2.5-16v anturiongelmaa..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

2.5-16v anturiongelmaa..

Viesti Kirjoittaja Cosander »

Eli löyty piuha minkä paikkaa kyselisin,huomasin että on irti enkä itse sille löytäny paikkaa..Elikäs toisessa kuvassa näkyvä 2napainen liitin.3piuhaa siitä lähtee,yksi maihin, ja 2 koneen keulille,toinen on käsittääkseni flektin magneettikytkinanturi mutta mikä toinen?


Ja sitten toinen kysymys,ideoita käyntiviasta,ihan kylmänä toimii ja vetää hyvin,mutta heti lämmettyä ei toimi täyskaasulla ollenkaan..
Ihan kuin pätkisi bensan syöttöä,mutta silti paukuttaa putkessa..Seosmittari tulee kun sen kerkiän laittamaan,näkis vähän suuntaa mitkä seokset siellä pyörii..Ja tulpat on vaaleat,eli laihalla kävis.
Haulla etsiskelin tietoa mut ei vastannu ihan ongelmiani.

Kiitän etukäteen!

Vaihdettuja osia:

Lambda,tulpat,virranjakajan kansi+pyörijä,tulpanjohdot

Kuva

Kuva
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Laihalla käy.Saattaa myös johtua siitä kun piuha on irti jostakin.Heti kävi mielessä että kylmänä saa kone lisä rikastusta mut lämmettyään katkaisee kylmäkäynnistys suuttimen toiminnan ja kun ei toimi saa kone liikaa ilmaa.Kato letkut ja kumikaukalo imusarjan alta,jos nyt sulla on siinä ke-jetti????? Itse etsisin kuitenkin sen johdon paikan ensin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3976
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 2.5-16v anturiongelmaa..

Viesti Kirjoittaja tomant »

Cosander kirjoitti:Eli löyty piuha minkä paikkaa kyselisin,huomasin että on irti enkä itse sille löytäny paikkaa..Elikäs toisessa kuvassa näkyvä 2napainen liitin.3piuhaa siitä lähtee,yksi maihin, ja 2 koneen keulille,toinen on käsittääkseni flektin magneettikytkinanturi mutta mikä toinen?...
Tuollainen kaksinapainen liitin löytyy KE-Jetronicissa tyhjäkäyntisäätimestä (alumiininvärinen, ison pyöreän pariston kokoluokkaa) ja EHAsta (musta mötikkä seosjakajan kyljessä). Näin ainakin kaksilitraisessa 190E:ssä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Ei se ihan niin mennytkään..

Viesti Kirjoittaja Cosander »

Jees,eli on ke-jetti tuossa,mutta kun tarkemmin katsoin niin eihän se piuha menekäään tuonne koneen keulille,vaan on vaan samas nipussa näiden johtojen kanssa :oops: Eli kyseisen piuhan paikka vieläkin kateissa,2johtoa,RUSKEA menee maihin ja MUSTA johtonippuun ecun suuntaan..Apuja kaivataan,kiitos!

Ps.Auton käyntiviat on ollu olemassa jo ennen tätä piuhaa,eli niihin saa antaa mielipiteitä..
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Re: 2.5-16v anturiongelmaa..

Viesti Kirjoittaja Cosander »

tomant kirjoitti:
Cosander kirjoitti:Eli löyty piuha minkä paikkaa kyselisin,huomasin että on irti enkä itse sille löytäny paikkaa..Elikäs toisessa kuvassa näkyvä 2napainen liitin.3piuhaa siitä lähtee,yksi maihin, ja 2 koneen keulille,toinen on käsittääkseni flektin magneettikytkinanturi mutta mikä toinen?...
Tuollainen kaksinapainen liitin löytyy KE-Jetronicissa tyhjäkäyntisäätimestä (alumiininvärinen, ison pyöreän pariston kokoluokkaa) ja EHAsta (musta mötikkä seosjakajan kyljessä). Näin ainakin kaksilitraisessa 190E:ssä.

tomant


Jees,tyhjäkäyntiventtiilin putsasin eilen,ja siinä on piuha kiinni.Samoin EHA:ssa on piuha kiinni..Ja tuon piuhan oli pakko irrota eilen venttiiliä putsatessa koska auto ei käy kunnolla,lähtee käyntiin,käy 3-4sek ja sammuu..Venttiiliä irrottaessa lähtenyt irti,luulen ma..
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Re: Ei se ihan niin mennytkään..

