Moottorin öljykierrosta, öljynjäähdyttimistä
Moottorin öljykierrosta, öljynjäähdyttimistä
Todetaan tähän alkuun, että mitä enemmän olen miettinyt otsikon asiaa ja mitä enemmän olen siitä jutellut sen epätoivoisammaksi tulen. Tuntuu että muuttelee autoa miten vain niin aina jää riski, että jokin menee totaalisen pieleen ja tuloksena on täysi tuho. No yritetään pohtia asiaa yhdessä.
Aikaisemminhan en ole laittanu erillistä moottoriöljynjäähdytintä autoon, ainostaan automaattiin liittyvän jäähdyttimen ja sehän lähti (tuurilla?) toimimaan hienosti. Moottoriöljynjäähdytin on ehkäpä hitusen vaativampi, sillä öljykierrosta pitäsi pitää ilmakuplat yms. visusti poissa...jaa no mikä ettei muuten automaatinkin öljynkierrosta tarkemmin ajatellen :crybaby: Viimeinen niitti tämän stressin laukeamisessa vainoharhaisuudeksi olivat sanat ilmalukko ja öljynjäähdytiin samassa lauseessa.
Ajatellaan kuvan kaltaista tilannetta, jossa öljynsuodattimen tienoolta tulee kaksi öljyputkea öljynjäähdyttimen alaosassa sijaitseviin liitäntöihin. Ennen moottorin käynnistämistä jäähdytin on ilmaa täynnä, joten lienee järkevää jotenkin koittaa täyttää jäähdytin, esimerkiksi laittamalla se lappeelleen siksi aikaa kunnes öljy on pumppautunut kennoston läpi kerran.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0569.jpg
Mitä tapahtuu jatkossa kun moottori sammutetaan ? Mikäli jäähdytinkennon yläreuna on korkeammalla kuin öljypohjassa olevan moottoriöljynpinta, niin onko edes teoriassa mahdollista, että jäähdytin kennoon ilmestyy ilmaa. Ilman pitäisi kuitenkin päästä jostakin tuonne kennoon ja on vaikea kuvitella, että ilmakupla matkustaisi ilman ulkoista voimaa ensin alas öljynsuodattimelta jäähdyttimen alareunan liitokseen ja plupsahtaisi sieltä kennon sisälle ja yläreunaan. Vai ? spekuloikaas asiaa... Muistetaan samassa yhteydessä, että moottorin valmistaja on sijoittanut kennonsa öljynsuodattimen kylkeen siten, että siellä on ylä- ja alaliitos. Näiden virtaussuuntaa en osaa nyt äkkiä hahmottaa.
No entäs jos moottoriöljyn seassa matkustaa ilmakuplia, pienen pieniä. Onko mahdollista, että pidempiaikaisen käytön aikana nuo ilmakuplat jäävät satimeen jäähdyttimeen ja sinne alkaa muodostumaan aina suurempi ja suurempi ilmaloukko. En nyt muista ulkoa miten moottorin öljynkierto on toteutettu ja painaako öljypumppu paineensa (noin 5 bar) suoraan tuohon jäähdyttimelle menevään öljyputkeen, jolloin siellä oleva ilmatasku teksisi sen, että se puristuisi kasaan ja ikään kuin joustaisi, ihan kuten tapahtuu talon käyttövesipainesäiliössä. Näkisin että öljypumpun pitäisi nähdä vastuksenaan pelkästään öljyä, joka painautuu vasten tiukkoja laakerivälejä ja vastaavia kuristuksia.
No niin, jos olisit moottorisuunnittelija niin sijoittaisitko esimerkiksi öljynjäähdyttimen aina siten, että tuloliitin on alhaalla ja lähtöliitin ylhäällä, jolloin se luonnostaan aina ilmaantuu, vai pitäisikö huolta että kenon yläpinta pysyy aina öljypohjan öljypinnan yläpuolella (käytännössä mahdotonta), vai laittaisitko liittimet ylöspäin, jolloin jäähdyttimeen jää aina se sama öljy seisomaan kun kierto loppuu. Noissa ekoissa ST mersuissa ja ymmärtääkseni lähes kaikissa on liittemet kennon alapuolella...ja hienosti toimii.
Kommentteja asiasta ?
Aikaisemminhan en ole laittanu erillistä moottoriöljynjäähdytintä autoon, ainostaan automaattiin liittyvän jäähdyttimen ja sehän lähti (tuurilla?) toimimaan hienosti. Moottoriöljynjäähdytin on ehkäpä hitusen vaativampi, sillä öljykierrosta pitäsi pitää ilmakuplat yms. visusti poissa...jaa no mikä ettei muuten automaatinkin öljynkierrosta tarkemmin ajatellen :crybaby: Viimeinen niitti tämän stressin laukeamisessa vainoharhaisuudeksi olivat sanat ilmalukko ja öljynjäähdytiin samassa lauseessa.
Ajatellaan kuvan kaltaista tilannetta, jossa öljynsuodattimen tienoolta tulee kaksi öljyputkea öljynjäähdyttimen alaosassa sijaitseviin liitäntöihin. Ennen moottorin käynnistämistä jäähdytin on ilmaa täynnä, joten lienee järkevää jotenkin koittaa täyttää jäähdytin, esimerkiksi laittamalla se lappeelleen siksi aikaa kunnes öljy on pumppautunut kennoston läpi kerran.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0569.jpg
