Voiman ulosotto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tietääkö kukaan onko noissa vanhemmissa (about 1980) G-malleissa voiman ulosotto vakiona tehtaalta lähtiessä vai onko ollut tilattavissa erikseen?
Vai kenties asennettu Suomessa verojen välttämiseksi?
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

suomeen tuoduissa malleissa on käsittääkseni tehtaalta lähtiessä...
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

On niissä kaikissa mitä Suomeen on tuotu. Ilmeisesti Saksan maalla on kuitenkin olemassa sellaisia malleja, missä sitä voiman ulosottoa ei ole eli sitä ei voisi rekisteröidä maastohenkilöautoksi Suomessa (ellei asenna semmosta jälkikäteen). Käytännössä luulen, että se löytyy kuitenkin lähes kaikista maasto-wageneista varsinkin jos on kyse niistä alkupään malleista ennen kun tuli jakovaihteistoon tasauspyörästö.

T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Moron timo.
onko se mistä mallista lähtien toi tasauspyörästö jakolaatikossa?varmaan vasta 463:ssa?
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

G280E kirjoitti:Moron timo.
onko se mistä mallista lähtien toi tasauspyörästö jakolaatikossa?varmaan vasta 463:ssa?
Jeps, 463:sta eteenpäin...
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Timo S kirjoitti:On niissä kaikissa mitä Suomeen on tuotu. Ilmeisesti Saksan maalla on kuitenkin olemassa sellaisia malleja, missä sitä voiman ulosottoa ei ole eli sitä ei voisi rekisteröidä maastohenkilöautoksi Suomessa (ellei asenna semmosta jälkikäteen). Käytännössä luulen, että se löytyy kuitenkin lähes kaikista maasto-wageneista varsinkin jos on kyse niistä alkupään malleista ennen kun tuli jakovaihteistoon tasauspyörästö.

T
Luulisi onnistuvan tuo rekisteröinti vaikkei sitä ulosottoa olisikaan. Mutta jos tahtoo rekistöröidä ilman täysimääräisiä veroseuraamuksia ennen -92 mallisen niin voimanulosotto tarvitaan.
:cry: :cry:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

-83

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Tuota olen itsekin pohdiskellut, jotta vaaditaanko voiman ulosotto saadakseen vastaavan suomiauton verokohtelun... Eli, muistaakseni -83 tai vanhemmat maasturit ovat kokonaan verosta vapaat. Seuraava steppi oli 50% normaalista autoverosta (päätellen aiemmista viesteistä; -84 - 92). -93 -> täysi vero, mutta voiman ulosottoa ei enää vaadittu.

Eli, kenellä on asiasta tarkempaa tietoa, kertokoon. Vaaditaanko näistä jälkituoduista voiman ulosottoa?
Terveisin
Tero
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Etsiskelin AKE:n sivuilta vastausta, mutta en kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmeisesti se kuitenkin onnistuu se rekisteröinti ilman voiman ulosottoakin UUDEMMISSA (-94 eteenpäin) autoissa, ihan niin kuin js viestissään totesi, mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jos haluaa saada verohyötyä tuomalla vanhempia kuin -93 malleja, niin voimanulosotto on pakko löytyä. Tosin siihen en ota kantaa, onko sen pakko toimia, vai pitääkö se vain löytyä se laippa siitä jakolaatikosta... :wink:

Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Timo S kirjoitti:Etsiskelin AKE:n sivuilta vastausta, mutta en kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmeisesti se kuitenkin onnistuu se rekisteröinti ilman voiman ulosottoakin UUDEMMISSA (-94 eteenpäin) autoissa, ihan niin kuin js viestissään totesi, mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jos haluaa saada verohyötyä tuomalla vanhempia kuin -93 malleja, niin voimanulosotto on pakko löytyä. Tosin siihen en ota kantaa, onko sen pakko toimia, vai pitääkö se vain löytyä se laippa siitä jakolaatikosta... :wink:

Timo
Ei niissä kaikissa ulkomaan peleissä sitä ulosotto ole vakiona.

Tulli (ja katsastusmies) vaatii tuontiautoissa ennen 11/90 käyttöönotetuista G-malleissa voiman ulosoton, koska ko auton sen aikaisissa katsastusvarusteissa se vaadittiin ( tällöin vero oli 30% normaalista autoverosta ).
Tullin sivuilla olevassa verotaulukossa on virhe esim 1991 230ge kohdalla veroksi on määritelty 29%, kun oikea olisi noin 9% (29%*0,3)

463 mallissa vero nousi 1993( kuukautta en muista), koska ko mallissa on jatkuva neliveto ja siihen ei ole mahdollista saada tuota ulosottoa.