Viesti Kirjoittaja Cosander »

Cosander kirjoitti:Jees,eli on ke-jetti tuossa,mutta kun tarkemmin katsoin niin eihän se piuha menekäään tuonne koneen keulille,vaan on vaan samas nipussa näiden johtojen kanssa :oops: Eli kyseisen piuhan paikka vieläkin kateissa,2johtoa,RUSKEA menee maihin ja MUSTA johtonippuun ecun suuntaan..Apuja kaivataan,kiitos!
Joo olihan edellinen omistaja sit katkonu ja teipannu piuhoja ja haittas selvittämistä..
Eli siitä MENEE sittenkin sininen piuha tuonne flektin mag.kytkin anturille,ja ruskea maihin.Eli nyt kun joku kertois mistä tuolle liittimelle löytyy vastakappale niin KIITOS!
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olisiko mahdollista että liitin on ollut irrallaan tehtaalta asti ,jotain lisälaitetta varten?Näetkö liittimen sisään tai saako sen purettua että näkis käytön jäljet?Voisiko entinen omistaja valottaa asiaa?Voisiko tarkistaa rúiskun alla oleva kumikaukalon kunnon ja tyhjäkäynti lisäilma vemttiilin letkut myös ruiskun alla missä kunnossa?Onhan tuolla mesellä ikääkin jo et oisko milloinkaan vaihdettu?Se vois silloin tehdä tyhjäkäynti ja ennenkaikkea seoksen laihentumista siis ilmavuoto.Ei kalliita osia.
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Cosander »

Noh,nuita letkuja olen katsellu läpi,ei vuotoja näy..sillä sitä piuhaa ihmettelin ku lopetti käymisen sen jälkeen ku löytyi irrallaan ku kasasin takaisin päin..meinasin et olis siitä kiinni..mutta voiko se käymiseen vaikuttaa kun se menee flektin mag.kytkin anturille ja maihin?? Joku paremmin tietävä jos kertoisi..liittimesta vaikea sanoa onko ollu kiinni missään,kyl siinä aika kirkkaat pinnat on mut onko varmuutta onko ollu kiinni,ei tietä..vanhaa omistajan tiedot oli vähän niin ja näin tuon laitteen kans,en sinne suuntaan kauheasti luottoja pistä..onkos tuohon tyhjäkäyntiventtiiiliin muuta koetuskeinoa ku +12v sisään ja katsoo et aukeaa?? Ennenku alan ostaa uusia..sen kumikaukalon katson tänään kun saa auton taas sisätiloihin..käykö muista bensa w201 vehkeistä tuo venttiili tuohon,tietoa??
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lisäilmasysteemi pitäis olla sama kaiketi kaikissa ke-jeteissä mutta parempi vois olla jos ei sotkis 6-syl ja 4-syl keskenään.Eli w124 ja w201 löytyy tää osa.Siihen liittimeen voit syöttää suoraan 12v ja näet liikkuuko se.Sitä normaalisti puhdistellaan crc tai sprii liotus.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

atlas kirjoitti:Lisäilmasysteemi pitäis olla sama kaiketi kaikissa ke-jeteissä mutta parempi vois olla jos ei sotkis 6-syl ja 4-syl keskenään.Eli w124 ja w201 löytyy tää osa.Siihen liittimeen voit syöttää suoraan 12v ja näet liikkuuko se.Sitä normaalisti puhdistellaan crc tai sprii liotus.
Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, ettei sitä 12 v virtaa sais montaakaan sekuntia syöttää.
Ehkäpä joku vahvistaa tai tyrmää tämän?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin tais olla koska se saa virtaa "portaittain" olikai sille nimikin.Siis vain pikainen kokeilu 12v tai laita pistoke paikalleen ja virtoja päälle ja pois.
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Cosander »

Jees,eli tuohon käynnistyvyyteen hakenu vikaa,meinasin jos ei saa bensaa..eli esipaineet tuli 2,5bar,tämän jälkeen käynnistys ja mittari pohjaan(6bar asti tuo mittari)..2-3sek käy,sit paineet laskee ja sammuu.. No,laitoin mittarin kiinni b-pumpun liittimen päähän,jännitehän sieltä häviää 2-3sek jälkeen..B-pumpun rele tilattu,katotaan häipyykö ongelma sillä..Tinasin vanhan uusiks,mut ei vaikutusta..Onko jollain tietoa et vois muusta johtua ku releestä?? Kontakti vika ei voi olla,tekee sen kuitenkin samanlailla joka kerta..
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Releiden tinaus ei aina auta vaan vika jää.Siis käy ostamassa uus rele ja lei se pumppu saa muualta apuja kuin releeltä.
Olihan sulla käynnissä auto kun mittasit virran?Koska jossain on systeemi mikä tunnistaa että jos auto sammuu, sammuu myös pumppu.Mulla tuli aikoinaan vika niin että pumppu ei sammunut kun laitto virrat päälle vaan pyöri ja pyöri mut tinaus auttoi.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3976
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Cosander kirjoitti:Jees,eli tuohon käynnistyvyyteen hakenu vikaa,meinasin jos ei saa bensaa..eli esipaineet tuli 2,5bar,tämän jälkeen käynnistys ja mittari pohjaan(6bar asti tuo mittari)..2-3sek käy,sit paineet laskee ja sammuu.. No,laitoin mittarin kiinni b-pumpun liittimen päähän,jännitehän sieltä häviää 2-3sek jälkeen..B-pumpun rele tilattu,katotaan häipyykö ongelma sillä..Tinasin vanhan uusiks,mut ei vaikutusta..Onko jollain tietoa et vois muusta johtua ku releestä?? Kontakti vika ei voi olla,tekee sen kuitenkin samanlailla joka kerta..
Bensapumppu lopettaa toiminnan, kun ei saa kierroslukusignaalia sytytysboksilta. Tämä on turvallisuussyistä: kun auto sammuu, esim. kolarissa, bensan tulo päättyy.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Cosander »

