marko135kg kirjoitti:on harrastus ja se maksaa. On noihin romuihin mennyt ja tulee menemmän paljon rahaa.
Toisaalta mitä sillä on väliä:) Halvempaa tää on kuin alkoholismi
Nojoo,menee aina välillä noihin autoihin sopivasti ja vielä joutuu nollata pe ja la työviikon ressit,en uskalla edes kertoo mitä menny rahaa siihen touhuun jokavloppu ravintellissa viimeset 1v2kk =D ..ainakin erittäin monta w201 hintaa... jollekkin alkoholismia jollekkin ei ..
Tässä kun on tuota entisöinnin kannattavuutta miettinyt useinkin...oikeastaan, minusta ainut tapa saada siitä edes jotenkin kannattavaa, on löytää jostain harvinaisen mallisarjan, harvinaisin malli...vaikka sitten huonokuntoinenkin. esim. w111-coupe/avo-sarjasta v8-malli tai sitten avo. Harvinaisen mallisarjan yleisin malli ei useinkaan riitä...kuten oman 220 SEb-coupen arvo ei tietyn rajan ylitse nouse, oli sen kunto sitten vaikka mitä (nyt puhutaan vakiomallista, ei esim. eräästä SEb:stä ahtimella ja muilla virikkeillä)...mutta hiukan lisätyöllä ja täysin samoilla osilla...nousee esim. 220 SEb-avon hinta kolmin-nelinkertaiseksi, kun kromit, sisustukset, puuosat, tiivisteet, maalin yms. (eli ne juuri samat jutut, kuin omaanikin) joutuu kuitenkin uusimaan...tottakai jopa edes "raadon" löytäminenkin on tiukkaa, mutta joutuuhan tuohon omaan coupe:eenkin metsästämään osia vuosikausia, jos meinaa pitää kulut edes järjellisinä....
eli siis pitäisi käydä investoimassa vielä 8000€ tuohon (varaosaan ): kori papereilla ja ruveta hommiin... tuloksena olisi esim. Saksassa n. 30000-40000€ vekotin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
unski kirjoitti:Tässä kun on tuota entisöinnin kannattavuutta miettinyt useinkin...oikeastaan, minusta ainut tapa saada siitä edes jotenkin kannattavaa, on löytää jostain harvinaisen mallisarjan, harvinaisin malli...
Eli yksi hyvä entisöintikohde siinätapauksessa olisi W198:n oikeanpuoleisella ohjauksella toteutettu Japaninvientimalli - rakennettu 5 kpl...ja W201 EVO1:n AMG PowerPackit, kuten myös ehkä ne 1,8 Avantgarde rossot tai muut vastaavat erikoismallit, kuten Berlin2000 - jos tuon painoksen nimen oikein muistan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Eli yksi hyvä entisöintikohde siinätapauksessa olisi W198:n oikeanpuoleisella ohjauksella toteutettu Japaninvientimalli - rakennettu 5 kpl...ja W201 EVO1:n AMG PowerPackit, kuten myös ehkä ne 1,8 Avantgarde rossot tai muut vastaavat erikoismallit, kuten Berlin2000 - jos tuon painoksen nimen oikein muistan.
ainakin ne pitäisi laittaa "viinikellariin" kypsymään... taitaapi olla vielä hieman liian raakoja nuo mallit....samalla voisi laittaa viereen kypsymään noihin sopivia alkuperäisvaraosia muutaman korillisen...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ai jaa, että rahankiilto silmissäkö niitä autoja pitääkin entisöidä minä kun olen aina luullut, että omaksi huvikseen/jälkipolvien ihailtaviksi niitä autoja entisöidään
löytyy varmasti miljoona erilaista helpompaa tapa tehdä rahaa, kuin entisöidä autoja osien myyjät sitten erikseen, ne ehkä tekee sitä rahaa tällä harrastuksella...
eihän niitä koskaan rahankiilto silmässä tehdäkkään, mutta usein vain käy...ainakin minulla... niin, että projektin valmistuttua hamuaa jotain uutta...Samahan kävi lapsena kun kaiveli lumilinnoja, vanha kun valmistui uuttaa piti alkaa kaivamaan....se tekeminen on kuitenkin on se suola asiassa monille. Tällöin paras tapa estää pihan täyttyminen, kuten on jo käynyt...on myydä vanha pois uuden tieltä, tällöin olisi tietysti mukavaa, jos siihen investoituja työtunteja ja rahaa saisi siirrettyä uuteen projektiin...olisihan se kuitenkin mukavaaa, jos projekti tulisi toimeen jotakuinkin omillaan...
