Voiman ulosotto
- Avantgarde
- Mersumies
Voiman ulosotto
Tietääkö kukaan onko noissa vanhemmissa (about 1980) G-malleissa voiman ulosotto vakiona tehtaalta lähtiessä vai onko ollut tilattavissa erikseen?
Vai kenties asennettu Suomessa verojen välttämiseksi?
Vai kenties asennettu Suomessa verojen välttämiseksi?
On niissä kaikissa mitä Suomeen on tuotu. Ilmeisesti Saksan maalla on kuitenkin olemassa sellaisia malleja, missä sitä voiman ulosottoa ei ole eli sitä ei voisi rekisteröidä maastohenkilöautoksi Suomessa (ellei asenna semmosta jälkikäteen). Käytännössä luulen, että se löytyy kuitenkin lähes kaikista maasto-wageneista varsinkin jos on kyse niistä alkupään malleista ennen kun tuli jakovaihteistoon tasauspyörästö.
T
T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Luulisi onnistuvan tuo rekisteröinti vaikkei sitä ulosottoa olisikaan. Mutta jos tahtoo rekistöröidä ilman täysimääräisiä veroseuraamuksia ennen -92 mallisen niin voimanulosotto tarvitaan.Timo S kirjoitti:On niissä kaikissa mitä Suomeen on tuotu. Ilmeisesti Saksan maalla on kuitenkin olemassa sellaisia malleja, missä sitä voiman ulosottoa ei ole eli sitä ei voisi rekisteröidä maastohenkilöautoksi Suomessa (ellei asenna semmosta jälkikäteen). Käytännössä luulen, että se löytyy kuitenkin lähes kaikista maasto-wageneista varsinkin jos on kyse niistä alkupään malleista ennen kun tuli jakovaihteistoon tasauspyörästö.
T

- dieselflosse
- Valvoja
-83
Heip!
Tuota olen itsekin pohdiskellut, jotta vaaditaanko voiman ulosotto saadakseen vastaavan suomiauton verokohtelun... Eli, muistaakseni -83 tai vanhemmat maasturit ovat kokonaan verosta vapaat. Seuraava steppi oli 50% normaalista autoverosta (päätellen aiemmista viesteistä; -84 - 92). -93 -> täysi vero, mutta voiman ulosottoa ei enää vaadittu.
Eli, kenellä on asiasta tarkempaa tietoa, kertokoon. Vaaditaanko näistä jälkituoduista voiman ulosottoa?
Tuota olen itsekin pohdiskellut, jotta vaaditaanko voiman ulosotto saadakseen vastaavan suomiauton verokohtelun... Eli, muistaakseni -83 tai vanhemmat maasturit ovat kokonaan verosta vapaat. Seuraava steppi oli 50% normaalista autoverosta (päätellen aiemmista viesteistä; -84 - 92). -93 -> täysi vero, mutta voiman ulosottoa ei enää vaadittu.
Eli, kenellä on asiasta tarkempaa tietoa, kertokoon. Vaaditaanko näistä jälkituoduista voiman ulosottoa?
Terveisin
Tero
Tero
Etsiskelin AKE:n sivuilta vastausta, mutta en kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmeisesti se kuitenkin onnistuu se rekisteröinti ilman voiman ulosottoakin UUDEMMISSA (-94 eteenpäin) autoissa, ihan niin kuin js viestissään totesi, mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jos haluaa saada verohyötyä tuomalla vanhempia kuin -93 malleja, niin voimanulosotto on pakko löytyä. Tosin siihen en ota kantaa, onko sen pakko toimia, vai pitääkö se vain löytyä se laippa siitä jakolaatikosta...
Timo

Timo
- adenauer300
- Asiantuntija
Ei niissä kaikissa ulkomaan peleissä sitä ulosotto ole vakiona.Timo S kirjoitti:Etsiskelin AKE:n sivuilta vastausta, mutta en kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmeisesti se kuitenkin onnistuu se rekisteröinti ilman voiman ulosottoakin UUDEMMISSA (-94 eteenpäin) autoissa, ihan niin kuin js viestissään totesi, mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jos haluaa saada verohyötyä tuomalla vanhempia kuin -93 malleja, niin voimanulosotto on pakko löytyä. Tosin siihen en ota kantaa, onko sen pakko toimia, vai pitääkö se vain löytyä se laippa siitä jakolaatikosta...![]()
Timo
Tulli (ja katsastusmies) vaatii tuontiautoissa ennen 11/90 käyttöönotetuista G-malleissa voiman ulosoton, koska ko auton sen aikaisissa katsastusvarusteissa se vaadittiin ( tällöin vero oli 30% normaalista autoverosta ).
Tullin sivuilla olevassa verotaulukossa on virhe esim 1991 230ge kohdalla veroksi on määritelty 29%, kun oikea olisi noin 9% (29%*0,3)
463 mallissa vero nousi 1993( kuukautta en muista), koska ko mallissa on jatkuva neliveto ja siihen ei ole mahdollista saada tuota ulosottoa.
Ja tosiaan 1979-1983 ei maastoautoissa ollut autoveroa ollenkaan