Mitä tapahtuu jatkossa kun moottori sammutetaan ? Mikäli jäähdytinkennon yläreuna on korkeammalla kuin öljypohjassa olevan moottoriöljynpinta, niin onko edes teoriassa mahdollista, että jäähdytin kennoon ilmestyy ilmaa. Ilman pitäisi kuitenkin päästä jostakin tuonne kennoon ja on vaikea kuvitella, että ilmakupla matkustaisi ilman ulkoista voimaa ensin alas öljynsuodattimelta jäähdyttimen alareunan liitokseen ja plupsahtaisi sieltä kennon sisälle ja yläreunaan. Vai ? spekuloikaas asiaa... Muistetaan samassa yhteydessä, että moottorin valmistaja on sijoittanut kennonsa öljynsuodattimen kylkeen siten, että siellä on ylä- ja alaliitos. Näiden virtaussuuntaa en osaa nyt äkkiä hahmottaa.
No entäs jos moottoriöljyn seassa matkustaa ilmakuplia, pienen pieniä. Onko mahdollista, että pidempiaikaisen käytön aikana nuo ilmakuplat jäävät satimeen jäähdyttimeen ja sinne alkaa muodostumaan aina suurempi ja suurempi ilmaloukko. En nyt muista ulkoa miten moottorin öljynkierto on toteutettu ja painaako öljypumppu paineensa (noin 5 bar) suoraan tuohon jäähdyttimelle menevään öljyputkeen, jolloin siellä oleva ilmatasku teksisi sen, että se puristuisi kasaan ja ikään kuin joustaisi, ihan kuten tapahtuu talon käyttövesipainesäiliössä. Näkisin että öljypumpun pitäisi nähdä vastuksenaan pelkästään öljyä, joka painautuu vasten tiukkoja laakerivälejä ja vastaavia kuristuksia.
No niin, jos olisit moottorisuunnittelija niin sijoittaisitko esimerkiksi öljynjäähdyttimen aina siten, että tuloliitin on alhaalla ja lähtöliitin ylhäällä, jolloin se luonnostaan aina ilmaantuu, vai pitäisikö huolta että kenon yläpinta pysyy aina öljypohjan öljypinnan yläpuolella (käytännössä mahdotonta), vai laittaisitko liittimet ylöspäin, jolloin jäähdyttimeen jää aina se sama öljy seisomaan kun kierto loppuu. Noissa ekoissa ST mersuissa ja ymmärtääkseni lähes kaikissa on liittemet kennon alapuolella...ja hienosti toimii.
Kommentteja asiasta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä pumppu sen verran painetta pystyy tekemää ettei jäähdyttimeen ilmalukkoa jää, yläreunaan tosin voi ilmaa jäädä pienetämään virtauspinta-alaa JA huonontamaan jäähdytystä. Virtaus tosin on sen verran suuri ainakin kierroksilla että kyllä se ilma sieltä pitäisi silloinkin poistua. Kuitenkin aina sijoittaisin (jos vain tila sallii) jäähdyttimen aina niin että lähdöt on ylös tai sivulle, ja lähtevä tietysti ylemmänksi. Lähdöt kun suuntaa ylöspäin niin silloin jäähy ei tyhjene esim suodattimen vaihdossa, joten sen pitäisin parhaimpana asentona.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Olen juuri tuosta pienestäkin ilmamäärästä vähän huolissaan sillä kun kone käynnistetään joutuu öljypumppu ensin painamaan sen ilman tiukkaan pakettiin, se puristuu kasaan ja vasta sen jälkeen öljy lähtee kovalla paineella liikkeelle. Öljynpaineen noususta tulee siis hidas/pehmeä ja itse öljystä tulee joustava, jos ymmärrätte sanonnan...se ilmatasku antaa periksi puristukselle. Tosin voi tuo olla hyväkin, eipä paljon vastustele se öljypumppu.
Toisaalta juuri tuokin, että ilmatasku ei jäähdytä öljyä, mitä hyötyä laittaa suuri jäähdytin, jos se on loppujen lopuksi puolillaan ilmaa.
No voi se tosiaan olla vähän turhaa ressaamista, mutta katsotaannyt jos jotain ralli-, dragrace tai offroad ihmisiä ilmaantuisi antamaana arvokkaita tietoja.
Toisaalta juuri tuokin, että ilmatasku ei jäähdytä öljyä, mitä hyötyä laittaa suuri jäähdytin, jos se on loppujen lopuksi puolillaan ilmaa.
No voi se tosiaan olla vähän turhaa ressaamista, mutta katsotaannyt jos jotain ralli-, dragrace tai offroad ihmisiä ilmaantuisi antamaana arvokkaita tietoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuossa minun moottorissa on nimittäin sellainen ominaisuus nyt *), että kun öljypinta on sammuksissa vaikkapa 2/10 alle max merkin ja sen päräyttää käyntiin niin se imaisee öljypohjasta öljyä niin paljon, että korkeusanturi antaa hälytyksen ja tikusta katsottuna ollaan noin 2/10 osaa min merkin yläpuolella. No eli kiertoon lähtee noin 1,5 litraa öljyä kerralla. Paljonko se vakiokoneessa on niin eipä harmainta hajuakaan.
Eihän tuo haittaa kun sen tietää ja pitää laittaa öljyä yli max merkin ettei saa punavaloa. Mukavinta tietysti olisi, jos se öljy ei siellä kulkisi edestakaisin.
siis niinkun
*) kun siihen lisättiin se suuri öljynjäähdytin
Eihän tuo haittaa kun sen tietää ja pitää laittaa öljyä yli max merkin ettei saa punavaloa. Mukavinta tietysti olisi, jos se öljy ei siellä kulkisi edestakaisin.


