No nyt pistetään niitä :kuvia:
Tuossa on se alipainepumpun öljyvuoto.
ja kun sen avasi niin syykin oli selvä.
***tu mikä asentaja, miten tuokin on mahdollista. Toisaalta analysoidaas vähän. Kun tilasin pumppua pyysi siihen samalla tiivisteen. No myyjä sanoi, ettei siihen tarvitse vaikka sellainen on saatavilla kun siinä mukana tulee sellainen pelti, ja puhui jotain öljynloiskepellistä. Samantien tuli flashback 1,5 vuoden takaa kun purin se 200d motin. Siinä todellakin on semoinen pelti, joka peittää osin tuon alaosan aukon. No enhän minä sitä enää muistanut kun Vitossa ei peltiä ole, kun siinä on erilainen pumppu.
Soittelin vielä Petrille ja selvisi, että ei mitään pahvi/paperitiivistettä vaan pelkkä pelti silikonilla. Ilmeisesti jos sen käyttää auki niin sitten pitäisi laittaa pellin _lisäksi_ se paperitiiviste, että se tiivistyy. Mahtoiko käydä siten, että öljyruisku tuuppasi tuon paperitiivisteen irti, kun se liehui siinä vapaana...vai mahtoiko käydä siten, että tiiviste jo asennusvaiheessa meni ruttuun. Jälkimmäinen tuntuu oudolta vaikka rehellisesti sanoen jäljet viittaisivat jopa siihen. Jokatapauksessa siis asentajan vika, eikä suinkaan osan :veskola:
Tässä on nyt sitten se peltitiiviste, joka siellä pitää olla...ja tu tuli siis uuden pumpun mukana.
Tämän verran piti ottaa mottia ulos, jotta sai rauhassa liimailla osan paikalleen, ja putsattua tiivistepinnan. Semmoinen tunnin purkaminen, jotta sai tuon verran ulos...nyt ei ollut siis vielä tukivarret jne paikallaan.
Moottorisilikonia, vähän liikaakin :miten:
ja pieruboxi paikalleen...luin jopa asennusohjeen ja sen mukaan alipaineletku pitää jättää auki, kone käyntiin ja sitten spruutataan alipaineliitännästä sinne sisälle 50 ml (0,5 dl) moottoriöljyä ja sitten äkkiä alipaineletku kiinni. En tiedä miksi. Niin ja nyt Misantori nukutaan yön yli ja annetaan silikoonin kuivua :veskola: Uusi pumppu meni muutenkin paljon helpommin paikalleen kuin se vanha :nocando:
Paljon on muitakin juttuja tehty...tässä yksi. Tarvittiin haaroitus vesiletkusta paisuntasäiliölle. Petteriä taas naurattaa kun näkee miten on pitänyt käydä elektrodi teroittamassa pariin kertaan. Fairylioksella testasin sauman kunnes se oli äärimmäisen tiivis. Hitsaussauman teossa meni varmaan tunti kaikkinenesa.
Tuostakin tuli ihan hieno kun sen maalasi mustalla. Lähes kaikki osat ja ylimääräiset letkut olen naamioinut mustalla värillä, ei hyppää niin silmille sieltä motista. Myös jäähdytin tulee saamaan mustan harson päälleen, kunhan löydän sopivaa ainetta.
Tämä taasen on paisuntasäiliö teline, tehty tänään. Siinä oli kiinnikereiät eri korkeuksilla, joten otin huonekaluputkea, tigasin rosterilla mutterit päähän ja katkaisin putket sopivaksi, sitten tein isosta prikasta tuon pylpyrän, jota vasten tulee paisuntasäiliön kumitutti. Tuo hits/golv Viton lokariin tjms. kiinni.
Vesiletkun on ihan oma lukunsa. Piti suurentaa jäähdyttimen tulo- ja lähtöliitäntä.