...niin ja kyllä tuollaiseen w111 avoon uppoaa tuo 30000€ helposti...minkä siitä saa myydessä (mikäli haluaa sen edes myydä) ja kun sama raha uppoaa coupeeseen...niin miksi sitten tyytyä siihen näennäisesti edullisempaan ratkaisuun...minkä itse tietysti tein
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
napa kirjoitti:ai jaa, että rahankiilto silmissäkö niitä autoja pitääkin entisöidä minä kun olen aina luullut, että omaksi huvikseen/jälkipolvien ihailtaviksi niitä autoja entisöidään
No ei tässä topicin luomisessa ollut tarkoituskaan todeta, että entisöinti olisi taloudellisesti kannattavaa, vaan enämpikin se, että todeta kuinka paljon siihen keskimäärin menee, ja kuinka kalliin auton voi vielä ostaakkaan että se "valmiina" ostaminen tulee edullisemmaksi, kun paskasta ruusun sorvaaminen.
Moni voisi äkkiä luulla, että kymppitonnilla entisöinnin jälkeen auto olisi jo parempi kuin tehtaalta tullessaan, mutta totuus on vallan toisenlainen - omallakohdallani olen vasta matkan puolivälissä, sekä urakan puolesta, että budjetin puolesta.
Esim. itse ajattelen, että tuon oman projektin kone - vaihteistosavottaan livahtaa keposesti 5000 euroa, ja 3000 kun ruvetaan sitä konehuonetta laittamaan kuntoon, ja 2000 euroa alustan osiin...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
johtaja300 kirjoitti:... verrattuna siihen jos saman mielenkiinnon olisi käyttänyt esimerkiksi vanhempaan kaksi oviseen jenkkiin.
No keskustelun aloittajalla kyllä on kokemusta kaksioviselle jenkillekin tehdystä samanlaisesta kunnostusurakasta, jossa paloi rahaa noin 20tuhatta euroa, eikä kyseessäolevien autojen keskimääräiset kauppahinnat tunnu näinäpäivinä liikkuvan kun 5000 - 8000 euron huitteilla, eli persnettoa tulee siitäkin savotasta.
Ja vaikka kaikki palikat alustassakin on uutta, niin on niin p-ka ajettava hyytelölulla että matkapahoinvointilääkkeitä pitää syödä ennen autoon astumista.
Ihan uteliaisuuttani kiinnostaisi tietää mikä ameriikan auto oli kyseessä?
Kyllä Mersu projekti on halpa harraste siinä missä mikä tahansa muukin on.
Omassa Adenauer projektissa mennään kulujen kohdalla noin 20 000€ + auton hankinta hinta, ja tässä ei vielä ole kaikki, vaan arvio vielä tulevista kuluista on 4000€ ja silloin auto ei ole edes vielä " entisöity alkuperäiseksi ", vaan "kunnostettu" käyttöautoksi mahdollisimman hyvin.
Museoautoksihan en tätä edes halua nyt enkä ehkä koskaan, vaan kesäautoksi jolla ajetaan noin 100 päivää vuodessa, tyyliillä, nauttien
Toisaalta tuossa 280S Mersussani ei kuluarvioni "museorekisteröintiin" ole kuin n 2000€ sisältäen auton maalauksen ikkunalistojen alapuolelta, joten joskus voi selvitä halvalla
Ei Suomi ole oikein paikka, jossa voisi entisöinnillä ansaita suurempia summia. Muutama firma Suomessa tekee sitä ammattimaisesti, mutta useampi tuskin alalle mahtuu.
Ammattimainen entisöinti on niin julman kallista puuhaa. Tuttavan E-type rakenneltiin harrastumielessä Kaverini teki käsin sisutuksen, kun repro-tuotanto oli niin huonoa. Itse purin ja kasasin osat, korjasin alustan, jarrut ja putsasin korin pellille, myöskin sisältä ja säädin tekniikan. Ammattimaalausliike hoiti pintatyöt tinalla ja maalasi auton sisältä ja ulkoa. Kaikkiaan työtunteja meni tuohon n. 6-700h. ja konetta ei vielä tuohon ole edes avattu. jos nyt lasketaan korjaamotunnin hinnaksi edes se 40€ saadaan summaksi sellaiset kevyet 24000€...tuntuu tietty paljolta, mutta jos ajatellaan edes yhden miehen firmaa niin aikaa olisi mennyt 4 kk.. 8 h/vrk... niin firman liikevaihdoksi noin 70000€ / vuosi. Mikä on liian vähän firman pyörittämiseen.
Ja harvalla Suomessa riittää pistää sellaiset 50000€ auton entisöintiin....ja vaikka heitä muutama onkin, tarvitsisi moisella firmalla olla jatkuvuutta. Entäpäs sitten kun kaikilla halukkailla ja maksukykyisillä on jo entisöity auto? Sitten pitäisi siirtyä vielä huoltamaan niitä...