*) kun siihen lisättiin se suuri öljynjäähdytin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Nuinhan siinä käy ja kun tietää tuon tekemäsi koneen niin on ihan aiheellista pohtia asiaa. Heitetääs ihan uusi idea. Mitäs jos erottaisi kokonaan tuon öljynjäähdyttimen normaalista öljynkierrosta ja järjestää oman pumpun (sähkötoimisen) sekä liitokset koneen puolelle (esim. öljypohjaan) siten että koneen oma öljynkierto on omana ja jähdytys omana. Lämpötila-anturi käynnistäisi öljynkierron silloin kun se on tarpeellista?veskola kirjoitti:Olen juuri tuosta pienestäkin ilmamäärästä vähän huolissaan sillä kun kone käynnistetään joutuu öljypumppu ensin painamaan sen ilman tiukkaan pakettiin, se puristuu kasaan ja vasta sen jälkeen öljy lähtee kovalla paineella liikkeelle. Öljynpaineen noususta tulee siis hidas/pehmeä ja itse öljystä tulee joustava, jos ymmärrätte sanonnan...se ilmatasku antaa periksi puristukselle. Tosin voi tuo olla hyväkin, eipä paljon vastustele se öljypumppu.
Toisaalta juuri tuokin, että ilmatasku ei jäähdytä öljyä, mitä hyötyä laittaa suuri jäähdytin, jos se on loppujen lopuksi puolillaan ilmaa.
Mites tuo ahtimen paluupuolenöljyn hyväksikäyttö? Siinä ei taida riittää virtausmäärä jolloin jäähdytystehokin jää pieneksi? Lämpöähän siinä kohtaa öljyssä taitaa kuitenkin olla?
Nuilla poistuisi tuo ilmaongelma mutta mutta.... Kaikki paperilla ja ajatuksissa onnistuu ja toimiikin vielä. Käytäntö voi olla sitten ihan toinen juttu.
vaikuttaisikos tuohon asiaan se että pyöräyttäisi öljynjäädyttimen niin päin että lähdöt on ylöspäin ja jäähdytin ei siiten tyhjentyisi... eikös ainakin mersun orkkis suodatin jalassa ole termostaatti vai olenko väärässä? voin ollakkin ja kun en tiedä veskolan auton kokoonpanoa niin eipä oikein voi kommentoida...
Itse tein ja säästin
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
heh heh, unohdetaan nyt suosiolla nuo omat piirit ja sähkömoottoripyöritykset. Turbon öljynpaluuseen ei saa koskaan laittaa mitään "ylimääräsitä", sen tulee tipahdella sieltä ihan painovoimalla, ja vain hyvin pieni määrä öljystä kulkee turbon kautta, joten ei se siellä ehdin mitään jäähdyttääkkään. Kyllä jäähdyttimen tulee olla ns. runkolinjassa.
Tosiaankin tuossa on termostaatti suodattimen jalassa ihan kuten on oikeassakin mersussa (w124). Luultavasti se jäähdytin ei pääsekkään tyhjenemään, mutta sitä vain jos sinne pikkuhiljaa kertyykin sitä ilmaa, esimerkiksi öljykuplien/vaahtoontumisen myötä. Sitähän ei oikein näe mitenkään.
Nuo nyt käytössä olevat öljyletkut ovat niin järeät ettei oikein onnistu niiden tuominen yläpuolelle, ne kun joutuisivat kiertämään jäähdyttimen alakautta ja jo nytkin letkujen vieminen suodatin jalalle oli vähän haastavaa niiden jäykkyyden vuoksi. Kyseessä on siis reilu, onkohan se kolmen varten letku eli lähesmun ranteen pakusuinen
Ohkasemmalla teflonletkulla voisi tulla parempi, jos laittaisi ala- ja yläliitoksen.
No mitä tuota tuossa nyt tarkemmin ihmettelin niin taitaa se öljypinnan vajoaminen olla kuitenkin vähän hillitympää mitä tuossa kirjoitin ja en oikein olekkaan varma onko mulla se tasoanturi nyt sitten rikki ja vajoaako se jossakin kohdassa oikeasti niin alas, että tulee hälytys, joka jää päälle. Pitää huomenna ostaa lisää öljyä ja katsoa auttaako se. Nyt koneeseen on kaadettu 10 litraa öljyä ja aletaan olemaan lähellä tikun yläreunaa
Tosiaankin tuossa on termostaatti suodattimen jalassa ihan kuten on oikeassakin mersussa (w124). Luultavasti se jäähdytin ei pääsekkään tyhjenemään, mutta sitä vain jos sinne pikkuhiljaa kertyykin sitä ilmaa, esimerkiksi öljykuplien/vaahtoontumisen myötä. Sitähän ei oikein näe mitenkään.
Nuo nyt käytössä olevat öljyletkut ovat niin järeät ettei oikein onnistu niiden tuominen yläpuolelle, ne kun joutuisivat kiertämään jäähdyttimen alakautta ja jo nytkin letkujen vieminen suodatin jalalle oli vähän haastavaa niiden jäykkyyden vuoksi. Kyseessä on siis reilu, onkohan se kolmen varten letku eli lähesmun ranteen pakusuinen

