W124 DIY rest?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26
W124 DIY rest?
Aloin pohtimaan että oliskohan mahdollista tehdä itse ns. rest toiminto autooni, kun kytkisi kiertovesipumpun erillisellä kytkimellä kabiiniin, josta sitä voisi sitten pyörittää kun auto on sammutettuna? Näin lämpöä olisi tarjolla myös silloin kun auto on sammuksissa.
Tietty sytytysvirrat pitäs olla samaan aikaan päällä, jotta puhallin ja magneettiventtiilit toimis, ellei niitäkin kytkisin samaisen erillisen kytkimen taakse? Vaurioituskohan esim. puola jos pitäis sytytysvirtoja päällä pitemmän aikaa, auto on ke-jetronicilla.
Tietty sytytysvirrat pitäs olla samaan aikaan päällä, jotta puhallin ja magneettiventtiilit toimis, ellei niitäkin kytkisin samaisen erillisen kytkimen taakse? Vaurioituskohan esim. puola jos pitäis sytytysvirtoja päällä pitemmän aikaa, auto on ke-jetronicilla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26
Tutkittuani asiaa ilmeisesti puola ei vaurioidu vaikka virrat olisivat päällä, kun kyse on kuitenkin kärjettömästä sytytyksestä. Jos järjestelmä olisi kärjellinen niin puola vauroituisi. Mitähän muut osat tykkää siitä jos sytytysvirtoja pitäisi päällä esim puolisen tuntia parkissa? syttyboksi?Harri126 kirjoitti:Jos puolalle ei tule miinusta ja plussaa samaan aikaan, ei se myöskään vaurioidu, ts räjähdä.
Minusta ei ole järkevää pitää sytytysvirtaa päällä pidempiä aikoja. Eikö kiertovesipumpulle ja puhaltimelle voi syöttää kytkimen, releen ja sulakkeen avulla suoraan akulta virtaa?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Su 07.06.2009 21:26
totta turiset. Mites muuten toimiskohan tuo idea? Mites se alkuperäinen rest on toteutettu? Samanlailla vaan kiertovesipumppua ja puhallinta pyöritetään niin lämmintä piisaa?tomant kirjoitti:Minusta ei ole järkevää pitää sytytysvirtaa päällä pidempiä aikoja. Eikö kiertovesipumpulle ja puhaltimelle voi syöttää kytkimen, releen ja sulakkeen avulla suoraan akulta virtaa?
tomant
Alkuperäisestä ei oo tietoa, mutta tuossa Galixin systeemissä oli vielä lämpökytkin, joka puotti lämmittimen pois päältä, kun koneen lämpö oli puonnut "riittävän" alas. Oisko ollu vielä akkuvahtikin.Lättähattu kirjoitti: Mites se alkuperäinen rest on toteutettu? Samanlailla vaan kiertovesipumppua ja puhallinta pyöritetään niin lämmintä piisaa?
capriceman kirjoitti:Moi,
Rakensin ko. ominaisuuden, ihan kelpo laite.
Ainaskin pysyy kabiini lämpöisenä kun käy kaupassa.
Osiin meni rahaa noin 15euroa.
Eli tämä rakentamani kytkis toimii ajastin periaatteella ja ajastin kuitataan
"läpyskällä" valokytkimen vierestä. Sitten sisälämmitys toimii 20minuuttia.
Lämpö otetaan koneesta, eli toimii jätelämmöllä, joten koneen tulee olla kuuma jotta laitteesta on hyötyä.
Eli jos moottorin lämpö ei nouse nopeasti lyhyillä matkoilla niin laite on turha
koska kylmästä moottorista ei saa jätelämpöä kabiinin lämmitykseen.
Eli samalla kun tekee tätä viritystä niin kannattaa laittaa ainaskin talvitermari.
Jos se ei vielä riitä niin konehuoneen tuuletusta tulee vähentää ottamalla visco pois ja asentamalla sähköflekti, näin moottorin ympärillä oleva materiaali lämpenee ja kone pysyy kauemmin kuumana.
Mutta jos tosiaan lämpömittari pysyy vain 80 asteen tuntumassa niin laitteella ei ole paljoakaan hyötyä >> koska se sisäpuhallus ei toimi kuin hetken kunnes kone jo viileä(60ast vakio mallissa)
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
paljonko ajastin korteille tulisi hintaa?onko ihan yleis mallisia?tulisi nissaniin.ja olisiko mahdollista saada myös lyhyemmällä viiveellä esim 5-30 sekunttiin...
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28