Jees,eli rele tuli tänään ja ei tosiaan mitään vaikutusta..tomant,eli voi ilmeisesti olla yhteys sillä että kieppimittari ei ole ihan niin tarkka ku pitäis,elää välillä omaa elämää?? Eli onko vika sytkäboxin päässä vai mittaristos/jossain anturissa?? kun eikös tuos ole sähköinen ole kierrosluvun tunnistus?? Jos näin,niin missä anturi??
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3976
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Cosander kirjoitti:Jees,eli rele tuli tänään ja ei tosiaan mitään vaikutusta..tomant,eli voi ilmeisesti olla yhteys sillä että kieppimittari ei ole ihan niin tarkka ku pitäis,elää välillä omaa elämää?? Eli onko vika sytkäboxin päässä vai mittaristos/jossain anturissa?? kun eikös tuos ole sähköinen ole kierrosluvun tunnistus?? Jos näin,niin missä anturi??
Yläkuolokohdan anturi on vauhtipyörän luona koneen perässä ja vauhtipyörässä on kaksi magneettia, jotka indusoi anturiin jännitettä. Tarkista vastus anturin läpi irrottamalla sen johto sytytysboksista, minulla se on 190E:ssä noin 840 ohmia. Anturi kehittää startatessa noin +-1,5 voltin vaihtojännitteen (jännitepiikit) keskijohdon ja koaksiaalieristeen=maan välille.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Cosander »

jees eli mittasin tuon kierrosnopeusanturin,jos se nyt on tuo mikä on yläpuolella vauhtipyörän kohdal,810ohm näytti syttyboxin päästä,onkohan se ihan ok lukema tuolle anturille? Jos on niin sit pitäis varmaan tuota boxia alkaa ihmettelee=/
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3976
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuo sytytyslaitteisto ei paljon vaikuta seoksiin, mutta tietenkin olisi hyvä katsoa, että jakaja, pyörijä ja johdot ovat kunnossa. Sytytysboksi luultavasti toimii kunnolla tai ei lainkaan.

Seokset kannattaisi tarkistaa / säätää kohdalleen. Jäähdytysveden lämpöanturi vaikuttaa myös seoksiin startatessa ja lämpenemisvaiheessa.


EDIT: Ai juu, nuo sytkäosathan oli jo vaihdettu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Cosander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 16.08.2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Cosander »

Jees,eli löyty vika..kieppimittarilta tuleva piuha boxille=huono kontakti..vaihdoin abikon siihen+putsausta,lähti käyntiin=) ja tuo yläkierroksil pätkiminen,tulpat vaihdoin Densoista Boschiin,toimi ihan ok sen 50km..! Kaveri sano kenel tuo sama kone ollu omassaan,et ainoat mitkä sillä toimi oli Ngk,et on tarkka kone tulpistaan..Onko tomantilla mitkä tulpat omassaan/ehdotuksia?
Ex w124 300 CE-24
Nykyinen kesävehjes w201 2.5-16v vm.86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nyky ngk on paskaa.Itse käytän boscheja, ja pelaa
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3976
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Cosander kirjoitti:Jees,eli löyty vika..kieppimittarilta tuleva piuha boxille=huono kontakti..vaihdoin abikon siihen+putsausta,lähti käyntiin=) ja tuo yläkierroksil pätkiminen,tulpat vaihdoin Densoista Boschiin,toimi ihan ok sen 50km..! Kaveri sano kenel tuo sama kone ollu omassaan,et ainoat mitkä sillä toimi oli Ngk,et on tarkka kone tulpistaan..Onko tomantilla mitkä tulpat omassaan/ehdotuksia?
Olen käyttänyt Denson tulppia, kun en saanut Boschia sopivalla lämpöarvolla, ilman ongelmia. Tuo 190E ei ole kranttu tulppien suhteen edes turbon kanssa. Tosin niillä on ajettu vasta noin 18000 km. Lämpöarvoa pudotin turbolla kaksi astetta kylmempiin normirulppiin verrattuna. Perinteinen sytytystulppa on niin yksinkertainen kapine, että en usko valmistajalla olevan väliä näillä viritysasteilla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Vastaa Viestiin