Ja tosiaan 1979-1983 ei maastoautoissa ollut autoveroa ollenkaan :lol:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Tälläinen kohta löytyi tullin sivuilta:

Maastohenkilöautot
Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti. Marraskuun 1983 alusta lähtien maastohenkilöautoista kannettiin alennettua veroa 30 % hankinta-arvosta. Maastohenkilöautojen alennettu vero oli 50 % hankinta-arvosta 1.8.1990 alkaen. Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot. Maastohenkilöauton verovapaus tai alennettu vero edellyttää ensimmäisen käyttöönottoajankohdan teknisten vaatimusten täyttymistä.

http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/a ... steet.html

Likö vielä voimassa olevaa tietoa

Jostain on jäätyt tieto että -92 loppussa poistui tuo voimanulosoton vaatimus ja veroetuhan poistui 3.5.1993

Mutta varmaan tulli ja ake tietävät nämäkin hauskuudet ;)
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tullin sivuilla olevassa verotaulukossa on virhe esim 1991 230ge kohdalla veroksi on määritelty 29%, kun oikea olisi noin 9% (29%*0,3)
Niin, hommahan ei valitettavasti mene tällä tavalla vaan verohan on perustunut CIF -hinnasta laskettuun autoveroon (CIF = cost, freight + insurance).
Eli 30% vero on 30% CIF -hinnasta, 50% vero on 50% CIF -hinnasta jne ...
Esimerkiksi henkilöautoillahan tämä vero on ollut korkeampi, esim 133% CIF -hinnasta vuonna 1992 jolloin veron suhteen pitäisi olla 50/133 *100% = 36% "vastaavan" henkilöauton verosta.
Tulli on kuitenkin ottanut kannan minkä mukaan kaikkia verotetaan 29% verolla mikäli ei toisin pystytä osoittamaan. Eli "veroetua" ei huomioida millään tavalla.
Tästä on omakohtaista kokemustakin viime keväänä tuodun 4/93 ensirekisteröidyn maasturin tuonnin kautta (valitettu on ...).
Jostain on jäätyt tieto että -92 loppussa poistui tuo voimanulosoton vaatimus ja veroetuhan poistui 3.5.1993
Homma ei ihan valitettavasti näin mene, vaan voiman ulosoton pakollisuus veroedun saamiseksi poistui siinä vaiheessa kun veroprosentiksi tuli 50% (edelleenkin CIF-hinnasta vrt henkiläautot yli 100% COF-hinnasta). Verohelpotuksen ehtona oli:
* lähestymiskulmalla tietty asteluku
* jättökulmalla tietty asteluku
* maavara
* maavara akseleiden kohdalla
* ylityskulma
Lisäksi auton täytyi luonnollisesti olla nelivetoinen ja autossa täytyi olla yksi lukollinen akselisto.
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Voi herran pieksut - kyllä se on hieno syntyä Suomeen kun täällä on kaikki tehty niin helpoksi autoiijaa ajatellen. Voiskohan viranomaiset mitenkään vielä tehdä asioita monimutkaisemmiksi - veikkaan kyllä että voi, ootellaan vaan ja katotaan ni eiköhän sieltä viranomaisen takataskusta löydy vielä joku ässä millä rankasta.

Kaippa tuolla pykälä- ja säännösviidakolla on ainakin työllistävä vaikutus - jos nyt jotain positivista oikein hakemalla hakee.

t. Timo
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Kysäsin tosta voiman ulosotosta ameriikan ihmeiltä ja sanovatten ettei sitä ainakaan vakiona ole w463 malleissa tai ettei ole vastaan vielä niissä kävellyt... eiköhän tuo sellain käytännössä ole. Korjauskäsikirjoissa (w463) kuitenkin on voiman ulosoton purkaminen ja huolto kuulemma käsitelty eli kyllä sen siihen saa - luultavasti military-malleihin, tiedä häntä...

T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Larha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 22.07.2003 22:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Larha »

No niin mulla on GD300 vm.-83 eikä siinä ole mitään voiman ulosottoa.

Eli se on mitä ilmeisemmin vaihdettu joskus koskapa rekisteriotteessa seisoo et maastohenkilöauto.