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Tälläinen kohta löytyi tullin sivuilta:
Maastohenkilöautot
Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti. Marraskuun 1983 alusta lähtien maastohenkilöautoista kannettiin alennettua veroa 30 % hankinta-arvosta. Maastohenkilöautojen alennettu vero oli 50 % hankinta-arvosta 1.8.1990 alkaen. Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot. Maastohenkilöauton verovapaus tai alennettu vero edellyttää ensimmäisen käyttöönottoajankohdan teknisten vaatimusten täyttymistä.
http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/a ... steet.html
Likö vielä voimassa olevaa tietoa
Jostain on jäätyt tieto että -92 loppussa poistui tuo voimanulosoton vaatimus ja veroetuhan poistui 3.5.1993
Mutta varmaan tulli ja ake tietävät nämäkin hauskuudet
Maastohenkilöautot
Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti. Marraskuun 1983 alusta lähtien maastohenkilöautoista kannettiin alennettua veroa 30 % hankinta-arvosta. Maastohenkilöautojen alennettu vero oli 50 % hankinta-arvosta 1.8.1990 alkaen. Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot. Maastohenkilöauton verovapaus tai alennettu vero edellyttää ensimmäisen käyttöönottoajankohdan teknisten vaatimusten täyttymistä.
http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/a ... steet.html
Likö vielä voimassa olevaa tietoa
Jostain on jäätyt tieto että -92 loppussa poistui tuo voimanulosoton vaatimus ja veroetuhan poistui 3.5.1993
Mutta varmaan tulli ja ake tietävät nämäkin hauskuudet

- Avantgarde
- Mersumies
Niin, hommahan ei valitettavasti mene tällä tavalla vaan verohan on perustunut CIF -hinnasta laskettuun autoveroon (CIF = cost, freight + insurance).Tullin sivuilla olevassa verotaulukossa on virhe esim 1991 230ge kohdalla veroksi on määritelty 29%, kun oikea olisi noin 9% (29%*0,3)
Eli 30% vero on 30% CIF -hinnasta, 50% vero on 50% CIF -hinnasta jne ...
Esimerkiksi henkilöautoillahan tämä vero on ollut korkeampi, esim 133% CIF -hinnasta vuonna 1992 jolloin veron suhteen pitäisi olla 50/133 *100% = 36% "vastaavan" henkilöauton verosta.
Tulli on kuitenkin ottanut kannan minkä mukaan kaikkia verotetaan 29% verolla mikäli ei toisin pystytä osoittamaan. Eli "veroetua" ei huomioida millään tavalla.
Tästä on omakohtaista kokemustakin viime keväänä tuodun 4/93 ensirekisteröidyn maasturin tuonnin kautta (valitettu on ...).
Homma ei ihan valitettavasti näin mene, vaan voiman ulosoton pakollisuus veroedun saamiseksi poistui siinä vaiheessa kun veroprosentiksi tuli 50% (edelleenkin CIF-hinnasta vrt henkiläautot yli 100% COF-hinnasta). Verohelpotuksen ehtona oli:Jostain on jäätyt tieto että -92 loppussa poistui tuo voimanulosoton vaatimus ja veroetuhan poistui 3.5.1993
* lähestymiskulmalla tietty asteluku
* jättökulmalla tietty asteluku
* maavara
* maavara akseleiden kohdalla
* ylityskulma
Lisäksi auton täytyi luonnollisesti olla nelivetoinen ja autossa täytyi olla yksi lukollinen akselisto.
Voi herran pieksut - kyllä se on hieno syntyä Suomeen kun täällä on kaikki tehty niin helpoksi autoiijaa ajatellen. Voiskohan viranomaiset mitenkään vielä tehdä asioita monimutkaisemmiksi - veikkaan kyllä että voi, ootellaan vaan ja katotaan ni eiköhän sieltä viranomaisen takataskusta löydy vielä joku ässä millä rankasta.
Kaippa tuolla pykälä- ja säännösviidakolla on ainakin työllistävä vaikutus - jos nyt jotain positivista oikein hakemalla hakee.
t. Timo
Kaippa tuolla pykälä- ja säännösviidakolla on ainakin työllistävä vaikutus - jos nyt jotain positivista oikein hakemalla hakee.
t. Timo
Kysäsin tosta voiman ulosotosta ameriikan ihmeiltä ja sanovatten ettei sitä ainakaan vakiona ole w463 malleissa tai ettei ole vastaan vielä niissä kävellyt... eiköhän tuo sellain käytännössä ole. Korjauskäsikirjoissa (w463) kuitenkin on voiman ulosoton purkaminen ja huolto kuulemma käsitelty eli kyllä sen siihen saa - luultavasti military-malleihin, tiedä häntä...
T
T
No niin mulla on GD300 vm.-83 eikä siinä ole mitään voiman ulosottoa.
Eli se on mitä ilmeisemmin vaihdettu joskus koskapa rekisteriotteessa seisoo et maastohenkilöauto.
Olen ymmärtänyt nyt näin et jos tuo ulosototon jakolaatikko olisi ollut vakiona niin autosta olisi maksettu autoveroa ja rekisteriotteessa lukisi näinollen henkilöauto.
Onko näin?
Eli se on mitä ilmeisemmin vaihdettu joskus koskapa rekisteriotteessa seisoo et maastohenkilöauto.
Olen ymmärtänyt nyt näin et jos tuo ulosototon jakolaatikko olisi ollut vakiona niin autosta olisi maksettu autoveroa ja rekisteriotteessa lukisi näinollen henkilöauto.
Onko näin?
- Avantgarde
- Mersumies
M1G
Ei välttämättä lukisi henkilöauto.
Voihan auto olla M1G -luokan ajoneuvo, mutta siitä on maksettu henkilöauton autovero tai se on tullut muuttoautona. Eli verohelpotuksista on kyse, niiden ehtona on tuo voimanulosotto (muun muassa se ...).
Onhan nykyisinkin maastohenkilöautojen ajoneuvoluokka M1G mutta niillä on sama autovero kuin henkilöautoilla!
Voihan auto olla M1G -luokan ajoneuvo, mutta siitä on maksettu henkilöauton autovero tai se on tullut muuttoautona. Eli verohelpotuksista on kyse, niiden ehtona on tuo voimanulosotto (muun muassa se ...).
Onhan nykyisinkin maastohenkilöautojen ajoneuvoluokka M1G mutta niillä on sama autovero kuin henkilöautoilla!
Hephep...toi olis kyllä aivan liian hyvää ollakseen tottaLarha kirjoitti:Mistäs voi selvittää sen et minkälainen vero tuosta on maksettu?
Olen käsittänyt et jos se on täydellä verolla tuotu nii pakuttaminen pitäis onnistua ihan tosta vaan.

