Lueskelin iltalukemisina mersun käyttöohjekirjaa, ja silmiin pisti juttu, joka tuntuu uskomattomalta vuoden -85 autossa. Löysin maininnan automaattisesta turvavyön kiristimestä etupenkeille. Kyseisen härpäkän toiminta oli kuvattu niin, että kiristin aktivoituu korin etuosaan kohdistuneesta törmäyksestä ja vetää turvavyötä kireälle, ettei ruumis pääse retkahtamaan eteenpäin...
Minkälainen systeemi tuo on? Sähköinen vai joku työntötankojuttu? Tuntuu uskomattomalta 20 vuotta vanhassa autossa... tuo lienee sitä edelläkäymistä. Samaiseen -85 malliin airbag oli valitettavasti vain lisävaruste.
W124 Turvavyönkiristimet
W124 Turvavyönkiristimet
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Muistelen, että siellä on jonkun sortin räjähdyspanos, joka kiskaisee vyötä rullalle. Se, mistä panos saa impulssin, on jo eri juttu...
Radiota asennellessa tuli vastaan noin tuhkakupin alta musta laatikko, jossa taisi olla Boschin ja SRS:n merkinnät. Olisiko tämä joku älylaatikko systeemiä varten.
P.S.: Airbag ja turvavöiden kiristyslaite esiintyy (jo) 3/1981-hinnastossa koodilla 442; saatavilla W126:een hintaan 8500 sen aikuista markkaa.
Radiota asennellessa tuli vastaan noin tuhkakupin alta musta laatikko, jossa taisi olla Boschin ja SRS:n merkinnät. Olisiko tämä joku älylaatikko systeemiä varten.
P.S.: Airbag ja turvavöiden kiristyslaite esiintyy (jo) 3/1981-hinnastossa koodilla 442; saatavilla W126:een hintaan 8500 sen aikuista markkaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tarviko sekin testata?Mauri H. kirjoitti:...tulee kiva ruudinkäry kun ajat auton puuhun.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
MB takaa airbag- ja turvavyönkiristäjien toimivuuden 15 vuotta, jonka jälkeen ne pitäisi uusia (=tyyny ja kiristäjien panokset). Aiemmin suositeltiin vaihtoa 10 vuotta vanhoihin järjestelmiin. Osat ovat vain niin kalliita, ettei paljon kannata vaihdella. Toisaalta tehdas osti takaisin ensimmäisestä tuotantoerästä vuodelta 1980, johon sai bagin lisävarusteena, valmistuneen W126 500 SEL:lin, joka oli varustettu bagilla ja ajoi sillä kolaritestin 1992 ja hyvin toimi kaikki vyönkiristimet ja bagit.
Sitä SRS-boxia tuhkiksen takana ei saisi ikinä irroittaa. Jos sen maakosketus katkeaa, systeemi menee sekaisin ja SRS-valo syttyy -> käynti Veholla.
http://www.whnet.com/4x4/crashes.html

Sitä SRS-boxia tuhkiksen takana ei saisi ikinä irroittaa. Jos sen maakosketus katkeaa, systeemi menee sekaisin ja SRS-valo syttyy -> käynti Veholla.
http://www.whnet.com/4x4/crashes.html

S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990