M110 (123 280TE vm. 1984) tyhjäkäyntiongelma

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

M110 (123 280TE vm. 1984) tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Saul »

M110:ä vaivaa tyhjäkäyntiongelma. Lisäksi toivotaan amatöörille vähän sanaston opetusta... :oops:

Kone ei lähde käyntiin eikä jaksa käydä tyhjäkäyntiä, ellei alla olevassa kuvassa punaisella ympyröityä ilmaletkua ole tulpattu. Tuntuu, ettei ilmaläppäjaksa muuten aueta. Auto toimii nyt ilmanputsarikotelossa olevalla viinipullon korkilla! :shock: Mutta tuntuu toiminta vähän tukkoiselta. Osa hepoista taitaa olla kesälaitumella?

Voisiko vika olla vielä alemman kuva alipainehässäkässä? Kun auton käynnistää "ilmanputki" tukittuna, irrottaa "alipainehässäkkään" menevän alipaineputken vain hetkeksi ja laittaa putken takaisin, alkaa kaikki toimia kuin taikaiskusta. Toimintaa ei vain kestä kovin kauaa, vaan taas kun autolla on ajettu vähän aikaa, tippuu tyhjäkäynti pois pelistä, eikä auto enää käynnistykään.

Kuva

Kuva
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5745
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuo on moottori jarrutuksen huohotin venttiili, mikä ilmeisesti jumittaa, uusi makso toistavuotta sitten kl:ssä 33€ mutta tarkistappa myös tämä venttiili mikä ohjaa sitä huohotin venttiiliä :roll: että toimiiko se

Kuva

se pitäs olla kuskinpuole sisä lokasuojassa, seuraat vain alipaine letkuja, toinen letkuista menee imusarjaan ja toinen sille huohotin venttiilille :wink: sitten taas tätä sähkö solenoidia ohjailee mikro kytkin mikä sijaitsee kaasu vivustossa ja kuvassa näkyy määrän jakajan takana se suorakaiteen muotonen palikka, tarkista myös sen toimivuus, rasvaile vivusto ja mikroa käyttävä liuku pinta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
J.P.K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 14.08.2009 08:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja J.P.K. »

Kokeileppa käsikopelolla niitä imusarjan allaolevia letkuja ja ovatko kaikki paikallaan. Mulla oli joskus jokin niistä irronnut ja teetti samantapaista ongelmaa. Ei ollut tehoja, käynnistyi huonosti ja kävi vain yli 3000 rpm. Kun ei näkyvällä puolella ollut mikään irti/rikki niin tuli mieleen sieltä kokeilla. Siellä saattaa jokin letkun pää etsiä kohdetta. Joutuu kyllä tekemään sokkona jos ei ole sormen päässä silmää.
-Jukka
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13687
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

J.P.K. kirjoitti:Kokeileppa käsikopelolla niitä imusarjan allaolevia letkuja ja ovatko kaikki paikallaan. Mulla oli joskus jokin niistä irronnut ja teetti samantapaista ongelmaa. Ei ollut tehoja, käynnistyi huonosti ja kävi vain yli 3000 rpm. Kun ei näkyvällä puolella ollut mikään irti/rikki niin tuli mieleen sieltä kokeilla. Siellä saattaa jokin letkun pää etsiä kohdetta. Joutuu kyllä tekemään sokkona jos ei ole sormen päässä silmää.
Kun tämän luin niin muistin että itsellä sama juttu. Ei käynyt tyhjää ellei painanut tuota lautasta sormella pikkuisen auki.

Kuulin sitten että joku suhisee ja siellä imusarjan/ruiskun alla oli sellainen 16...20 mm vahvuinen letku irti. Siinä ei tainnut olla klemmaria joten laitoin siihen sellaisen sitten.

Pääsi tämä jo unohtumaan mutta aikaa on jo 9 vuotta tuosta, toinen alipainevuoto 1984 W126:ssa hävitti muut vaihteet paitsi ykkösen ja pakin :P .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kiitoksia opastuksesta! Katsotaan, jospa tässä huomenna ehtisi kopeloimaan.

Tilaa siihen on vain älyttömän vähän. Niin kuin terävimmät ehkä arvasivat, motti on muuttanut 123:sta 114.008:n nokalle. ;) Siellä ei paljoa välystä jää... :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

(Mulla tais käydä tuuri kun ajoin aikanaan siirtokilvillä varustetulla autolla tuon moottorin Jyväskylästä ladon nurkalta Espooseen pelkällä tuulettimen hihnan katkeamisella. :shock: Suoraan vaan käyntiin öljynvaihdon jälkeen ja menoksi!)
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Talvi tuli niin vauhdilla päälle, etten ehtinyt tätä ongelmaa saamaan kuntoon. Tuli nyt kuintenkin talven pimeydessä mieleen toinen auton ongelma ja se, olisiko näillä kahdella ongelmalla sama syy tai paremminkin onko tyhjäkäyntiongelman ratkaissut viinipullon korkki (jolla "alipainehässäkkä" on tukittu) tulppana aiheutanut toisen.

Toinen ongelma on, ettei automaatti vaihda neloselle. Se vaihtoi ennen kuin tyhjäkäyntiongelma tuli. Ovatko nämä asiat kuinka läheistä sukua eli voiko systeemi luulla, että koko ajan on kaasu pohjassa ja estää sen takia suurimmalle vaihtamisen tulpattuani "sen jonkin".
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

J.P.K. kirjoitti:Kokeileppa käsikopelolla niitä imusarjan allaolevia letkuja ja ovatko kaikki paikallaan. Mulla oli joskus jokin niistä irronnut ja teetti samantapaista ongelmaa. Ei ollut tehoja, käynnistyi huonosti ja kävi vain yli 3000 rpm. Kun ei näkyvällä puolella ollut mikään irti/rikki niin tuli mieleen sieltä kokeilla. Siellä saattaa jokin letkun pää etsiä kohdetta. Joutuu kyllä tekemään sokkona jos ei ole sormen päässä silmää.
Kun saat auton käyntiin niin suihkuttele imusarjan ja kaikkien mahdollisten alipaineletkujen suuntaan esim. rasvanpoistosprayta. Jos jossain on imuvuoto niin moottorin kierrokset nousevat koska rasvanpoistoaine kulkeutruu sisään ja palaa. Nopeampi indikoitava kuin ihan käsikopelolla. Vuotopaikkakin löytyy muutamalla tarkemmin suunnatulla suihkauksella. :wink: :wink:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Talvi tuli niin vauhdilla päälle, etten ehtinyt tätä ongelmaa saamaan kuntoon. Tuli nyt kuintenkin talven pimeydessä mieleen toinen auton ongelma ja se, olisiko näillä kahdella ongelmalla sama syy tai paremminkin onko tyhjäkäyntiongelman ratkaissut viinipullon korkki (jolla "alipainehässäkkä" on tukittu) tulppana aiheutanut toisen.
Tuo putki siis menee järjestelmään, joka ohittaa ilmamäärämittarin, eli kakaisee polttoainesyötön moottorijarrutuksessa. Tukkiminen toimii ihan hyvin, sinänsä käynti ei tarvitse tuota järjestelmää, se nyt säästää polttoainetta hitusen ei, muuta.

Sillä tukkimisella ei pitäisi olla mitään tekemistä vaihteen vaihdon kanssa...muuten, kuin jos olet unohtanut tukkia tuohon venttiilin menevän alipaineletkun...tai irrottanut samalla jotain muita letkuja...suurin syy voisi kuitnekin olla vaihteiston vaijerin jumiutuminen...tai ettei se palauta ihan kokonaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin