina lähtenyt käyntiin laakista, joskaan juuri ennen ruiskuttamista en kokeillut). Ihmettelin kavereideni kanssa tilannetta, että eikö CRC:n pitäisi johtaa virtaa??? Koitin kuivata virrajakajan liitoskohtia, mutta starttimoottori vaan pyörittää tyhjää eikä edes lupaa. Mittaritaulussa palaa kaksi punaista valoa (mitä lie tarkoittavatkaan). Koska auto on minulle uusi, en muista, ovatko palaneet aikaisemmin käynnistettäessä vai eivät?
Nyt olen alkanut miettiä, onko vika virranjakajassa vai kenties CRC:ssä? Vai voisiko syy sittenkin olla bensapuolella? Voisiko bensapumppu olla rikki? Siinä se nyt vaan seisoo pihassa, onneksi ei autobaanan varrella... Pitää kai tilata hinausauto vai voiko N-asennossa hinata 2 km matkan korjaamolle?
En ole insinööri enkä tajua toistaiseksi mersuista juuri muuta kuin nokalla olevan merkin. Mielelläni ottaisin siis neuvoja vastaan?
Suomessa oireilu paheni. Laivamatkan jälkeen oli sadepäivä ja ajoin noin 200-300 km, jonka aikana esiintyi seuraavaa: nykiminen jatkui, ja kesken rauhallisen matalakierroksisen matka-ajon kaasun ollessa käytössä yhtäkkiä veto loppui (ohjasin tien oheen, starttasin uudelleen, ja heti hyrähti käyntiin, mutta oikeilu provosoitui uudelleen).
Ajattelin, että vika olisi ehkä sähköpuolella ja kosteuden syytä. Sain ohjeeksi ruiskuttaa CRC:tä. Aloitin virranjakajan päästä. Kun tämän jälkeen koitin startata, ei enää startannut lainkaan (tähän asti oli aina lähtenyt käyntiin laakista, joskaan juuri ennen ruiskuttamista en kokeillut). Ihmettelin kavereideni kanssa tilannetta, että eikö CRC:n pitäisi johtaa virtaa??? Koitin kuivata virrajakajan liitoskohtia, mutta starttimoottori vaan pyörittää tyhjää eikä edes lupaa. Mittaritaulussa palaa kaksi punaista valoa (mitä lie tarkoittavatkaan). Koska auto on minulle uusi, en muista, ovatko palaneet aikaisemmin käynnistettäessä vai eivät?
Nyt olen alkanut miettiä, onko vika virranjakajassa vai kenties CRC:ssä? Vai voisiko syy sittenkin olla bensapuolella? Voisiko bensapumppu olla rikki? Siinä se nyt vaan seisoo pihassa, onneksi ei autobaanan varrella... Pitää kai tilata hinausauto vai voiko N-asennossa hinata 2 km matkan korjaamolle?
En ole insinööri enkä tajua toistaiseksi mersuista juuri muuta kuin nokalla olevan merkin. Mielelläni ottaisin siis neuvoja vastaan?
Joiltakin pettää rakko, minulta petti harkintakyky...
Vähän tarkempia tietoja autosta, kiitos.
Malli, vuosimalli?
On tuosta Raidin katsomisesta niin kauan ettei muistu mieleen mikä malli se oli...
Vika voisi olla esim. puolassa. (Siis ei siellä Saksan vieressä vaan konehuoneessa
)
Malli, vuosimalli?
On tuosta Raidin katsomisesta niin kauan ettei muistu mieleen mikä malli se oli...

Vika voisi olla esim. puolassa. (Siis ei siellä Saksan vieressä vaan konehuoneessa

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
CRC:n suihkuttamisella sähköniukaimiin saa helposti vikoja aikaan. Suhautappas sinne toisenlaista saman merkin tuotetta, eli Bräkleeniä ja pyyhi 5-56:n jämät vielä rievulla pois. Sit kuivaile se kansi vielä vaikapa hiustenkuivaajalla ja kokeile uuestaan käynnistyykö.
Tuosta ekasta viestistä en ekaks tajunnu et veto loppui nimenomaan moottorista, vaan aattelin et vika ois ollu vaihteistossa, mut moottorista lienee nyt siis kyse.