No mitä tuota tuossa nyt tarkemmin ihmettelin niin taitaa se öljypinnan vajoaminen olla kuitenkin vähän hillitympää mitä tuossa kirjoitin ja en oikein olekkaan varma onko mulla se tasoanturi nyt sitten rikki ja vajoaako se jossakin kohdassa oikeasti niin alas, että tulee hälytys, joka jää päälle. Pitää huomenna ostaa lisää öljyä ja katsoa auttaako se. Nyt koneeseen on kaadettu 10 litraa öljyä ja aletaan olemaan lähellä tikun yläreunaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Herjaako tuo tasoanturi pintaa käynnistyksen jälkeen myös käyntilämpimillä öljyillä vai pelkästään kylmillä öljyillä?veskola kirjoitti:No mitä tuota tuossa nyt tarkemmin ihmettelin niin taitaa se öljypinnan vajoaminen olla kuitenkin vähän hillitympää mitä tuossa kirjoitin ja en oikein olekkaan varma onko mulla se tasoanturi nyt sitten rikki ja vajoaako se jossakin kohdassa oikeasti niin alas, että tulee hälytys, joka jää päälle. Pitää huomenna ostaa lisää öljyä ja katsoa auttaako se. Nyt koneeseen on kaadettu 10 litraa öljyä ja aletaan olemaan lähellä tikun yläreunaa
Ei herjaa käynnistyksen jälkeen vaan vasta kun olen antanut käydä jonkin aikaa lämpimäksi ja annan vähän runtua. Kovin paljon en ole ehtinyt tutkimaan kun pari kolme kertaa vasta on moottori ollut käynnissä. Ainoastaan kerran on kone käytetty 80 asteiseksi. Mulla loppui dieseli ja pitää käydä kannulla hakemassa kaupasta lisääjuhaoh kirjoitti:Herjaako tuo tasoanturi pintaa käynnistyksen jälkeen myös käyntilämpimillä öljyillä vai pelkästään kylmillä öljyillä?