Viton letkua pidennettiin näin, paitsi nuo nippusiteet sitten vaihtuivat oikeisiin klemmareihin kun niitä saatiin. Putken sisällä on rakennustelineistä yli jäänyt aluputken pätkä, joka oli juuri sopivan kokoinen. Sielläkin on sitä hylomaaria pitämässä letkua tiiviinä. Viton oma letku jäi 4 cm vajaaksi :crybaby: Yläletku kävi sellaisenaan kun sen leikkasi puolesta välistä poikka ja väänsi siitä kulman sopivaksi. Siihen myös asiallinen (musta) leveä klemmari ja ei paljon alkuperäisestä eroa.
joo, peltitiiviste voi pitää ilmankin...ja liiman kanssa ainakin. Siinä on se vekki joka painautuu...
No hitto, ei näköjään tullut äsken vielä tarpeeksi kuvia joten nyt niitä :kuvia:
Alapallot ja raidetangon päät uusittiin, toinen raidetangonpään mutteri vastusteli mutta otin sen liikkeelle niin suuntaaja pääsee helpommalla. Osat on sitä kamalaa motonet laatua, ihme merkkejä ja ainakin joku oli italiasta. No aivan sama, en jaksanut tilata/odottaa... myös "koiranluut" vakaajaan on uudet.
***tun ruosteinen lukkopelti sai esabia. Näitä saumoja ei paljon hiottu...
...ja se pitää siis jäähdytintä hienosti paikoillaan. Jälleen nuo kiinnikeosat syntyivät neliskanttisesta isosta motonetin prikasta, kun mulla ei ole 11 mm suurempia poranteriä.
Dieselsuodattimeksi löytyi tuollainen kuorma-auton suodatin paikallisesta dieselhuollosta. Se on miltei 2x korkeampi kuin vakio ja siinä on vedea poistoliitos sekä 8mm banjoletkuliittimet. Se on kuvassa väliaikaisesti paikoillaan, jollei joku hoksannut noiden lukkopihtien ajatusta..mutta periatteessa se voisi tulla ainakin toistaiseksi juuri tuohon. Tosin en sitten tiedä onko hyvä ajatus, että kylmä ajoviima piiskaa sitä aivan suoraan.
Dieselletkuihin liittyen ne kaikki Viton suodattimessa olevat härdellit lensi mäkeen. Järjestelmä on yksinkertainen. Tankilta tulee letku ruiskutuspumpun kylkeen siirtopumpulle, jossa valitettavasti on pikaliittimet, mutta joista kuorin muoviletkut pois ja korvasin kumilla. Siirtopumpulta edellä olleelle boshin suodattimelle ja siitä taas takasin ruiskutuspumpulle.
Ruiskutuspumpun takse tuli kaksiliitoksinen banjo, johon tulee tankille meneä poistoletku sekä se ohkanen letku suuttimilta. KeepItSimple :applause: ja toimii. Tuo banjo valmistettiin (vanhan) mersun 3 haara banjosta näin.
Tuo hitsattu liitos näyttää eläkeläisen häpyhuulilta koska unohdin avata tigin kaasuhanan mutta tiivis se on tuokin.
No olikos puhetta miten se moottoriöljyn jäähdytiin liitettiin Vitoon, tässä on rakennussarja.
...ja toimii :veskola:
Pikkusen oli haussa sopivat liittimet hydrauliikkakaupassa mutta kun ei antanut periksi niin se saatiin tehtyä. Joustavampi letku oliisi mukavampi asentaa jne. ja onhan tuo vähän hankala... Letkujen ja putkien kiinnitykseen pitää kiinnittää huomiota,jos tuolla meinaa kotipihasta ajaa ulos. Tässä niitä alkaa olla jo enemmän kuin laki määrää:
- ahtimelle 2 vesiletkua
- ahtimelle 2 öljyletkua
- paisarille 1 ylimääräinen letku
- öljynjäähdyttimille 4 letkua
sitten ne originaalit:
- ilmastoinnille 4 letkua
- ohjaustehostimeen liittyvieä letkuja (pumpulle, säiliöön ja jäähdyttin kierukkaan)
:applause: Ihmeellistä.
Niin ja sitten tänäaamuna keitin kattilassa uutta mersun originaaliosatermostaattia ja sitä vanhaa, jolla on ajettu jotain 30 tkm. Uusi osa ei perkele toiminut, ei auennut hitustakaan. Täyttä sontaa nuo alkuperäisosat, ei kestä uudet autot eikä toimi alkuperäisosat, prkl. Laitan vanhan osan kun en jaksa odottaa taas uutta.