Tuosta ekasta viestistä en ekaks tajunnu et veto loppui nimenomaan moottorista, vaan aattelin et vika ois ollu vaihteistossa, mut moottorista lienee nyt siis kyse.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Auttakaa aloittelijaa!
Tuo hinaaminen on vähän rajoilla. Mitähän ne vanhat ohjekirjat tuosta sanoivatkaan? Ongelmahan on se, että kun kone ei käy, laatikko ei saa voitelua, mutta auton liikkuessa se silti pyörii osittain. Jos olet härski, niin hinaa, jos olet varovainen, niin älä hinaa.Komisario Jansson kirjoitti:Siinä se nyt vaan seisoo pihassa, onneksi ei autobaanan varrella... Pitää kai tilata hinausauto vai voiko N-asennossa hinata 2 km matkan korjaamolle?
En ole insinööri enkä tajua toistaiseksi mersuista juuri muuta kuin nokalla olevan merkin. Mielelläni ottaisin siis neuvoja vastaan?
Jos saa olla utelias, niin missäpäin tuo "kotipiha" sijaitsee? Yleensä tällaiset ongelmat selviävät, kun vähän potkii.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Tervetuloa forumille.... koitetaan auttaa miestä suuressa hädässä:
Kyllähän nuo oireet kuvastavat häiriötä joko sytytyspuolella tai polttoaine puolella tukosta.
Ensin kannattaa puhdistaa hyvin tuo CRC pois virranjakajasta ja samalla tarkistaa virranjakajan kansi, pyöriä ja kärjet. Jos ne näyttää kuluneelta kannatta vaihtaa kaikki ne uusiin + tulpat + tulpan johdot.
Samalla kannattaa katsoa onko bensansuodatin koska vaihdettu, varsinkin jos auto on seissyt pidempään ja vaihtaa se.
Viimeisenä vaihtoehtona voisi mittauttaa puolan, jos se vaikka on ehtoo puolella ja ei toimi lämpimänä kunnolla. Kannattaa muistaa, että Mersut on kranttuja tarvikepuolille eli kannattaa suosiolla ostaa "bosch".
Kyllähän nuo oireet kuvastavat häiriötä joko sytytyspuolella tai polttoaine puolella tukosta.
Ensin kannattaa puhdistaa hyvin tuo CRC pois virranjakajasta ja samalla tarkistaa virranjakajan kansi, pyöriä ja kärjet. Jos ne näyttää kuluneelta kannatta vaihtaa kaikki ne uusiin + tulpat + tulpan johdot.
Samalla kannattaa katsoa onko bensansuodatin koska vaihdettu, varsinkin jos auto on seissyt pidempään ja vaihtaa se.
Viimeisenä vaihtoehtona voisi mittauttaa puolan, jos se vaikka on ehtoo puolella ja ei toimi lämpimänä kunnolla. Kannattaa muistaa, että Mersut on kranttuja tarvikepuolille eli kannattaa suosiolla ostaa "bosch".
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 02.08.2009 01:06
Kiitos vinkeistä!
Kyseessä on siis vm. 1972 S-mersu 3,5 litraa ja V8, jossa pystyjen etulyhtyjen sisällä kaksi pienempää pyöreää lyhtyä molemmilla puolin. Seisoo tällä hetkellä lapsuudenkotini pihassa Porin seudulla.
Jep, koitin jo heti CRC:n suihkuttamisen jälkeen pyyhkiä sitä pois, mutta pitää varmaa ottaa vielä tops-puikot avuksi. Btw, sorry tietämättömyyteni, mutta mitä on mainitsemasi "bräkleeni" kauppanimeltään?
Itse ajattelin siis ensiksi (ennen CRC:tä) että kyse oli sähköpuolen viasta. Luultavasti CRC kruunasi kakun niin, että lakkasi starttaamasta kokonaan. Mutta voisiko bensapumpussa (missä se siellä sijaitsee? kuuluuko korvalla napsutusta, kun on toiminnassa?) olla vika?