Olen ymmärtänyt nyt näin et jos tuo ulosototon jakolaatikko olisi ollut vakiona niin autosta olisi maksettu autoveroa ja rekisteriotteessa lukisi näinollen henkilöauto.

Onko näin?
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

M1G

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Ei välttämättä lukisi henkilöauto.
Voihan auto olla M1G -luokan ajoneuvo, mutta siitä on maksettu henkilöauton autovero tai se on tullut muuttoautona. Eli verohelpotuksista on kyse, niiden ehtona on tuo voimanulosotto (muun muassa se ...).
Onhan nykyisinkin maastohenkilöautojen ajoneuvoluokka M1G mutta niillä on sama autovero kuin henkilöautoilla!
Larha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 22.07.2003 22:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Larha »

Mistäs voi selvittää sen et minkälainen vero tuosta on maksettu?

Olen käsittänyt et jos se on täydellä verolla tuotu nii pakuttaminen pitäis onnistua ihan tosta vaan.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Larha kirjoitti:Mistäs voi selvittää sen et minkälainen vero tuosta on maksettu?

Olen käsittänyt et jos se on täydellä verolla tuotu nii pakuttaminen pitäis onnistua ihan tosta vaan.
Hephep...toi olis kyllä aivan liian hyvää ollakseen totta :D ,löysit sitten sinäkin vihdoin tänne sivuille,missä voi vapaasti puhua lempi-aiheistamme pelkäämättä tulevansa leimatuksi,eli mersuista...
hieno homma,nää on tosi hyvät ja asialliset sivut!!!
Voiskohan tuota asiaa kysellä AKE:lta suoraan???
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Larha kirjoitti:Mistäs voi selvittää sen et minkälainen vero tuosta on maksettu?

Olen käsittänyt et jos se on täydellä verolla tuotu nii pakuttaminen pitäis onnistua ihan tosta vaan.
Äkkiseltään niin voisi ymmärtää... Ainakin näistä uusista farmareista sun muista saa tehtyä niitä pakuja, kun on kerran maksettu täydet verot. Taitaa se vaatia semmosen verkon(seinän) rakentamista etupenkkien taakse. :?:

T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Timo S kirjoitti: Äkkiseltään niin voisi ymmärtää... Ainakin näistä uusista farmareista sun muista saa tehtyä niitä pakuja, kun on kerran maksettu täydet verot. Taitaa se vaatia semmosen verkon(seinän) rakentamista etupenkkien taakse. :?:

T
tässä lainaus tuolta SLCK palstalta koskien maasturin rekisteröimistä pakuksi:

Moi. En tiedä HDJ:n tavaratilan tilavuutta, mutta siihenkin pätee se
sama 3 m3:n tavaratilavaatimus koska sitä ei ole valmistaja
tyypittänyt pakettiautoksi (N1-luokkaan). Ei löydy ainakaan Suomen
tyyppikoodilta. Täyden autoveron alaisiin pakuihin asentaa myös
pehmeitä penkkejä, edellytyksenä kantavuutta riittävästi
matkustajille ja tavaroille sekä väliverkko (jos mitta ratin
keskiöstä takimmaisen penkin taaimmaiseen osaan ei ole pitempi kuin
sen taakse jäävän tavaratilan mitta). Maastureista on otettu täysi
vero 3.5.1993 jälkeen tullin ohi menneistä. Tietääkseni vain Mitsu
Pajero (lyhyt ja pitkä) -91-00 -malleja ja Nissan Terrano II:sta -96-
> (pyöreistä lampuista alkaen) saa muutoskatsastettua pakettiautoiksi
pehmeillä penkeillä 4:lle tai 5:lle (Pajero -91-5/93 vain 2:lle).


tuon kirjoittaja on katsastusinssi ja ilmeisesti perillä asiasta
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Näinpä,mutta kun mersun maasturia on tyypitetty suoraan ja valmistajan toimesta N1 luokkaan...
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

G280E kirjoitti:Näinpä,mutta kun mersun maasturia on tyypitetty suoraan ja valmistajan toimesta N1 luokkaan...
No sittenhän ei ole mitään ongelmaa jos näin on, ei tarvitse rakennella kattokorotuksia eikä mitään tuon 3 m3 rajan täyttämiseksi. Kantavuuskin varmaan riittää muutamalle pehmeälle penkille.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Vastaa Viestiin