juha1 kirjoitti:uskon että ongelma on lähinnä korin ulkopuolella eikä sisäpuolella kontissa.
pari kertaa olen yrittänyt paikata aluetta, puhdistanu sen minkä pystyny ja ruostemaali päälle ja mersun paikkamaali siihen päälle. aina korjausmaali on haljennut sauman kohdalta ja kohta taas on tullu läpi.
elääkö tuo sauma sitte niin paljon että se halkaisee ruostemaalin? hammeritea olen käyttäny joka muualla, esim. polkupyörässä jne, on kyllä pitäny ruosteen hyvin poissa.. vai onko ko maali sitten pinnaltaan niin kovaan että korin eläminen halkaisee sen..?
Sauma voi päästä hengittämään sisäpuolelta ja siksi pullauttaa ruosteet ulos ulkopuolella... Eli sauman suojaaminen molemmin puolin on tärkeää noissa liimasaumoissa.
Hammerlitestä ei jotkut tykkää, mutta itsellä se on ainakin ovessa kestänyt. Tämän sanottuani toki totean ettei siinä ole yhtään saumaa joka eläisi.
Jos itse tekisin, niin lähtisin kokeilemaan tinaamista sillä sitähän kaikki old-school mobilistit kehuu ja taitaa oikeasti olla hyvää kamaa. Toki liimasauman kysymyksessä ollessa tarttee jonnin aikaa polttaa/lämmittää että liimat palaa hiiteen ja samalla varoa ettei lämmitä niin paljoa että menee pellit aallolle... Ja syytä myöntää tässä vaiheessa että tinaamisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta jossain välissä tarttee sekin kyllä opetella. Tina kestää kolhuja ja elämistä hyvin, toisin kuin kitti. Se myös tiivistää hitsisaumat ja mahdollistaa vähän hapantuneiden peltien elvyttämisen.
Jos varman päälle tahtoo, niin rälläkällä hittoon koko liimapaskasauma ja peltiä tilalle huolellisesti hitsaten, sopivalla virralla ja todella lyhyitä pätkiä tai mieluummin pisteitä kerralla. Tahtoo olla aika monessa mallissa/merkissä sama pulma jos on takavalojen alla moinen sauma. Omakohtaiset kokemukset Sierrasta jossa sama pulma vuosimallista riippumatta.
Tekipä saumalle mitä tahansa, niin pitäisi pyrkiä tekemään koko matka alusta loppuun. Jos ei tee koko saumaa, niin melkoisen varma että korjauksen alku/loppupaikasta ruostuu seuraavana. Tämä kaikki siis yleistä löpinää noista saumoista ei mallikohtaista infoa...