Todellakin, silloin ajossa veto tuntui vaan loppuvan niin että tehot yhtäkkiä hyyytivät kokonaan pois, vaikka kaasupoljin oli samassa asennossa kuin muutama sekunti sitten. Ja heti kohta lähti uudelleen käyntiin, kun vauhti oli hiljentynyt / auto pysäytetty, ja kone uudelleen startattu. Eikö viittaisi johonkin sähköpuolen häiriöön? Ja sadepäivä silloin oli, eli voisiko kosteus olla päässyt provosoimaan vikaa?
Kyseessä on siis vm. 1972 S-mersu 3,5 litraa ja V8, jossa pystyjen etulyhtyjen sisällä kaksi pienempää pyöreää lyhtyä molemmilla puolin. Seisoo tällä hetkellä lapsuudenkotini pihassa Porin seudulla.
Jep, koitin jo heti CRC:n suihkuttamisen jälkeen pyyhkiä sitä pois, mutta pitää varmaa ottaa vielä tops-puikot avuksi. Btw, sorry tietämättömyyteni, mutta mitä on mainitsemasi "bräkleeni" kauppanimeltään?
Itse ajattelin siis ensiksi (ennen CRC:tä) että kyse oli sähköpuolen viasta. Luultavasti CRC kruunasi kakun niin, että lakkasi starttaamasta kokonaan. Mutta voisiko bensapumpussa (missä se siellä sijaitsee? kuuluuko korvalla napsutusta, kun on toiminnassa?) olla vika?
Todellakin, silloin ajossa veto tuntui vaan loppuvan niin että tehot yhtäkkiä hyyytivät kokonaan pois, vaikka kaasupoljin oli samassa asennossa kuin muutama sekunti sitten. Ja heti kohta lähti uudelleen käyntiin, kun vauhti oli hiljentynyt / auto pysäytetty, ja kone uudelleen startattu. Eikö viittaisi johonkin sähköpuolen häiriöön? Ja sadepäivä silloin oli, eli voisiko kosteus olla päässyt provosoimaan vikaa?
Joiltakin pettää rakko, minulta petti harkintakyky...
Tervetuloa foorumille minunkin puolesta.
Ja taas saatiin yksi D-jetin uhri lisää tähänkin raatiin.
Jos ajossa on tuntunut nykytystä, se voi olla oire polttoainejärjestelmän kokonaispaineen vähäisyydestä. D-jetissä paineen pitäisi olla tasan 2 baria mitattuna painesäätimen jälkeen.
Voisitko kertoa myös autosi sarjanumeron, se on siinä lukkopellissä olevassa laatassa, joka alkaa sanoilla WDB108XXX 12 XXXXXX. Noista X-kirjaimissa on eroa mallikohtaisesti, koska et eritellyt sitä, että onko autosi SE vai SEL korisarjan auto.
Jos autosi on kokonaan mykkä, ettei sieltä tule tulppaan minkäänlaista kipinää, niin tarkista myös etuvastukset.
Niitten katkeamisella kipinänsaanti loppuu kuin seinään.
Voi myös olla niin, että nyt on vaan joku piuha lähtenyt liitoksestaan.
Ja polttoainepumpusta pitäisi kuulua pieni surahdus kun laitat syttyvirrat päälle.
D-jetti on myös ainut polttoaineruiskujärjestelmä, jolla voit kastella tulpat pyörittämättä moottoria.
Joten kun käynnistät autoa tulevaisuudessa ÄLÄ POLJE KAASUA!
Tuo voi myös olla tukkeutuneita polttoaine kanavia ja suodattimia. Laita Forten puhdistusainetta tankkiin ja senjälkeen vaihda varmuuden vuoksi uudet suodattimet polttoainelinjaan
Sitten tietysti heti kipinkapin liittymään Suomen Mercedes-Benz-klubiin täältä KLIKS
Ja taas saatiin yksi D-jetin uhri lisää tähänkin raatiin.

Jos ajossa on tuntunut nykytystä, se voi olla oire polttoainejärjestelmän kokonaispaineen vähäisyydestä. D-jetissä paineen pitäisi olla tasan 2 baria mitattuna painesäätimen jälkeen.
