Elikkäs mitenkäs on kun mulla on tää bensa automaatti.
Siinä kun on ne kaksi eri asentoa E ja S.
Mitkä on oikeat vaihtoajankohdat esim. S asennossa? Riippuu tietenkin kaasun asennosta, mut jos talla on pohjassa, niin nopeusmittarissa olevien vaihtomerkkien kohdalla? mulla kun ei oo kiekkamittaria...
Aluksi vaihto liian nopeasti, kolmoselle vaihdossa kierrokset meni alas. Ruuvasin tota säätönamiskaa, nyt vaihtaa korkeemmilla kierroksilla, mutta mitkä on oikeat ajankohdat?
Automaatin vaihtokierrokset
Automaatin vaihtokierrokset
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Automaatin vaihtokierrokset
S-päällä kaasu pohjassa pitäisi mennä vaihtokohtamerkkeihin tai vähän yli. Mutta vähintän niihin merkkeihin.etl kirjoitti:Elikkäs mitenkäs on kun mulla on tää bensa automaatti.
Siinä kun on ne kaksi eri asentoa E ja S.
Mitkä on oikeat vaihtoajankohdat esim. S asennossa? Riippuu tietenkin kaasun asennosta, mut jos talla on pohjassa, niin nopeusmittarissa olevien vaihtomerkkien kohdalla? mulla kun ei oo kiekkamittaria...
Aluksi vaihto liian nopeasti, kolmoselle vaihdossa kierrokset meni alas. Ruuvasin tota säätönamiskaa, nyt vaihtaa korkeemmilla kierroksilla, mutta mitkä on oikeat ajankohdat?
E-asento voi jäädä reilusti allekkin merkkien (paitsi k-d:llä) Itsellä E-asennolla vaihtaa 3500:ssa kaasu pohjassa. S-asennolla menee 6700:aan.
Re: Automaatin vaihtokierrokset
Piti oikein ohjekirjasta tarkistaa...
Huippunopeudet 190E Automaatille:
1. vaihde 46
2. vaihde 90
3. vaihde 145
4. vaihde n.190
Huippunopeudet 190E Automaatille:
1. vaihde 46
2. vaihde 90
3. vaihde 145
4. vaihde n.190
Kierrokset muistaakseni pyörii noilla nurkin(ei ole hirveesti tullut seurattua). Tuolla E-asennolla pykälä vaihtuu juuri tuossa n.3500rpm kohdalla, jossa moottori vääntää huippunsa.Day Downhill kirjoitti: E-asento voi jäädä reilusti allekkin merkkien (paitsi k-d:llä) Itsellä E-asennolla vaihtaa 3500:ssa kaasu pohjassa. S-asennolla menee 6700:aan.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Eikös nuo vaihtokohtamerkit ilmoita, milloin rajoitin katkaisee menon kyseisellä vaihteella. Tuntuisi maalaisjärjellä ajateltuna siltä, että maksimaalisen kiihtyvyyden saamiseksi ei laatikon kannata vetää täyskaasukiihdytyksessä joka vaihteella aina rajoittimeen asti (eli vaihtokohtamerkkiin) vaan vähän päälle maksimitehon kierrosluvun, koska tehokäyrä kääntyy sen jälkeen alaspäin aika jyrkästi. Näin ainakin omani toimii, en tiedä sitten onko siinä säädöt pielessä. Tuossa katselin että vaihtokohta kick-down-kiihdytyksessä on hieman tuota merkkiä aiemmin, ja tällöin kierrokset jäävät jonnekin kuuden tonnin kieppeille vaihtohetkellä. Maksimikierrokset tuossa M104:ssä on 6400 rpm. Ja maksimiteho siitä speksien mukaan löytyy 5500 kierroksella minuutissa. Toisaalta taas jos vaihto tapahtuisi tuossa 5.5 krpm:ssä, niin silloin seuraava kytkeytyvä vaihde lähtisi vetämään liian alhaalta parhaan kiihtyvyyden kannalta. Tai näin luulisin...S-päällä kaasu pohjassa pitäisi mennä vaihtokohtamerkkeihin tai vähän yli. Mutta vähintään niihin merkkeihin.