Viimeksi muokannut unski, La 08.08.2009 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
samaa miettinny mitä Uskilakin, ois pitänny avo ettia jostain siis w111 mallisarjasta. paljon on jo palanu rahaa tuohon coupee ja valmiiks ei minun tekemänä tule. jos ees puolet joskus sais mitä tuohon on jo uponnu niin kaupat tekisin välitömästi.
mutta tuo pystäri tiisseli 1973 TAXI on taas harvinaisen edullinen ylläpitää museokuntoisena, en ees ilikiä sanoa mitä se on museokuntoisena maksanna , tänäänkin taas piti ulkoiluttaa ja hyvin pelas.
ei näillä meijjän leveys asteilla rikastumaan pääse.
nyffikaakoo kirjoitti:Nojoo,menee aina välillä noihin autoihin sopivasti ja vielä joutuu nollata pe ja la työviikon ressit,en uskalla edes kertoo mitä menny rahaa siihen touhuun jokavloppu ravintellissa viimeset 1v2kk =D ..ainakin erittäin monta w201 hintaa... jollekkin alkoholismia jollekkin ei ..
Itte tulin Moskovasta takas vuosi sitten ja eräs syy oli se, että siihen viinaanvetoon uskoaa uskomattomasti rahaa. Ja sitten kun sitä meni se 5-6 pv viikossa. Ja sunnuntaina livennusta.
Mut paskat siitä, vähentäminen onnistuu ja nyt saa rahat uopotettua noihin mersun romuihin.
Palasin just lomareisulta pystärillä, HKI-LPR-Joensuu-Kuhmo-Kajaani-Oulu-Kalix(Ruotti)-Kemi-JKL-HKI.
Yks pystäri tuli vastaan, 123 setkin hävinneet aika vähiin. Siellä Pohjois Ruottissa Kalixissa illalla oli muuten puolenkymmentä 123-koppasta pillurallia veivaamassa.
Kävin Ruottissa ekaa kertaa eläissäni, kiva paikka, kaljakin juopolle just sopivaa:)
Omaan SECciin on mennyt hyvinkin 10 000€ ja tuhansia pitäisi vielä pistää. Kannattaa se kun hieno auto pysyy vain siten kunnossa.
Mersujen harrastus on halpaa ja osia saa hyvin ja niiden rakentelussa pysytään useimmiten maltillisessa alkuperäisen kunnon säilyttämisessä ja sen parantamiseen lähinnä madallusjousilla, pyörillä ja muilla pikku bolt oneilla sekä joskus korisarjoilla. Onneksi mm. secciin ei saa paljoa viriosia...
Toista se on jenkkiautojen kanssa kun kunnollisen alustan laittamiseen hammastankoineen ja takanelilinkkeineen sekä levyjarrut ympäriinsä ja siihen vielä kunnon pyörät niin jo siinä menee helposti 10 000€. Lisäksi niihin on niin pirusti saatavissa niin maan perusteellisen houkuttelevia viriosia että yöunet menee jos ei niitä saa mm. alukansia, stroukkisettejä, ahtimia jotka taas johtavat voimansirron hankkimiseen kuten Tremeck TKO 600, monilevykytkimet, Fordin 9" taka-akseli torsen lukolla ja kunnon vetareilla. Pari - kolme- neljä jne kymppiä menee niin ettei huomaakaan sellaiseen mitä ei meseen useimmiten laiteta...
Korin laitto sentään maksaa saman kuin mesenkin mutta tyhjä hiekkapuhallettu ja pellitetty kori ( vanhan jenkin pellitys helposti 50 - 150t ja 75€/tunti ) joka viedään kera peräkärryllisen irto-osien niin että kaikki maalataan sisältä ja päältä niin useimmiten hinta on maalareilla ollut 5-10t€. Päältämaalauksia saa 3000€
mielestäni tuo mersuprojektin halpuus on aika pitkälti myös melko mallikohtainen,tosin jos itsekin olisi jättänyt tuon pihassa maatuvan väyrysen ostamatta niin sillä 20000:lla eurolla olisi aika hienon harrasteauton saanut .jatkossa pysyttelen tiukasti w123:ssa ja jossain vaiheessa voin harkita käyttöautoksi w124:sta.omalle lompakolle riittää nuo edellämainitut
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
ei ainakan ollu nyffikaakoo joka kirjoitti:Nojoo,menee aina välillä noihin autoihin sopivasti ja vielä joutuu nollata pe ja la työviikon ressit,en uskalla edes kertoo mitä menny rahaa siihen touhuun jokavloppu ravintellissa viimeset 1v2kk =D ..ainakin erittäin monta w201 hintaa... jollekkin alkoholismia jollekkin ei ..
Minen oo enää työelämässä... Saa harrastaa seittemänä päivänä viikossa. Tosin kun on tarpeeksi laiska harrastaja niin ei mee paljo rahaakaan, ei ehdi...