Tässä on se tietokonekkin sotkemassa selviä asioita


Lisää tietoa: www.skg.fi
No sehän on kuitenkin niin, että kylmä ja jäykkä öljy laskeutuu hitaasti yläkerrasta, ja öljynpinta laskeutuu öljypohjassa enempi kuin lämpimillä öljyillä.veskola kirjoitti:Ei herjaa käynnistyksen jälkeen vaan vasta kun olen antanut käydä jonkin aikaa lämpimäksi ja annan vähän runtua. Kovin paljon en ole ehtinyt tutkimaan kun pari kolme kertaa vasta on moottori ollut käynnissä. Ainoastaan kerran on kone käytetty 80 asteiseksi. :juhaoh kirjoitti:Herjaako tuo tasoanturi pintaa käynnistyksen jälkeen myös käyntilämpimillä öljyillä vai pelkästään kylmillä öljyillä?
Jos tuo pinta-anturi hälyyttää pintaa kylmillä öljyillä vaikka öljyn taso onkin täytetty oikeaan korkeuteen, niin se on todennäköisesti rikki. Tai tarkemmin sen bimetalli osa, joka estää kylmänä anturin kohon laskeutumisen öljypohjan pinnan mukana estäen näin turhat hälyytykset.
No ei näkynyt kohoa, vain pari langan pätkää siinä anturin nokassa. Ei kellään ole kuvaa w124 kohosta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
No miksi olisin poistanut termostaatin
Enkä tiedä puskeeko käynnistyksessä öljyä sitä kautta mutta öljy kyllä pääsee jo kylmänä sinne jäähdyttimelle siitä toisesta letkusta. Se tuli testattua aikoinaan. Ilmeisesti se menee jalan läpi suoraan, ja sitten tipahtaa sinne jäähdyttimelle menevään letkuun mutta ei pääse siellä kiertämään...joten ilmaahan siellä on silloin pakko olla kunnes termostaatti aukeaa ja kierto alkaa oikeasti, vai ?

