W124 Turvavyönkiristimet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

W124 Turvavyönkiristimet

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Lueskelin iltalukemisina mersun käyttöohjekirjaa, ja silmiin pisti juttu, joka tuntuu uskomattomalta vuoden -85 autossa. Löysin maininnan automaattisesta turvavyön kiristimestä etupenkeille. Kyseisen härpäkän toiminta oli kuvattu niin, että kiristin aktivoituu korin etuosaan kohdistuneesta törmäyksestä ja vetää turvavyötä kireälle, ettei ruumis pääse retkahtamaan eteenpäin...

Minkälainen systeemi tuo on? Sähköinen vai joku työntötankojuttu? Tuntuu uskomattomalta 20 vuotta vanhassa autossa... tuo lienee sitä edelläkäymistä. Samaiseen -85 malliin airbag oli valitettavasti vain lisävaruste.
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muistelen, että siellä on jonkun sortin räjähdyspanos, joka kiskaisee vyötä rullalle. Se, mistä panos saa impulssin, on jo eri juttu...
Radiota asennellessa tuli vastaan noin tuhkakupin alta musta laatikko, jossa taisi olla Boschin ja SRS:n merkinnät. Olisiko tämä joku älylaatikko systeemiä varten.

P.S.: Airbag ja turvavöiden kiristyslaite esiintyy (jo) 3/1981-hinnastossa koodilla 442; saatavilla W126:een hintaan 8500 sen aikuista markkaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu -84 ässässä ja 190sessä on molemmissa tuo kiristys juttu.. tenavatähestä löysin soittimen vaihdossa sen boxin myös.. luki päällä RS kuten myös turvavöiden soljissa...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, räjähdyspanos löytyy, tulee kiva ruudinkäry kun ajat auton puuhun.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mauri H. kirjoitti:...tulee kiva ruudinkäry kun ajat auton puuhun.
Tarviko sekin testata? :mrgreen:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

MB takaa airbag- ja turvavyönkiristäjien toimivuuden 15 vuotta, jonka jälkeen ne pitäisi uusia (=tyyny ja kiristäjien panokset). Aiemmin suositeltiin vaihtoa 10 vuotta vanhoihin järjestelmiin. Osat ovat vain niin kalliita, ettei paljon kannata vaihdella. Toisaalta tehdas osti takaisin ensimmäisestä tuotantoerästä vuodelta 1980, johon sai bagin lisävarusteena, valmistuneen W126 500 SEL:lin, joka oli varustettu bagilla ja ajoi sillä kolaritestin 1992 ja hyvin toimi kaikki vyönkiristimet ja bagit.

Sitä SRS-boxia tuhkiksen takana ei saisi ikinä irroittaa. Jos sen maakosketus katkeaa, systeemi menee sekaisin ja SRS-valo syttyy -> käynti Veholla.

http://www.whnet.com/4x4/crashes.html

Kuva
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vastaa Viestiin