Näinhän sitä järkeilisi, mutta ainakin M103 vetää ihan rajoittimelle ennen vaihtoa, joskus alamäessä 2-3 vaihteiden välissä voi jopa pätkäistä rajoittajalle, omani teki tätä vaparisuodattimen ja tehoputken asennuksen jälkeen kun kone oli tosi kierrosherkkä.m4rcuz kirjoitti:[Eikös nuo vaihtokohtamerkit ilmoita, milloin rajoitin katkaisee menon kyseisellä vaihteella. Tuntuisi maalaisjärjellä ajateltuna siltä, että maksimaalisen kiihtyvyyden saamiseksi ei laatikon kannata vetää täyskaasukiihdytyksessä joka vaihteella aina rajoittimeen asti (eli vaihtokohtamerkkiin) vaan vähän päälle maksimitehon kierrosluvun, koska tehokäyrä kääntyy sen jälkeen alaspäin aika jyrkästi. Näin ainakin omani toimii, en tiedä sitten onko siinä säädöt pielessä. Tuossa katselin että vaihtokohta kick-down-kiihdytyksessä on hieman tuota merkkiä aiemmin, ja tällöin kierrokset jäävät jonnekin kuuden tonnin kieppeille vaihtohetkellä. Maksimikierrokset tuossa M104:ssä on 6400 rpm. Ja maksimiteho siitä speksien mukaan löytyy 5500 kierroksella minuutissa. Toisaalta taas jos vaihto tapahtuisi tuossa 5.5 krpm:ssä, niin silloin seuraava kytkeytyvä vaihde lähtisi vetämään liian alhaalta parhaan kiihtyvyyden kannalta. Tai näin luulisin...
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Just näin. Merkkien kohdalla alkaa punanen alue. Ainakin minulla M103 kiertää iloisesti vielä paljon ylikin. Kiihtyvyyskin pysyy hyvänä aina rajottajalle asti.Mauri H. kirjoitti:Näinhän sitä järkeilisi, mutta ainakin M103 vetää ihan rajoittimelle ennen vaihtoa, joskus alamäessä 2-3 vaihteiden välissä voi jopa pätkäistä rajoittajalle, omani teki tätä vaparisuodattimen ja tehoputken asennuksen jälkeen kun kone oli tosi kierrosherkkä.m4rcuz kirjoitti:[Eikös nuo vaihtokohtamerkit ilmoita, milloin rajoitin katkaisee menon kyseisellä vaihteella. Tuntuisi maalaisjärjellä ajateltuna siltä, että maksimaalisen kiihtyvyyden saamiseksi ei laatikon kannata vetää täyskaasukiihdytyksessä joka vaihteella aina rajoittimeen asti (eli vaihtokohtamerkkiin) vaan vähän päälle maksimitehon kierrosluvun, koska tehokäyrä kääntyy sen jälkeen alaspäin aika jyrkästi. Näin ainakin omani toimii, en tiedä sitten onko siinä säädöt pielessä. Tuossa katselin että vaihtokohta kick-down-kiihdytyksessä on hieman tuota merkkiä aiemmin, ja tällöin kierrokset jäävät jonnekin kuuden tonnin kieppeille vaihtohetkellä. Maksimikierrokset tuossa M104:ssä on 6400 rpm. Ja maksimiteho siitä speksien mukaan löytyy 5500 kierroksella minuutissa. Toisaalta taas jos vaihto tapahtuisi tuossa 5.5 krpm:ssä, niin silloin seuraava kytkeytyvä vaihde lähtisi vetämään liian alhaalta parhaan kiihtyvyyden kannalta. Tai näin luulisin...