Ilmastointi vie tehoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kaiffari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.08.2009 09:12
Paikkakunta: Oulu

Ilmastointi vie tehoja

Viesti Kirjoittaja Kaiffari »

Moro

Mersu on -89 124 250 D, 5 vaihdetta. Mylly pelaa tosi hienosti, vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy ihan tarpeeksi Suomen teille ja muille kulkijoille. Mutta...Autossa on ns manuaali-ilmastonti. Kun ilmastointi on päällä, moottori elää ikäänkuin omaa elämäänsä eli tuntuu että auto välillä
kiihtyilee 1- ja varsinkin 2-vaihteella ajettaessa ihan ittestään. Isommilla vaihteilla ajettaessa tuntuu, että ohitustilanteissa potku loppuu(esim 4 vaihteelle heitettäessä kun ohitetaan). Jotkut porisee, että ilmastointi veisi moottorin tehoista 30 prossaa. Vai onko niin, että tämäkin liittyy tuohon ylijännitereleeseen kun hoksasin tuossa just että kierroslukumittari heittää välillä mitä sattuu ja väliin on ihan mykkänä? Välillä se toimii taas kun ei mitään...
Ilman ilmastointia tuota kiihtyvyysprobleema ei ole.
Mitäpä mieltä asiantuntijat on?

Kaiffari
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

noin 3-4 kW vie tehosta
autodidakti
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Olen joskus secillä ajaessa testannut, että tasakaasulla tasaisella ajaessa 80 km/h putoaa vauhti n. 5 km/h kompuran kytkeytyessä päälle.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Saman ylijännitesuojareleen kautta saa kierroslukumittari ja ilmastointi virtansa joten kyllä se kiekkamittarin seilailu vaikuttaa koneen vetoihin :D
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Ilmastointi vie tehoja

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Kaiffari kirjoitti:Moro

Mersu on -89 124 250 D, 5 vaihdetta. Mylly pelaa tosi hienosti, vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy ihan tarpeeksi Suomen teille ja muille kulkijoille. Mutta...Autossa on ns manuaali-ilmastonti. Kun ilmastointi on päällä, moottori elää ikäänkuin omaa elämäänsä eli tuntuu että auto välillä
kiihtyilee 1- ja varsinkin 2-vaihteella ajettaessa ihan ittestään. Isommilla vaihteilla ajettaessa tuntuu, että ohitustilanteissa potku loppuu(esim 4 vaihteelle heitettäessä kun ohitetaan). Jotkut porisee, että ilmastointi veisi moottorin tehoista 30 prossaa. Vai onko niin, että tämäkin liittyy tuohon ylijännitereleeseen kun hoksasin tuossa just että kierroslukumittari heittää välillä mitä sattuu ja väliin on ihan mykkänä? Välillä se toimii taas kun ei mitään...
Ilman ilmastointia tuota kiihtyvyysprobleema ei ole.
Mitäpä mieltä asiantuntijat on?

Kaiffari
Kyllä mullakin kolmesatasessa nykäsee kun kompura menee päälle,viehän se tietysti tehoa,mutta ei se mitään kolmeakymmentä prosenttia haukkaa.Maximissaan vois olla jotain 10.Muistan vaan 123 kolmesatasen käsikirjassa olleen jotain 8% moottorin tehosta,eli 88:sta tekee 7 kaakkia..
Eikä 124 ilmastointi mielestäni tehokkaampi ole.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
S400CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 12.12.2008 10:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja S400CDI »

Kerran tullut vastaan Peugeot 406 3.0 V6 jonka huippunopeus ilmastointi päällä oli 80km/h, olivat ilmastointihuollossa laittaneet kolminkertaiset paineet järjestelmään koska laite oli ollut ns.kuljetusasennossa eli vaaka ei näyttänyt oikein. En tiedä onko tämä kohdallasi mahdollista?
www.varaosatnetista.fi Suomen edullisin varaosien verkkokauppa!
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kyllä näissä vanhoissa kylmästöinnin kytkeytyminen tuntuu. uudemmissa moottorinohjaus osaa paikata tehonpuutosta.
E 290TDT Avantgarde
Kaiffari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.08.2009 09:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kaiffari »

OK, tattista vaan. Eli tuo rele vaihtoon... Olikohan kellään samanlaisia tuntemuksia tuosta kummallisesta moottorin ittestään kiihtyilemisestä vai onko se tyyppivika?

Kaiffari
jukka.kuosmanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 10.03.2009 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jukka.kuosmanen »

Kyllä se kompura imasee tehoja mullakin. ja kaupunki ajossa tosi paha ajaa ns. tasasesti kun ilmastointi päällä. Ohitus tilanteissa oon painanu sita taikanappia kojetaulusta ja ohittanu ilman ilmastointia. Autohan on 124 -94 2.0 arkku, manuaali ilmastoinnilla.
Kaikkihan tietää mitä ne sakarat merkkaa

124 -93 2.0 farkku
124 -89 2.5D
Kaiffari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.08.2009 09:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kaiffari »

Mroo

Juuri tätä tarkoitin. Noin 60 vauhdissa kun heittää kylmentimen päälle niin tuntuu kyllä että onko kaikki ok, sen verran lujasti se nykäsee. Miten lie isomilla nopeuksilla, enpä ole kokeillut. Ilmeisesti se kestää sen kuten edellinen veikko totesi.

Kiitosta vaan vastauksista!!

Kaiffari
Vastaa Viestiin