Enkä tiedä puskeeko käynnistyksessä öljyä sitä kautta mutta öljy kyllä pääsee jo kylmänä sinne jäähdyttimelle siitä toisesta letkusta. Se tuli testattua aikoinaan. Ilmeisesti se menee jalan läpi suoraan, ja sitten tipahtaa sinne jäähdyttimelle menevään letkuun mutta ei pääse siellä kiertämään...joten ilmaahan siellä on silloin pakko olla kunnes termostaatti aukeaa ja kierto alkaa oikeasti, vai ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo, tottahan se onkin että se pääsee siitä paluuletkusta sinne jäähdyttäjään vaikkei öljy siellä "kiertäisikään"veskola kirjoitti:No miksi olisin poistanut termostaatin![]()
Enkä tiedä puskeeko käynnistyksessä öljyä sitä kautta mutta öljy kyllä pääsee jo kylmänä sinne jäähdyttimelle siitä toisesta letkusta. Se tuli testattua aikoinaan. Ilmeisesti se menee jalan läpi suoraan, ja sitten tipahtaa sinne jäähdyttimelle menevään letkuun mutta ei pääse siellä kiertämään...joten ilmaahan siellä on silloin pakko olla kunnes termostaatti aukeaa ja kierto alkaa oikeasti, vai ?

W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
No niin, poistin suuren öljynjäähdyttimen letkuineen ja korvasin sen alkuperäisellä...silti punainen öljyvalo syttyi aina hetken kuluttua kun kaasutteli. Tietokone viivästytti sitä syttymistä sen verran, että menin halpaan ja nöyrästi.
Hetken kun sitä vielä pähkäilin löysin syyn, eli olin ihan itse hajoittanut öljyn korkeuspinnan anturin ilmaisesti paineilmalla öljypohjaa puhdistaessani
Olisi tuonkin voinut mitata ennen kokoonpanoa
No toisaalta...se anturi on tainnut aina vähän tihkua öljyä, joten tuleepa kuntoon
Hetken kun sitä vielä pähkäilin löysin syyn, eli olin ihan itse hajoittanut öljyn korkeuspinnan anturin ilmaisesti paineilmalla öljypohjaa puhdistaessani

Olisi tuonkin voinut mitata ennen kokoonpanoa

No toisaalta...se anturi on tainnut aina vähän tihkua öljyä, joten tuleepa kuntoon

Lisää tietoa: www.skg.fi
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Minä olen, ne menevät w124:n öljynsuodatinjalkaan, joka on erilainen kuin w638:n
Toinen ero w124 ja w638 välillä on moottorin sijoittelu, rungon malli, ja tilat joihin jäähdyttimen voi sijoittaa sekä moottorin ja jäähdyttimen korkeusasema. Myös moottorin pituudessa on selkeä ero sekä jäähdytin tyypissä
w638:ssa on selkesti lyhyempi konepelti.

Toinen ero w124 ja w638 välillä on moottorin sijoittelu, rungon malli, ja tilat joihin jäähdyttimen voi sijoittaa sekä moottorin ja jäähdyttimen korkeusasema. Myös moottorin pituudessa on selkeä ero sekä jäähdytin tyypissä

Lisää tietoa: www.skg.fi