hieno homma,nää on tosi hyvät ja asialliset sivut!!!
Voiskohan tuota asiaa kysellä AKE:lta suoraan???
Äkkiseltään niin voisi ymmärtää... Ainakin näistä uusista farmareista sun muista saa tehtyä niitä pakuja, kun on kerran maksettu täydet verot. Taitaa se vaatia semmosen verkon(seinän) rakentamista etupenkkien taakse.Larha kirjoitti:Mistäs voi selvittää sen et minkälainen vero tuosta on maksettu?
Olen käsittänyt et jos se on täydellä verolla tuotu nii pakuttaminen pitäis onnistua ihan tosta vaan.

T
tässä lainaus tuolta SLCK palstalta koskien maasturin rekisteröimistä pakuksi:Timo S kirjoitti: Äkkiseltään niin voisi ymmärtää... Ainakin näistä uusista farmareista sun muista saa tehtyä niitä pakuja, kun on kerran maksettu täydet verot. Taitaa se vaatia semmosen verkon(seinän) rakentamista etupenkkien taakse.![]()
T
Moi. En tiedä HDJ:n tavaratilan tilavuutta, mutta siihenkin pätee se
sama 3 m3:n tavaratilavaatimus koska sitä ei ole valmistaja
tyypittänyt pakettiautoksi (N1-luokkaan). Ei löydy ainakaan Suomen
tyyppikoodilta. Täyden autoveron alaisiin pakuihin asentaa myös
pehmeitä penkkejä, edellytyksenä kantavuutta riittävästi
matkustajille ja tavaroille sekä väliverkko (jos mitta ratin
keskiöstä takimmaisen penkin taaimmaiseen osaan ei ole pitempi kuin
sen taakse jäävän tavaratilan mitta). Maastureista on otettu täysi
vero 3.5.1993 jälkeen tullin ohi menneistä. Tietääkseni vain Mitsu
Pajero (lyhyt ja pitkä) -91-00 -malleja ja Nissan Terrano II:sta -96-
> (pyöreistä lampuista alkaen) saa muutoskatsastettua pakettiautoiksi
pehmeillä penkeillä 4:lle tai 5:lle (Pajero -91-5/93 vain 2:lle).
tuon kirjoittaja on katsastusinssi ja ilmeisesti perillä asiasta
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
No sittenhän ei ole mitään ongelmaa jos näin on, ei tarvitse rakennella kattokorotuksia eikä mitään tuon 3 m3 rajan täyttämiseksi. Kantavuuskin varmaan riittää muutamalle pehmeälle penkille.G280E kirjoitti:Näinpä,mutta kun mersun maasturia on tyypitetty suoraan ja valmistajan toimesta N1 luokkaan...
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87