Voisitko kertoa myös autosi sarjanumeron, se on siinä lukkopellissä olevassa laatassa, joka alkaa sanoilla WDB108XXX 12 XXXXXX. Noista X-kirjaimissa on eroa mallikohtaisesti, koska et eritellyt sitä, että onko autosi SE vai SEL korisarjan auto.
Jos autosi on kokonaan mykkä, ettei sieltä tule tulppaan minkäänlaista kipinää, niin tarkista myös etuvastukset.
Niitten katkeamisella kipinänsaanti loppuu kuin seinään.
Voi myös olla niin, että nyt on vaan joku piuha lähtenyt liitoksestaan.
Ja polttoainepumpusta pitäisi kuulua pieni surahdus kun laitat syttyvirrat päälle.
D-jetti on myös ainut polttoaineruiskujärjestelmä, jolla voit kastella tulpat pyörittämättä moottoria.
Joten kun käynnistät autoa tulevaisuudessa ÄLÄ POLJE KAASUA!
Tuo voi myös olla tukkeutuneita polttoaine kanavia ja suodattimia. Laita Forten puhdistusainetta tankkiin ja senjälkeen vaihda varmuuden vuoksi uudet suodattimet polttoainelinjaan
Sitten tietysti heti kipinkapin liittymään Suomen Mercedes-Benz-klubiin täältä KLIKS
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Bräkkäri eli rasvanpoistaja:Komisario Jansson kirjoitti:Jep, koitin jo heti CRC:n suihkuttamisen jälkeen pyyhkiä sitä pois, mutta pitää varmaa ottaa vielä tops-puikot avuksi. Btw, sorry tietämättömyyteni, mutta mitä on mainitsemasi "bräkleeni" kauppanimeltään?

Ja oikeestaa Quickleen toimii tossa yhtä hyvin, ellei paremminki ja on autotallikäytössä parempaa ku ei haihu niin nopeesti.

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 02.08.2009 01:06
Pajalle hinattiin Mese kaverin hinurilla. Äsken soitin korjaajalle, ja bensapumpun releestä oli vika löytynyt. Ilmeisesti siis ensin nypytteli Saksasta tänne, ja sitten perillä sanoi sopimuksensa kokonaan irti? Kellään vastaavia kokemuksia? Voiko rele hajota pikkuhiljaa, vai pitäisikö vielä varmuuden vuoksi tarkistaa jotain muitakin paikkoja?
Joiltakin pettää rakko, minulta petti harkintakyky...
Suosittelisin tsekkaamaan sen Bensa pumpunkin, itellä samanlaisen härvelin (moottori sähköineen majailee vaan eri korissa) Ainakin bensapumppu teki sitä että vaikka se surisi, silti ei tuottanut => pikkusen kun puulla koputteli pumpun kylkeen niin kierrokset kasvoi.. Teki mm. sitä että ei käynnistynyt.
Ja tuohon hinausasiaan, kyseisen auton ohjekirjassa muistaakseni neuvotaan kuinka automaattilla varustettu auto hinataan käyntiin, erilaisia nopeuksia suht pitkän matkan, tarkasti en muista, mutta varmasti kärsii hinata tuon 2 km.
Ja tuohon hinausasiaan, kyseisen auton ohjekirjassa muistaakseni neuvotaan kuinka automaattilla varustettu auto hinataan käyntiin, erilaisia nopeuksia suht pitkän matkan, tarkasti en muista, mutta varmasti kärsii hinata tuon 2 km.
Alkuillasta ruvetaan lasketaan rimaa... ja loppu illasta jo kaadetaan telineet..
Tuli mieleen vielä sellainen juttu että nokkien öljyputkien muovipidikkeet hapertuvat kun auto seisoo käyttämättä => öljyputki irtoaa => nokka, laakeripukit, nostimet tuhoutuu... Eli uusi sinne nokkapukkien öljyputken pidikkeet, osat maksoi muistaakseni n. 10-20 e /nokka. Säästää edullisesti pitkän pennin.
Alkuillasta ruvetaan lasketaan rimaa... ja loppu illasta jo kaadetaan telineet..